Innan jag köper en Note..

Diskussion i 'Samsung' startad av trx182, 18 okt 2012.

  1. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    ..skulle jag vilja ha lite feedback från er som redan äger en.

    Jag var inne och fingrade på en Tab idag på en elkedja. Det laggade rätt ordentligt, det hade nog säkerligen att göra med all skit som var installerad på den, många widgets mm. Men jag tänkte hellre satsa på en Note. Den är ju ändå fyrkärning med 2gb ram och borde klara av det jag behöver den till. Hur fungerar det för er, laggar det något med scrollning. Har ni många widgets/appar installerade? Hur fungerar det att spela/streama musik och film? Hur är den på kvällen och vid direkt solljus?

    Jag kommer att köpa en med enbart WiFi då jag ska ha den hemma. Dottern får glo på youtube vid längre bilresor, men jag tänkte då leecha på sambons eller min mobilsurf istället.

    Det jag tänkte använda den till är regelrätt slösurfning, läsning, sambons bloggning, lite bildhantering osv osv. Det blir nog lite filmtittande och streaming också.

    Jag var inne på Proshop innan och hittade en Note 10.1 WiFi och dessa tillbehör:

    Samsung Galaxy Note 10.1 - Wi-Fi - White för 4.421,00 kr,
    Samsung Galaxy Lose 10,1 - Pouch för 168,00 kr,
    Samsung USB / SD-kort för 259,00 kr och
    en Samsung EDD-D100BEGSTD laddningsstation för 202,00 kr.

    Laddningsstationen fungerar väl bra som "stöd" om man vill lyssna på musik eller glo på play-tjänster vid matlagning/bakning som sambon brukar göra titt som tätt ? Totalsumma 5.050:- för allt vilket jag tyckte va ett bra pris för allt, eller?

    Jag har läst de andra trådarna här, så ursäkta om jag upprepar min fråga.. :) Men du som äger en, är det något du ångrar, eller som du saknar med din Note? Vad är största nackdelen/fördelen tycker du ?

    Tyvärr finns ingen elkedja i närheten där jag bor som har en Note i butiken där jag kan testa många av mina frågor själv, därför frågar jag.

    Tack för en hjälp och ha en fortsatt trevlig dag. ;)
     
  2. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Jag är överlag nöjd med min, inget direkt lagg eller så även om Chrome ibland tokdör
    Det sämsta med den är väl att den känns så billig i plasten, fast i gengäld är den ju lätt
    Hade jag fått tag i ett bra skydd till den hade den fått följa med i väskan istället för ipaden
     
  3. Schnappi

    Schnappi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Oj, jag funderar också på en Note men din sista mening gör mig fundersam :ehm: Jag hade tänkt ha med min platta i "fält" på jobbet emellanåt.
    Vad har du för skydd till iPaden som gör att du vågar ta med dig den till skillnad från Noten?
     
  4. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Har ett vanligt smartcover till Ipad
    Väntar på Samsungs book cover till noten ska bli tillgängligt, sen får den hänga med istället
     
    Schnappi gillar detta.
  5. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Mer feedback?

    Även jag går i tankarna att använda denna tillsammans med min S3a.. På tåg/flyg osv.

    Hur smidig är den? Hur pass bra fungerar det här med delad skärm? (jag testade bara webbläsare + galleri och det var "vissa eftersläpningar")

    Otymplig att ha en längre tid? Spelar den Full HD?
     
  6. sgtSmittohärd

    sgtSmittohärd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad Air 2
    Övrigt:
    Smartwatch: Moto 360, Pebble
    Alla enheter inne i butikerna laggar alltid apa tycker jag, så jag har lärt mig att inte döma ut elektroniken där. Va in i somras på den stora tyska kedjan när jag skulle köpa GS3 och den va seg som satan men jag köpte den ändå.
    Det va ju en helt annan sak än den som fanns att leka med i butik.

    Det jag först blev besviken på när jag packade upp Note 10.1 va att jag tyckte den va någon plastig men då hade jag bara använt en Asusplatta innan och dom har väl metall på baksidan. Jag tycker det är bra flyt i plattan har testat olika launchers och diggar faktiskt touchwiz bäst på den.

    Den här plattan är en grym multitaskmaskin måste jag säga! Du har väl sett att man kan splitta skärmen och köra olika program samtidigt? Men den är även bra när man flyger in och ut i olika appar, ritar, jobbar med nåt dokument, surfar, youtube. Flashplayer har segat till ibland, men vilket androidenhet gör det inte de på?

