Problem: Trasig skärm?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av sunemangs, 10 nov 2012.

  1. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    På sistone har min skärm börjat strula ordentligt, räcker med att den ligger i framsätet på bilen i ett par minuter eller att man har den i fickan utomhus så strular skärmen då man tänder den. Just nu är det nedre halvan som inte tänds så att säga, tar man in den i värmen eller startar tex ett spel ser man att den ritar upp mer och mer tills skärmen ser normal ut igen.

    Då man bara ser halva skärmen fungerar själva touchen som vanligt, så min gissning är att det är denna skitamoled som verkar ha rätt kort livslängd(har för mig jag läste något om detta, men trodde inte det var såhär illa) som gjort sitt? Eller kan det vara något annat?

    Mobilen är över 1 år gammal så man kan väl inte få den bytt för 500:- som de erbjuder, även om den var 4 månader gammal misstänker jag att de inte skulle bytt ändå pga den fungerar ju då det är varmt. :)

    Denna video visar nästan precis hur skärmen beter sig: http://www.youtube.com/watch?v=5rvEaJ7Hcjg

    Så är det bara köpa ny skärm och byta? (inga problem med att göra detta själv)
    Finns det olika tillverkare av skärmen? Eller går det köpa vilken s2-skärm som helst som finns på ebay/svenska sajter osv?
    Isf, någon som har tips om var osv? :)

    Telefonen har aldrig blivit tappat eller knäckt eller dylikt, totala skärmtiden har väl legat i snitt på 1tim per dag kanske.
     
  2. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Är det inte 2 års garanti på S2:an precis som det är på S3:an eller har jag missat en regel kring skärmen?

    Ser ut precis som min skärm på en Nokia N95 såg ut efter att jag tappat den. Då hade den lövtunna kabeln mellan skärm och huvudenhet fått sig en knäck..

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
    Last edited: 11 nov 2012
  3. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Det är väl en allmän garanti på ALL elektronik gällande 2 år vad jag vet :P
     
  4. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Tack för svaren, dock resonerade jag lite att man har ju hört otaliga exempel på där man lämnar in telefonen och får tillbaka den efter 1 månad utan att de gjort något. Vissa har väl lämnat in flertalet gånger osv också.

    Sedan har man ju det här med yttre påverkan eller vad man ska säga, även fast det inte stämmer osv.

    Iaf, min tanke var ju att om jag lämnar in min telefon så kommer någon amatör på anovo titta på den, de har väl ett par minuter på sig på varje telefon?

    Hur som helst, denna människa startar telefonen, allt fungerar och den skickas tillbaka utan åtgärd. Har man tur har man bara varit utan telefon i en månad bara för att få tillbaka den exakt som förut.

    Skulle de mot förmodan testa telefonen i lite kyla så kan iaf inte jag säga om de eller vem det nu är som bestämmer att det ska gå på garantin kommer ta det som ett garantiärende eller hävda att det är ett handhavande fel.

    Nu kan man ju tänka att det är ju bara testa skicka in telefonen och se vad de säger? Men då kommer orsaken till mina ursprungliga frågor, och det är:

    Undersökningskostnad
    Vänligen observera att din garanti täcker så kallade fabrikationsfel. När det t.ex. gäller ett handhavande fel såsom felinställd vara täcks detta ej av din garanti/reklamationsrätt. I de fall det inte rör sig om ett garantiärende riskerar du som kund att bli debiterad en undersökningsavgift. Avgiften ligger normalt på ca 500-700 kr och avser att täcka de omkostnader serviceverkstaden har haft i ärendet. Vi rekommenderar dig därför att alltid kontrollera en extra gång i bruksanvisningen innan du skickar/lämnar in produkten för en service/kontroll.

    Så det känns ju sisådär att sikcka iväg telefonen bara för att få reda på att någon tycker att det är ett handhavande fel som orsakat detta och därtill ska jag bli skyldig 700 kr för en telefon som fortfarande har samma fel. Då tänker jag att för dessa 700 kr kan jag ju lika gärna köpa en skärm och byta själv, dock vill man ju vara någorlunda säker på att det är just denna som är trasig.
    Personligen gissar jag på att den är kaputt, dock skulle det vara trevligt och veta om någon kanske haft liknande bekymmer som orsakats av just skärmen.
     
