Välja Google-tjänster man är inloggad på?

Diskussion i 'Allmänt' startad av söder, 30 okt 2012.

  1. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Någon som har ett bra svar jag kan ge min goda vän, som är på sin första smart phone, och har valt Android "för där kan man välja själv hur man vill ha det".

    Han är inte ett stort Google-tjänster-fan, utan mer bara att han gillar att Gmail är riktigt bra.

    Här är hans fråga:

    "Söder, du är ju en stor förespråkare för valfrihet och "För att jag kan" -attityden.

    Varför kan jag inte välja om jag inte vill att google automatiskt skall logga in mig på ex. Youtube utan att fråga eller så?

    Varför kan jag inte välja att ta bort de google tjänster som jag inte vill ha?

    Varför kan jag inte bara få ha gmail och inte en helvetes massa bloatware från Google?

    Google är ju snart lika illa som HP, Compaq eller Samsung? Jag kan inte välja vilka tjänster jag vill ha, vill jag ha Gmail måste jag tolerera att Youtube lagrar min sökhistorik, Picasa skapar automatiskt en profil och rätt vad det är så har jag gjort mig offentlig i Google profile...

    Nu säger du säkert: Ja men du ser ju allt i Dashboard, hmz. Jag är inte nöjd med att se att skiten finns där i Dashboard, Jag vill inte ha deras skit-appar, Och jag kan inte OPTA OUT från Picasa, G+, Youtube eller vad det nu är.

    Dagen för Delete all history and close account närmar sig med stadig takt. Vilket är sjukt synd! För Gmail är en supertjänst, om jag bara kunde välja 100% privacy och 0% bloatware!

    Vad hände med friheten och enkelheten?"

    Så, vad säger man om detta, förutom att:
    "Intressant frågeställning. Ska undersöka. Du kan i värsta fall ta bort eller dölja Youtube och dessa tjänster. Jag ska se om jag kan hitta en lösning för dig.

    Men på samma sätt som du när du köper vissa andra tjänster, så ingår annat. Tiden du bara kan se gmail som en egen tjänst är nog borta. Du är med Google istället."

    /Söder
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Man kan i alla fall ta bort sitt Google+-konto utan att ta bort hela sitt Google-konto så det borde väl gå att ta bort Picasa också? Spara sökhistorik och historik över huvud taget går väl att stänga av om man vill? Appar man inte använder går ju att inaktivera i ICS och uppåt. Dock kan det orsaka problem om man inaktiverar för telefonen viktiga appar, men en del skrot kan man säkert inaktivera utan problem
     
  3. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Han har så få konton som möjligt. Men, iom att han är inloggad på Google på telefonen, så blir han det på YouTube-appen också.

    Vad han egentligen önskar, är ett val att kunna använda t.ex. YouTube-appen som det fungerar på en PC där du inte är inloggar på Google.

    Han vill inte ta bort eller dölja appen.

    /Söder
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ingenting är gratis. Det vi betalar med för att få använda tjänsterna utan kostnad är information.

    Det mesta går helt enkelt att låta bli att använda. Sen finns det en del inställningar under privacy som kan vara värt att kika på.

    En alternativ lösning som ger mycket mer kontroll är att använda Google Apps. Där går det att stänga av tjänst för tjänst och välja vad man vill använda. Det enda som behövs är att ha ett eget domännamn.
     
  5. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Du förstår inte riktigt frågan verkar det som.

    Både Gmail och YouTube är 2 tjänster han gillar, och även vill fortsätta göra.

    Gmail kräver så klart sitt konto, och det var även för detta han signade upp från början.

    YouTube måste man så klart använda 2012. Vad man däremot inte måste göra, det är att ha ett konto för att få historik, göra list och dylikt.

    Vad min vän önskar, är att detta var 2 olika konton, eller iaf en möjlighet att vara inloggad på en av tjänster, men inte på den andra, på mobilen.

    /Söder
     
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har möjlighet att välja vilket konto jag vill vara inloggad på i de flesta, eller kanske alla Googles appar? I YouTube kan jag dessutom logga ut:

    [​IMG]
     
    söder gillar detta.
  7. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Google har ju bara ett konto för alla sina tjänster numera, sen är det ju en fråga vilka man har aktiverat. Men har man aktiverat dem i datorn så loggas man in i telefonen också
     
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Genom Google Apps så kan han ställa in att kontot inte ska ha t.ex. Youtube vilket gör att han automatiskt inte blir inloggad där när han är inloggad i Gmail. Han är fortfarande fri att använda Youtube och alla andra tjänster, men som oinloggad vilket är precis vad han önskar.

    Det han dock måste göra är att skaffa ett Google Apps-konto under en egen domän. Då får han Gmail, men med ett annat konto.
     
  9. V1P3R

    V1P3R Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Är detta något nytt i de senaste versionerna av Android? På min telefon (2.3.3) behöver jag inte vara inloggad på youtube och har inte märkt att jag skulle vara det på några andra appar förutom gmail som jag använder.
     
  10. seblun1

    seblun1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Nexus 6
    Platta:
    Google Nexus 7 2013
    Varför ta bort...google apps är awesome, jag använder det tyyp 1000 ggr varje dag :cool:
     
  11. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Ingen aning? Jag har som du inte behövt varit inloggad på t.ex youtube eller annat med 2.3, 4.0 och 4.1.