    Kommer inte på så mycket fråga mer specifikt om det är något som du undrar över så ska jag försöka berätta :)
     
    trx182 gillar detta.
  7. Rak Pipa

    Rak Pipa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Köpte mitt Book Cover till noten för 2 veckor sedan på Proshop.se.
     
  8. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Hos dom och alla andra är det slut på lager......
    Väntar, som sagt
     
  9. Rak Pipa

    Rak Pipa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Kollade deras sida innan jag svarade och det stod 5 i lager på den vita och många fler på den svarta, så tog för givet att det stämde. :)

    Är mycket nöjd med mitt Book Case utom möjligen att man inte kan låsa locket på något sätt när man skyddar skärmen.

    Men back on topic: Är mycket nöjd med min Note 10.1. Surfar nästan inget numera på min PC. Blir mest surfplattan i soffan, en mycket god kombination. :P

    Det enda jag kan tänka på ibland är att jämfört med min S3a så kan färgerna kännas lite urtvättad när man precis använt S3an och byter till Note 10.1. Men kan ju bero på att S3ans färger är mer overkliga.
     
    Last edited: 20 okt 2012
  10. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Att den är plastig spelar ingen roll för den är gediget byggd och trots att jag är allt annat än varsam och försiktig med min så har den inte fått några skador och då packas den ofta ned bland 20 kilo kamerautrustning som är allt annat än mjukt.

    Dem användningsområden som du beskrev i din post är inga större problem att köra på den här, jag använder min för att redigera RAW filer från kamerorna när jag är ute i fält och plåtar och kan då leverera bilder direkt till mina kunder. Det är tunga bildfiler som plattan kan jonglera förvånansvärt smidigt och lätt med tanke på att du ändå bara har två gigabyte arbetsminne att jobba med och en quadcore processor.

    En viss liten mån av lagg finns det i systemet men det kommer bli bättre när vi nu snart får Jelly Bean uppdateringen till den här plattan, det bör lösa många knutar och göra den lika smidig och snabb som Note 2 är.

    / Magnus
     
  11. toxicstone

    toxicstone Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja gedigen är den verkligen, man kan ju köpa skydd till, finns i metall?
     
  12. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Om du ska ha någon form av metallskal runt den så tänk då på att det påverkar signalstyrkan för GPS, 3G och WIFI negativt. Därav är det också en fördel att Samsung har byggt enheten till största delen av plast för metaller av olika slag skärmar av signalerna vilket betyder att dem komponenterna får kämpa hårdare för att få ut signalen vilket i sin tur kräver mer ström och ökar strålningen från enheten samt förkortar batterilivslängden.

    / Magnus
     
    Last edited: 21 okt 2012
  13. onne1951

    onne1951 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan man ladda Galaxy note 10.1 via USB?
    Jag har beställt en med wifi ikväll från Cyberphoto.se
     
  14. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    När jag kopplar in platta till datorn via medföljande usbsladden så blir det ett rött kryss över batteriet och det står urladdning under inställningar/ström.
    Då har jag den inkopplad på USB 3.0 på min dator.

    Kopplade in USB till mitt Nokia portabla batteri DC16 och samma sak där.
    samma sak när jag kopplade in medföljande usb-sladd med min HTC laddare som ger 1A

    Samsung laddaren ge 2A. (orginal)
     
    onne1951 gillar detta.
  15. nomad

    nomad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Om du undrar om den laggar vid scrollning i tex webläsare eller listor etc så är min erfarenhet att den är blixtsnabb...enda lagget jag märkt(om det räknas som lagg) är möjligtvis när jag öppnar mappar i filhanteraren, då står det "öppnar" i kanske en halv till en sekund...låter inte mkt, men är precis tillräckligt för att man ska tycka att den inte öppnar omedelbart. Det kan iofs vara den inbyggda filhanteraren, jag använder Astro filemanager också o där har jag inte tänkt på nån fördröjning.
    Jag har tyvärr inte hittat nån webläsare som är ritkigt smidig och snabb än, men det har väl inte med noten att göra. Flash ska vi inte prata om för då får jag magsår.

    Multiview var en funktion jag var väldigt intresserad av innan jag köpte plattan eftersom jag tecknar en del o då tänkte att jag kunde ha en referensbild på ena halvan o teckningsappen i den andra. Men jag har faktiskt inte använt den funktionen alls. Dels är det ju bara några program som stöds och dels är det är så snabbt och smidigt att växla mellan öppna appar att jag hellre gör det.

