Receipt Keeper (Kvitto koll) [Beta] testare

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av D-Droid, 28 okt 2012.

  1. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har nyligen publicerat min första app på Google Play och söker gärna några som har lust att provköra den lite. Eftersom jag inte har tillgång till en uppsjö med telefoner och eftersom att emulatorn inte är medgörligt så har jag haft svårt att testa hur min grafik m.m ser ut på olika enheter.

    Installera den gärna och skriv här om ni stöter på problem. Får ni en krasch så posta gärna en logcat om ni vet hur man gör. Skriv gärna vilken enhet ni hade problem med också.

    Jag är medveten om att svenska översättningen i dagsläget inte är bra. Jag skrev appen på engelska först och gjorde en snabb översättning till svenska så den är säkerligen fylld med felsyftningar och särskrivningar.

    Appen är ju gratis på Play och jag har inga planer på att ta betalt så jag kan tyvärr inte erbjuda mer än ett TACK till de som testar lite :)

    https://play.google.com/store/apps/details?id=net.danielkvist.receipttracker
     
  2. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tjena, har testat lite.

    Appen fungerar bra, inga problem. Har lite synpunkter här, vissa grejer är riktiga pet-saker men ändå sådant jag tycker är viktigt för att uppfatta en redan fungerande app som en cool och polished app.

    * Stavfel "kvitti" hittas här och var.
    * Vissa fält har kolon efter texten och andra inte. Det är inte konsekvent, man kan lika gärna ta bort kolon för de fyller ingen funktion när de är i skrivfältet.
    * Varför är det punkter i hinten "Kvitto kommentar.." på "Lägg till"-sidan? Man brukar använda tre punker och dessutom är de överflödiga. Man kan skriva ut endast "Kommentar" så ser det bra och stilrent ut.
    * Alla Spinner bör ha samma höjd som EditText. Det ser bättre ut och mer konsekvent.
    * Det skulle inte skada att ha större avstånd mellan alla EditText och Spinner. 8dp fungerar bra (Tror det är vad Android design guide rekommenderar också). Det är för trångt som det är nu. Jag tror inte folk har problem med att scrolla lite extra.
    * "Klicka på ikonen för att ta en bild", överflödigt. Om det är en kamera-ikon på en knapp så förstår nog de flesta. Man kan nog även flytta upp knappen till ActionBar för att frigöra utrymme.
    * Datumknappen, varför inte ha datumet utskrivet på knappen? Titta på kalenderappen i stock ICS/JB för att se hur Google löste det, det är ganska elegant i mitt tycke.
    * Datum igen, varför skriva ut tiden om jag inte kan ändra den? Du kan lika gärna inte visa tiden alls.
    * I "Lägg till", om jag råkar komma åt bakåt-knappen är det kört. Måste skriva in allt igen. Det kanske är en möjlighet att åtminstone spara data temporärt så att man kan fortsätta redigera/lägga till data om man går in i "Lägg till" igen.
    * Det är olika storlek på texten i TextView och EditText. Varför inte ha samma?
    * Lite mer padding på sidorna kanske? 16dp? De där EditText-kontrollerna blir riktigt, riktigt långa på Galaxy Nexus och större - framförallt om man kör landscape.
    * "Summa"- och "Skatt"-fälten skulle kunna rymmas på en och samma rad, eftersom belopp ofta har få tecken.
    * Alla sidor får namnet "Kvittodetaljer" om man roterar enheten.
    * "Resultat"-sidan scrollar inte när man kör landscape.
    * Att dela ett kvitto: MenuItem är inte översatt till svenska, det står "Share" på den.
    * Vid delning av ett kvitto så skickas bara bilden med. Jag förväntade mig att få med titel och summa, kanske datum också.
    * "Receipt was successfully deleted from database" får man upp när man tar trycker på papperskorgen. Ej översatt. Kanske ta fram en "Är du säker?!"-dialog för man kan ju råka komma åt den om man vill redigera, och då är det kört.
    * Användaren behöver ofta inte veta var bilderna hamnar när man tar en bild med kameran.
    * Det är inte självklart att om jag trycker på app-ikonen på "Lägg till" så får man välja bild från galleri. Lägga till i ActionBar med texten "Bild från galleri" eller liknande?

    OJ, det var verkligen mycket jag fick ner. Jag skrev ner punkterna medan jag testade appen, det var bara därför.

    Vad är det för koder som finns för varje konto? Är det någon Skatteverket/deklarations-grej? Bara nyfiken.

    Fick stora förhoppningar av piechart-knappen på din dashboard, trodde jag skulle få se en fet pie chart som på bilden :teeth:. Inte hela världen iofs, resultat-sidan fungerar och ger en översikt. Man skulle kunna göra någon slags tabell där eller något som liknar deklarationen eller liknande dokument (de är ofta överskådliga). Det kanske blir för mycket data på en skärm... aja, nu svamlar jag bara.

    Kan testa på tablet också om du vill? Bra app!
     
    D-Droid gillar detta.
  3. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Fatanstiskt, tack så väldigt mycket för ditt utförliga test Senap! Jag ska definitivt se över dina punkter och göra justeringar :D

    Jag hoppas kunna släppa en uppdatering i slutet på november som åtgärdar de problem du pekat på och jag ska även göra om hela svenska översättningen "på riktigt".

    Koderna för "konton" är från BAS plan för enskilda firmor. Jag har själv en enskild firma och hade behov av dem så jag slängde in dem på köpet :). Kanske bör de vara avstängda som default för att inte förvirra användaren. Jag skulle istället kunna lägga in två enkla "inkomst" och "utgift" konton.

    Pie-charten får man se på resultat-sidan när man har skaffat sig lite inkomster och utgifter. Jag har för avsikt att göra den klickbar så man får se den i full screen, feta pie-charts är livet!