Diskussion: Phonehouse Spain

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av ZeD, 4 nov 2012.

  1. ZeD

    ZeD Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Hej allesammans.

    Nu har det börjat visa sig verför Nexus 4 är så dyr i Sverige och kanske inte kommer gå ner så mycket som folk verkar hoppas.

    Tydligen har LG gått ut med ett rekommenderat pris på 599$ till Phonehouse i Spanien. Detta är ju lite löjligt då Spanien har tillgång till Play och kan köpa telefonen till ett betyligt lägre pris, vilket gjort att Phonehouse i Spanien inte kommer att saluföra telefonen. Även Phonehouse i Italien och andra länder har fått liknande rekommenderade priser, men dessa länder har inte tillgång till Play, kanske ser det liknand ut för Sverige.

    Jag och många med mig hade helst inte sett LG som tillverkare för en Nexus-telefon men vi hoppades att de skulle göra en Samsung och skärpa till sig en aning med det cred som en Nexus för med sig, men kan det vara så att LG är LG av en anledning och helt enkelt inte kan skärpa sig för att de helt igenom är helkassa.

    För mig för det med sig ett problem, jag har ägt en drös med Androids men efter att äntligen köpt en Nexus kommer jag inte kunna använda en annan Android men trodde inte jag skulle sakna en habil kamera så mycket som jag gjort men tänker inte importera eller betala ett överpris direkt till LG's ficka, så vad gör man nu :-(.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  2. kosmiq

    kosmiq Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Kanske är det dags för lite äkta nerdrage? Posta på LG's facebook-sida, försöka få med olika teknikbloggar/tidningar och påpeka den absurda prissättningen?

    https://www.facebook.com/LGsverige?fref=ts

    Jag skrev på deras Facebook-sida om priset och med länken om priset i spanien och PhoneHouse där. Det är alltid värt ett försök att uppmärksamma problemet.
     
  3. ZeD

    ZeD Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Absolut, jag älskar Nexus-märket och Duartes Holo. Vad jag däremot inte älskar är de samarbetspartners Google valt att jobba med. Jag vet varför Google väljer att inte tillverka en egen killer-telefon genom Motorola utan hela tiden släppa telefoner som egentligen inte riktar sig till end-users men som sagt efter att ha använt en Nexus kommer man inte köpa en telefon utan vanilla-android. Jag kanske är fånig men jag har börjat att titta på andra upplevelser för första gången. Mitt problem med andra operativ är att iPhone är väldigt smal kan inte skriva på den samt att Apple är ett skitföretag och Win8 är fult så att ögonen blöder av att titta på det.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  4. anarfox

    anarfox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Eller så kan det vara så att Google subventionerar Nexusarna som säljs på Play Store. Det är väldigt mycket spekulationer just nu.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  5. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    LG vill självklart inte att Nexus 4 säljs för en mycket lägressumma än de tänkt sig för Optimus G. Vem skulle köpa den då? Sen är det kanske folk säger. Att det är inte LG som är dyra. Utan Google billiga.
     
    Koreanen gillar detta.
  6. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Förmodligen, deal var nog att google får sälja sin billiga lur i sin butik, medan LG sköter försäljningen i resten av Europa. Och då har jag full förståelse för att LG tar ut det pris dom vill ta ut. Dom gör helt rätt utifrån sitt perspektiv så jag tycker inte att man ska behöva gå ut på facebook och klaga. Bättre att påpeka att man kommer köpa en nexus från tyska eller brittiska google play och att LG:s general agent måste anpassa sig för att få sina telefoner sålda i Sverige.
     
  7. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Ja, Samsung tar ju hutlöst betalt för sin gamla S3. Varför ska då LG sälja den mycket bättre N4 för en betydligt lägre summa? Bara för att Google säljer den väldigt billigt? Nej...
     
  8. marulk

    marulk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Ja, det är så. Dvs om lg skulle sälja för samma pris som på play store så skulle de sälja till underpris.
    Förstår ni inte att Googles play-store-pris är absurt billigt?

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  9. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Nej folk verkar inte förstå det och blir helt upprörda över dagens i lands problem. Lite komiskt är det allt. :-)
     
  10. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Haha så jävla sant. Om man kollar på priset, 4195-4500 för nexus 4 eller alla high end lurar, så är det ju inte dyrt.

    Det är ju precis som att en förening skulle köpa hundratals chokladbollar av en tillverkare. de får bättre pris för att de köper många, och säljer för en billig peng. Och så kommer tillverkaren själv Och vill sälja sina, men då säljer dem för sitt pris som de skulle kosta vanligtvis.
    Nej då är dem för dyra, för att föreningen har sålt dem skitbilligt. Vem får dra det korta strået?

    Ja men ni förstår nog hur jag menar, vet dock inte vad/hur mkt Google tjänar på detta spektakel?
     
