Diskussion: Note II vs Note (mina intryck)

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av AVR4000, 25 okt 2012.

  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Som jag påpekat tidigare planerar jag att prova N7100 för att kunna få ytterligare vinklar på det hela.;)

    Förövrigt har jag provat de delar av den jag finner relevanta för egen del. Idealet är naturligtvis att kunna testa mobilen ifråga hemma över en helg men det är lite bökigare (jag har inga planer på att köpa en produkt på öppet köp bara för att testa).

    Jag är dock inte övertygad om att den är "mycket bättre" än N7000 och den uppfattningen kvarstår dessvärre. Fortfarande verkar det som att "mycket bättre" i hög grad handlar om Project Butter (prestandan) och de utökade S-Pen-funktionerna samt multitaskingen.

    För min del är Samsungs originalmjukvara tämligen ointressant av tidigare beskrivna skäl - även om pennans utökade funktionalitet är trevligt på många sätt kan jag personligen inte se att det gör det värt att köra TW. Å andra sidan är jag van vid renodlade stylusar och är nöjd sålänge den funktionen är i behåll (anteckna, rita o.s.v). Hoverfunktionerna o.dyl förlitar sig allt för mycket på TW för att bli intressanta för min del.

    Nu hör det också till saken att jag fått tillfälle att använda S IIIan och har då flashat in Android Revolution HD/Jellybean så jag anser mig ha utmärkt koll på vad "TouchWiz Nature UX" innebär. Jag har också kört det på min Note innan det blev Paranoid Android (inte launchern dock men jag har kört igenom Samsungs program för att jämföra med alternativen).

    Jag har inte på något vis blivit övertygad om att t.ex Samsungs galleri är bättre än QuickPic, att deras musikspelare slår PowerAMP, Spotify eller Google Music eller att dialer/kontakter, e-post o.s.v slår alternativen.

    Om jag köper en Note blir det min tidigare beskrivna uppsättning program i den. Jag har inte alls fått intrycket att Samsung lyckats överträffa detta.;)

    Vad som tilltalar mig med Note II är snarare hårdvaran och då är det framförallt batteriet som är intressant. Skärmen har jag inget emot - med skärpefix. Det är enbart textskärpan jag finner problematisk, resten har jag inga invändningar mot - det är en utmärkt skärm överlag.

    Det större batteriet är helt klart mycket intressant, likaså 2 GB RAM och en mer strömsnål CPU och skärm. Faktum är att dessa faktorer helt klart tilltalar mig mest.

    Kameran har jag inga direkta synpunkter på eftersom jag är nöjd med Noten, en bättre kamera är dock inte fel.

    NFC är för min del intressant om det kombineras med Google Wallet (som jag använder).

    Notifieringsdioden är en bra finess, helt klart.

    Däremot kommer jag inte ifrån känslan av att Note II snarare är en mindre uppdatering snarare än den "stora" uppgradering som en del talar om. Jag syftar naturligtvis på jämförelser av stock ROM/kernel (där håller jag med om att det skett saker mellan enheterna men för min del säger det ingenting egentligen eftersom jag kör en helt annan konfiguration).

    Som det ser ut för min del är läget följande (och tråden har inte övertygat mig om motsatsen):

    Plus för Note II:

    1. Större batteri.
    2. 2 GB RAM.
    3. Mer strömsnål CPU som ihop med det större batteriet ger kraftig ökning av batteritiden.
    4. Skärmen är högre och visar mer information i höjdled (t.ex vid surf). Bredden har jag inget problem med.
    5. NFC (det gäller bara att det fungerar med Google Wallet).
    6. Notifierings-LED (bra finess).
    7. Bättre kamera (jag har dock inte jämfört kamerorna och har inget emot N7000s prestanda på området).

    Minus för Note II:

    8. Tveksamt CM-stöd än så länge (det verkar ev lossna på källkodsfronten).
    9. P.g.a punkten 8 ligger Paranoid Android en bit bort och frågan är hur det kommer att fungera jämfört med N7000 som ju har officiellt CM-stöd.
    10. TouchWiz. S-Penfunktionerna kräver detta vilket är ett minus. Framförallt krävs det att man kör Samsungs egna program (inget hovrande i QuickPic t.ex).
    11. 320 DPI och program som börjar strula vid 240 DPI (fixar på G dock).
    12. Med en Samsungbaserad ROM får man en hel del bloat som tynger ned (jag har legat hårt på Titanium Backup när det gäller att frysa program då jag kör TW-ROMar på min N7000).
    11. Textskärpan (sharpnessfixen verkar lösa det, hoppas jag).

