Android för vuxna - är det möjligt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av improwise, 28 okt 2012.

  1. Wiruz

    Wiruz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    36år och kört Iphone sen 3G 8gb! Kan säga att jag saknar inte Iphone alls! Inte en chans i hel...e att jag skulle byta tillbaks till en telefon man måste Jailbreaka för att ens kalla den smartphone! Enda fördelen med en Iphone är att den är stabil, Men saker tenderar till att vara stabila om man inte ger kunden valmöjligheter!

    Swiftkey är minst lika bra som Iphones tangentbord!
     
  2. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Till trådskaparen: Testa MIUI (www.miuiandroid.com).

    Angående tangentbord så håller jag heller inte med. Swype är överlägset både iphones tangentbord och samtliga andra till Android, imo.
     
  3. Didgeridoohan

    Didgeridoohan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2012
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 3T
    Telefon 2:
    Motorola Nexus 6
    +1

    Märker hur mycket jag blivit beroende av Swype när jag lånar någon annans telefon och direkt börjar svära över att behöva knappa in varje enskild bokstav!
     
  4. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Använder inte Spotify så det problemet känner jag inte till. Brorsan som inte så himla insatt använder det iaf och han klagar inte över nåt :)

    Ang vilken app som förbrukar batteri eller data är det ju busenkelt att se.
     
  5. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Vet inte hur snabbt ni skriver men jag skriver normalt klart mkt snabbare med att trycka på tangenterna än jag någonsin lyckas via "swype", bland annat beroende på att man (iaf jag) inte kan göra det med 2 fingrar samtidigt. Dvs oavsett om det blir rätt eller fel ord så kan jag inte rent fysiskt drar runt fingret lika snabbt som jag kan trycka på knapparna.
     
  6. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Syns ju ingenstans förutom om man märker att Spotify processen alltid ligger kvar och att det loggas att den startar om frekvent när man inte använt den på ett tag så det är nog inte många som märkt det.

    Finns fortfarande saker en app kan göra som påverkar batteritiden utan att det syns men det blir iaf bättre för varje version av Android.
     
  7. DCLXVI

    DCLXVI Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Testa https://play.google.com/store/apps/details?id=com.keymonk.latin
     
  8. tomcat

    tomcat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag började flina för mig själv när jag läste TS inlägg; Jag lider av *exakt* samma problem (om det nu kvalar in som problem...);

    Jag har en skitbra Huawei U9200 med 4.0.3 och en Toshibaplatta (AT200) - också den med 4.0.3 - och jag gillar verkligen Android på alla möjliga sätt, men två saker stör mig så att jag lik förbannat går tillbaka till min gamla iphone4 och det är just det TS tar upp: Tangentbordet och färgsättningen.
    iPhone-tangentbordet är snabbare att skriva på för mig. Jag har provat snart alla tangentbord på huawei-telefonen, men inget jag testat funkar lika bra som det på iPhone.
    Färgsättningen stör mig också rätt hårt: Jag vill inte ha vit text på svart bakgrund, jag vill ha svart text på vit bakgrund.
    Det här är rätt tjurigt, när ungefär allt annat är bättre på den telefonen än på min iphone.

    Min upplevelse är att Android känns lite "ungdomligt knäpp - oftast magiskt bra, men emellanåt helt superkorkad" medan iOS är lite mer "medelålders trist men gör jobbet".

    Nu håller dessutom mitt abb. på att gå ut och det är snart dags för ny telefon. Jag vill eg. ha en Note II, men just de här störningsmomenten gör att jag sneglar alldeles för mycket mot iphone 5...

    Det här är ju i-landsproblematik på rätt hög nivå... :)
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag har precis samma upplevelse men tvärtom.
    jag har en iphone i jobbet och var lite halvspänd på tangentbordet första gången jag skulle prova det för det skulel ju vara så bra.

    jag är ingen fanboy på något sätt utan alltid öppen för ny teknik men det tbordet är ju klart överdrivet upplyft.. jag skriver fel på det JÄMT precis JÄMT.... jag har inga korvfingrar heller utan mer klena kärringsfingrar så träffa borde inte vara ett problem.. känslolöst, för tajt och långsamt som satan att skriva på.. swiftkey eller swype äger detta på precis alla plan nånting kan ägas på... basta ;)
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja SwiftKey äger man behöver knappt bry sig om vad man skriver samt att den är otrolig på att gissa vilket ord man ska skriva så ibland skriver det åt en nästan helt.