  11. ZeD

    ZeD Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Som jag ser det var detta LG möjlighet att komma tillbaks på scenen efter tidigare floppar likt hur Samsung gjorde efter deras mindre lyckade satsningar inom Android. Om Nexus verkligen kommer att säljas för strax över 4000 kronor i Sverige (LG har ännu inte gått ut med svenska rekommenderade priser) så är det betydligt billigare än andra high-end lurar men är verkligen N4 en high-end lur? Enligt mig snålar den in på för många ställen för att verkligen tillhöra toppskiktet.

    Problemet för mig är egentligen inte priset utan att LG tar så mycket mer än i de länder där Google kan sälja direkt till kund, i Spanien blir ju detta extra tydligt där LG som sagt rekommenderar 599$. Det är t ex mindre marginaler på tablets med ändå kör Asus med nästintill samma låga priser som Google men LG dubblar priset i vissa länder.

    Till de av er som tycker jag är gnällig så vill jag säga att ja, telefonen må vara värd 4500 eller kanske mer men LG göra ändå fel då de flesta som kommer att köpa denna telefon kommer oxå veta telefonens pris när den kommer direkt från Google och vi kommer att veta att Google antagligen kommer släppa sim framtida uppdateringar bra mycket tidigare än vad LG uppdaterar LG-sålda.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  12. Koreanen

    Koreanen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2012
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    LG tjänar ju inte mer pengar på att ge phonehouse ett högt rek. pris. De som tjänar på det är Phonehouse.
    Däremot tjänar LG mer på att ge Phonehouse ett högt inköpspris.

    Google har köpt en jäkla massa lurar och har ju såklart ett väldigt bra inköpspris.
     
  13. Koreanen

    Koreanen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2012
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Du tror inte att de känner till den olika prissättningen?
     
  14. Koreanen

    Koreanen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2012
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Uppdateringarna kommer ju såklart komma samtidigt till Nexus 4 oavsett var du köpt den.
     
  15. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Jag är ganska säker på att sammanhanget är något åt det här hållet:

    I vilka länder säljs Nexus 4 på Play Store? Jo, enbart i (stora) länder där Google även säljer multimedia (musik, film, TV, böcker, osv, fast inte nödvändigtvis alltihop). De hoppas att folk ska köpa en massa sånt till telefonen, och är därför redo att sälja sjäva telefonen riktigt billigt som "inkörsport" till Google-ekosystemet i dessa länder.

    Här i Sverige (och de flesta andra länder) kan man inte köpa något annat än appar på Play Store, och de drar gissningsvis in mindre pengar än annan media. Dessutom är vi ett litet land med ett ganska begränsat antal potentiella kunder. Därför är Google inte intresserade av att erbjuda telefonen billigt här - de har inte tillräckligt mycket intressant innehåll att sälja till oss via Play Store för att kunna tjäna in pengarna ett lågt pris hade kostat dem. Istället "offrar" de oss till LG och låter dem göra som de vill, och de i sin tur har naturligtvis inget som helst intresse av att sälja telefonen billigare för att Play Store ska få fler kunder. De vill bara tjäna pengar på själva telefonen, som utgör deras enda ekonomiska intresse i hela affären.

    Alltså: Ett Google som inte är intresserat av att sälja telefonen billigt direkt till oss eftersom Play Store är så outvecklad här + ett LG som inte är intresserat av att sälja telefonen billigt till oss eftersom själva telefonen är just det de har möjlighet att tjäna pengar på = ingen billig Nexus 4 i Sverige.

    Det är min teori.
     
    Last edited: 5 nov 2012
    Taskman och Koreanen gillar detta.
  16. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    https://plus.google.com/113821527071495870594/posts/J9eEJdMaWLL

     
  17. Facit

    Facit Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    25 nov 2011
    Inlägg:
    1 913
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Som väntat... Ändå ett bra pris. :)
    Men ska bli kul att läsa alla nerdrage om hur orättvist livet är...
     
  18. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Håller med dock är 599€ lite i överkant men de 4k som vi betalar är ett bra pris. Knappt en femhundring över förväntat pris då alla jämfört med Google direkt, så vi skall vara nöjda

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
     
  19. marulk

    marulk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 2013
    4k är helt klart billigt för den här telefonen. Man kan knappast förvänta sig att alla andra återförsäljare ska sälja den utan vinst som Google gör.....
     
  20. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Rekommenderat pris != inköpspris.

    Har sett rekommenderade pris på t.ex tvapparater som varit runt 10000:- men sålts
    av elektronikfirmorna för åtskilla lusentappar lägre.

    Däck listprisas / rekommenderade priser på säg 3000:- men säljes av en flitig handlare
    för 1700-2000:-.

    Jag tror att ett rekommenderat pris för en mobil på €599 slutar på €499-550.
    Visst - högre än Google - men spekulationer tills vi vet mer.

    // A