nexus vs vanlig android

Diskussion i 'Allmänt' startad av jontebert, 18 nov 2012.

  1. jontebert

    jontebert Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej, jag är en kille som älskar telefoner och vill få ut så mycket som möjligt av min smartphone. Jag fullkomligt HATAR lagg och problem på telefonerna. upplösning är en viktig faktor för mig, en bra skärm är viktigt! quad-core och 2Gb RAM vill jag också ha. Priset spelar ingen stor roll. För mig så ska en smartphone vara justerbar exakt som jag vill det, därför har jag valt Android som OS. Den stora frågan är om jag ska köpa den nya Google Nexus 4 eller om jag ska köpa någon annan "vanlig" android telefon, som tillex HTC One X+ (jag behöver inte telefonen just nu, därför kan jag vänta om de inte släppt än eftersom jag vill ha en telefon som passar mig bra! ) Problemet men Nexus 4 är att minnet bara går upp till 16Gb... Jag vill också veta varför man ska välja Nexus telefoner. Tack på förhand. //Jonas
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Främsta anledningen till Nexustelefoner är att det är en helt ren Android-version och så kommer uppdateringarna snabbare till de telefonerna.

    Nexustelefonerna saknar dock vissa smarta saker som tex HTC Sense och TouchWiz erbjuder.

    Vad har du för telefon idag? Är det någon tillverkare du föredrar? Vad är viktigast för dig i en telefon, kameran, ljudet? Alltså utöver det du nämnde i OP :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  3. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Vad saknas? Har aldrig haft en Nexus. Vad har t.ex. Samsung och HTC som inte Vanilla Android har?
     
    Sleepwalk gillar detta.
  4. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Massa bloatware... haha
     
  5. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    De har en hel del funktioner som annars kräver root. Såklart en jävla massa skit och bloat också. ^^

    Skickat från min Galaxy S3 via Tapatalk 2
     
  6. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Jag har valt Nexus (SGN och 7) för att det är enkelt att låsa upp och för att veta att jag kommer få uppdateringar snabbt.

    Hade tidigare Motorola Defy som det inte gick att byta kärna på och som därför inte kunde köra ICS, iaf inte med fungerande kamera.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Småsaker, finns faktiskt en hel del saker. Samsung har tex lagt in många saker i TouchWiz/NatureUX som exempelvis att när du har en SMS komversation uppe så kan du lyfta telefonen till örat så ringer den upp kontakten. HTC har exempelvis lagt in att du kan ställa in så att telefonen ringer högre när den är i en väska eller ficka och att den sänker ring-volymen när du lyfter telefonen osv :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  8. jontebert

    jontebert Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    tack för alla svar, just nu så har jag en xperia x10 mini pro (ja vet den är värdelös) jag hade en samsung galaxy s2 men den gick sönder vid laddningsuttaget. Jag har en liten fobi för sony, sony ericsson och tillex huawei och ZTE. Kameran spelar inte så stor roll eftersom jag knappt fotar något. ljudet spelar inte heller så stor roll. Däremot hur den "flyter på" är nog det viktigaste! //Jonas
     
  9. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Nexus 4


    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
  10. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Känns som att man kan leva utan de sakerna :P
     
  11. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Har i princip uteslutande kört nexus-serien innan, ända sedan N1 releasen. Alltid tyckt de var överlägsna, och har testat lurar med bloatware som endast varit värdelöst.

    Senaste köpet blev en Note 2 LTE. TouchWiz har blivit BRA med jellybean, inte bara problemfritt, utan bra i den bemärkelsen att det tillför mycket. Första androidluren utan lagg alls, den flyter mjukare än iOS, något jag hade svårt att tänka mig att android skulle uppnå.

    Enda fördelen med Nexus-serien jag ser nu är utbudet av custom roms. Det har alltid varit väldigt stort för nexusserien, och ganska litet för LTE telefoner. Som det är nu ser jag dock inget behov för custom roms, som jag alltid gjort tidigare.

