Stock 4.0.4. är segt - är CM9 lösningen?

Diskussion i 'Xperia ray' startad av lassekongo, 28 okt 2012.

  1. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Min syster har en Ray och klagar på att den är seg. Jag har själv kollat på den några gånger och den är verkligen seg. Bara att kunna göra något i inställningar kan ta ett par sekunder. Att öppna dailern tar också väldigt lång tid.

    Just nu är det stock 4.0.4. som gäller. På min förra SGS gjorde CM7 och CM9 underverk så jag funderar på om CM kan lösa problemen på en Ray också? Vad säger ni som kör Ray? Det verkar som ni upplever det lite olika? En till tycker att det är segt och en del har inga problem alls.

    Kan CM9 lösa problemet? Rekommenderar ni CM9.1 Stable? Målet är alltså en snabb och stabil telefon.
     
  2. Snapphaneklanen

    Snapphaneklanen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag har ungefär samma problem som du. Min flickvän har en ray som också har blivit riktigt seg. Sitter också och funderar på om CM 9.1 kan vara lösningen, vet du/någon om allting funkar med den ROM:en, typ kameror, wifi, gps osv? Går det att återställa telefonen till stock om CM9.1 visars sig fungera dåligt?
     
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag körde CM9-nightlies på min SGS utan några problem. Fick någon bootloop lite nu och då när jag uppdaterade, men kör man med stable behöver man ju inte uppdatera så ofta. Wifi, GPS o.s.v. funkade bra på SGS, men det är ju en helt annan telefon så jag kan inte säga något om hur det funkar på Ray.

    Jag utgår ifrån att det går att flasha tillbaka till stock på ett eller annat sätt och hoppas att någon som vet hör sig :) Men Google brukar ju kunna hjälpa i sådana situationer också, men det känns ju alltid bra att använda en av en swedroidanvändare beprövad metod!
     
  4. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag gick från stock ICS på min Arc till JJ's hybrid ROM, och det var ett väldigt stort lyft! Jag ville inte låsa upp bootloadern så jag kan återställa min telefon till stock helt och hållet om jag vill.

    Men det gjorde en enorm skillnad att byta ROM, helt klart! Innan jag rootade var jag på vippen att slå till på en sgs3 istället, men jag ville ge det några dar, och det blev som en ny telefon, gratis! ;)
     
  5. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Tips: Min Ray var väldigt seg - det kändes som om alla tryck tog 3-4 sek. En temporär lösning tills jag byter telefon blev att ta bort det mesta som tar minne. Jag tog bort alla widgets (tar 2-3MB styck), gick tillbaka till stock tangentbord från swiftkey (sparade 15 MB), loggade ur facebook (20mb) etc. Nu är telefonen i allafall användbar på stock rom. Tyvärr känns det lite primitivt att inte ha widgets och köra stock tangentbord (kanske som iPhone ägare känner sig... :-).
    Testa att någon minut efter omstart gå in på settings->apps->running, är det mindre än 150MB ledigt är det antagligen orsaken till segheten.
     
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Men den allmänna uppfattningen (baserad på tre pers + en med Arc :)) är alltså att Ray är ganska seg på stock 4.0.4?

    Hur gjorde du för att byta rom utan att låsa upp bootloadern? Och hur gör du om du vill återställa? :)

    Hur flyter det nu när du har kört CM9 ett tag?

    Hon vill dock gärna ha en massa widgetar och skrot. Jag sa åt henne att det kanske kunde gå lite snabbare om hon tog bort några skärmar och lite onödiga widgetar men hon ville gärna ha dem kvar.

    Dessutom vill man ju kunna använda telefonen som den är tänkt att användas, vilket är widgets, tangentbord o.s.v. :)
     
  7. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Den allmänna uppfattningen är att folk inte återställer varav telefonen blir seg efter uppdatering till ICS.

    Om du vill lägga in en ROM med låst bootloader så får du hitta en ROM som är baserad på en officiell ROM och flasha den via cwm eftersom du inte kan flasha kernel.
    Tror det borde finnas en bra tråd på xda om hur du lägger in cwm.

    Dom ROMarna består av fabriksåterställda backups, fiffigt eller hur ;)

    Testade en officiell GB rom förra veckan och ICS som jag kör nu igen är rappare trots att den inte ens är Supercharged.
    Testa JellySandwich eller OptiMax

    Går man från 4.0.3 till 4.0.4 kanske man inte behöver rensa allt men. Men mellan större versioner och från andra rom:ar så bör man alltid rensa rubbet.

    Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
     
  8. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    ROM:en jag nämnde är denna:

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1537717

    Där finns också denna länk där jag bara följde guiden.

    I stort sett så flashar man in kernel från gingerbread för att kunna lägga in CWM, sen flashar man tillbaka till stock kernel och flashar in en backup av 3.2-ROM:en med CWM återställningsfunktion. Så man går litegrann bakvägen.

    Vill jag återställa kör jag Sony Update Service och telefonen är exakt som original igen.

    Edit: Flytet är lika mycket bättre idag som när jag flashade in det. Ett jättelyft mot hur min telefon var med Sonys ICS. Tyvärr så gör ju det begränsade utbudet av ROM:ar med låst bootloader att man inte får allt man vill ha med en ROM. Tex funkar inte låsskärmsanpassningarna eller de JB-komponenter från Nexus 4 som släppts. Men ROM:en kan ju allt stock ICS kan och lite till! Klart stabilare än stock ICS också förresten! :)
     
    Last edited: 3 nov 2012