    Plastigheten var nåt jag oroade mig för innan köp, men när jag väl fick min och öppnade tyckte jag tvärtom att den såg lyxig ut. Kan bero på att jag köpte den grå och bara sett den vita i butik innan.
    Men visst, den är gjord i plast och säkerligen inte lika robust som en gjord i metall, men om inte olyckan är framme så ser jag inte hur det skulle kunna bli ett problem. Jag skulle ändå aldrig ha den i en väska etc utan ett case som skydd för skärmen.

    Batteritiden är högt över förväntan...senast igår kväll kollade jag nästan 4tim film plus var ute och sökte öppna trådlösa nätverk ett par timmar och gick från 100% till 79%.
    Däremot laddar den medföljande adaptern inte jättefort. Den laddas också genom USB, min har laddats 5% under tiden jag skrivit detta inlägg. Det är ett rött kryss över batteriet, men den laddas. :)

    En negativ sak tycker jag är att wifi antennen är lite svag.

    Videouppspelning är flawless, jag använder MX player och har hittills inte stött på något den inte klarar. I början körde jag på den inbyggda och jag gillar den också, men MX känns mycket naturligare att använda pga småsaker som spolning etc.

    Ang. formatet så är 10 tum en smula stort för en mobil produkt. Om jag inte köpt den för att i första hand ersätta mitt skissblock så skulle jag nog föredra den lilla Note2 eller en 7tums platta. Det är ju inte direkt smidigt att plocka upp surfplattan om man tex vill kolla upp nåt lite snabbt när man är på stan, eller att ha listan med vad man skulle handla på ICA...men samtidigt tittar jag också mkt film o serier o då är det ju roligare med en stor skärm.

    Skärmen är mkt bra enligt mina krav iaf. Absolut ljusstark nog för utomhusarbete, MEN eftersom den är högblank får du räkna med reflexer som kan vara mkt störande. När det är mörkt och man drar ner ljusstyrkan kan man kanske uppleva skärmen som lite livlös, men det går ju i inställningar att ändra mellan olika skärmlägen(dynamisk,standrad och film).
    En sak som är trevlig, men kanske inte supernödvändig, är "Smart-stopp". Noten känner av genom främre kameran om du tittar på skärmen och då går den inte in i viloläge. Funkar kanon, förutom om det är riktigt mörkt.

    Det var nog allt jag kan komma på för tillfället.
     
    Schnappi gillar detta.
  16. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Hur svag är WiFi egentligen? hur definierar du det?
    Man är ju bra sugen på en men känns som en förvuxen S3:a :P
     
  17. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    jag märker ingen skillnad mellan mina telefoner, plattor och Note 10,1 när det gäller wifi, 3G mottagningen är utmärkt (bättre än telefonerna)

    Får 29Mbit nedladdning på HOX, Samsung note 10.1 ger 30Mbit.
    det var via bredbandskollen. Gjorde via Opera (bredbandskollen.se) och fick 41Mbit i resultet på Note 10.1
    (har 100Mbit lina)

    Kört Wifi direct till tv utan lagg och streamar en del via DLNA.
     
    Last edited: 21 okt 2012
  18. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Nu verkar min ladda lite! via USB.

    Använder den inte och den har laddat 1% på 30min.
    EDIT: Blev 3% på 1h när jag stängde av BT. Använde inte plattan alls under tiden.
    Väldigt långsamt alltså, antar att det hade varit ännu långsammare om jag använt den under tiden.
    Jag har 3G varianten så den borde ju dra ngt mera ström
     
    Last edited: 21 okt 2012
  19. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Synd att den laddas långsamt, förhoppningsvis går det att ändra med div. fixar från xda-developers i framtiden eller custom rom (även om man kanske inte vill använda nån)

    Kanske bara är laddaren också?
     
  20. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    De flesta USB uttag på en dator ger ca 500mA, USB 3.0 har jag för mig ger 900mA.
    Det skiljer dock mellan datorer och MK-tillverkare, vissa verkar sätta på USB-portar som kan be betydligt högre mA.

    Det kommer alltid att gå betydligt långsammare att ladda via datorn eftersom den medföljande laddaren är så pass mycket kraftigare.

    Medföljande laddare ger ju hela 2A vilket är fyra gånger så mkt jämfört med en vanligt USBport. Inte så mkt att göra åt det, ingen inställning i telefonen kan ju få datorn att ge mera ström.