Fråga: Frågor ang. Root

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - ROM-filer och utveckling' startad av Gurkslask, 2 nov 2012.

  1. Gurkslask

    Gurkslask Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hejsan kära swedroid, har suttit och häckat på den här avdelningen av forumet ända sen Note 2 släpptes, och nu äntligen har jag den i min hand.
    Mycket trevlig telefon :)

    Har nu tänkt att roota den med hjälp av den här guiden:
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=31801060&postcount=2
    enligt alternativ A, som innebär Stock Rom.

    Har aldrig rootat min android innan så jag har lite frågor ang. detta.
    1. Finns risk/är risken stor att den blir brickad?
    2. Största anledningen till att göra det är att jag vill få min PS3 BT kontroll att funka till telefonen, men vad mer kan man göra när man har root?
    3. Verkar det vara en bra guide jag har hittat?
    4. Hur är det med garantier och uppdateringar av mjukvaran efter root?

    Tack på förhand för alla svar :)
    Trevlig helg!
     
    Jonetan gillar detta.
  2. AxeFestis

    AxeFestis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej Gurkslask!

    Själv tycker jag det är väldigt spännande att roota och leka med telefonen på det sättet.

    1. Jag har rootat en del enheter och har aldrig kommit i kontakt med något som man skulle kunna kalla för brikning. Jag anser att chansen att något går snett är liten och du ska nog inte behöva oroa dig! Men självklart finns det alltid en liten risk när man går utanför tillverkarens ramar.

    2. Den största anledningen som jag ser root som användbart är att man kan gå in och pilla på saker som "Svensson" lätt skulle kunna förstöra om han hade sina fingrar framme, dvs. anpassa och ändra på grundläggande komponenter i Android som ger en ytterliggare funktionallitet men framför allt en mer personlig känsla!

    3. Jag följde den guiden när jag rootade min Note 2 och det gick väldigt smidigt!

    4. Garantierna ryker i med att din "flash counter" går upp när du flashar för att få root. Detta innebär att Samsung i praktiken kan neka dig service om det skulle hända något eftersom det kan vara du som orsakat felet. Själv har jag aldrig varit med om det och jag skulle inte tro att de flesta tillverkare är så hjärtlösa om det är något fabriksfel på din telefon.

    Angående uppdateringar så kommer de oftast löpande och jag fick senast i onsdags en OTA (Over the air) uppdatering till min Note 2. Den gick fint att bara installera med root och jag märkte inget konstigt. Detta förutsätter dock att du använder orginal romen för att få uppdateringar direkt från Samsung.

    Om du väljer att flasha en annan rom så är det skaparen av den romen som står för uppdateringarna och de får du med stor säkerhet flasha in själv!

    Hoppas det ger dig en liten inblick i rooting!


    Jag skulle uppskatta om någon mer kunde fylla på eller korrigera mig om jag sagt något som inte stämmer :)
     
    Jonetan och Gurkslask gillar detta.
  3. Gurkslask

    Gurkslask Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för svaret :) har bara en fråga innan jag rootar den i morgon, kommer alla mina appar och bilder som jag sparat på telefonen att försvinna?
     
  4. Crimzoneyed

    Crimzoneyed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ingenting förloras vid rootning.

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
     
  5. berglake

    berglake Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Vilken av dom 2 metoderna på sidan är bäst att använda om man inte vill förlora något på telefonen dvs apps.inställningar osv?

    1.Root with Stock Recovery
    eller
    2. Root with Advanced CWM
     
  6. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Båda. .

    Med cwm har du möjlighet att ta en backup på hela rom.
    Å säkert en del annat lullull