Fråga: Backup av mobilnummer m.m

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Joeled, 7 jun 2012.

  1. Joeled

    Joeled Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Finns det något bra program ni kan rekommendera där man kan göra backup av telefonnummer,sms samt installerade appar utan att behöva ominstallera dessa vid byte av mobil? Har en S2a nu men köper en S3 inom kort och vill gärna ha med mig allt som går till den nya mobilen.
     
  2. Wellness

    Wellness Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag använder mig av mycket backup pro och vet flera andra som också gör det. Den rekommenderar jag starkt.

    Skickat från min Galaxy S3 via Tapatalk 2
     
  3. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    När jag loggade in på mitt googlekonto så tankade telefonen automatiskt alla appar jag hade på min förra telefon, plus att alla kontakterna följde med. Inget jag hade ändrat i nå inställningar. Inga sms dock.

    Skickat från min SGSIII via Tapatalk 2
     
  4. janhol

    janhol Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    542
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Vilken Backup Pro, det finns ju ingen app som "bara" heter det....?
    Kräver inte i princip alla backup program att man rootar mobilen ??

    Kontakter + sms går faktiskt att backa upp via keis.
     
  5. Wellness

    Wellness Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det finns även en gratis men har aldrig prövat den.

    Skickat från min Galaxy S3 via Tapatalk 2
     

    Bifogade filer:

  6. Joeled

    Joeled Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Köpte backup pro. Tack för tipset.
     
  7. janhol

    janhol Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    542
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Nja, kommentarerna var ju inte så ssälla:
    Lågt betyg pga att den sparar apparna men ej datan som fanns med i apparna och den tog ej mailen heller
     
  8. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    titanium backup pro för appar med data, google kontakter det är ju ändå deras OS. Mail ser jag ingen anledning att ta backup på eftersom dom ligger på migg goolge konto. sms sparar jag inte
     
  9. janhol

    janhol Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    542
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Kräver ju rootad mobil.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  10. Wellness

    Wellness Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hoppas du blir nöjd :) Jag gillar den skarpt :)
     
  11. dannovarius

    dannovarius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hur mycket kan man ta backup på med dessa program? Efter att ha uppdaterat till JB funderar jag starkt på att fabriksåterställa telefonen för att få den fin och fräsch men jag vet inte om jag orkar återinstallera alla appar och göra om inställningarna i dessa (samt framgången i spelen) för att inte tala om min hemskärm som är modifierad med nova launcher med nya ikoner och widgets med mera.
    Går det att ta backup på så mycket och vilket program är det i sådana fall som klarar det?
     
  12. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Titanium funkar för det, men själv kör jag med mybackup pro, tycker titanium känns lite rörig.

    Vet inte vad som ev inte funkar om man inte har rootat, men om man vill föra över data från en enhet till en annan så lär man behövabetalvarianten, När man ska återställa appar och inte gör det via playstore, utan va mybackup, så måste man installera själva apparna först, sen starta om och sen installera data för programmen. Man kan köra backup även på sms mm. När det gäller kontakter och kalender så synkar jag med mitt gmailkonto, så där behöver jag ingen extra backup, men givetvis går det att ta backup på det också via backuppprogrammet, om man nu skulle föredra det.
     
  13. dannovarius

    dannovarius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tackar wulfgar! Jo, mail och kontakter är ju synkade mot Google så det är lugnt. Återställer mybackup pro alltså även hemskärmen med layout och allt? Behöver den root? Jag vet att titanium behöver det.
     
  14. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Vad det gäller Nova och din hemskärm så går den och inställningar ju att backuppa i Novas inställningar, lägger sig då på minneskortet. Jag backuppar själv inget vid återställning, är rädd att få tillbaks nån skit igen. Apparna finns ju under mina appar på play store, mail och kontakter synkas mot Google, min hemskärm och Novas inställningar sparar jag som ovan och sms sparar jag inte men det finns väl appar för det.

    Kan dock förstå att det är ett problem för er som spelar, att tappa historik. Tycker dock att man ska vara försiktig med att backuppa för mycket, finns risk att man får tillbaka problem. En så clean installation som möjligt är att föredra.

    Sgs3 via Tapatalk
     
  15. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Det finns ett val att göra backup på hemskärmarna, men det har aldrig funkat för mej varken när det gäller sense eller tw. Det är möjligt att det går att få till, men jag har inte lyckats med det. Jag brukar dock itne återställa all systemdata efter en full wipe, så jag kan inte säga säkert att det inte går. Anledningen tll att jag inte återställer allt är att jag inte vill få problem när jag byter rom, det finns alltid risk för viss instabilitet om man återställer rubbet.

    Programmet funkar även om du inte har root, men när man har root så frågar det om man vill utnyttja att detta, så jag förmodar att det är vissa grejor som kanske inte funkar utan. Jag har inte grottat ner mej i det eftersom jag alltid fixar root bland det första jag gör. :P
     
  16. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Det går inte att backaupp Programdata med något program utan Root på Android. Orsaken är att programdatan för alla appar är bara tillgänglig för den specifika appen och inte för andra appar. Det är de som kallas sandboxing och det är de som gör Android säkert. Tänk dig att du kör en app som Swedbank. De hade ju inte varit så bra om Braspel.apk fick lov att röja ibland Swedbanks programdata. Det enda sättet för program att prata mellan dessa väggar är att använda sig av Googles så kallade API:er som är speciellt designade protokoll där man har vissa uppsättningar av tillgängliga funktioner. Detta kanske ändras i framtiden men de är tveksamt att Google skulle tillåta detta. Möjligen skulle Google kunna lägga in backup i Androids grund så allt backuppas direkt till Google så de inte finns någon risk för att filerna blir ändrade på vägen.

    Så om du vill ha en backup av programdatan men inte roota din telefon så måste den funktionen finnas i varje specifikt program. Om de inte gör de så finns de ingen annan lösning om inte du ser Root som ett alternativ.

    Om du däremot har Root så finns det en hel uppsjö av appar som kan utföra backuper på allt möjligt i telefonen, du kan även göra en image av hela telefonens internminne.

    Sorry om de blev mer info än du bad om men jag ville förklara varför och hur de funka. Hör av dig i fall du vill ha något utvecklat ytterligare.
     
    dannovarius gillar detta.
  17. dannovarius

    dannovarius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det var jättebra info! Jag fick lära mig något nytt idag också. Tack så mycket!
     
  18. Tonkow

    Tonkow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    Xposed
    Info:
    Google Launcher
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Cyanogenmod 12
    Info:
    Google Launcher
    Platta:
    HTC Nexus 9
    ROM:
    Cyanogenmod 12
    Info:
    Google Launcher
  19. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Glad att kunna hjälpa :D