  5. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Nej. Fullt så enkelt är det inte.

    Företag har i allmänhet krav på 1 års garanti. Inom Sverige i alla fall.

    Apple ger exempelvis inte mer än ett år.

    Samsung har valt att ge två år vilket i detta fall bör täcka trådskaparens skärm.

    Serviceverkstäder av denna typ arbetar precis på det sätt du beskriver. Absolut.
    Det är något man får ta. Därmed är det lämpligt att enbart skicka in sin enheten om felet är bestående ELLER vara väldigt tydlig i felanmälan att felet ej är konstant. Då är risken för komplikationer åtminstone mindre!

    Men. Önskar du att undvika denna undersökningskostnad så finns det reparatörer du kan lämna in din enhet till. Där betalar du för arbete och material.
    Med tanke på dessa kostnader tycker jag att det är bättre att utnyttja garantin.

    Som tredje alternativ följer att göra arbetet själv. Då kommer du undan relativt billigt. Tänk dock på att din garanti då är förbi vilket betyder att du står utan hjälp om enheten stöter på något annat, svårhanterbart fel.

    Lycka till!

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
    Last edited: 11 nov 2012
  6. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Tack för ett bra svar!

    Som du säger så är ju sannolikheten att de inte kommer göra något på telefonen mycket stor, även om man ber de där man lämnar in telefonen skriva med stora bokstäver att det krävs lite kyla för att problemet ska uppstå. Bara en känsla jag har att de sitter vid sitt bord och startar telefonen, skärmen fungerar, skickar tillbaka den och man åker på 700:-

    Att lämna in den till någon reparatör och betala arbete och delar är inte intressant dock. :) (för tvivlar att det blir billigare än om man fixar del och arbete själv)

    Kollade runt lite på ebay och hittade både lös skärm så att säga för ca 100$ och fanns även där det följde med själva skalet så man byter hela paketet för också runt 100$. Så det får nog bli denna variant och byta själv, då vet man att det blir ordentligt gjort iaf.

    Att byta denna verkar ju iaf vara hur enkelt som helst, dock skulle det vara betryggande om någon visste om det fanns olika tillverkare av dessa skärmar som säljs på tex ebay? Eller är alla tillverkade av samsung? Misstänker att det kan finnas lite kinakopior därute?
     
  7. monocles

    monocles Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Garanti är inte på något sätt reglerat i lagar. Det är helt frivilligt åtagande från återförsäljaren.

    Däremot finns en så kallad reklamationsrätt (konsumentköpslagen). Den finns i 3 år från det att varan köpts, och innefattar alla former av fabrikationsfel eller fel på grund av undermålig vara. Varan ska ställas i jämförelse med andra varor av samma sort, och om felet alltså beror på undermålighet eller fabrikationsfel så täcks det av reklamationsrätten.

    Under de första 6 månaderna så är det upp till återförsäljaren att bevisa att kunden inte har haft orsakat felet, och under de kvarvarande 30 månaderna är det upp till kunden att bevisa dito. I det här fallet så är det ju troligt att det finns någon form av indikationstejp eller liknande över någon skruv, så om trådstartaren har öppnat telefonen kan en verkstad se det och ta det som ett bevis på att trådstartaren har kladdat med flottiga ESD-fingrar och orsakat felet.

    Finns inget som tyder på att telefonen öppnats eller hanterats ovarsamt, ska återförsäljaren avhjälpa felet (främst genom att laga, men går det inte så kan man få en ny vara och i sällsynta fall häva köpet).


    Så mitt råd till trådstartaren är alltså att reklamera din telefon, såvida du inte har öppnat den. All information jag skrivit finns att läsa på konsumentverkets hemsida, så om de hävdar att det inte täcks av någon garanti eller liknande så kan du hänvisa till dem.

    Annars så är det enkelt att byta skärm på telefonen själv, men det är rätt dyrt på just SGS2 om det visar sig att det ändå inte fungerar.
     
  8. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    "I Sverige erbjuds köpare av hemelektronik ett års garanti enligt bestämmelserna i Konsumentköp CE 2005"

    Saxat från: http://www.elektronikbranschen.se/konsumentbestammelser/

    Utöver den förutbestämda 1 års garantin är åtagandet helt frivilligt från tillverkarens/återförsäljarens sida.

