Ljudproblem när man ringer!

Diskussion i 'Xperia active' startad av ohmelbrant, 12 jun 2012.

  1. ohmelbrant

    ohmelbrant Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min pappa har en Xperia Active som nu börjat bete sig underligt då han ska ringa!
    Signalerna låter extremt högt och nästan tjuter! När man slår på högtalar funktionen så försvinner det och det låter som det ska!
    Är det någon annan som upplevt samma problem, och om, hur har ni löst det?

    TPF!
     
  2. ohmelbrant

    ohmelbrant Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Märkte för övrigt att det tjutande ljudet kommer från högtalaren där bak! Mottagaren hör även tjutet!
     
  3. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    nee har inte hänt mig, men vad händer om han sänker samtalsvolymen? då blir ju signalerna tystare också
     
  4. ico

    ico Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    http://youtu.be/rwnLNOaKxTc

    Sådär beter sig min telefon, och vad jag kan minnas så är det i samband med ICS uppdateringen men inte säker om det kan bero på något innan? Den har varit och filmat under vatten, ca 30cm i 3-4sek men vill minnas att den fungerade som vanligt när vattnet var borta.
    Kör jag testen i servicemenyn så låter det som det ska, likaså vid videoinspelning är ljudet ok. Endast vid samtal som ljudet är helskumt och precis som ohmelbrant så försvinner rundgången om högtalaren slås på.

    Oavsett samtalsvolym blir det rundgång, what to do? Brukar vara en duktig Googlare men första gången på länge, typ 5år som jag inte hittar något svar..
     
  5. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Skumt, inget som jag lagt märke till tidigare. Har du testat att ominstallera programvaran för att utesluta eventuellt programvarufel?

    Om det inte hjälper tror jag att telefonen måste undersökas på verkstad.
     
  6. ico

    ico Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Provat ominstallera stock ICS och nu även RealICS 3.1, samma problem.
    Har även en upplåst bootloader med en annan kernel så känner mig ganska körd vad gäller lämna in på verkstad :(

    Har en tanke på att installera Gingerbread igen för att se om det hjälper eller inte bara för att se, men det får isf vänta en dag eller två för har spenderat alldeles för många timmar med det här.

    Upptäckte nu på morgonen att om jag tar av skalet, alltså bara det med luckorna, så försvinner alla problem, inga konstiga ljud och motparten hör samtalet som den ska.
    Om skalet är på och jag lägger två fingrar i mitten på baksidan så slutar rundgången, motparten säger att jag då knappt hörs och den hör sig själv betydligt mer.
    Trycker jag en del på baksidan så istället för ett rundgångsljud uppstår ett basljud

    Tar jag bort det vattentäta skalet och har endast bakskalet så är det inga problem
     
    Last edited: 3 jul 2012
  7. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Har du provat med det alternativa skalet som följde med telefonen?
     
  8. ico

    ico Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma effekt med både vita och svarta skalet
     
  9. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    shit va skumt :O
     
  10. ico

    ico Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har skickat in den på service nu, får hoppas det fixar sig där. Grymt nöjd med telefon i övrigt så.
     
  11. Damme

    Damme Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har exact samma problem, dök upp för ett par veckor sedan, provat nästan alla relesade basebands då dom sa att en äldre funkar bättre. märker jag inte av.

    Meddela hur det gick för dig!
     
  12. ico

    ico Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    självklart :)
    Testade att byta baseband jag också utan resultat, pratade även med någon tekniker på SE som sa att det inte skulle påverka telefon på det här sättet.

    Mottogs av verkstad den 11e juli, uppdaterar så fort jag får veta något :)
     
  13. ico

    ico Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fått tillbaka telefon idag, och den fungerade!!
    Dock nergraderad igen och orginalkernel, orootad ;) Meen det var väl ganska väntat, 20min senare och RealICS lite och KRsH Kernel är installerat igen!

    Iallafall verkar felet bero på mikrofonen, i servicepapperen står detta:
    * Justering runt mikrofon
    * Touchkalibrering
    * SWuppdatering 4.0.2.a.0.62 (Downgrade!)

    Johan, kan det stämma? och isf, hur ska man veta vilka serier som är drabbad?
     
  14. ico

    ico Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har den börjat spöka igen, så bara att leta igen kvittot och lämna in på nytt.. :(
     
  15. xr650r

    xr650r Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    rundgång

    Är verkligen nöjd med min tfn fram till nu! Har nu samma problem som ovan med dålig nästan obefintlig ljudkvallite. Burkliknande ljud med inslag av trummor samt en fantastisk rundgång. Har ej tappat eller blött ner tfn. Har haft den i ett par månader utan anmärkning. Barnsjukdom??
     
  16. ico

    ico Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle vara kul att veta vad det är som gör att det blir sådär, får se vad de säger när den kommer tebax från deltaservice den här gången :)
     
  17. ico

    ico Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    återigen "justering kring mikrofon" samt nergradering av mjukvaran.
    Händer det igen reklamerar jag telefon...
     
  18. ico

    ico Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Åter igen, samma fel.
    Skickade in på reklamering igår, får se vad resultatet blir...
     
  19. joneng59

    joneng59 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Meddela gärna hur det gick med reklamationen. Har liknande probrem med min. Den kom tillbaka från garantireperation i måndags där man bytte display, högtalare och nedgraderade programvaran. Men felet kvarstår. Dock inte lika markant som innan, men helt oacceptabelt dåligt.
     
  20. ico

    ico Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick ett samtal från Elgiganten i fredags, Sony hade godtagit reklamation iom 3ggr samma fel. Så fick pengarna tillbaka, 1999:-
    Gick dit, och köpte på en gång en Xperia GO, vilket känns ganska bra. Vart lite less när GO presenterades någon vecka efter jag köpte Activen.

    Så kort å gott, Activen hade problem med ljudet (eko, rundgång), skickades på verkstad 2ggr, båda gångerna försvann problemet i ett par veckor innan det dök upp igen. 3e gången så reklamerade jag den och fick pengarna tillbaka utan krångel.

    Var riktigt nöjd med telefonen när den väl fungerade, har flera kollegor och vänner som har Active och de är hur nöjda som helst. En som jobbar som lackerare har även badat telefonen i thinner vilket den höll för, bakskalet smälte dock en del men var bara att byta. ;)

    Sony får ett nytt försök nu då iom bytet till en GO, hoppas denna funkar bättre för mig :)