Diskussion: Note II vs Note (mina intryck)

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av AVR4000, 25 okt 2012.

  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Sådär, då har jag äntligen fått tillfälle att prova en Note II. En Sprint-version närmare bestämt.;)

    Min sammanfattning av det hela är att jag behåller min Note istället för att köpa IIan. Mitt intryck av de olika delarna är nämligen följande:

    1. Skärmen

    Note II har en bra skärm men den lider av (för mig) uppenbar oskärpa jämfört med originalet. Jag öppnade samma webbsida på båda och där Noten visar texten knivskarpt och bra även i liten storlek uppfattade jag N IIan som direkt ofokuserad och i jämförelse som en försämring. Iövrigt är skärmen utmärkt men för mig som läser en hel del dokument är den lägre skärpan en deal breaker. Mitt generella intryck är dock att båda enheterna har bra skärmar och att jag personligen inte kunde notera någon egenskap som direkt uppfattades som bättre/sämre förutom skärpan.

    När det gäller förmåga att visa vitt kunde jag inte notera någon direkt skillnad mellan enheterna när jag provade.

    På området skärmyta kunde jag notera att det finns en märkbar skillnad i höjdled, d.v.s mer information ryms - dock gör oskärpan att det uppstår ett zoombehov i högre grad än med Note I.

    Skärpan gör dock att Note I vinner för min del.

    2. Prestandan

    Det har ju talats om hur oerhört mycket snabbare Note II är jämfört med Note I så det var intressant att försöka få en bild av detta. Mitt intryck är att en original-Note med Paranoid Android, 1,6 Ghz överklockad CPU och Thors kernel hänger med bra. Det finns områden där jag kunde märka skillnader som beror på project butter men överlag kan jag inte påstå att jag blåstes iväg av prestandan. En trimmad Note hänger med IIan riktigt bra, däremot är det klart större skillnad mellan enheterna om man utgår ifrån stock ROM och stock kernel.

    Note II är en snabb och kraftfull enhet men för min del kan jag inte påstå att den har ett särskilt stort försprång över sin föregångare. Mycket av det som uppfattas som "högre prestanda" hänger ihop med Project Butter snarare än att CPU/GPU i sig självt är så mycket snabbare.

    3. Funktionaliteten

    Enheten jag provade saknade dessvärre S-Pen (stöldrisk antar jag) så hover-funktionerna kunde jag inte prova. Däremot kunde jag kolla annat i den och personligen uppfattade jag Samsungs/Sprints ROM som ett rejält steg bakåt jämfört med Paranoid Android för mitt användande. De utökade pennfunktionerna är trevliga, detsamma gäller fönsterhanteringen vid multitasking o.s.v men för min del stöter allt detta på patrull: TouchWiz. Tyvärr står jag inte ut med den launchern och vad som gör det än mer komplicerat: 320 DPI är hemskt för min del, inte minst jämfört med min Note som kör 180-240 DPI beroende på program.

    Det är uppenbart att Samsung trimmat upp TouchWiz jämfört med äldre versioner men för mig som byter ut den mot Nova Launcher och i praktiken kastar ut det mesta till förmån för tredjepartsprogram (ExDialer, QuickPic, PowerAMP, GoSMS Pro, K9/Kaiten Mail etc) känns det inte direkt övertygande.

    Jag är inte övertygad om att TouchWiz med tillhörande program kan slå tredjepartsalternativen - tvärtom - och den uppfattningen har inte Note II eller S III ändrat på, dessvärre.

    Överlag fick jag tvärtom intrycket att Paranoid Android ihop med min egen uppsättning program och tweaks fungerar klart bättre för min del jämfört med Note IIs stock ROM. För min del anser jag bl.a att tabletläge och mycket annat bidrar till att göra TouchWiz ointressant.

    Det som låg förinstallerat i enheten var bl.a S-Note och Paper Artist, båda finns i originalet även om det förstnämnda förbättrats. Numera använder jag dock GNote.

    Galleriet har jag provat och där föredrar jag tveklöst QuickPic.

    På området flytande fönster kan jag enbart konstatera att det är en trevlig funktion men att den kan fixas med program som OverSkreen o.dyl. För egen del ser jag inget behov av att köra TouchWiz för t.ex Popup Play när det finns tredjepartslösningar.

    4. Kvalitetskänslan

    Den känns ungefär som en Galaxy S III och min uppfattning är att en texturerad baksida hade inneburit ett lyft. Iövrigt tycker jag att den känns acceptabel - dock får jag på något vis en känsla av att Note I känns mer rejäl på något sätt.

