Fråga: Insane chip och garantitid

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av BiTTeR, 14 nov 2012.

  1. BiTTeR

    BiTTeR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2011
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ni med Insane chip som fått problemet åtgärdat, hur har ni gjort?
    Bara lämnat in den och nämnt att ni har just det chippet eller har ni avsiktligt brickat den och efter detta lämnat in den på reparation? Hur ställer sig Samsung till problemet gällande garantitider osv? Tänkte jag skulle försöka lösa problemet på min telefon nu så ja slipper strula med custom rom/kernel om nu problemet inte blir avhjälpt med JB och ska man sälja den framöver så vill man ju gärna wipe:a telefonen innan och står ju då ogärna med en brickad telefon.
     
  2. Rickibobby

    Rickibobby Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har insanechip, har dock inte lyckats bricka den "peppar peppar". Men så vitt jag vet så är ju garantitiden 2 år. Har svårt att tro att särskilt många avsiktligt brickat sina telefoner för att de är rädda att garantitiden ska löpa ut innan eventuell lösning från samsung kommer. Detta med tanke på att det är hyfsat lätt att undvika (flasha kernel som är safe från brickbuggen)
     
  3. tillsvidare

    tillsvidare Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Men om jag måste återställa till stock för service, blir jag inte tvungen att flasha in en icke säker kernel igen då och riskera strul? Det här med insane chip har fått mig att avstå från att roota, allt var ju så smidigt med den gamla heron. :-)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
    Bimme gillar detta.
  4. BiTTeR

    BiTTeR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2011
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jo men ska man sälja den med ICS på så vill man ju gärna köra total återställning på den utan att ha custom kernel. Blir ju garanterat mer lättsåld också om man slapp insane chip och att jag frågade om folk avsiktligt brickat sina va för att se om Samsung byter ut moderkort eller vad det nu är på en telefon som än inte drabbats av något problem eller om de bara gör det först när problemet uppstått.
     
  5. Rickibobby

    Rickibobby Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bricken uppstår som jag fattat det om du har stock 4.04 kernel och kör factory reset. Så man borde väl kunna flasha in stock UTAN att göra factory reset efter flash. För oftast är väl förloppet vid flash av alla rommar att man gör en factory reset INNAN du installerat en rom. Och bara wipe:ar cache och dalvik cache efter.

    Jag är hyfsat grön fortfarande så ska inte säga säkert, nån annan mer kunnig får gärna flika in med sin expertis också. Sen kan jag tycka att iochmed att du kan få en sprillans ny s2 för runt 2000:- så är väl andrahandsvärdet inte jättehögt. Ska man då sälja sin mobil för typ vad 1500 som allra allra högst ?

    Njaaa då hade jag faktist hellre haft kvar min och lekt eller haft som "slit o släng" mobil. Men det är bara jag det.

    EDIT: OBS!! Jag vill verkligen poängtera att ni ska ta vad jag skriver med en STOR nypa salt. Jag kan ha fel!!! OBS!
     
    Last edited: 14 nov 2012
  6. inact_0030

    inact_0030 Guest

    OBS att man inte kan göra en 100% säker wipe på cache eller dalvik partitionerna heller med standard 4.0.4 kärna. Det är just wipe operationer som är osäkra med denna kärna om man har ett tokigt emmc.
     
  7. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Min blev brickad pga eMMC-buggen. Jag skickade in den med custom rom på.. eftersom hela skiten va brickad så kunde inte verkstaden se något heller. Dessutom så är de ju inte vårt fel att telefonen blev brickad, de är ju defekt hårdvara om man ska vara helt uppriktig med detta. Min lur blev i alla fall reparerad på garanti. De tog cirka en vecka med transporter och allt.
     
  8. mbee

    mbee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej,

    Vad innebär reparerad i detta fall, bytte det ut hela moderkortet eller skickade de iväg allting för rep och utbyte av eMMC?

    Jag gissar på det förstnämnda och att du har samma "skal" kvar osv?
     
  9. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Har aldrig sett att de bara byter själva chippet. Åtminstone inte av dessa firmor i Sverige. Firmorna byter hela mainet helt enkelt bara, alltså hela systemkortet där allt sitter monterat. De skulle nog ta mer än dubbla tiden att sitta där och löda loss denna krets och sedan måste dom dessutom ha en maskin som flashar in ny data på chippet. De tror jag inte man gör i sverige i alla fall.