    Med dina krav så köp en Note 2. Klarar man storleken är det den överlägset bästa luren du kan få tag i. Tror aldrig jag varit så nöjd med en lur som nu, skärmen är fantastisk, specsen är så bra de blir idag, telefonen är laggfri i rätt bemärkelse och användarupplevelsen är grym. Den kanske största bonusen är batteriet, i förhållande till mina tidigare nexusar så behöver jag inte tänka på laddning, det gör jag en gång varje natt och det är inte mer med det. Min Note 2 har aldrig dött, och det är med LTE (notoriskt batteridödande) och väldigt hög skärmtid. Alla funktioner jag tidigare stängt av för att spara batteri har jag på utan att tänka mig för, och så ska det vara enligt mig.

    Som fd. nexus-fanboy får jag säga att jag bytt åsikt i och med denna lur. Den är stor, och jag har full förståelse för att detta är en specialanpassad lur, med kanske en ganska smal användargrupp. Allt annat känns pyttelitet i jämförelse när man vant sig och jag är tveksam till att jag kommer att kunna gå tillbaka.
     
  12. linus_droid

    linus_droid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan man tolka ovanstående kommentarer som att det är Nexus som gäller om man vill ha en telefon som bara funkar?

    Haft en SGS i snart två år, och hela tiden gått och väntat på att de skall släppa programvara som telefonen funkar med... Batteritiden har varit riktigt dålig ändå från början, och den kraschar och laggar alldeles för mycket för att vara riktigt användbar. Undviker nuförtiden att använda den för mycket, eftersom jag bara blir förbannad.

    Det är dags att förlänga abonnemanget (eller byta operatör om två månader), och frågan är om det är värt att skaffa en lite dyrare lur, eller bara skaffa en enklare/billigare och inte bry sig om att den är lite kass.
     
  13. Brain

    Brain Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Om man vill ha den senaste mjukvaran i ett så rent paket som möjligt till en billig peng så är det med några få undantag Nexus som gäller. Om man däremot inte är rädd för att roota luren och dra in en custom rom så är det inga fel att välja någon annan modell, om hårdvaran tilltalar en bättre. Jag ångrar inte att jag nyligen köpte en SGS2, den har kompetent hårdvara som jag fick till ett bra pris, och med root är den fantastisk.
     
  14. linus_droid

    linus_droid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har tänkt några gånger att "nej, nu rootar jag", men det slutar alltid med att jag läser nån guide, och snabbt bestämmer mig för att jag inte orkar.

    Jag har jobbat som systemadministratör, framförallt med Linux, i 15 år, så jag är inte helt oteknisk, men telefonen för mig är ett redskap, som bara skall fungera. På fritiden är jag lika intresserad av att meka med telefonen som jag är av att meka med gräsklipparen, det vill säga inte alls :)
     
  15. jontebert

    jontebert Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är det kanske värt att vänta på HTC Deluxe? (Den har släppts som HTC Droid DNA i USA under "Verizon") Den ska tydligen ha 1080p upplösning, 5 Tum skärm (enligt uppgifter så ska ytan på telefonen nog ändå inte vara så mycket större än sgs3), quad core, 32Gb interminne, 2Gb RAM, drygt 440 ppi mm... Är denna iphonedödare värd att väntas på? //Jonas
     
  16. Brain

    Brain Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Då har du troligtvis redan listat ut att det är Nexus som gäller för din del :)
     
  17. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Skulle nog vilja säga tvärt om. En Nexus måste man ju pilla med en hel del för att få att funka vettigt. Varenda app som finns förinstallerad är ju skit. ^^
    Med Jelly Bean och Touchwiz har man en helt ok utrustad telefon out-of-the-box.
     
  18. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Festligt. Jag tycker precis tvärtom. Med Nexus så funkar det från början och med TouchWiz måste man ändra och ta bort en hel hög med grejer för att det ska fungera som man vill. :-) Vi har troligtvis olika behov..
     
  19. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Alla är vi olika ;)
    Men jag kan ju ta ett rätt tydligt exempel: vanilla android innehåller ingen svensk ordlista för rättstavning. (Eller gjorde iallafall inte på min Nexus S)
     
  20. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Precis så har jag alltid resonerat, och var förberedd på att flasha min note 2 direkt när jag fick den. Märkligt nog verkar touchwiz faktiskt ha börjat fungera bra, med smarta funktioner som inte drar ner prestanda.

    Gillar man nu inte touchwiz är det bara att tanka Nova Launcher, som har många inställningsmöjligheter, det enda du behöver göra är dock att sätta den som standard så är du av med touchwiz.