Övrigt: Samsung vägrar fortfarande Hjälpa Devsen eller göra det dom lovat.(xpost from SGS3)

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Franggio, 19 okt 2012.

  1. Franggio

    Franggio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Copy Pasta från min tidigare tråd.

    Först o främst så är jag smått chockad över att jag inte sett en sån här tråd tidigare då jag ansett att det mest matnyttiga från XDA brukade dyka upp här för eller senare. Eller så har jag bara missat och jag sökte på helt fel saker i forumet. Iaf on to topic so to speak.

    För ungefär 10-11 månader sen så upptäckte Devsen på XDA en riktigt dålig eMMC bug i Samsungs firmware. Den här buggen påverkade bara dom som körde Samsungs stock kernel med eller utan root eller var baserade på den till Samsungs Exnynos baserade telefoner. Buggen i fråga bricka din telefon, gick inte ens att väcka liv i dom med en jig eller jtag.

    Samsung lovade att fixa detta och pratade med codeworkx på XDA(partial source). Samsung lyfte inte ett finger för att fixa detta och mycke rantande kom upp utav folk som inte visste något i försvar till Samsung(partial source).
    Men till slut så hände det. Samsung sa att dom släptt fixar i dom nya firmware uppdateringarna.

    Istället så upptäckte devsen på XDA att Samsung ännu en gång snackade mer än dom gjorde. Tråden dom diskuterar fixen. Detta var 1 månad efter Devsen upptäckt buggen. Men då kan man tänka sig att "fixen" en månad senare är väl ganska bra jobbat? Nej Problemet här är nu att den så kallade fixen gjorde inte ett jota.

    Utan istället så spred Samsung eMMC buggen, medvetet?

    Till telefoner som tidigare inte var påverkade utav detta. Med andra ord mer snack och verkligen, ursäkta min mor har uppfostrat mig till att aldrig kalla någon för en idiot men ni förstår. Så nu allt rullar för Samsung media har inte snappat upp problemen alls knappt communitiet heller. Devsen håller det verkligen professionellt med Samsung. Men dom inser problemet och startar en petition som endast Devsen skriver på.

    Tyvärr så faller detta för döva öron hos Samsung. Men iaf, allt är bra Samsung dom har insett hur mycket vi Älskar deras S2 och alla dess modeller över hela världen och nu äntligen så skall uppföljaren SGS3 komma ut. Den kommer och den har inte ett spår utav eMMC buggen så äntligen har dom fixat det.

    Se det händer ännu mer saker, dom lovar en fix för eMMC buggen dom har tabbat till sig o kodat in. Vi väntar på Fixen och vi väntar inte länge den kom. Till dom Telefonerna som inte var påverkade utav detta. Med andra inte ett dugg har hänt.

    Detta ligger och pyr ett tag hos devsen på XDA och många vet inget om det hela. Till slut så får dom nog. Domgör informationen tillgänglig för de dödliga som besöker XDA, codeworkx på XDA svär att aldrig utveckla för en Samsung telefon igen och går över till Sony och jobbar endast med Open Source oems(inte helt open open men dom leverarar drivrutiner öppet så man kan utveckla något eget över/i funktion med dom).

    Då Samsung hade, enligt deras känslor, utnyttjat XDA i ett PR trick och lovat mer än dom levererat. AntonLiv92 på XDA startar en tråd på XDA där allt diskuteras. (Specifikt inlägg som hålls uppdaterat och länkar till sidor där ni kan hjälpa till om ni så önskar). Till att börja med så vela Devsen endast ha drivrutinerna till vissa funktioner inom Samsungs Exynos chip och den utlovade eMMC buggen fixad som dom lovat. Men nu när communitiet pratar så kräver vissa av oss mer. Vi kräver att Samsung håller samma standar som Sony(utan att ens blivit tillfrågade) och TI håller när det gäller OpenSource projekt inom android.