    5. Ljudkvalitet

    Tyvärr kunde jag inte prova detta tillräckligt men den låter helt klart bra i mina Grado RS-2. Det går att notera förbättringar jämfört med Note.

    Personligen får jag dock erkänna att jag inte uppfattar skillnaden som så stor som jag trodde. Sannolikt krävs det Voodoo Sound-moddning för att få fram maximal kvalitet.

    Ljudet är dock mycket bra rakt ur lådan men jag känner på mig att den har mer att ge. Oavsett vilket är ljuddelen förbättrad.

    6. Slutsatser

    Note II är en mycket bra mobil och jag kan absolut rekommendera den.

    Däremot anser jag personligen att den inte tillför något som jag direkt vill ha jämfört med originalet. Tvärtom anser jag att min egen Note med Paranoid Android ger en bättre helhet inkl skarpare skärm. Detta enligt mina egna preferenser.

    En stor nackdel med N II för tillfället är det högst tveksamma stödet för CyanogenMod kopplat med det trassliga faktum att en hel del funktionalitet kräver dels TouchWiz men också 320 DPI. Det går alltså inte att rakt av köra 240 som på föregångaren - enligt rapporterna börjar kamera, tangentbord etc krångla ungefär som på en S III.

    För min del är TW i 320 DPI en närmast oacceptabel försämring jämfört med Paranoid Android.

    Nu låter detta inlägg något kritiskt men det är inte så illa som det verkar.;)

    Note II är som sagt en bra mobil på många sätt, däremot ser jag inte den som ett "stort steg" framåt jämfört med sin föregångare.

    För de som kör stock ROM är den ett klart lyft, framförallt mot en gammal ROM på Note I - men har man lämnat det stadiet bakom sig och börjar köra med custom ROM, custom kernels etc blir läget ett annat.

    Jag har också kunnat konstatera att rapporterna om "överlägsna prestanda" hos Note II i många fall handlar om Project Butter snarare än att CPU/GPU-kombinationen i sig själv erbjuder så mycket högre prestanda.

    Edit: Jag får erkänna att jag haft en viss skepsis mot Note II, detta beror mycket på att den beskrivits som "mycket bättre" än Note, en uppfattning som jag inte kan dela - inte ens efter att ha provat den.

    För mig är det mer en sidgradering snarare än en uppgradering.

    Skulle någon fråga mig om det är värt att köpa N II när man har en Note är mitt svar följande:

    Det beror på. Kör man stock ROM och kernel kan det finnas vinster med att byta. Är man däremot redan inne på custom ROM/kernel-spåret och liksom jag avvisar TouchWiz till förmån för tredjepartsalternativ är det däremot högst tveksamt om det är värt besväret.

    På S-Penfronten är min egen uppfattning enkel: sålänge den fungerar som en stylus och ger precisionskontroll är jag nöjd. Hoveringfunktioner o.dyl är inte riktigt min melodi eftersom de inte kan uppväga TW.;)

    Då är det mer intressant med tredjepartsprogram som utvecklats för pennan.

    Tänker vi oss en Note II med Paranoid Android i stabil version skulle jag påstå att den klarar sig avsevärt bättre. I ett sådant scenario är det egentligen enbart skärpan på skärmen som kan betraktas som en direkt försämring.

    Jag skulle dock inte ens i det läget säga att det är en stor uppgradering. För min del var steget från Galaxy S II till S III större än Note till Note II.
     
    Last edited: 25 okt 2012
    Galax, Jan-Bertil och T Boone Pickens gillar detta.
  2. T Boone Pickens

    T Boone Pickens Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Grejen är 4G...:teeth:
     
  3. viwa

    viwa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    För mig med! Och att den är lite smalare, hoppas det kommer vara enklare med en hand. Gillar min note men med en hand kan den vara lite bökig!
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    För mig är LTE ointressant sålänge det inte finns stöd för både EU/US-frekvenserna. Dagens situation där man tvingas kompromissa är inte bra nog för mig. Det verkar också som att en del LTE-Note II är operatörslåsta "för att den skall använda rätt frekvens" som tydligen är den senaste motiveringen till låsningen.;)

    Det är också ett aber att det fortfarande krävs specialmodeller för att få LTE - för min del är en ren standardmodell absolut nödvändig.

    Formatet har jag inga problem med hos någon av dem, å andra sidan använder jag enheten med tvåhandsfattning i de flesta fall. För min del kan jag hantera min Note med en hand utan direkta problem i de fall det behövs dock.
     
  5. MTD

    MTD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag förstår ikte riktigt din "recession" eller vad man kan kalla det.
    Du har inte provat funktioner som gör att 2an sticker ut.
    Sen måste jag personligen säga att det är en j*vla skillnad mellan 1an och 2an..
     
