Vad är grejen med trådlös laddning?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Cee, 27 okt 2012.

  1. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Har sett att ett par androider verkar få trådlös laddning, någon kanske tom redan har det. Palm körde väl det på sin Pre. Får nästa iPhone någon liknande teknik (lär väl bli allt annat än samma sak som alla andra kör här :P ) så kommer väl alla möjliga prylar, kamera som kylskåp, som kan tänkas behöva laddning ha det om ett par år.
    Här, den som finns för Lumia 920: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/09/nokia-lumia-920-wireless-charging.jpg

    Men varför? Det känns som att jag missar tanken bakom det hela. Du måste ju ändå ha en laddare i någon form där du måste placera telefonen. Varför då inte lika gärna använda befintlig port för data som redan sitter där någonstans?
    Skulle väl vara om alla apparater kan använda sig av samma laddare, men som jag förstått det så finns det en del tyvärr en del olika tekniker även här? Eller varför inte baka in det i en möbel, tex hela ytan på skrivbordet?

    Är det något mer än en gimmick?
     
  2. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Enligt mig bara en gimmick. Blir ingen sån för mig med min nya nexus sen. Slöseri med pengar och ström för tappade 14% läste jag. Har man pengar så visst köp den men nej tack om den bara har en funktion.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    I det utförande det finsn idag är det bara gimmick helt klart. finns ingen som helst smidighetsgrad id et hela heller eg.

    edit: kass stavning för att jag precis fått gipset borttaget och ena handen helt enkelt inte är lika snabb och fin som den andra ;)
     
  4. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Just nu (eller inom snar framtid) är det väl inte så användbart med denna teknik pga att den inte verkar så smidig. Men om dom skulle fortsätta utveckla och arbeta mycket på tekniken så tror jag det kan bli något användbart faktiskt.

    Skickat från min Samsung Galaxy S2
     
  5. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    En fördel är för de som är vattentäta och har portarna innanför luckor så slipper man slita ut luckorna i förtid. Sedan kanske det är mer fyllevänligt, har inte testat men man kan ju hoppas :D

    [Tapatalk]
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    I nuläget känns det helt värdelöst tycker jag. Men framöver kan det nog bli bra om det blir en accepterad standard.

    Kanske ett fack i bilar, bussar, tåg, flyg etc. som laddar alla mobiler trådlöst enligt samma standard. Men det är väl otänkbart sålänge vi har Apple på marknaden antar jag...
     
  7. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Det vore ju verkligen något men då är det ju ingen idé att ha en hemma. Om den man har hemma laddar alla mobiler, mp3 spelare, iPod, iphone, PC, xbox handkontroller, tv dosa, surfplatta ja allt enligt samma standard så skulle man kunna köpa en hem så hela familjen har en laddstation.

    Sen så har man också funktionen att denna kan bli uppladdad så den fungerar som ett sånt batteripack.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
     
  8. Sailfast

    Sailfast Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag är absolut intresserad av trådlös laddning. Främsta skälet är att jag är väldigt rörlig på jobbet samtidigt som jag använder mobilen mycket. Att ladda under dagen är därför ett måste. En vanlig arbetsdag trycker jag kanske in laddkabeln 20 gånger. Visst, det är inte jättejobbigt men det hade absolut varit smidigare att bara lägga mobilen på en viss plats på skrivbordet.
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    För det första ser jag det som "varför inte"-teknik. Det gör livet enklare för dig. Istället för att behöva leta efter en laddkabel i mörkret lägger du telefonen på din laddstation, din laddpåse eller det som du nu har som laddare.

    Främst ser jag mer möjligheterna i det. Att ha inbyggda laddare i skrivbord känns rätt naturligt. Trådlös laddning plus NFC ger rätt sköna möjligheter när det gäller trådlös laddning och trådlös dockning.

    EDIT: Och det största. Någon måste börja. Om ingen börjar så blir det aldrig något av det. Därför förstår jag inte hur man kan vara negativt inställd. Det finns olika standarder just nu men det finns en viss standard som de flesta använder och däribland Nokia.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Förenklar livet. Jag har inget direkt emot att bli av med lite effekt. Känns som om det kan bli riktigt smidigt.
     
  11. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Om de flesta enheter implementerar det på ett standardiserat och kompatibelt sätt så skulle man ju sedan kunna ha en platta där man bara lägger alla enheter man vill ladda. Man skulle exempelvis kunna bygga in det i ett bord. Det finns massa liknande tänkbara appliceringar av tekniken som åtminstone jag själv skulle finna intressant. Att bara kunna ladda en i taget och därmed behöva en per enhet kan jag dock hålla med om känns lite onödigt. Att telefonen i sig har stöd för det ser jag dock som positivt.

