Vad har hänt med Swedroid?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av lolbazor, 25 okt 2012.

  1. lolbazor

    lolbazor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 681
    Mottagna gillanden:
    244

    MINA ENHETER

    Förlitade mig alltid på att Swedroids recensioner förut vid ett köp...

    Men nu?

    Ingen galaxy note 2 recension, ingen nexus 7 recension, ingen Samsung galaxy s3 4g recension, ingen HTC one x+ recension...

    Vad har hänt?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  2. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Undrar jag med, var är recensionerna? Ni har ju de överlägset bästa på svenska

    Skickat från min Xperia S
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Även jag undrar vad som hänt. Saknas det skribenter?
     
  4. Mist

    Mist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
  5. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    instämmer i kören
    för mig är det främst n7 som jag vill höra vad ni tycker och tänker om...
     
  6. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Jag skulle faktiskt säga att Swedroids recensioner slår de flesta. Så otroligt djupa och det läggs ned mycket tid på att testa och skriva vilket är riktigt bra!

    Synd bara att det är många produkter som har blivit utan en recension.
     
    googleye gillar detta.
  7. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Huvudet på spiken. Det är jag och bernard (grundarna av Swedroid) som själva under sajtens tre och ett halvt år har skrivit mer än 95% av alla våra stora recensioner. Vi har gjort detta för att vi brinner för detta och tycker att det är hur kul som helst att testa nya telefoner/enheter till bristningsgränsen.

    Dessvärre har det på grund av sajtens tillväxt, serverbelastning, resor, möten och sidoprojekt (kort sagt långt mycket mer administrativt arbete) blivit allt mindre tid över för recensionerna.

    Att hitta nya skribenter som kan ersätta/komplettera oss har visat sig vara mycket svårt. Nu menar jag inte att jag och bernard är superkompetenta skribenter, utan att det är svårt för oss att ge en skribent med hög kompetens som tar sig an en recension på 5000+ ord skäligt betalt. En recension motsvarar i regel två veckors intensivt testande där man mer eller mindre släpper allt annat skribentarbete.

    Detta (den låga ersättningen och höga arbetsbelastningen) leder dessvärre till att de flesta som har kompetensen vi efterfrågar (språkligt och kunskapsmässigt) helt enkelt inte anser att det är mödan lönt. Man kan av naturliga skäl inte förvänta sig att kompetenta människor jobbar gratis (eller nästintill gratis).

    Lägg därtill att vi inte gärna skickar sprillans nya enheter med ett värde på 5 000 kronor eller mer till ett oprövat kort, så alla skribenter med intresse av att utföra recensioner åt oss måste först bevisa vad de går för som "vanliga" skribenter under en längre period.

    Vi har dock trots svårigheterna nyligen lyckats hitta en mycket lovande skribent som kan komplettera oss vad recensionerna berör, men ambitionen är att hitta minst en och helst två till utöver honom så att vi kan pumpa ut storrecensioner i samma tempo som förut.


    lolbazorlolbazor;
    googleyegoogleye;
    Eos95Eos95;
    bvbbvb;
     
    SkaterLeo, Ompan, soderkvist och 9 andra gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Skulle ni inte kunna sänka ambitionerna något när det gäller recensionernas omfattning? Förstår att ni vill särskilja er från mängden genom att ge mycket omfattande och gedigna recensioner, men en kortare (fortfarande välskriven) recension är helt klart bättre än ingenting. Ett annat förslag är att försöka rekrytera kompetenta forummedlemmar här på swedroid som tillsammans kan utföra tester av sina egna telefoner. Exempelvis en panel med personer som ger sin syn på en specifik telefon. Detta test behöver inte ersätta era egna recensioner utan kan vara ett komplement. Till exempel skulle fem forummedlemmar kunna ge syn på en specifik telefon/platta utifrån olika kriterier (byggkvalitet, prestanda, kamera, batteritid osv).
     
  9. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    En god tanke, men jag tror inte det blir bra i slutändan. Dels kommer varje recension utgå från olika bakgrunder, olika medlemmar har olika tidigare telefoner - och därmed referenser - recensionerna kommer då se väldigt olika ut beroende på vem som skriver den. Det skulle kunna färga recensionerna så mycket att de helt plötsligt inte säger någonting. Dessutom blir många "vanliga" människor (de som köper ~en telefoner per 1/2 år) väldigt stolta och har svårt att ta in problemen enheten har. Detta märks väldigt tydligt i till exempel Prisjakts medlemsrecensioner, där är många väldigt positiva och få negativa kommentarer fälls om den nyinköpta (och kostsamma) enheten. Man vill på något sätt bevisa för sig själv att man har gjort ett bra köp.

    Med systemet som används nu är det alltid samma personer som gör testerna, alla recensioner kommer från samma bakgrund, de är profisionellt gjorda och påverkas inte av pengar.

