Diskussioner kring "Köp och sälj"

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av DasBoot, 15 jul 2012.

  1. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Hm jag ställde en enkel fråga inget annat om nån har nåt problem så är det väl du, ett forum är väl till för att prata om du blir till dig vad jag skrev så är det väl ditt problem och inte mitt. Säg det till alla som blivit blåsta av alla nyreggade osv.. tycker det är bra dom gjort denna ändring.
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Försöka förstå? Det är så här det måste vara nu, det måste du försöka förstå. Innan denna tungt dragna gräns så hade vi konstant folk som startade trådar som de var oseriösa med, samt vissa som lurade andra.

    Det var också en användare som gick under många namn, men främst Samsungnotesäljesbytes. han sålde väldigt tveksamma varor (oftast utan kvitton) samt att han konstant bröt mot reglerna, och så vidare. Det inger oftast också litet trygghet att handla med en som har varit här ett tag än att handla med en nyregistrerad som har 1-2 poster.

    Respekt och förtroende tar tid att få och det är fullt förståeligt. Att klaga på att nu inte kunna göra affärer här innan gränsen är inte rätt. Swedroids köp och sälj-del är ändå helt gratis medan andra annonssajter tar några kronor per annons, så den delen som en fördel och inget privliegium. Swedroids adminstratörer och moderatorer behöver inte ens lägga tid på ett sådant subforum men nu har de varit så snälla att de gjort det.
     
  3. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag håller med om att det är bra att man gör ändringar som försvårar bedrägerier.

    Det var dock inte det du skrev om och inte heller det jag citerade. Du skrev att du inte förstod varför det var bra med ett konto när man enbart läser, och jag förklarade den biten.
     
  4. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Wut?

    Jag håller med om att det är bra att man gör ändringar som försvårar bedrägerier.

    Det som jag citerade handlade om att man inte förstod varför folk reggade konton om man enbart läser och det var det jag förklarade.

    Läs igen och läs rätt.
     
  5. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Ja det var bara min första tanke och inget annat jösses vad du ska haka upp dig på det lilla jag skrev.. tagga ner jag var inte ute efter att försöka få folk med låga poster att framstå som dåliga eller nåt nu tänker jag inte yra mer har sagt mitt och inget mer tack för mig.
     
  6. imagodei

    imagodei Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Upptäckte att ni hade ändrat det här nu när jag skulle svara på en post i köp&sälj vilket jag inte längre kunde göra :)

    Tänkte påpeka i SHMs tråd där han ville byta en S2+pengar mot en IPhone5 och millwad hade diverse åsikter om användaren playstation...

    Jag skickade Playstation pengar för en telefon i somras som han sade sig skicka på posten men som sedan aldrig kom fram. Vi skulle sedan lösa det mot en annan telefon han hade men inget hände med det heller.

    Jag gillar inte att ta konflikter och det var inga större summor pengar men eftersom han ändå var på tapeten så "varför inte", nu kunde jag dock inte posta det heller :)
     
  7. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Grattis. Du lyckas tolka in något som inte finns. Det är ingen som hakat upp sig, däremot så blev det lite fel när du läste fel. Skönt att det är utrett nu. End of story.
     
  8. perco

    perco Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag pmade dig gällande detta men har inte fått något svar. Vad krävs för att lyckas i den individuella bedömningen?
     
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Vi brukar då kika på tidigare inlägg som medlemmen har gjort, för att se så att denne verkar reko och inte har betett sig som en skitstövel. Därtill är det en stor bonus om han/hon har varit medlem länge, som du har.
     
  10. soderkvist

    soderkvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    Gammal men snabb och stabil, KitKat
    Telefon 3:
    Nexus One
    ROM:
    Oduglig ROM med HTC Sense. Why? :S
    Platta:
    Ipad 3
    Du sa det ju själv där kan jag tro, "knappt skriver nåt". Man måste vara registrerad för att "knappt skriva" något.
     
  11. Minuet

    Minuet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har 50 inlägg och har definitivt varit medlem i mer än 3 månader men kan fortfarande inte skapa några trådar. Vad är det för problem?
     
  12. Dansken

    Dansken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ang reglerna för köp och sälj

    Såg att reglerna ändrats för några mån sedan och förstår att det är gjort av någon anledning, men för oss som inte postar så ofta kan det ju dröja är innan man kommer upp i 50 inlägg och köp/sälj avdelningen är rätt intressant for oss ochså.

    Jag kan alltid PMa de som vill sälja något men jag har ju ingen chans att själv kunna lägga ut en köpes/säljes annons.

    Varför just 50 inlägg? fins det inga andra alternativ?
     
  13. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Alternativet är att du kontaktar någon moderator för att se om de individuellt kan förbise den begränsningen för dig.
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Nej, jag tror inte det. Vi har försökt med det mesta, men detta är det som krävs för att få bort eventuella scammare. De flesta scammare orkar inte vänta tre månader plus skaffa ihop 50 poster (för att inte göra sig alltför känd).

    Det är synd att det ska behöva vara så här, men det är det som krävs.
     
  15. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Tycker dock inte det är allt för illa, någon gräns får man allt dra. Alternativt att man drar igång en betaltjänst, men vem skulle känna för det?
     
  16. droidbobby

    droidbobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 197
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    50 posts är ju ingenting. lite tålamod får ni nykommlingar allt ha :) eller alternativt läsa runt lite på forumet, läser ni något intressant så är det ju bara att lämna en lite kommentar...
     
  17. Dansken

    Dansken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    50 post lär nog ta 2år för min del, jag är nog reggat på över 50forum runt om i världen, men postar sållan i många av dom.
     
  18. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Jag förstår din irritation på de begränsningar vi i nuläget har satt.
    Det är säkerligen svårt för många att förstå den hop av klagomål vi får från medlemmar som känner sig/anser sig blåsta/lurade.

    Swedroid kan inte agera polis/utredare då de allra flesta av oss har snålt med tid för den moderering vi är tilltänka för.
    Vi har diskuterat fram och tillbaka och kommit fram till att i nuläget är det denna begränsning som vi tycker är bäst. Tyvärr blir alla ärliga medlemmar lidandes av detta men i slutändan hoppas vi ändå att det minskar mängden av lurade/blåsta/besvikna medlemmar.

    EDIT: Förhoppningsvis kan vi ta bort denna begränsning så snart som möjligt men det hänger helt på huruvida vi kan hitta en bra lösning för köp & sälj.

    Så har ni något bra förslag på hur man kan tänkas lägga upp det så är vi moderatorer/administratörer idel öron
     
  19. Kung

    Kung Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    börja inte ta betalt......
     
  20. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Tycker det låter som en utmärkt idé , på det sättet kanske man slipper dom som bara reggar sig för att kunna lägga ut en gratis annons och som dessutom kanske blåser en trogen medlem.

    Passar inte det får man väl helt enkelt hålla sig till dom vanliga försäljningskanalerna som Blocket och Tradera.


    Sent from my phone with Tapatalk