Ska ev köpa HTC Desire X, behöver input!

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av bladefan2011, 31 okt 2012.

  1. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej allihopa!

    Har inte postat här på ett bra tag men står nu i begrepp att byta mobiltelefon här... så behöver lite hjälp i vad jag ska skaffa mig. Lutar åt en Desire X då den verkar vara bra pris/prestandamässigt för mig.

    Har kört en ZTE Blade, just nu med Swedish Snow RLS7 som fungerat mycket väl, dock så vill nu min mor ta över denna telefon och då ska jag börja titta på en ny...

    Vad jag behöver få ut av en ny telefon är följande:

    1) Inte för stor telefon (dvs ungefär som ZTE Blade i storleken)
    2) Bra kvalitet/hållbarhet
    3) ->> Bra ljud för musiklyssning i lurar <<- (ZTE:n surrar och brusar ibland)
    4) Rootningsbar/Clockwork mod recovery/Custom ROM möjligheter
    5) Skärm som inte har lägre upplösning än ZTE Blade

    Har som sagt var kollat på Desire X men blir inte klok på om denna går att roota samt ej heller vilken kvalitet det är på denna telefonen. ZTE:n var jättebillig men har hållit toppen hela vägen trots att jag tappat den ett antal ggr. osv.

    Sedan om någon vet var man kan få tag på "gummibaksida" till HTC Desire X (Typ Capodase eller Nillkin som jag har till ZTE Blade).

    Ni får annars GÄRNA också komma med tips om andra android mobiler som kan matcha mina behov... inväntar svar på mina frågor med spänning.

    //Bladefan
     
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Kan inte någon av dessa två vara ett alternativ? Prestandamässigt bättre.

    Sony Xperia S
    http://www.prisjakt.nu//produkt.php?p=1074844

    Samsung GT-i9100 Galaxy S II
    http://www.prisjakt.nu//produkt.php?p=838917

    Där xperia s känns som bäst imo. Osäker vad du känner för storleken dock. Ser ut att vara samma i princip som desire x vad gäller yttermått.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  3. chjp82

    chjp82 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Xperia S är 1cm längre än desire X, 128mm mot 118.
    Tror Samsung galaxy ace 2 eller möjligen lite större S3 mini kan vara något för dig. Men den släpps inte förrens runt 21 november. :neutral:
     
  4. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar för all input som jag fått här. Har ingen direkt panik att köpa ny telefon men Desire X var väldigt frestande då den också fortfarande använde standard SIM kort så man slipper hålla på och byta till microsim...

    Personligen så ogillar jag Sony på grund av allt proprietärt gunk som dom brukar syssla med samt att deras kvalitet på mobiler har varit lite si och så. Men måste säga att Samsung Galaxy S3 Mini känns MYCKET intressant kan jag säga, priset ligger uppskattningsvis på den nivå som jag är komfortabel med... men jag vet inte hur kvaliteten är på Samsungs lurar. Jag VET att bakstycket på S2:an är tunt och plastigt dock....
     
  5. ervmad

    ervmad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag bytte till Desire X från Desire S. Främst för att jag gillar storleken och att HTCs uppgradering till ics inte var någon hit på DS. Ok, varför lämnade jag inte HTC då? Ja, jag vet inte. Jag gillade helt enkelt DX.
    Luren är tunnare, lättare, lite plastigare än DS. Klart snabbare och fräschare. Fattar nog inte varför de lämnat 4 knappar och varför meny hamnat uppe till höger, men man vänjer sig väl...
    Helt nöjd nu i alla fall! Kan bara rekommendera!
     
  6. bladefan2011

    bladefan2011 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    OK men då får det helt enkelt avgöra saken, bara några saker som kvarstår då om jag ska satsa på en Desire X .......

    1) GÅR denna till 100% säkert att roota så man kan få bort reklamen och köra Samba på den - vet att man kan göra annat också med rootning som jag tycker är trevligt men detta är viktigaste grejorna.

    2) Vet någon här var man kan köpa ett TPU (Thermo Polyurethane) flexicase till den här modellen - dvs typ som Nillkins dito till ZTE Bladen som jag har nu. Kollat runt men "alla" verkar bara ha till Desire S...

    ... har bara hittat TPU skal till HTC Desire S hittills så har liksom vart inställd på den telefonen men verkar ju som om det kan vara värt att lägga de extra pengar det handlar om emellan... mer internt minne och allt.
     
  7. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Ebay är ju fullt med säljare som tillhandahåller såna skal....
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=desire+x+tpu&_sacat=0&_from=R40

    Beställ från en europeisk säljare om du vill hålla nere leveranstid och slippa riskera moms och straffavgifter (osannolikt på ett litet skal, men ändå...)
    Ex: http://www.ebay.de/itm/Tasche-Hulle...schen_Schutzhüllen&hash=item35c1735fa0&_uhb=1
     
  8. Spannen

    Spannen Baby Droid

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fastnade för Desire X för att den var så grymt snygg! Hade först tänkt köpa en S3 mini, men jag gillar inte det runda utseendet och jag tycker den känns plastig.

