Fråga: Fördel och nackdel att roota?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av Stefan-1987, 21 nov 2012.

  1. Stefan-1987

    Stefan-1987 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2012
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej! Jag är extremt nära nu att försöka roota (rota) om telefonen, bara för att jag har tröttnat på dom vita touch-knapparna längst ned och hittade en hel del på XDA. Fördelen med rootad telefon är väl att man kan kan i princip ändra vad som helst? Hur vet jag då vad jag kan ändra och hur jag ska ändra? Och vad är nackdelen? Får jag uppdateringar osv till telefonen fortfarande? Slutar någon app att fungera? Har läst lite och att vissa personer inte vill roota telefonen därför att deras WiFi har slutat att fungera och såna saker?

    / Stefan
     
  2. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Rootning innebär att du kan köra appar som kräver att de kan köra (skript) root. Själva rootningen ska inte påverka wifi. Däremot kan vad som helst hända om du börjar att plocka bort systemfiler t.ex.

    Även om du rootar så kommer du får OTA uppdateringar (såvida du inte gör några ändringar som påverkar det som att ändra build.props eller vad man nu kan göra).

    För att kunna roota Nexus så måste den först låsas upp. Och då försvinner all användarinformation. (Därför är det många inklusive jag själv som låser upp enheten det första de göra.)
     
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Byter man recovery får man inte heller OTA
     
  4. Stefan-1987

    Stefan-1987 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2012
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Låter riktigt komplicerat det där alltså! Ska ta och kolla i Sony's forum och se om jag kan lyckas roota min Xperia Arc så ska jag försöka med min Nexus!
     
  5. Stefan-1987

    Stefan-1987 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2012
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vad menas med att byta recovery? Skulle vilja lägga in Cyanogenmod, den verkar bra och stabil?
     
  6. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Lägger du in cyanogenmod så byter du ju ut hela systemet och får förstås inte OTA upodatering från Google.

    Vid rootningen bootar man en speciell recovery via fastboot. Om man istället flashar den så får man alltså inte OTA.
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Om man stannar på stock, d.v.s. bara rootar och inte byter rom, kan man alltså välja att bara boota CWM istället för att flasha. Om du bara bootar kan du fortfarande få OTA, men om du flashar kan du alltså, som inlägget ovan sa, inte få OTA.

    Fördelen med att flasha CWM är att du inte behöver en dator för att kunna boota till CWM för att t.ex. skapa eller återställa en nandroid. Du behöver alltså en dator för att kunna boota CWM om du inte har flashat CWM. Hänger du med? :P
     
  8. Shadowrun

    Shadowrun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop+Root
    Info:
    Nuked vibration för att få silent mode med "volym ner"
    Det går inte att göra med nån app typ "mobile odin" eller nåt liknande för att komma runt adb-knackandet för att boota med cwm?