Fråga: Är nexus 7 rätt för mig?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av johan12345, 22 okt 2012.

  1. Cervantes

    Cervantes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nja.. jag har 2st ipad och är trött på det stora formatet.. kolla på ipad mini men den låga upplösningen vart fallet.. geymt nöjd med 7" och kommer inte köpa nån mer större

    Skickat från min Nexus 7
     
  2. Expertive

    Expertive Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kanske dags att inse att alla människor är olika?
    Att ligga och läsa bok i sängen med en 10 tummare är rätt klumpigt och torde bli rätt jobbigt efter ett tag. En liten och nätt 7 tummare kan vara lämpligare för det ändamålet.

    Sen så måste jag nog säga att majoriteten jag träffat använder surfplattan mer utanför hemmet än hemma, där mobilitet kan vara viktigt.

    Jag väljer en Nexus 7 för att jag ska främst använda den till att läsa böcker och pdf:er. Väljer jag en 10 tummare tror jag istället den kommer ersätta min laptop delvis, vilket inte är min tanke. Är det inte smidigare att ha något som känns lite mera som en pocket-bok då, eller jag kanske ska ligga i sängen med en 46 tummare och läsa böcker, större ju bättre?
     
  3. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Såklart 16:9, skyller på SwiftKey och bebisen ;)

    35% mer hjälper ju bara om du kan nyttja den. Har inte måtten i huvudet men antingen är det rätt lika eller så är N7 lite längre (eller högre, hur man nu ser på det). Och det är ju det som spelar roll vid film. Man sträcker ju inte ut bilden till 4:3 bara för att få "35% mer film".

    Vad gäller mobilitet och att det endast är WiFi, så är det rätt mycket upp till vart man bor. Här i Skövde är väl staden inte så stor, men shoppingcentrat har gratis WiFi, samma för tåg/busstationen. Som student har man även trådlöst på universitetet och äter man så har som exempel både McDonald's och Max gratis WiFi med. Annars kan man alltid dela från mobilen :)
     
  4. Idomin

    Idomin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    bara jag?

    Är det bara jag som inte imponeras av Note 10.1? Pennan är löjligt plastig och plattan i övrigt är inget under av industridesign. Touchwiz till tablets (till skillnad från telefon dito) är som vanligt tungrott och laggigt. Finessen med dubbla fönster fungerar inte heller så bra som man kan begära. Upplösningen på skärmen är väldigt låg 2012 på en platta i den prisklassen.

    Noten är ytterligare ett exempel på hur Samsung konsekvent levererar avsevärt sämre och omodernare hård- och mjukvara än vad man gör på telefonsidan. Älskar Samsungprodukter i övrigt men när det kommer till plattor levererar Asus/Nexus i en annan nivå.


    Nexus 10 eller möjligtvis ASUS transformer serie är de enda 10 tums androidplattorna jag med handen på hjärtat kan rekommendera till vänner och bekanta.
     
  5. Atkinson

    Atkinson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Dagens i-landsproblem. :teeth:

    1. Utanför hemmet använder man telefonen. Annars ryker ens integritet.
    2. Pdf på 7-tums skärm lär inte vara någon höjdare. Då blir det till att zooma (noll överblick).

    1. Pennan går säkerligen att byta ut.
    2. Finessen med dubbla fönster kanske inte uppfyller dina förväntningar men å andra sidan finns inte ens det valet på Nexus 7 (rätta mig om jag har fel).
    3. Angående upplösningen så får man ingenting gratis. Höjs upplösningen så sjunker batteritiden. 1280 x 800 är inte bättre än vad min SG Note (telefon) klarar men det är fortfarande helt okej.
     
    Last edited: 5 nov 2012
  6. Expertive

    Expertive Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det känns som man pratar med en vägg. Kan du inte inse att folk använder surfplattan på ett annat sätt än dig? Surfplattor har blivit ett väldigt populärt studiehjälpmedel, dvs används mycket i skolan som är utanför hemmet. Att man skulle förlora sin integritet för att man gör det är bara befängt.

    Trolla kan du göra någon annanstans.
     
  7. Atkinson

    Atkinson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Direkt du loggar in på skolan/universitetet-s nätverk försvinner integriteten. Så till vida du inte har anonym inloggning (vilket är väldigt ovanligt).

