Befria mina Android-telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av cerebrum, 18 nov 2012.

  1. cerebrum

    cerebrum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Android är trevligt. Android är bra.

    MEN android är förtvivlat hårt knutet till Google. Allt är gjort för att google ska kunna samla information om oss och allt är gjort för att användas med google. Det mesta hindrar mig från att använda Android med något annat än Google.
    Android hade lika gärna kunnat heta google-telefon-os.

    Gmail-appen fungerar väl. Standard-epost-appen är SKIT. Jag har letat efter en epost-app med vettig trådad vy att använda för andra konton än gmail. Det finns inte. iOS epostapp är OÄNDLIGT mycket bättre...

    Kontakterna fungerar väl men bara om du använder google contacts. Den har inte stöd för standarder som carddav. Redan för över 3 år sedan klagade människor på detta. Det hade varit bra om det hade funnits rimligt stöd för carddav, men det gör det inte. Tyvärr.
    iOS är OÄNDLIGT mycket bättre i detta avseende...

    Kalendern fungerar väl men bara om du använder google calendar. Den har inte stöd för standarder som caldav. Redan för över 3 år sedan klagade människor på detta. Google har inte gjort något. Tyvärr.
    iOS är OÄNDLIGT mycket bättre i detta avseende...


    Jag har hela tiden föredragit Android framför iOS. Android har stått för öppenhet medan iOS har stått för Apples inlåsning där Apple har fått bestämma allt om telefonen och där Apple har försökt tvinga andra till underkastelse genom att använda löjliga patent och genom att påstå att de äger saker som de stulit från andra.

    Det kanske är dags att ompröva. Det är inte min sak att skydda HTC, Samsung, Sony mfl. Det är min sak att skydda min data. Det är min sak att tillse att jag kan använda öppna standarder för att hantera mina kontakter, min epost och mina kalendrar.

    Android må vara öppet men Android använder inte öppna standarder.
    iOS må vara stängt men det använder öppna standarder.

    Android förefaller vara en konstruktion med det enda syftet att ge google möjlighet att samla in än mer information om mig och där andra möjligheter är stängda.
    Jag vet inte om jag tycker att det är öppenhet och jag vet inte om det är något som jag gillar.
     
    DkY, DroidAdde, Egil och 3 andra gillar detta.
  2. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Ja men det är väl ingen som tvingar dig att köpa en android?

    Jag tycker inte om iOS, blir galen när jag använder den. Fast skulle heller inte falla mig in att köpa en iPhone och sedan gnälla runt på forum om hur dåligt det är.

    Ditt lilla tal om iOS borde väl övertyga dig själv att du har valt fel telefon om du sitter med en android i dagsläget. Byt och bli lycklig.
     
  3. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    +1

    Om nu iOS är så oändligt mycket bättre så har du väl ingen anledning att stanna kvar med Android?
     
  4. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Många här på Swedroid är väldigt snabba på att säga "men gå och köp din iCrap då, om den är så bra", så fort någon säger att iOS är bättre i något avseende.
    Skjut mig om jag har fel, men jag tror att TS ville få igång en diskussion om hur/varför Android är så pass stängt i vissa delar, inte om vilken telefon hen borde köpa. :)
     
    Stromma gillar detta.
  5. cerebrum

    cerebrum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag skrev inte att iOS var oändligt mycket bättre. Jag skrev att Android är hårt knutet till Google och att vissa applikationer, tyvärr de viktigaste, är usla om man inte använder googles tjänster.

    Hade det funnits caldav- och carddav-stöd på Android så hade Android tveklöst varit det bästa valet. Nu finns inte det.
    Hade Android haft en vettig epostklient så hade Android varit det bästa alternativet. Nu finns det inte en endaste vettig epostklient till Android.

    Jag började fundera över detta när jag skulle rekommendera en kollega en telefon. Hon undrade över om hon skulle köpa en iPhone eller en Android-baserad telefon. För mig har valet tidigare varit självklart. Android.
    Nu började jag fundera över varför det har varit självklart för mig och orsaken har varit att jag har försökt försvara en öppenhet som egentligen inte finns. Jag har försökt försvara en öppenhet som inte berör mig så mycket som den är till för företagen som tillverkar telefonerna. Den öppenhet som JAG behöver finns helt enkelt inte. Där är Android nedstängt på ett sätt som till och med övergår iOS.
    Hon har redan epost som hon trivs med och som hon helst inte vill byta. Det är inte gmail.
    Hur skulle jag kunna rekommendera henne att köpa en Android-telefon? Hur ska man kunna rekommendera någon att välja en Android-telefon när det kräver att användaren ska ändra hela sin befintliga it-struktur för att det ska passa Google?
    Ska inte en telefon anpassas efter användaren snarare än att det är användaren som ska anpassa sig efter telefonen.

    Hur kan man rekommendera någon i sina sinnes fulla bruk att köpa en telefon där det enda rimliga alternativet är gmail, google calendar och google contacts?