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Funktioner som gör att N II sticker ut?

    Enligt det jag sett och läst mig till är det framförallt möjligheten att köra två program i fönster, hoverfunktionen hos S-Pen (med tillhörande öppning av previews) och en del uppgraderingar av bl.a S-Note som utgör de stora förbättringarna. Även S-Planner har förbättrats.

    Sedan finns ju då t.ex förbättrat galleri och musikspelare ihop med fönsterfunktionaliteten (Popup Play).

    Sedan finns ju då naturligtvis saker som S-Beam, NFC och Bluetooth 4.0.

    För min del går Samsungs 320 DPI TW-ROM bort fullständigt. Tyvärr finner jag den fullständigt underlägsen Paranoid Android ihop med Nova Launcher. Avsaknaden av tabletläge m.m är en stor nackdel för min del och det är närmast en chock att använda en N II med 320 DPI jämfört med 240 DPI.

    Grejen är dock att i mitt fall tilltalas jag helt enkelt inte av TouchWiz och Samsungs egna program som det tillför (däremot gillar jag S-Note och S-Planner).

    Det som också gör att jag låter lite kritisk beror på att Note II hyllats som varande en "stor förbättring" mot sin företrädare - vad som dock inte riktigt framkommit är exakt VAD som utgör de stora förbättringarna och vilken konfiguration som använts hos N7000.

    Är det en N7000 med stock ROM, gärna med gamla TW som jämförs med Note II har jag full förståelse för att detta upplevs som en "stor förbättring".

    I jämförelse med en N7000 som kör Paranoid Android med olika program i tabletläge, DPI på 180-240 och där man omsorgsfullt bytt ut TW-programmen mot andra samt kör en överklockad kernel - ja, där har jag helt enkelt mycket svårt att se fördelar med en N7100 som kör Samsungs stock ROM i 320 DPI.

    Tittar jag på prestandan hos den Sprint-version jag provade (och har i bakhuvudet att N II beskrivits som havande OERHÖRT bättre prestanda) kan jag inte påstå att jag fick den känslan. Den flöt bra men det var ju ingenting som direkt fick mig att uppfatta större skillnader. Något säger mig att Project Butter ligger bakom större delen av lovsångerna till den "fantastiska prestandan" och inte CPU/GPU-prestandan i sig själv.

    Jag har INTE avskrivit Note II från listan över tänkbara mobiler, däremot är det ingen tvekan om att en stabil Paranoid Android är helt nödvändigt för att jag skall ta steget över.

    Det vore intressant att få någon belysning av vilken funktionalitet det är som Note II har som gör att den är "mycket bättre" än Note.
     
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Vilken ROM och kernel körde du på Note I?

    Mina inlägg är baserade på Paranoid Android CM10/4.1.2 Utacka med Thor 0.23-2 överklockad till 1,6 GHz. Lite exempel på hur jag konfigurerat min enhet:

    1. Launcher: Nova Launcher Prime
    2. Dialer: ExDialer
    3. Galleri: QuickPic
    4. SMS: GoSMS Pro
    5. Låsskärm: WidgetLocker
    6. Kalender: Google Calendar och Business Calendar
    7. Anteckningar: GNote
    8. E-post: K-9 och Melvin (tabletklient) samt Kaiten (tabletklient)
    9. Musikspelare: PowerAMP, Spotify
    10. Videospelare: MX Player
    11. Webbläsare: Standard alternativt Dolphin m.fl
    12. Filhanterare: FX File Explorer och Antek Explorer
    13. Kamera: JB-standard samt Camera FV-5 eller LgCamera

    Detta är den uppsättning huvudprogram jag kör med i Noten. Som synes har jag arbetat mig bort från TouchWiz helt och hållet och längtar inte tillbaka.;)

    Jag håller med om att det finns rejäla skillnader om man jämför N7000 och N7100 baserat på stock ROM, däremot blir läget helt annat då man konfigurerat upp N7000 i Paranoid Android. Det är ju t.ex svårt att bli till sig av den nya låsskärmen med genvägar när WidgetLocker är överlägsen o.s.v.;)

    Edit: Redan på den tiden jag körde TW-ROMar på min Note var det egentligen bara S-Note, S-Planner och kameran som jag använde, iövrigt körde jag den uppsättning jag listat ovan.

    Överlag har jag gradvis rört mig bort från tillverkarskal och mot vanilla-Android och tredjepartsprogram istället (jag tycker inte heller att ren vanilla i omoddad skick är optimalt heller, d.v.s köra Trebuchet istället för Nova o.s.v).
     