    Kan tänka mig de blir ganska kostsamt för Samsung men jag skulle gissa dom tar tillbaka dessa defekta mains och byter ut eMMC chippet och sedan flashar om dem och returnerar de till verkstäder runt om i världen för nya reparationer.
     
  10. WorteX

    WorteX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Är det bara rid root grejer som insane chip kan strula eller har den några andra problem den skapar?

    Typ mycket fc eller omstarter?

    Kör med senaste uppdateringen från samsung och har aldrig rostat telefon.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  11. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Det är bara då man utför en wipe som det finns en risk att få en brick. Om man har stock recovery så är chansen rätt liten men om man kör med CWM så är chansen betydligt större.

    I övrigt så påverkar inte brick buggen något med telefonensfunktionalitet. Inga FC eller dyl skapas pga denna bugg.
     
    WorteX gillar detta.
  12. WorteX

    WorteX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hmm hade ju hoppats lite på det, hade ju förklarat varför min mobil beter sig som SKIT!! med senaste uppdateringen från Samsung. :banghead:

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  13. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Vad för typ av problem har du med den? Har du provat de vanliga? Typ en factory reset?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  14. WorteX

    WorteX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Problemet är att den startar om sig själv då och då men oftast låser sig hela telefonen, sker när som hellst, inget speciellt mönster i vad jag sysslar med. Dock har surfning på Aftonbladet.Se visat sig nästa kunna tvinga fram problemet.
    Antingen måste man tvinga omstart med on/off eller rycka batteriet. Sker minst 2ggr per dag.

    Testar återställning av telefon även formaterat inbyggda minnet då jag gjort detta.

    Något tips?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  15. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Hmm.. fan va jobbiga problem.. Svårt att felsöka också. Men testa allt detta och får du inte ordning på de skicka in den på verkstad.

    1. Ta ut eventuellt externt SD-kort. Vissa ställer till problem. Prova i ett par dagar utan.
    2. Utför en factory reset och en format av USB-storage (du gör detta under meny -> inställningar -> säkerhet & återställning.. )
    3. Om du kör någon udda app, som inte är så mainstream, avinstallera den i någon dag och se om de blir någon skillnad.
    4. Om du har något skydd som är i metall, ta bort detta då de kan störa telefonen och skapa problem. Använd skydd där signaler kan gå igenom lätt, typ plast, läder osv..
    5. håll in vol-up & hem och tryck sedan på powerknappen. Vänta tills Samsung loggan syns. Släpp alla knappar. Du kommer nu in i recovery. Välj här "Wipe cache partition". Detta tar bara alla temporärafiler som program skapar. De gör ingen skada. Välj inte Wipe data för de tar bort allt och nollställer telefonen.
    6. Byt Simkort. Det finns konstiga problem som hänt med vissa Simkort. Även simkort som har funkat bra i andra telefoner. Du får ett nytt gratis av din operatör.

    Tror de är allt jag kan komma på.. Det finns lite extremare saker som man skulle kunna prova också men alla dom bygger runt att du ska flasha om stock programvaran ifrån grunden och formatera /system i mellan. Men de bryter också garantin, eller de finns åtminstone risk för det. Så jag avråder ifrån de.

    Hoppas du hittar vad som orsakar problemen :)
     
  16. BiTTeR

    BiTTeR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2011
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Sitter han på ICS så är det väl ändå inte bra att rekomendera en factory reset?
     
  17. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Vad tycker du han istället ska göra? Sitta där och plågas av problemen? Eller flasha en annan kernel och garantera att verkstaden inte kommer hjälpa honom? Jag tycker att har man köpt en produkt och använder den som produkten är designad för och om de då går åt helvete så täcker garantin detta.

    Jag har själv brickat min S2:a pga emmc buggen.. å de kändes inte de minsta dåligt att få hela mainet utbytt på verkstaden. Samsung får ju stå för vad dom har gjort. Sedan ska det tilläggas att jag har aldrig hörtalas om någon som fått en brickad lur av Stock Recovery, men det finns folk som hävdar de har hänt på XDA. Fast jag tycker de verkar vara extremt sällsynt och den risken är nog större att man tappar luren på väg till dass än att den blir brickad av stock recovery.
     
  18. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Man flashar gb och blåser den och sen uppdaterar den, så gjorde jag på en note för att vara säker

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  19. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    True, de har du iofs rätt i..fast de är ju inte direkt smidigt men de är safe o de lär funka, iofs vilket är de vi vill uppnå här :)
     
  20. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Finns väl inget smidigt i brickning vid blåsning men "better safe then sorry"

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2