Telenor - abonnemangsfråga samt internetdelningsproblem

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av ds99jove, 30 okt 2012.

  1. ds99jove

    ds99jove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    1. Jag har idag ett "Pott med Surf - 249kr"-abonnemang. Numret porterades till Telenor den 18e september och beställningen gjordes den 11 september.

    Jag är helt säker på att det stod Fri Surf när jag gjorde beställningen eftersom det var hela anledningen till att jag valde abonnemanget. Nu när jag läser om mitt abonnemang på Telenors hemsida så står det max 3Gb. På mina sidor så hittar jag ingen information om hur mkt datatrafik som ingår i just mitt abonnemang.

    Har de ändrat abonnemangen runt de datumen som jag beställde?

    2. Jag har tidigare med mitt begränsade tele2-abonnemang kunnat dela ut min internetuppkoppling utan problem med telefonen som trådlös hotspot. Jag kunde t.om. spela WoW och prata på ventrilo utan problem. Sedan jag skaffade telenor så fungerar internetdelningen jättedåligt. Det går, men det går långsamt. Mycket långsamt. Jag testade bredbandskollen på telfonen idag och fick helt ok ca 5.5 Mb ta emot och 1Mb skicka. Sedan försökte jag samma sak via iPaden som var kopplad med WiFi mot telefonen. Bredbandskollen klarade inte ens att köra färdigt testet trots ett antal försök.

    Jag har läst en del om deras Internetdelningstjänst men från vad jag hittat så spärras inget i dagsläget? Jag har dessutom en helt obrandad Samsung Galaxy Nexus som köptes kontant utan något abonnemang. Kan jag på något sätt kolla om Telenor tryckt in någon skit som stör internetdelningstjänsten?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    1. Telenor har ändrat abonnemangen från det att du beställde ditt abonnemang. Vad står det i ditt abonnemangsavtal? Du kan ju även kontakta Telenor för att se vilka villkor som gäller för dig.

    2. Telenor kommer inte (och gör inte idag) spärra internetdelning, de ändrade istället i sina abonnemang. Har du testat att ha en dator ansluten till din telefons hotspot? Då skulle det även vara bra om du kunde testa att dela anslutningen med WiFi respektive USB-kabel, för att se om något fungerar bättre.
     
  3. ds99jove

    ds99jove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag ringde och pratade med dom nu och det var som du sade, att jag hann teckna abonnemanget innan de ändrade och jag kommer nu ha detta abonnemang tills jag ändrar det någongång. Det är ju positivt...

    ... men jag antar att det utesluter att någonsin teckna om abonnemanget , kanske rent av att teckna tilläggstjänster som Internetdelning? (inte för att jag tänker betala 99 kr i månaden)

    Ang. internetdelningen, jag har inte testat lika mkt med delning till dator men de gånger jag har försökt så har det strulat även där. Vid laddning av en webbsida så står den och tuggar och tuggar kanske i 30-60 sekunder innan det "släpper". Sedan kanske det fungerar i några minuter innan allt stannar till igen.

    Vid närmare eftertanke, kan det bero på telefonen? Skaffade min Galaxy Nexus i somras och har nog inte testat internetdelningen så mycket innan jag bytte mitt abonnemang. Innan hade jag en desire och Tele2 och då fungerade det fint.
     
  4. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Ändra i apn bort med proxy och port. Kanske blir bättre?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad har du för APN inställningar i telefonen?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  6. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det avtal som tecknades är det som gäller. Det som står på hemsidan är det man får om man tecknar ett avtal nu. Det är verkligen inget att oroa sig för, och om de skulle sänka din hastighet efter 3 GB kan du faktiskt stämma dem. Det är juridiskt sett solklart att du har rätt i just det.

    En halvt orelaterad grej: I det abonnemang som jag tecknade, vilket är ett Pott 149 då det fortfarande ingick fri surf där också, ingick inte internetdelning. Trots det finns det inget som hindrar internetdelning :P Det roar mig något.