    Jag tror inte att det skulle sålts så många Android-telefoner om det i reklamen hade framgått att du måste använda gmail, google contacts och google calendar om du vill använda telefonen på ett rimligt sätt.
    Köp en telefon från oss men du måste flytta alla dina kontakter, du måste använda google calendar och du måste använda gmail för att få den att fungera bra. Du kan inte använda din befintliga caldav-baserade lösning och du kan inte använda din befintliga epost!

    Därtill, jag är inte en fan-boy vilket ni tydligen är.
    Det ÄR ett STORT problem att Android är så hårt knutet till Googles tjänster. Att blunda för det är inte bara okunnigt. Det är direkt naivt.
     
    Gubbar, gosa, Stromma och 1 annan gillar detta.
  6. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Jag förstår inte problemet med att ex google samlar info om vad jag gör och inte gör. Att jag får mer riktad reklam? Kanon! Jag ser hellre annonser om kommande telefoner än reklam om hårsnoddar...
    Jag har inget att dölja. Jag länkar alla mina konton med varandra och med mitt googlekonto som bas. Perfekt.
    Sen tycker jag det är synd att apple inte kunde göra något roligare med iphone eftersom jag uteslutande använder apple hemma.


    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  7. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Ofta har vi alla olika tycken och olika nivåer av vad vi anser är bra.
    Själv kör jag K9-mail t.ex som gör det den ska för mitt behov.
     
  8. cerebrum

    cerebrum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag ser ett problem med att google samlar information om mig. Jag ser ett problem i att google kan tvingas att lämna ut denna information till myndigheter. Det är ett problem därför att de kan dra helt fel slutsatser om den information de har. Jag ser ett problem i att enskilda människor, vissa av googles anställda, kan få information om mig. I många fall försöker vi skydda personlig information men tydligen är det ok att ett privat företag kan samla enormt mycket information om oss. Denna information kan komma att hamna i orätta händer.
    Egentligen är det DJÄVLIGT skrämmande men jag har, liksom många andra, bortsett från detta och jag använder utan att tänka mer på det gmail, google calendar, google contacts mm, men egentligen borde jag låta bli.

    Men det är inte BARA det som är problemet. Ett praktiskt problem är att många människor INTE HAR gmail etc. Om de ska använda en Android-baserad telefon så måste de för att kunna använda den på ett vettigt sätt i praktiken gå över till googles tjänster. Det finns EGENTLIGEN inte någon som helst anledning till det.

    Angående K-9 email: Ja, jag har också k9 men den är inte trådad. Får man 100+ epostmeddelanden per dag och där många är diskussioner så fixar helt enkelt inte k-9 det. Då MåSTE man ha en trådad epostklient för att kunna hantera eposten. Är man dessutom medlem på några större epostlistor där det susar in en förfärlig massa epost så är det HELT ogörligt att inte ha en trådad epostklient. Det går helt enkelt inte! Det blir bara en pina!
    Får man rimligt mycket epost så MÅSTE man helt enkelt ha en trådad epostklient. Annars kan man lika väl låta bli att läsa och använda epost.
     
    gosa och Stromma gillar detta.
  9. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  10. cerebrum

    cerebrum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

  11. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Men herregud, hur hårt är inte iOS knutet till Apple då? Blir så frustrerad...

    Skickat från min Sony Xperia Acro S via Tapatalk 2
     
  12. cerebrum

    cerebrum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    INTE ALLS lika mycket vad avser epost, kalender och kontakter. Inte vad jag sett i varje fall.
     
  13. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Tycker ärligt talat att du verkar ha ett specialbehov, som jag själv inte alls känner igen mig i. Dessutom är öppenheten med Android inte riktigt det du pratar om, öppenheten handlar ju snarare om aosp. Hittar du ingen mailapp som funkar för dig får du väl väga för och nackdelar med de olika systemen mot varandra, som med allt annat.

    Att det samlas information är inget jag bryr mig om, och där är Google knappast ensamma..

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  14. cerebrum

    cerebrum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Är det ett specialbehov att kunna använda den epost som man alltid tidigare har använt? Det är möjligt, men för mig och för många med mig är det VERKLIGEN INTE ett specialbehov. Det ligger faktiskt väldigt långt ifrån att vara ett specialbehov att slippa byta en epostadress som man har använt i 10 år och som är inarbetad bland kollegor, vänner etc. Jag skulle vilja påstå att det är en specialsituation att kunna byta epostadress bara för att man byter telefon och det tyder ganska starkt på att man INTE har en speciellt väl inarbetad epostadress.

    Är det ett specialbehov att kunna använda den it-infrastruktur som tillhandahålls vad avser arbetskontakter tex från arbetsgivaren och som bygger på helt öppna standarder? Jag skulle nog kunna påstå att det är ALLT ANNAT än ett specialbehov och att det är en specialsituation när man inte behöver ta sådana hänsyn.

    För mig låter det som att du kan använda din telefon helt utan att ta några speciella hänsyn. DET är en specialsituation.

    Nej, just precis som jag har skrivit så är öppenheten i android inte den öppenhet som jag talar om. Just precis som jag har skrivit så är öppenheten i Android huvudsakligen något som gynnar tillverkare av telefoner bla genom just AOSP.

