Sticker vid och efter beröring av smartphone

Diskussion i 'Off Topic' startad av osvanberg, 16 nov 2012.

  1. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Hej hej,

    Håll i er nu; detta är faktiskt inget skämt.....så skratta inte är ni bussiga. Måste bara kolla om någon annan här känner igen detta fenomen.

    Har nu haft Galaxy S3:an i tre månader. Allt frid och fröjd. För ca 10 dar sedan , efter att ha suttit och jobbat typ 2 dar i sträck med min och frugans S3 (om-flash, återställning av rubb och stubb på båda etc) så började jag känna ett obehag i mina händer - stickningar. Tänkte inte mer på det, antog givetvis att det var en vanlig överansträngning pga allt jobb jag suttit och pillat med.

    Men.....nu så där 10 dar senare kvarstår problemet och jag märker att så fort jag tar i mobilen, framför allt när skärmen är aktiv, så börar det sticka i huden. Lite över allt faktiskt, kanske främst händer och armar, men det sticker även i andra delar (typ ben, fötter och huvud). Ännu skummare.....det fortsätter att sticka även efter jag lagt ifrån mig luren. Men det avtar då för att tillslut försvinna efter x antal minuter.

    Helt absurt....jag vet! Men det är ändå ett faktum. Känns i huden precis som en blandning av vassa nålstick och nån form av statisk elektricitet. Jag gissar att jag på nåt vis reagerar på skärmens kapacitiva förmåga/funktion?!? Men vad vet jag.

    Frugans lur (S3 det med) reagerar jag i princip lika dant på, så det verkar inte troligt att det är min lur som spökar. En googling på ämnet gav ett fåtal engelsspråkigaträffar med liknande upplevelser....... men inte mycket alls.

    Jag fattar noll....nån som känner till nåt? o_O
     
  2. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Du har torr hud.
     
  3. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Har du provat ett blindtest?
    Tänkte om du reagerar även vid avstängd telefon så stäng av en av era SGS3 och låt den andra vara på.
    Sätt på ögonbindel och låt någon hjälpa dig så du kan stryka över skärmen och se om du får samma symtom utan att se om den är på.

    Vet att när jag bytte telefon, tror det var till SGSII fick jag problem med leder och pirr/stick pga att den var ngt stor för min hand. Spänningar i muskler osv. Men efter några veckor försvann det när jag vant mig med storleken.
     
  4. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    ehh nepp, verkligen inte. Snarare tvärt om.
     
  5. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    tack för tipset och infon. Ska testa.
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Minns också ett tillfälle där jag fick liknande smärtor. Det var när jag hade köpt någon ny tekniksak och använde den. Om det inte var PS3:an... I vilket fall så känner jag igen det och jag utgick ifrån att det var ovana rörelser eftersom det kändes exakt och bara då jag gjorde det som gjorde ont vad nu än det kan ha varit.

    Det försvann när jag blev van. Tog nån vecka eller två. Överansträngning kan nog sitta i längre om man har oflyt :P
     
  7. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Hade också det här problemet när jag hade min Galaxy SII, delvis därför att jag sålde den och köpte en mindre telefon (iPhone 4S) och då försvann det helt och hållet.
     
  8. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Det skulle vara jobbigt om det visade sig att du är allergisk mot telefonerna
     
  9. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    jepp, skulle suga ordentligt :(
     
  10. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag fick ont i pekfingrarna efter mitt första mw2 långpass på ps3't ;) Typ muskelkramp eller nått :P
     
  11. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Min faster säger att hon har elallergi. Hon "känner av" när jag har glömt (eller struntat i) att stänga av mobilen och hon upplever det du beskriver.
    Man kan tro och gissa mycket om elallergi men det var det första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg.
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag vill inte vara respektlös men elallergi finns det liksom ingen forskning som stödjer. Inte något jag sett i alla fall. Däremot finns det tonvis av tester och undersökningar som säger att det inte är överkänslighet mot el utan tron i att man är överkänslig mot el.

    I något TV-program jag såg, typ Kalla Fakta fast det där andra som testar lite myter och sånt i Sverige, satte på en telefon vid en intervju med en dam som var elallergiker och bodde mitt i skogen. Hon märkte inte av något. Inte för att se sa något till henne och hon lär inte fått reda på mycket eftersom hon av förklarliga skäl inte hade någon TV.

    http://medvetenskap.wordpress.com/2008/10/25/elallergi-eloverkanslighet-eller-elfobi/

    Som sagt, jag vill inte vara respektlös mot din faster, men man skall inte sätta griller i huvudet på folk i onödan :)
     
  13. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Du är inte alls respektlös. :)
    Jag tog medvetet inte upp hur jag själv står i frågan eftersom det inte var relevant. Att påstå att det inte finns elallergi vågar jag dock inte, trots att jag är mycket skeptisk till det.
    Ville bara delge min första tanke när jag läste om domningar och stickningar i handen. :)