    Vi kräver inte att dom öppnar alla vägar in i sitt chip men att dom dedikera till att släppa drivrutiner inom rimlig tid och håller sitt Originella löfte att ge support till devsen med detta.(intervju med codeworkx som intygar detta).

    Som sagt, jag yrkar inte på att ni skall köpa en annan telefon än Samsung om ni gillar det. Men om ni gillar att flasha in custum roms i era telefoner så är Exynos baserade telefoner ett riktigt dåligt val. Och nej kangers får inte "exklusiv" support från Samsung och gör bättre rommar än CM teamet(ursäkta men såg x antal, referens till min mors uppfostran, påstå detta).

    Så med Andra ord. Samsung har inte hållit sitt ord och utsätter alla, med äldre telefoner, för en en reell risk att bricka sina telefoner bortom all hjälp. Och detta är en orsak varför våra Exynos baserade telefoner inte har tv-ut eller radio som våra kusiner på andra sidan pölen har.

    Huvud tråd för SGS3 http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1925709


    Huvud tråd för SGS2 http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1929188

    MVH en besviken Samsung älskare.

    PS. Ber om ursäkt för min dåliga grammatik och möjliga stavfel då Svenska är mitt tredje språk och jag använder det endast i tal i min vardag.

    PPS. Lägg gärna till mer information för jag har antagligen missat en hel del.


    Edit: Min kusin är tillräckligt full nu så hon inte ska bli förbannad över att jag pillar på "internettet" istället för att fira hennes andra bröllop med samma karl som vi fira för 10 år sedan.
     
    Last edited: 21 okt 2012
  2. bEPH

    bEPH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack, ska läsa på mer om detta
     
  3. Franggio

    Franggio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Bra hoppas det är något för er. Då detta faktiskt endast påverkar folk som vill flasha och även använda Custom i sin vardag istället för Touchwiz.
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det där är ju dock en osevanligt skitdålig anledning att lipa. du ska inte ens flasha din telefon då du redan då tagit ansvaret för att din telefon isf kan brickas. Nu har jag läst på om det hela och självklart är samsungs agerande ruggigt dåligt men anledningen i quoten ovan är fan pinsamt dålig.

    Man lipar för ett agerande som dessutom förstör din rätt till garanti där du lägger in mjukvara som på inget sätt är verifierat av den tillverkade som gjort telefonen och som potentiellt sätt kan bricka din telefon och sen är det samsungs fel?

    köper inte det ett smack.
     
  5. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det är nästan lite komiskt att det är samsungs originalkernel som har brickbug och inte alla andra instabila custom dylika ;)

    Måste för övrigt säga att din svenska var bra för att vara tredje språk :D

    //Felix
     
    Franggio gillar detta.
  6. Franggio

    Franggio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Problemet var att även folk som körde med stock även fick sina telefoner brickade och att dom LOVAT att hjälpa/ vara öppna med devsen. Men brutit detta löfte. Personligen så tycker jag det inte spelar någon roll dagen jag brickar min lur. Men att medvetet göra så att ens telefoner kommer bricka? Ja vill du säga att man lipar över det så visst. Du har tydligen inte fattat.

    Har man lovat en sak så håller man det.

    Man sprider inte problemet vidare till tidigare felfria enheter.

    Man säger inte att man fixat det när "fixen" endast kommit till en enhet som aldrig var påverkad.

    Och framför allt att utnyttja människor som hjälpt en framställa en produkt helt pro bono för att sedan genom att helt vända dom ryggen är inte ok. Men visst vi kan sitta här och lipa.

    PS. Som sagt vill inte Samsung illa. Föredrar deras telefoner men jag blir fruktansvärt irriterad över faktumet att telefoner med sämre hårdvara presterar bättre än min även på samma OS. Det är därför jag sålde min S3a och använder endast Arcen eller S2an tills nästa Nexus eller något vettigt alternativ dyker upp.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2