Fråga: Har yakju 4.2 samma problem som takju 4.2?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av RoadHazard, 20 nov 2012.

  1. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Som ni säkert vet har det rapporterats om en massa problem med takju-uppdateringen till 4.2. Om inte kan ni läsa en bra sammanfattning här: http://www.androidpolice.com/2012/1...major-issues-plaguing-googles-newest-release/

    Det jag nu vill veta, av er modiga som uppdaterat era yakju-telefoner till 4.2, är om samma problem finns där. Decemberbuggen är kvar, det vet vi redan, men resten?

    Min spontana gissning vore ju att alla problem faktiskt finns kvar, för annars tycker jag uppdateringen borde heta 4.2.1 snarare än 4.2. Men kanske har Google snabbfixat lite saker, t ex Bluetooth-problemen, utan att höja versionsnumret.
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag gissar bara, men jag tror att samma problem finns. Buildnamnet (JOP40C) för yakju är samma som för takju i alla fall.

    Jag ska flasha om till yakju imorgon ändå. Det blir ju knappast sämre :)

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  3. Daki

    Daki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min GN har definitivt blivit segare efter 4.2, lite lagg här och där nu. Snabbsettings kunde kvitta när de endå bara tar en till den "stora" settingsmenyn. Gillar inte heller att det nu krävs ett extra steg för att ta sig till inställningsmenyn, då den nu är flyttad till snabb settingsfönstret. Lockscreen widgetarna är också lite si sådär. På det hela måste jag tyvärr säga att detta är den sämsta uppdateringen någonsin från google och jag var än så länge mer nöjd med 4.1.
     
    Last edited: 20 nov 2012
  4. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Efter jag uppgraderade till 4.2 via OTA så går det inte ens att slå på blåtand.

    Hittade detta i loggen. (Min fetmarkering.)

    Kod:
    D/BluetoothManagerService(  399): checkIfCallerIsForegroundUser: valid=true callingUser=0 foregroundUser=0
    D/BluetoothManagerService(  399): enable():  mBluetooth =android.bluetooth.IBluetooth$Stub$Proxy@42f25a88 mBinding = false
    D/BluetoothManagerService(  399): Message: 1
    D/BluetoothManagerService(  399): MESSAGE_ENABLE: mBluetooth = android.bluetooth.IBluetooth$Stub$Proxy@42f25a88
    D/BluetoothAdapterService(  891): Broadcasting updateAdapterState() to 1 receivers.
    D/BluetoothBondStateMachine(  891): make
    D/BluetoothManagerService(  399): Message: 60
    D/BluetoothManagerService(  399): MESSAGE_BLUETOOTH_STATE_CHANGE: prevState = 10, newState=11
    D/BluetoothManagerService(  399): Bluetooth State Change Intent: 10 -> 11
    I/bluedroid(  891): enable
    D/bt-btif (  891): BTIF ENABLE BLUETOOTH
    D/BTIF_CORE(  891): not disabled
    E/BluetoothAdapterState(  891): [b]Error while turning Bluetooth On[/b]
    
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag håller med.. lockscreen-dealen känns helt meningslös mer eller mindre och snabbsettings hade jag sett fram emot att äntligen kunna skippa widgets för men så blir det som du säger bara små sketna genvägar till settingsmenyn iaf. Telefonen är segare i form av små microlagg som sagt. Antar det kommer en ny update snart....
     
  6. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Undrar vad problemen beror på. Inga problem med bluetooth eller lagg än så länge för mig.

    Quick toggles för wifi och BT hade varit bättre. Men att dra med två fingrar och sen trycka settings stör mig inte.

    Saknar long press för att växla till nattläge på klockan i dock läge. Men det finns iaf en inställning för det.
     
  7. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Är också på det hela taget nöjd med 4.2. Kan inte stryka under på något av de fel som listas på Androidsajterna. BT funkar med min SE-snäcka och det är vad jag använder BT till och några reboots har jag inte heller. Tar gärna emot 4.2.1 när den kommer, men ingen brådska för mig :)

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  8. teal

    teal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Inga problem alls. BT fungerar helt utan problem, har kört det ett par timmar idag utan att det hackar, strular, stängs av eller så. Inga microlagg heller utan känns precis som 4.1 för mig.

    Har Yakju, aldrig rootad eller pysslat med egna roms osv
     
  9. wick3d

    wick3d Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Den äter batteri och lockscreenen är bara dryg.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  10. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Hade BT problem efter en dirtyflash av stockrommen via CWM. I bilen kunde den disconnecta och sen connecta igen lite halvrandom. Mitt MW600 kunde också disconnecta lite random.

    Igår gjorde jag en factory reset, och hitills har det fungerat normalt. De har bytt ut hela bluetooth-stacken iom 4.1 (från BlueZ till nån implementation av broadcom), så det kan vara orsaken till strulet.

    http://developer.android.com/about/versions/jelly-bean.html

    Undrar om detta möjliggör AVCPR 1.3 så tex spotify kan annonsera låttitel och tid till enheter som stödjer det... hoppas hoppas. Sen lär det väl ta ett år för Spotify att implementera det, men det är väl en annan femma.
     
  11. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    min BT i bilen fungerar, doch så äter / vräker i sig batteriet. plus att det går inte ladda mer än knapt 50%
    missnöjd med uppdateringen!
     
  12. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Har nu använt 4.2 hela dagen, och här är mina observationer så här långt. Telefonen är helt omflashad med factory image, ingen OTA-uppdatering.