    Tapatalked
     
    ftangstrom gillar detta.
  11. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja och det blir ju tom bättre och bättre ju mer man använder det med hur det nu är möjligt när den är så bra som den är redan från scratch ;)
     
  12. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ang tangentbordet så ser jag folk som skriver på iPhones i en takt som jag bara kan drömma om så visst är det nåt speciellt med det. Själv så är jag analfabet på detta med att skriva snabbt på ett bord typ iPhones eller min wp7 lur, allt annat än SwiftKey är uteslutet för mig.

    Mao så är detta nog oerhört personligt men om man nu ska hålla sig till original tangentbord så är nog iPhones & wp7s de bästa, men det gör man ju i och för sig inte på en Android ;-)

    Ang detta med vit text mot svart bakgrund så gillar ju jag det och jag tror att jag är äldst i denna tråd men jag kanske är barnslig...



    Sgs3 via Tapatalk
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Installerade det häromdagen för första gången efter allt snack om det. Det gissar redan otroligt bra. Kan det bli ännu bättre är det ju helt fantastiskt!

    Tapatalked
     
  14. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    SwiftKey är ju bara ändra färg i om man nu vill ha vita tangenter och svart text så väljer man bara det. Finns ju typ 10 olika färgteman. Själv kör jag mörkgrå med vita bokstäver. Tror det är standarden. Man tittar ju knappt på tangentbordet iallafall för går av sig själv med SwiftKey.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  15. tomcat

    tomcat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja, det är klart att det är personligt vilket man tycker funkar bäst. SwiftKey passar inte mig alls. Då föredrar jag stock-tangentbordet (som dock får för sig att jag är dansk lite nu och då).

    Vad det gäller färgsättningen så borde det väl inte vara så himla svårt att få till det, kan jag tycka. Men om det ska hålla på att installeras roms och dona, så blir jag iallafall lite "meh, orka".

    Att en iPhone kräver en JB för att få till en liknande operation på kan jag nånstans köpa, låst som den är till Apples tyckande (även om det *egentligen* är minst lika värdelöst), men en Android SKA ju vara mycket mer inställningsbar, liksom. Där förväntar jag mig liksom att det ska gå att fixa, på ett enklare sätt.

    Just grafiken är nog Androids svagaste kort, det känns rätt, ehm, "linux" emellanåt; grymt kompetent rent operativt och generellt rätt snyggt, men med mystiska grafikändringar beroende på var man är nånstans - och massa svärta . :)

    Men det är ju för all del det som lite av charmen med Android också.

    Aldrig blir man nöjd. :)
     
  16. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Helt klart så borde det gå att fixa så att man kan ändra färgsättning efter behov även i operativet, då blir allt svart för mig :-)

    Sgs3 via Tapatalk
     
  17. Albin-132

    Albin-132 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Min erfarenhet av tangentbord är:
    Samsungs stock på Galaxy S1: Grymt tangentbord!
    Smart Keyboard Pro: Tyckte att det var häftigt med alla inställningar men autocorrecten var usel
    SE ARC S keyboard: Uselt. Reagerar dåligt, tråkig design och dålig layout (i.m.o)
    SWIFTKEY: Snygga teman och riktigt bra autocorrect men tycker att det blir så jobbigt att skriva på två språk och ha autocorrect på.
    Android 4.2 stock keyboard: Funkar riktigt bra med Swype-liknande funktionen i.m.o. bättre än Swype. Samt att man kan skriva helt vanligt också. Vore bra om man kunde köra Swype med svensk keyboardlayout och engelsk ordbok och sedan skriva in de svenska orden manuellt, utan autocorrect. Det innebär när man swypar - engelsk ordlista och utan ordlista när man skriver vanligt.. Finns det?
     
  18. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Swype utan auto-correction är det bästa, tycker jag. Smidigt att växla språk med långtryck på mellanslag också.
     
  19. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Köp en Nexus nästa gång. Tror inte att du blir besviken.
     
  20. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Håller med om att iphonens tangentbord är bra, då menar jag det är mycket 'träffsäkert', men är det inte så att när man använder små boksstäver är de fortfarande visuellt stora som visas, det gillar jag däremot inte. I övrigt när jag köpte sonyericsson arc när den kom ut var det ett katastrofalt tangentbord där man rejält ofta missade tangenterna man skrev på av någon anledning. Det blev sedan bättre helt klar med htc sensation xe & numer Samsung galaxy S3 funkar bra.

    I övrigt har jag ingen bra ide hur man ska kunna få det som du vill ha det men jag förstår att man vill kunna anpassa utefter sin egna stil.
    Bara en sån enkel sak att när jag köpte min S3a förra veckan så kom den med ICS, mapparna som man gjorde och placerade apparna i såg helt förfärliga ut! När jag några dagar senare uppdaterade till jelly bean så hade mapparna blivit uppdaterade & såg riktigt snygga ut. Nu är jag helnöjd!
    Det är det lilla som gör det...

    :)