    Last edited: 26 okt 2012
  8. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Så mycket text, men ändå inget om de viktigaste skillnaderna mellan Note 1 och Note 2.

    1. Batteritiden har nästan 3 dubblats.
    2. Skärmen är bättre och inga fel på "black clipping och banding", som var det största problemet på Note 1. Skärpan är möjligt bättre på Note 1, fast skillnaden är litet och om jag inte har fel, Sa har dom på xda släppt en Rom eller kernel som gav bättre skärpa.
    3. Mindre viktig, är s-pen bättre precision.

    Enda nackdelen med Note 2, är 16:9 istället för 16:10.
    Själv tycker jag det viktigaste med smartphones numera är batteritiden och skärmen. Dessa 2 punkter fick mig att byta till Note 2.
    Stod inte ut med black clipping och banding, samt behöva byta batteri 2 gånger när jobbar natt och regnbåges färger med vit bakgrund på vissa appar.



    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Har XDA fixat till skärpan och det fungerar är det utmärkt. Undantaget textskärpan har jag inget emot skärmen.

    Black clipping-problemet uppfattar jag inte speciellt mycket på mitt exemplar numera, däremot har vissa äldre ROMar givit en del av den varan. Det är i.a.f bra att Samsung verkar ha fått ordning på det.

    Regnbågsfärgerna har jag däremot aldrig upplevt på mitt exemplar.

    Batteritiden är en punkt som gör att mitt intresse för Note II kvarstår.

    Jag kommer som sagt att bevaka utvecklingen för Note II och så fort det klarnar när det gäller Paranoid Android och 240 DPI kommer jag att överväga saken igen.

    Det står mellan Note II, Huawei Ascend Mate eller Sony Yuga när det gäller nästa mobil för min del.

    Det kan mycket väl bli en Note II, jag är även lockad av RAM-minnet i den. Klarnar det upp på CM-fronten och det visar sig att Samsung släpper källkoden till Exynos på ett korrekt sätt faller mina invändningar bort och jag lär skaffa N7100.
     
  10. Thomas

    Thomas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det där med skärpan måste vara subjektivt för jag upplever tvåan som skarpare än ettan. Förutom det... några andra fördelar med tvåan...

    @ Batteritiden är GRYMT mycket bättre än ettan.

    @ Bildkvaliteten när man kollar film är ännu bättre än ettan. Svärtan är mkt bättre. Jag kollar ofta på film i ett helt nedsläckt sovrum och med ettan märktes det att svart inte var helt svart utan 'glödde' lite.

    @ Allting flyter så mkt bättre jämfört med ettan. Visst... du kan överklocka och modda ettan men det kan man med tvåan också som rimligtvis då kan bli ännu snabbare. Vill man inte flasha och ha sig är skillnaden enorm.

    @ Notification light är bra att ha... lampan som blinkar när man har missade meddelanden/samtal.

    @ Kameran tar bättre bilder och är snabbare och har smartare funktioner.

    @ Man kan höghastighetsfilma med videokameran och titta i slow motion efteråt.

    @ Pennan är skönare och har en mjukare spets.

    @ Hooverfuntionen är speciellt användbar på webbsidor som kräver hoovering för att visa rullgardinsmenyer och dyligt.

    @ Minneskortet är formatterat i exFAT och stöder således filer som är större än 4GB.

    Det här är bara ett kort urval av mina favoritfördelar gentemot ettan. Finns annat smågodis som multiview eller det aktiva pennfacket t.ex... telefonen sätts på automatiskt när du tar ut pennan och om du vill kan den visa en meny med snabblänkar, den kan varna dig om du går iväg och glömt stoppa i pennan (den har faktiskt räddat mig från att gå ifrån min penna en gång). Finns fler exempel men jag har redan skrivit för mkt ;) Jag hade ettan i nästan ett år och var supernöjd med den, jag var först lite skeptisk till att skaffa tvåan men den har visat sig vara en bättre telefon än ettan på alla sätt. :)

    Mvh... /Thomas

    Sent from my GT-N7100 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 26 okt 2012
    Skerved gillar detta.
  11. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Den dagen Samsung fixar en update för oskärpeproblemet, får de sälja en N2:a till mig.
    Inte förr. Det är nu lite FÖR många som intygar att textskärpan är under acceptansnivå.
    Hur i hela ½#¤% kunde Samsung släppa en prestige-enhet med dylikt fel? Det är ju 2012!

    Tack för en ärlig & (i mina ögon) ofärgad recension! Fler sådana behövs...
     