    Nej, Google är knappast ensamma. FB gör samma sak så långt de kan. Vad google däremot är ensamma om är att ha ett telefon-os som hjälper till, att ha epost, kalender, kontakter, google+, en sökmotor mm som hjälper till.
    Så, nej, google är inte ensamma men de har möjlighet att göra det i enormt mycket större omfattning än någon annan.

    Dessutom, på vilket sätt menar du att det faktum att det finns andra som gör liknande saker förbättrar situationen? På vilket sätt menar du att det medför att det är mer acceptabelt att google gör det?

    Uppriktigt sagt så tillför inte ditt inlägg något alls.
     
    Stromma gillar detta.
  15. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Jag kan hålla med TS. Det finns möjligheter för alla möjliga stöd, som inte implementeras av någon anledning, vilket gör android som OS sämre än det hade kunnat vara för användaren. Vad gäller trådad e-post så har jag alltid använt g-mail, jag har alltid gillat alla googles tjänster och använde dem innan jag började med android också, därmed är jag inte beredd att säga att alla borde göra så, eller att det är det bästa för alla. Även om jag använder googles tjänster hade jag tyckt det var mycket positivt om mina enheter hade haft stöd för mycket mer, jag vill inte behöva byta om mina behov ändras.

    Sen vad gäller datainsamling. Google har ett enormt ansvar med tanke på hur mycket info de får. Men, det är så de finansierar sina tjänster. De har bland de bästa (överlägset bästa enl. mig) tjänsterna, på så många olika plan just pga. denna datainsamling. Att tänka på vad alla dessa tjänster skulle kosta om du fick betala för utvecklingen, eller hur mycket reklam du skulle få se om de hade varit reklamfinansierade är mer oroväckande.
     
    Stromma gillar detta.
  16. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Förstår inte heller trådskaparens problem.

    Att Android är integrerat med och fungerar bra med Googles tjänster är en sak.

    Om man har specialbehov så är det ju bara att köra in en ren AOSP ROM och strunta i att installera gapps. Att ha synpunkter på att ingen har skrivit en bra e-postklient till Android är en sak, men det är ju inget som hindrar att någon gör en om behov och intresse finns.

    Summering: Ja, Google promotar sina tjänster, men det går att skippa dem helt och bara använda tredjepartsappar. Köper du en Nexusenhet kan man på några minuter installera en ren AOSP-ROM utan Googles informationssamlande appar och köra de appar man vill.
     
    Blondyz gillar detta.
  17. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Det var precis så jag tänkte att android fungerade innan jag läste denna tråd. Eftersom jag gillar och alltid har använt googles tjänster har jag aldrig provat utan, så jag tackar för bekräftelsen.
     
  18. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag kommer efter flera år som iOS användare.

    Öppenhet?

    Du kan inte ens välja en annan standard webbläsare än Safari i iOS. Du kan inte ens ändra en genväg på låsskärmen eller ens anpassa den överhuvudtaget.

    Du kan ju använda vilka appar du vill i Android och göra dom till DIN standard? Det kan du inte med iOS. Där är du TVUNGEN att använda deras appar som standard oavsett om du vill det eller inte.

    Sen samla in data? Vem fan bryr sig? Vad är det med folk och överkänslighet om deras surfvanor etc? Vad gör ni egentligen som är såpass groteskt/absurt/kinky på nätet egentligen som gör att ni skäms?

    Ska vi prata om samla in data så är du mer övervakad av storebror staten än av ett operativsystem i en telefon.

    Säger dock som andra i tråden. Gå över till iOS då? Inget som hindrar? Det är inget dåligt OS, inte alls. Men det ironiska är att du pratar om öppenhet och verkar föredra iOS...
     
  19. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har svårt att se problemet. Eller rättare sagt, jag förstår problemet, men det är ett problem som finns oavsett vilket "lag" du väljer.

    Köper du Android (som självklart är Google OS) så är det fördelaktigt om man också kör Google-produkter. Likadant med Apple. Köper du Apple så får du flest fördelar om du kör med alla deras produkter, Iphone, Ipad, OSX, Itunes, Apple TV osv.

    Jag kan tänka mig att det är likadant om du kör Windows Phone, då är det säkert fördelaktigt att ha Hotmail och Skype.

    Det är detta det hela går ut på, att binda upp dig så att man stannar hos Google/Apple/Microsoft. Sen kan man ha åsikter om det (Jag är inte särskilt förtjust i idén), men funkar det så funkar det och jag är trots allt nöjd med Google OS... jag menar Android.
     
  20. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tänkte precis skriva samma sak som dig. Jag förstår mig inte på folk som TS. Dom sitter och väljer selektivt att belysa ett "problem" med Android men sedan när dom jämför det med IOS så väljer dom vara VÄLDIGT selektiva i sitt urval och använder VÄLDIGT breda ord som "öppenhet".. Jag vet inte om jag ska gråta eller skratta över TS's okunskap.