    EDIT: Äh, folk hade redan skrivit liknande saker. Skummade väl inläggen för snabbt helt enkelt.
     
  12. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Känns mest som en nödlösning för att fylla upp mobilen på offentliga platser som resuranger m.m P.g.a strömhungriga 4g telefoner


    Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2
     
  13. J0AR м√§

    J0AR м√§ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    För att jag kan, och för att det är coolt. Plus alla fördelar alla andra skrivit, naturligtvis.
     
    Sleepwalk gillar detta.
  14. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det blir coolt om man kombinerar trådlös laddning med olika NFC-lösningar. Om man lägger mobilen på laddningsplattan vid bordet så kommer det samtidigt upp en meny exempelvis.
     
  15. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Hur ser det ut med standarder på trådlös laddning? Är det som microusb där man kan ta vilken kabel som helst eller kommer det bli att tex trådlösa grunkan till nexus 4 inte kommer fungera med andra saker i framtiden?

    Är det standarliserat så är det ju en bra grej, om inte så är det bland det sämsta skiten som kommit på senare dagar. :)

    En sak som jag inte fattar att mobiltillverkare inte fixar till är som tex dorotelefonerna har, ett ställ med 2 fjädrande piggar, bara ställa ner telefonen så laddar skiten. Borde ju gå att ha en pigg på vardera sida om microusbkontakten bara för laddning tycker man så skulle man slippa in och utstoppandet av dessa jävla kablar samt inte slita på microusbkontakten så den går sönder. (*host* galaxy s2)
     
  16. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    När förändringens vind blåser bygger somliga vindskydd och andra väderkvarnar. Gammalt japanskt talesätt.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
    jishi gillar detta.
  17. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    405

    MINA ENHETER

    Hade varit trevligt att kunna ladda telefonen trådlöst om man ex. sitter vid köksbordet och laddaren står dolt placerad flera meter bort. Kanske kommer det snart...!? :)
    Eller trådlöst via wifi ?
     
  18. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Ladda via wifi är inte möjligt varken nu eller i framtiden. Men att ladda den inom 2 meter från en laddare i nått slags energifält kanske kan bli verklighet om 10-20 år.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  19. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Låter väldigt hälsosamt. :innocent:
     
  20. Julmust

    Julmust Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Jag tycker själv att det riktigt häftigt med den här tekniken. Japan satsar ju till och med på trådlös elektricitet på solkraftverk som de vill ha i rymden, dock inte på samma sätt som detta induktions laddningen. http://mobil.idg.se/2.1085/1.445997...7/tradlos-el-rymdkraftverk-och-tradlosa-vagar


    Jag tycker, precis som andra har sagt, att det vore fräckt att ha det i bord på olika ställen, så att man kan ladda telefonen när som helst. Men varför inte satsa ännu mer och bygga något liknande Eric Giler visade på TED ( http://www.ted.com/talks/eric_giler_demos_wireless_electricity.html) fast som når längre så att man kan ladda telefonen på ett större område. Det ligger kanske något år fram, men varför inte?


    Jag använder själv induktions laddning till min S3:a, med hjälp av en palm touchstone och en palm pre spole. Hade varit smidigare med bara en platta som Nokia och många andra har, istället för en "sten" som Palm och Google hade/har. Men tror jag kan fixa till det lite så det blir smidigare, bara mina järnplattor som sitter snett.


    Just nu är det mest en fräck och smidig sak, men det kommer att bli bättre. Fast det finns ju fördelar med det, speciellt med en palm pre. Om man som jag laddar telefonen på natten så kvittar det ju hur snabbt den laddar, tycker jag. Så det smidiga med palm pre är att den laddar inte med 1A utan den har en lite lägre output, beroende på vilken kontakt den får med spolen. Och eftersom att det är snällare mot telefonen att ladda med lägre strömstyrka så är det att föredra lägre ampere nivåer. Bra och dåligt, beroende på hur man ser det. Men jag föredrar trådlöst för att det är coolare :cool:


    Som svar på någons fråga om Googles laddare/sten kommer fungera med andra telefoner så är mitt svar iallafall att den borde det, om spolen man sätter i sin telefon matchar med den som Google/LG satt i Nexus 4. Induktionsladdning är ju istortsätt en transformator som verkar via luften istället via en ex. Järnkärna.


    Nu blev det lite off topic, men det får vi bjuda på :)

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
    Last edited: 2 nov 2012