  12. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Det jag ställer mig frågande till är att hur du kan jämföra en moddad 1a mot en stock 2a.
    Kom tillbaka när du har moddat 2an och jämför mot din 1a
     
    silfver gillar detta.
  13. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Finns ju redan fix för det om du plågas.
    Bäst är ju om du testar själv .
    Jag ser inget.Nu har jag dock inte jämfört sida vid sida med en Note 2
     
  14. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Hoppas du inte syftar på den hemkokta rom:en som dryftats?
    Men du kanske anser att det är ok att behöva flasha in en helt
    annan rom i sin nya fempappsnalle, det första man gör? Inte jag.
     
  15. T Boone Pickens

    T Boone Pickens Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Oskärpa eller inte, jag har ju inte sett detta själv men, OM man nu vill ha 4G och OM man nu vill testa Jelly Bean och OM man nu vill ha denna större skärm så har du inte många/ingen lur att välja på, nicht war?

    Att detta är en dealbreaker för dej måste ju respekteras, men vad köpe du istället?
     
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Hade jag kunnat låna en N IIa under en tid och få full frihet att modda hade jag mer än gärna gjort det.

    Jag är fullt medveten om att en moddad enhet slår standardutförandet och det är den stora brasklappen med min jämförelse.

    För att få en bild av läget för Note II har jag kollat igenom ROM-trådarna och som det verkar är en 240 DPI-ROM utvecklad och på gång. Paranoid Android finns däremot inte än, däremot verkar en CM10-port vara på gång. Dock inofficiell.

    Med Paranoid Android och fixat skärpeproblem har jag inga invändningar mot Note II - i det läget kan jag köpa den utan minsta tvekan.

    Edit: Apropå flytet hos IIan. Mitt intryck är att det är Project Butter som ligger bakom.

    Rent hårdvarumässigt samt vid programkörning har jag mycket svårt att se att den är "mycket" snabbare. Tyvärr verkar det lite dåligt med mätningar av prestanda i just det läget.

    Exempel på områden är t.ex hantering av PDF, öppning av en stor PowerPoint-presentation, spelande, prestanda vid filmvisning (samt hur höguplösta filmer hanteras) o.s.v.

    Hade det kommit in exempel av typen "Note II kan spela upp 1080p i MX Player utan droppade frames, Note I klarar inte riktigt av detta" hade det varit möjligt att rakt av översätta "mycket snabbare" till praktisk användning.

    Jag planerar att försöka utvärdera N7100 när jag besöker Sverige och då kommer jag att fråga i butiken om jag kan trycka i mitt eget minneskort och slänga in lite program i enheten så jag kan göra en jämförelse rakt av på området programprestanda m.m och därmed få en bättre bild.

    Just "den är mycket snabbare p.g.a Project Butter" säger mig inte så mycket om den verkliga prestandan. Hittills verkar det dock vara just Project Butter som ligger bakom lovsångerna till prestandan (eller att originalet körts med stock ROM/kernel) och inte direkt hårdvarans prestanda i sig själv.
     
    Last edited: 26 okt 2012
  17. multimega

    multimega Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    förlåt, men inte kan man väl ändra på DPI:n på en skärm?`eller vad är det för DPI nu pratar om :-)
     
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag håller som sagt med om skärpeproblemet. I.a.f den Note IIa jag provade igår hade det på ett märkbart sätt. Faktiskt mer oskarpt än Galaxy S III (som jag kunnat prova och modda). När jag höll min N7000 bredvid L900 (Sprint Note II) märktes en skillnad som helt klart var större än jag kan acceptera.

    För mig som läser en hel del på enheten är en sådan skillnad inte försvarlig.
     
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag talar om Androids DPI som s.a.s ställer in hur objekt skalas m.m. Med 320 DPI ser en Note/Note II ut som en mobil för synskadade, tyvärr. Med 240 DPI får man istället något mycket mer proportionerligt samtidigt som den stora skärmen kommer till sin rätt på ett helt annat sätt.

    Kör man sedan Paranoid Android kan man plocka fram tabletläget hos programmen och för min del är denna dual pane view något som gör det närmast omöjligt att gå tillbaka till telefonläge.

    Jag kör med 180-240 DPI på min enhet beroende på program. Tabletprogram körs jag med 180-213 DPI.

    Google Play med tablet-UI är t.ex mycket trevligare än i telefonläge, framförallt på stor skärm. Samma sak gäller t.ex Melvin Mail, Youtube och en uppsjö andra program.
     
    T Boone Pickens gillar detta.
  20. heatfire

    heatfire Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Även jag måste erkänna att om man ogillar skärmen och kan leva med kortare batteritiden och även klarar sig utan TW så är note1 med paranoid android bättre.

    och detta även fast jag älskar min note2.