    Övrigt innehåll i ditt svar är helt korrekt.

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
    monocles gillar detta.
  9. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    https://lagen.nu/1990:932 Konsumentköplagen reglerar betydelsen av "Garanti" i paragraf 21: 21 § << Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar. >>

    Vidare << Garanti är ett helt frivilligt åtagande och kan lämnas av säljaren själv eller av t.ex. tillverkaren. Oavsett när funktionaliteten i varan försämras under garantitiden så skyddas köparen. Han behöver inte bevisa att felet har funnits från början men det får heller inte bero på olyckshändelse, vanvård eller liknande som beskrivs i lagtexten. Om det skulle föreligga att felet beror på köparen så ska säljaren bevisa det.

    Eftersom garantin är frivillig från säljarens sida så påverkas inte köparens rätt att åberopa KKöpL. Om vissa funktioner på varan har uteslutits ur garantiavtalet så har köparen alltid sina rättigheter genom KKöpL i alla fall.
    >> När det gäller konsumentköplagen så skall kunden kunna bevisa att felet fanns från början från och med sjunde månaden efter köp, innan dess är det säljaren som skall bevisa att felet inte fanns där från början, det handlar inte om att bevisa att någon har orsakat felet.
     
    monocles gillar detta.
  10. monocles

    monocles Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag kanske var lite otydlig. Det jag menar är att om en telefon helt plötsligt slutar fungera (till exempel som i detta fall, halva skärmen slocknar) och konsumenten har använt telefonen som en telefon används, det vill säga inte i extrema temperaturer, sandöken, under vatten eller öppnat telefonen, så kan man ju ana att 1) det är ett fabrikationsfel på telefonen, till exempel en dålig lödning eller 2) det är en felkonstruerad telefon i jämförelse med andra telefoner, som ju klarar av normalt användande. Orsaken är alltså 1 eller 2, och detta täcks av reklamationsrätten.

    Om konsumenten använt produkten på ett icke avsett sätt, till exempel genom att öppna den och peta med oskyddade fingrar, så kan kunden ha orsakat felet och det täcks inte av reklamationsrätten.


    Håcke och Hotel, tack för informationen om garanti. Att begreppet regleras i KKL visste jag, men jag visste inte att just hemelektronik hade ett reglerat garantiåtagande.
     
  11. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Trodde själv att det var lag på minst 1 års garanti i Sverige, men såg på TV programmet Plus tidigare i höst där de frågade folk på gatan om det var krav på garanti. Svaret var förvånande nog nej, så jag luskade lite mera och då klarnade det.

    Mobiltillverkarna är ju iofs generösa med 2 års garanti, men sen skall ju mobilen in till suspekta firmor som "sköter" garantiåtagandet åt tillverkaren. Där får ju många problem med "felaktig hantering av kund", "fuktskadad" ect och så åker de på en kostnad för att få igen mobilen. Ta bara det här med USB kontakten på SGS2, massor som fått betala för att fixa detta problem , trots att det är en kass konstruktion från början. Självklart bildas det fukt i en kontakt som sitter bredvid mikrofonen för ut genom munnen kommer det fukt när vi talar.... Hade varit hur lätt som helst för Samsung att skydda det lilla USB kortet med lack för att hindra korrosion. Jag anser att det är ett urprungligt fel och att ingen skall drabbas av kostnader för detta fel. Vetefan om man törs skicka in SGS2an om det skulle bli nåt fel nu.... drog på Plastik70 lack på min SGS2a i förebyggande syfte !
     
    Arbu11 gillar detta.
  12. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    När jag hade min S2a så kunde jag inte använda den ute när det var kallt. När jag startade skärmen blinkar den till, sedan frös den och startas om. Detta fortsätter tills man kommer till värme.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  13. nixs

    nixs Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Köpte 2 displayer från Kina på Ebay kostade 800-900 kr styck. Var jättesmidigt att betala och efter ungefär en vecka så kom det en avi om ett paket att hämta ut, kom inte på vad det kunde vara räknade med att displayerna skulle ta närmare 1 månad!