    Flytet (Project Butter) har jag medvetet utelämnat eftersom Jellybean är på G till N7000 (läckor finns redan) samtidigt som jag inte tycker det är en tillförlitlig prestandamätare eftersom det inte säger något om programkörning, videouppspelning, spelprestanda o.s.v.

    Så för min del är det snarare hårdvaran som lockar, å andra sidan är det värt att notera att Note II inte riktigt är en spjutspets där med tanke på t.ex LG Optimus G med S4 Pro och Adreno 320 - ryktena om Sony Yuga med samma CPU/GPU och Huawei Ascend Mate gör också att jag tveklöst är avvaktande.

    Visserligen finns ju möjligheten att säljs N7100 efter kort tid till förmån för t.ex Yuga fast då är ju frågan om det egentligen är värt att köpa den ö.h.t med tanke på att CM/Paranoid Android utgör frågetecken (PA är exakt som jag vill ha det i mobilen, framförallt med så stor skärm).

    Kommer ni på något riktigt övertygande som talar för Note II (tänk då ur ett CyanogenMod-perspektiv s.a.s och inte på Samsungs stock ROM vs dito hos N7000) - skriv gärna det.

    Jag kommer att vara nedkopplad i en vecka - hoppas det händer stordåd på PA-fronten tills dess.

    Hinner det komma besked att Note II får officiellt CM-stöd och att Samsung släpper den källkod som efterlyses, ja - då blir det ett köp för min del när jag kommer till Sverige.

    Edit: Det finns ett oroväckande minus som jag upplevt hos Galaxy S III: Google Voice får telefonprocessen att krascha (android.com.phone). Det verkar som att Samsung gjort något med sin dialer med följden att GV inte kan konfigurera sin röstbrevlåda. Tyvärr kommer man inte runt det med andra dialers eftersom Samsungs modifiering slår igenom och stör.

    Då jag använder GV är det ett mycket stort minus om det inte fungerar korrekt (det fungerar utan problem i ICS-baserade TW-ROMar för N7000).

    I ena fallet, med Omega (27.1 S III), lyckades GV på något vis krascha telefonprocessen så fullständigt att mobilen började bootloopa. Totalhaveri således.
     
    Last edited: 27 okt 2012
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Vad kör du för ROM/kernel på din Note II och vad körde du på din N7000?

    Har du använt Paranoid Android?

    Att jag inte tycker att TouchWiz är något att hänga i granen beror på att det helt enkelt är underlägset tredjepartsalternativen för min del.

    Vilka moddar använder du i N7100 - alltså vad rekommenderar du?

    PÅ vilket sätt är dessa moddar bättre än motsvarande till N7000?

    Jag får en uppfattning att du är mycket inne på att försvara Note II men har lite svårt att konkretisera på vilket sätt den är "mycket bättre".

    För min del har jag inga problem att hålla med om att Note II är hårdvarumässigt förbättrad (och framförallt det stora RAM-minnet lockar mig) - däremot håller jag verkligen INTE med om att dess mjukvara är "mycket bättre" just eftersom dessa utsagor bygger på TW och jämförelser mellan stock ROMs.

    Hur en enhet är med stock ROM är för mig ointressant, det viktiga är att det finns bra utvecklarstöd och därmed högklassiga custom ROMs.

    Som sagt, kommer det besked om att officiell CM/PA kommer till Note II och skärpeproblemet är ur världen även med sådan ROM funderar jag mycket starkt på att KÖPA DEN.

    Däremot tycker jag den mjukvarumässigt (med TW-ROM) är underlägsen en N7000 som kör PA.
     
    Last edited: 27 okt 2012
  3. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Tycker själv TW är helt ok.
    Dock ej testat paranoid.

    CM körde jag mycket till sgs2.
    Till sgs2 var iaf cm ljusår efter TW till Note 2.

    Det stora minuset som jag ser det är DPI som du är inne på.
    Tycker utbudet av ROM verkar riktigt dåligt till Note 2.

    .Känner inte av att telefonen skulle sega ner pga bloat heller.