    Bluetooth
    Trasigt. Verkade fungera bra när jag bara hade BT påslaget och lyssnade på musik via mitt MW600, men sedan slog jag på Wi-Fi och surfade lite i webbläsaren samtidigt, och herrej*vlar vad ljudet började hacka. Sekundlånga pauser med jämna mellanrum, helt oacceptabelt. Den här telefonen har aldrig betett sig så innan (däremot gjorde min gamla budgetlur ZTE Blade det), så den nya BT-stacken verkar vara en massiv försämring. Fix this shit, Google!

    Lagg
    Recent-listan är klart mer laggig nu är i 4.1.2, speciellt med många appar igång. Man kan riktigt se knapp-highlighten hacka i "steg" när listan öppnas. Inte roligt.
    Något annat som är extremt störande är fördröjningen innan CRT-animationen börjar när man låser telefonen. Det får mig att hela tiden tro att jag inte har tryckt på knappen ordentligt, eftersom telefonen inte synbart reagerar förrän efter en halv sekund. Usch.
    Förutom detta har jag inte märkt något speciellt lagg, resten känns ungefär som i 4.1.2.

    Batteriförbrukning
    Verkar sämre. Är nere på 35% efter 8 timmar, varav mindre än 2 timmars skärmtid. Övertygad om att jag fick mer än så innan.

    Stabilitet
    Inget att klaga på här så här långt, har inte haft några reboots eller nåt.

    Sen finns det annat jag inte gillar med uppdateringen (och en del som är trevligt), men detta är väl de rena problem/fel jag märkt så här långt.
     
  13. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    För mig är största problemet at en massa av Googles egna appar börjat krascha hela tiden. Framförallt Reader och Calendar (är dom jag använder mest).
     
  14. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Idag försökte jag nedgradera till 4.1.2 genom att flasha radio, boot, recovery och system, och tömde cache. När det inte lyckades så lade jag tillbaka 4.2. Och nu fungera blåtand (MW600) som vanligt igen.
     
  15. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Även om du samtidigt är ansluten till Wi-Fi och surfar runt i webbläsaren? När jag gör det brakar BT som sagt ihop totalt, ljudet börjar hacka helt vansinnigt och blir omöjligt att lyssna på. Använder också MW600, och telefonen är helt omflashad till 4.2, inte uppdaterad från 4.1.2. Aldrig haft några såna problem med telefonen innan.
     
  16. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag har inga direkta problem med bluetooth. Inget lagg när jag strömmar ljud (till MW600) och använder WiFi/surfar-samtidigt. Dock går överföringshastigheten på WiFi ner till typ 10Mbps från 30Mbps när jag strömmar musik. Inget som jag vet är unikt för 4.2 dock, och knappast ett problem. Flashade stockmjukvaran för 4.2 i helgen.
     
  17. pet2001

    pet2001 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har androids os nått en utvecklingsplatå? Verkar som om de fortsätter att försöka hälla i funktioner i ui ux elemt så att det nästan svämmar över. Vore det inte bättre att lägga till 2 uppsvepningar. Idag finns det hemuppsvepningen till googlenow.
    Senasteprogramuppsvepningen skulle t.ex vara tillbaka till senasteprogrammet.
    Tillbakaknappenuppsvepning skulle t.ex. kunna vara snabbinställningar.
    Inställningarna i dranergardinen i 4.1 verkar ju bättre än 4.2.
    Uppsvepningarnas funktioner är inte så igenomtänkta från min sida. Jag menar mer principen med enfingersgester som jag inte hade förstått mig på innan nokia n9. Jag tänkte att 2fingersgester var toppen, men androids enfingersgest uppifrån och ner är en riktig pärla. Väl förvaltad och utmärkt polerad i 4.1.
     
    Last edited: 21 nov 2012
  18. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    jag har problem med min 4.2

    - seeeeeeeeg. responsen på knapparna är som sirap
    - får inte in mina kontakter. "kontaktlistan uppdateras" händer nada!
    - sms så syns inte heller kontakterna. endast telefonnummer.
    - samtalslistan är tom. fast jag både haft inkommande och utgående samtal
    - inkommande samtal hämtar inte uppgifter från verken truecaller eller adressboken (som inte finns)

    ..delar av detta har jag haft som problem när jag haft viber installerad


    [EDIT] nu har jag hittat under synkningen att google kontakter inte synkats sen uppdateringen. när jag synkade så hoppar den över och bara synkar alla andra google tjänster
     
    Last edited: 21 nov 2012
  19. Tremere

    Tremere Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag installerade 4.2 till frugans gn för nån timma sen.. Jävlar va buggigt det är..
    Den laggar nästa hela tiden, batteriet laddas väldigt sakta... 3% på en timmas laddning..
    Sen market, kan inte installera appar alls där. >Kommer upp nån fel kod.
    Nova launcher fungerar inte... Den hänger sig hela tiden...
    Vet inte hur pass bra batteri tiden är nu då.. Men det ser lite mörkt ut pga batteri laddningen iaf..

    Nån som provat o göra full wipe efter installationen? O nån som har en lösning till buggarna?
     
  20. MatteVTR

    MatteVTR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    G3, Nexus5
    Market funkar utmärkt hos mig, likaså nova launcher. Nova har uppdaterats, så löser du ditt problem med market (har du rensat ramverket för att få uppdateringen, i så fall, ta bort ditt gmailkonto och lägg till det igen) kommer nova funka för dig med.