    Dessutom håller redan Swedroid i en tjänst för användarrecensioner genom http://androidenheter.se/ Tyvärr används den inte så ofta, det vore dock bra att kunna se hur många som har satt betyg på de olika delarna.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast jag tänker mig inte att det skulle vara den "genomsnittlige" prisjaktsbedömaren som ingår i denna panel. Det skulle vara de mest kompetenta personerna på forumet som har erfarenhet av många telefoner och är införstådd i syftet med testet. Att man har olika bakgrund ser jag som en fördel i sammanhanget eftersom detta ger en mer nyanserad bild av telefonerna. Läsaren kan då också känna igen sig mer i vissa panelmedlemmar än andra och därmed få en bättre bild av hur telefonen skulle passa just henne. Och som sagt, detta skulle i första hand vara ett komplement till de vanliga recensionerna.
     
    Last edited: 6 nov 2012
  11. SuperAndroid

    SuperAndroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tror det finns en hel del som skulle kunna tänka sig att hjälpa till och som har kompetens till det... Skulle däremot vilja påstå att för de absolut flesta är problemet att de inte byter mobil alltför ofta (fast det har jag ingen bra källa på). Vilket kort och gott innebär att det fortfarande inte blir så många recensioner.

    Det är åtminstone problemet för min del (samt att jag inte hänger så mycket på Swedroid så ingen har koll på mig här). Kan väl passa på att påpeka att jag gillar era recensioner enormt också, och har börjat använda mig mer och mer av dem för att se vad jag ska rekommendera till vänner och som ändrat lite av mina egna tankar om "vad som är viktigt för en telefon".
     
  12. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Eloge till er för ett bra jobb gällande Swedroid, såväl sidan som recensioner.

    Frågan nu är hur går ni vidare? Som en trogen Swedroid besökare så har dessvärre mitt intresse börjat dala... Pga uteblivna recensioner gällande högaktuella produkter. Forumet är er styrka! Visst är era recensioner lysande, men man förväntar sig att få läsa dem också.

    Så var hittar man android intresserade skribenter? Visst är det ett jobb i sig, men ni har ju en hyggligt massa medlemmar. Kanske läge att skruva ned på kraven och använda de skribenter som finns till förfögande och få ut hyggliga recensioner istället?! Riskabelt om hela Swedroid hänger på 2st personer. För mig personligen gör det inget om jag inte får alla grafer eller alla fakta utspecad i detaljform. Er nisch, men klarar ni inte av det så är mitt enkla råd.... Gå vidare! Tänk om! Gör om.

    Edit: Kul med era nyförvärvda skribenter. Ser fram emot era resultat.

    Lycka till!
     
    Last edited: 10 dec 2012
  13. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Kan ni inte vända på steken då, du och bernard jobbar med recensionerna som är swedroids stora ikon och sedan låter ni andra ta hand om de övriga? Fast de är klart dom jobbar ju inte heller gratis. Fan, hmm, de ni skulle behöva är en ekonomiskt stark ägare som kan satsa lite dom kan få recensionerna att komma igång och lite mer aktivitet på startsidan utöver de som är där idag.

    Tycker lars gör ett kanonarbete med alla ryktesinlägg och notiser och även swedbear är bra men ni skulle verkligen behövs lite fler recensioner. De va faktiskt de grymma recensionerna dom fick mig att stanna till på er site för ett par år sedan nu.

    Ni är helt enkelt bäst i ligan. De är synd ni inte kan tjäna bättre med pengar på er verksamhet bara då ni kunde fokusera på recensionerna som ni gillar göra och låta andra ta hand om de vardagliga om möjligt.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  14. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    En åtgärd som kommer strax efter nyår är att jag tagit studieuppehåll för att kunna skriva mer åt Swedroid, tidsmässigt motsvarande halvtid.

    Jag kommer fokusera på recensioner och när dessa hannar på mitt bord kommer jag lägga i stort sett all min skrivtid på dem, just för att de ska komma ut så snabbt som möjligt. Den minskade inkomsten är inget problem och är mitt sätt att betala tillbaka till redaktörerna och Swedroids community.

    Förhoppningsvis och troligtvis kommer detta kunna avlasta mannyb och bernard, och jag ser fram emot att få skriva fler recensioner. Har hittills främst gjort "Närmare titt på"-artiklar men har också skrivit recensionen av LG Optimus 4X HD.

    kendobendokendobendo;

    /Viktor

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2
     
    Last edited: 11 dec 2012
    slibit, googleye, Eos95 och 1 annan gillar detta.
  15. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    De låter toppen Viktor! Ser redan fram emot ditt bidrag efter nyår :D
     
    AKERSKUUUG gillar detta.