    Spontant utan att ha testat Note 1 så känns väl inte en uppdatering till 2 som givet.

    Älskar dock batteritiden .att jag klarar en natt av hård användning.
    Något ingen annan telefon ens varit i närheten av..
    Bara det är värt massor för mig
     
  4. multimega

    multimega Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Testade att ta en skärmdump på det jag tyckte såg oskarpt ut, och sedan skickade jag bilden i ett email till min ipad. och det såg oskarpt ut även där :/
    Det gäller ju bara vissa program och menyer så det har nog något med mjukvaran att göra och inte själva notens skärm.
     
  5. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Det går inte att jämföra två produkter om förutsättningar är inte likadana. Hur utvecklingsstödet ser ut om ett år kan man inte sia om. Har själv en Note 1 och självklart är Note 2 en bättre produkt sett till specifikation.
     
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Hårdvara ja, mjukvara - det beror på.;)
     
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag kan hålla med om att vanilla-Android inte alltid är så upplyftande, därför kör jag alltid med andra program för dialer m.m.

    Det som gör att jag inte gillar TouchWiz är dels bristen på inställningsmöjligheter men också utseendet - min favorit är helt klart Nova Launcher. TW-programmen, d.v.s musikspelare, galleri, dialer, kontakter etc tycker jag inte är någon höjdare jämfört med de alternativ som finns. De är däremot en förbättring jämfört med vanilla.

    DPI är mycket riktigt ett problem, 320 DPI är helt uteslutet för min del.

    ROM-utbudet misstänker jag ligger i sin linda - som det är nu verkar det mest vara olika varianter av TW som erbjuds. Det finns betydligt mer att välja på när det gäller N7000 och då talar jag nu enbart om Jellybean (idag finns XXLS2 TW, CM10, Paranoid Android i olika versioner, Cookies & Cream, Thor ROM, BlackCNA o.s.v).

    Med N7100 är tydligen valet TW eller TW.;)

    Samsungs bloat tycker jag inte nödvändigtvis drar ner prestandan, däremot kan vissa av deras program vara små batteritjuvar och även dra minne o.s.v i onödan.

    Batteritiden är tveklöst den starkaste fördelen med Note II, just det ser jag som det starkaste argumentet, förutom 2 GB RAM.

    När det gäller oskärpan är det helt klart ett mjukvaruproblem snarare än att skärmen i sig är oskarp.
     
  8. viwa

    viwa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    AVR4000 shit va du upprepar samma sak hela tiden, samma roman du skiver 10 gånger. Blir ganska tröttsamt.

    Jag tror inte AVR4000:s åsikt är vad majoriteten bryr sig om.
    Alla fördelar som tagits upp med note 2 är starka och självklart är rom utbudet för en ett år gammal telefon betydligt bättre än för en ny?
    Satt du och tänkte så här när 1an kom också? Du får väl vänta tills alla dina måsten kommer till 2an.
     
    Tangz gillar detta.
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    När jag köpte min Note fanns det ett antal ROMar ute.

    Förövrigt struntar jag i vad "majoriteten" söker i en telefon, denna tråd handlar om huruvida N7100 är en uppgradering sett ur mitt perspektiv (d.v.s om det är värt att ta steget även från en rejält trimmad N7000 med Paranoid Android).

    Att hårdvaran är bättre på ett antal punkter är klarlagt - däremot är det som sagt inte uppenbart att den är "mycket bättre" jämfört med en Note med PA, överklockning och Thors kernel.

    Nu bär det i.a.f av på semester och då jag slutligen anländer till Sverige kommer jag att undersöka N7100 grundligt och se vart det leder.

    Finns det en hyfsat stabil PA ute om sisådär en-två veckor from nu kan det mycket väl bli en Note II för min del.
     
  10. Thomas

    Thomas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vänta tills Note III släpps... då kan du skaffa dig en Note II ;)

    /Thomas

    GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  11. silfver

    silfver Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  12. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Kör en rom med 240dpi,slimmad.

    Underbart..Grym skillnad.

    Kör med Nova launcher och dialer.

    Enda riktiga problemet är att orginaltangentbordet inte funkar :-(
     
  13. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Kan du inta ta och lägga upp den så att vi andra kan förstå vad det är för oskärpa ni som ser den pratar om?