    Jag hade inte ens hört talas om Desire X, utan var först inne på en One S som egentligen är lite för stor för min smak. Råkade bara se DX av en slump och blev kär direkt! Perfekt storlek, ligger sjukt bra i handen, kändes väldigt stabil och den är riktigt snygg. Trots sämre hårdvara tyckte jag den flöt på bra och vad jag har läst ska den också ha riktigt bra batteritid.

    Hoppas på att få hem den ganska snart så de ska bli väldigt spännande att se om den uppfyller mina förväntningar!
     
  9. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Storleksmässigt är den helt OK för någon som vill ha en kompakt telefon, "på riktigt". För egen del så hade jag dock hellre behållit 3,7" skärmen och tagit en marginellt mindre telefon. Men visst, 4" och i princip oförändrade yttermått är OK. Att den är hyfsat tunn är ju också nice. :)

    Nu har jag ju redan skrivit lite om telefonen i en annan tråd, https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=84348. Men det finns egentligen bara 3 saker som jag nu, efter en lite längre tids användning, stör mig lite på:

    Skärmen har sisådär egenskaper. Dugligt, men jag hade gärna betalat lite till och fått något bättre grejer.
    "Unlock"-knappen känns "billig".
    Touchen svarar inte riktigt lika bra som de bättre telefonerna. Den fungerar givetvis helt OK, men lämnar lite att önska.

    Andra negativa punkter av mindre betydelse:
    Trackball. WTF!? Hur användbar som helst, och man tar bort den?
    "OK" passform på skalet. Ingen katastrof, men det är inte precis lika tight passning som på baksidan av en gammel-Desire.
    Avsaknaden av GLONASS.
    Onödigt, men det hade varit kul att ha inspelningsmöjligheter i HD, eller i alla fall mer än 480x800... Kamera i övrigt är ju annars hyfsat bra faktiskt.
    NFC hade varit "kul" också, bara för att....


    Det känns tråkigt att det måste bli en "lägre mainsteam"-telefon idag bara för att den ska vara liten. Men, det är ju så utvecklingen ser ut, och idag verkar det vara ~5" eller större skärma som gäller med tanke på Swedroids senaste rapportering.
     
  10. Spannen

    Spannen Baby Droid

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur är skärmen och touchen om man jämför med en gammal desire? Digitizern på den gamla vill jag minnas inte var den bästa?

    Trackballen kommer jag också att sakna! Har dock inte sett någon ny telefon som har en sådan, vilket är synd.

    Håller fullt ut med om att det vore najs med en kompakt men ändå högpresterande telefon. Allt över 4" är enligt mig på tok för stort för en regelrätt "telefon"... tycker det övergår i en "pad" snarare. Men smaken är ju som baken :)
     
  11. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Touchen är definitivt mycket bättre än gammel-Desire. Men som sagt, den kan inte mäta sig med dagens lite dyrare telefoner, eller de lite äldre "high end"-telefonerna (säg Nexus S, m.fl.).

    Själva skärmen är sämre på i princip alla punkter jämför med båda varianter av gammel-Desire.
    Jämför man med en AMOLED-Desire så är både färger, svärta och betraktningsvinkel sämre. Upplösningen blir ju lite diskussionsfråga iom Pentile, men visst upplevs LCD'n på Desire X som skarpare i de flesta fall.

    Låt säga såhär; jag skulle idag inte vilja köra Pentile-layout på 4"-skärm och samtidigt köra 800*480. Men hade man ökat upplösningen lite så hade det varit helt OK. Men som det nu är så är väl RGB-layout det enda som är vettigt med den upplösningen.

    Förövrigt, jämfört med en LCD-Desire så är allt sämre, utom just upplösningen som då är samma. Jag har möjlighet att jämföra sida vid sida imorgon. Men jag kan direkt från minnet säga att skärmen på Desire X i princip är sämre på främst betraktningsvinkel, men också färg.
     
    Last edited: 29 dec 2012
  12. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Ytterligare en OTA-uppdatering trillade in under gårdagen. Inget nytt innehållsmässigt vad jag kan se. Fortfarande Android 4.04, och samma Sense-version som tidigare.

    Touchen verkar svara ännu bättre nu, och börjar faktiskt bli helt OK måste jag säga. Det går nu exempelvis att manipulera kartan i Google Maps utan några större irritationsmoment. När jag först fick telefonen så var det omöjligt...
     
  13. Toni Carona

    Toni Carona Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det verkar ju iaf vara sagt att DX ska få 4.1 med Sense 4 + (lite). Skullu ju vara trevligt om den fick CM med.

    Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2