    Vill du förkovra dig i ämnet så läs
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/svenskar-ar-naiva-pa-natet_7641436.svd
     
  8. Expertive

    Expertive Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag är välbekant med fenomenet, men jag fattar inte riktigt vad det har med saken att göra?

    Denna diskussionen leder ingen vart och jag ämnar inte fortsätta att förstöra denna tråd med mera OT. Vill du hemskt gärna fortsätta får du ta det via PM.
     
  9. Idomin

    Idomin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    1. går att byta men då går man miste om poängen med wacomtekniken.

    2. Har en Nexus 7 och saknar inte dubbla fönster direkt. Finns säkert mer nytta på 10 tum. Faktum kvarstår att Samsung släpper väldigt opolerade mjukvarulösningar. Kände igen mig väldigt mkt i theverge recension efter ha provat noten.

    3. I iPad för ungefär samma pengar trycker man in ett större batteri för att kompensera detta. Varför kan inte Samsung? Sedan kan man inte jämföra 1280 x 800 på 5tum med 1280 x 800 på 10 tum, det är ju PPI som avgör huruvida en skärm upplevs som högupplöst.
     
  10. Atkinson

    Atkinson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    1. Varför det? Finns väl fler pennor som går att rita med.

    2. Instämmer angående Samsungs värdelösa mjukvara. Där finns det helt klart förbättringspotential. Deras widgets är ett enda stort skämt.

    3. Jag har inte hittat någon information som styrker att Ipad har bättre batterikapacitet än Note 10.1:s 7000 mAh.

    Notes ppi håller fortfarande relativt hög klass. En vanlig datorskärm har väl ex. knappast högre ppi? 1280 x 800 duger fint till det mesta (HD-tv etc.).

    Spana in följande video på en 10-tums skärm med upplösningen 1280x720 (länk nedan). Jag lovar att det ser bra ut.
    http://www.youtube.com/watch?v=wTZbY06U0qk
     
    Last edited: 6 nov 2012
  11. Cervantes

    Cervantes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Om det nu är sånt problem så kör man telefonen som wifi hotspot

    Skickat från min Nexus 7
     
  12. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Ipad 3 har 11,666 mAh.

    "Between the release of the iPad 2 last year and the announcement of the new iPad yesterday, Apple has nearly doubled the capacity of the battery, taking it from 25Wh to a massive 42Wh. Measured in milliamps this boosts the battery from 6944 mAh to a monstrous 11,666 mAh."

    http://www.zdnet.com/blog/hardware/new-ipads-most-revolutionary-feature-is-its-battery/18985
     
  13. general_z

    general_z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nej, verkligen inte. Använder mest min N7:a från och till jobbet så det där att det bara är något man använder hemma stämmer verkligen inte.

    Saken är den att det är mycket skönare att ha något större med sig när man är "on the run" för allt blir mycket lättare och trevligare då. Mobiltelefoner är öht inte jättebra att konsumera texter på faktiskt om det inte exklusivt är endast Facebook man använder kanske...
     
  14. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Var inne på Media Markt idag och klämmde på en Nexus 7. När jag först såg den så tyckte jag den såg väldigt liten ut men efter att ha använt den lite så tyckte jag det var en bra storlek :)

    Skickat från min Samsung Galaxy S2 via Tapatalk 2
     
  15. multimega

    multimega Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Problemet med min ipad tycker jag är vikten, och att skalet är i hal aluminium!.
    Storleken på skärmen spelar inte så stor roll när man ändå inte kan hålla den med en hand utan att bli trött efter ett tag.
    Nexus 7an vägde betydligt mindre, och baksidan känns som den sugs fast mot handen i jämförelse, + högre dpi, och snabbare cpu.
     
  16. n_sandstrom

    n_sandstrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag gjorde samma sak, tog dock att hitta den bland alla iPaddor som man fick upptryckt i ansiktet vart man än vände sig.

    Skärmstorleken var det inget fel på, möjligtvis aningen smalt med 16:9 på den storleken. Däremot var betraktningsvinklarna rätt trista, och färgerna var inte så roliga heller. Men men, det kanske är jag som är skadad av dubbla telefoner med OLED.