Operatör? Kontantkort eller abonnemang?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Droid55, 18 nov 2012.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Problemet är att det inte är fri surf på Telenor pott 149 som det heter, ingår bara 1 gb och efter det börjar det kosta
     
  2. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    MEN FÖR I HUNDAN. Jag pratar inte om POTT 149 utan om KONTANTKORT FRI 150. Det står ju flera gånger. Min sambo har det,c hon pressar 4-6gb i månaden med enkelhet. Visserligen i 1mbit men det är inget som märks av.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  3. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Beställer du abonnemanget via tre.se är det ingen aktiveringsavgift.

    Och om Rebecka ibland inte ens ringer 1 samtal/SMS på en månad kan hon köpa till 1 GB data eller 5GB utan att det blir höga kostnader.

    Men tror du har rätt, ett kontantkort är nog ett väldigt bra alternativ.


    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  4. mlk

    mlk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag använder Universal Telecom, det kostar ca 85 kr i månaden, normal samtalsavgift samt du får surfa hur mycket du vill på 1mb lina. Det är sjukt bra, bra internet, får sällan räkning över 150kr. Du får dock köpa mobilen kontant.

    Mest prisvärda som finns i Sverige för närvarande
     
  5. DaeR

    DaeR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    70
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Du har ju Comviq Fastpris (både som kontantkort och abonnemang) ringer, smsar och mmsar gratis till allt och alla i Svea Rike. 3gb surf ingår.. Beställer du även ett kontantkort för 0kr så får du 1års mobilsurf.. Eller så har du kompis surf.. 70 kronor och du har 1gb surf. Du kan även köpa till mobilsurf (3GB 89 /månad)

    Jag har alltid kört tele2/comviq och det har för mig fungerat bra. Surfar mycket och streamar mycket musik och film.
     
    jnsson gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har inte ens tänkt på det, heh. Det abonnemanget är perfekt om man vill ha abonnemang och köpa mobilen kontant!

    Hos Tele2 kostar telefonen som minst 244kr/månad, då ingår bara 200MB surf/månad. Sen finns telefonen med Snackis, för 274kr/månad, dock ingår då bara 1GB surf.

    Hos Telia hittar jag inte ens Nexus 4, så jag kan inte komma med något pris där. Eftersom du inte ville köpa telefonen genom TPH så är det inte så lätt då.

    Precis, om du surfar mer än vad som ingår under 30-dagarsperioden så sänks hastigheten. Det kostar inte extra. Om du ser till att du fyller på var 30-dag (t.ex med autopåfyllning) så kommer du inte behöva betala extra för din surf.

    Extra data kostar ju inte så mycket, 1GB för 29kr och 5GB för 89kr, så du köper ju extra efter behov här. Skulle du en månad vilja ha 10GB så kostar det 159kr :)

    Jag har ingen aning om hur man ska tolka Telenors prislista eftersom det står så här
    "0,5 GB, därefter 9 kr/dag Fri Surf ingår". Kollar man i den fullständiga prislista står det så här: 0,5 GB Fri surf"

    Så, du som verkar ha lite koll. Hur ska man tolka det? http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/kontantkort/fri.html

    F.ö om du tecknar abonnemanget på tre.se och väljer e-fakura så tillkommer inga extra avgifter.

    Fastpris abonnemanget är nog bättre om man ringer mycket, speciellt eftersom det inte ingår en telefon i det...
     
  7. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
  8. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Vet faktiskt inte. Eventuellt är det för att hon en gång laddat för 300 och sedan när pengarna var slut, bara fyllt på med 150.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu är jag med, när man laddar med 300kr så ingår fri surf och för 150kr så ingår 0,5GB surf, därefter börjar det kosta 9kr/dag.
     
  10. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Precis. Och laddar du en gång med trehundra så behöver du fakktiskt bara ladda med etthundra var 30 dag för att behålla den fira surfen (laddar man med hundra så behåller man sin tidigare prisplan men saldot uppgår bara till etthundra kronor att bruka på samtal osv).

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Gäller det att tanka exakt var 30-dag då eller gör det något om man inte tankar på 40 dagar?
     
  12. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Det har jag/vi inte testat. Säg att hon tankar i snitt var 45e dag ungefär. Hennes nät slutar aldrig fungera eller liknande och vad vi märkt har inte saldot påverkats av surfen. Jag kollade hennes statistik enbart för denna tråden - i 30 dagars perioder de senaste månaderna har hon gjort av med 4,8gb trafik i snitt per period så att säga.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
    Last edited: 25 nov 2012
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Varför skulle Telenor Fri vara bättre än Comviq Kontant för mig?

    Då måste jag köpa telefonen kontant som är billigast hos Comviq. Hos Comviq får jag gratis mobilsurf i ett år med ett startpaket och ett nytt telefonnummer. Dessutom är hastigheten 6 Mbit/s mot 1 Mbit/s hos Telenor.

    Förstår alltså inte varför Telenor Fri skulle vara bättre än Comviq Kontant. Comviq har telefonen billigast kontant där mobilsurf ingår i ett år och högre hastighet. Telenor börjar ta betalt efter uppnådd datamängd precis som Comviq så inte heller där har Telenor någon fördel gentemot Comviq.

    Ingen tvingar dig att läsa allt.

    Tar inte Tre mer betalt efter uppnådd datamängd med 3Mini Plus? Annars förstår jag inte varför 3Mini Plus skulle passa mig heller.

    Jag måste köpa telefonen kontant vilket jag återigen gör billigast hos Comviq där mobilsurf ingår och med bättre hastigheter.

    Nej, jag betalar ingen startavgift och jag vill ha e-faktura om jag beställer 3Surf Max via tre.se
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du surfar mer än vad som ingår, då kostar det inte mer. Hastigheten sänks bara. Det är samma sak på alla abonnemang och kontantkort hos 3.
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Abonnemang lockar komiskt nog mer än kontant eftersom Comviq sänker hastigheten efter uppnådd datamängd med abonnemang. Däremot vet jag inte om det blir så mycket billigare att teckna Comviq Fastpris och köpa LG Nexus 4 kontant för 4195 kr.

    Om jag köper 3Surf Max blir totalkostnaden 7176 kr på två år och då ingår telefonen. Räknar jag bort telefonen som billigast kostar 4195 kr så blir det 2981 kr på två år för 10GB surf i 16 Mbit/s vilket blir ca 124,21 kr/mån.

    Fördelen med Comviq Fastpris är att jag inte är bunden och kan ringa/smsa osv. gratis. Det är inte omöjligt att 3GB räcker också och då är det väl bättre att även kunna ringa/smsa obegränsat. Fast återigen, 3Surf Max minus telefonen innebär 124,21 kr/mån för 10GB surf i 16 Mbit/s...
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag var inne hos Tele2 och kikade lite själv. Hittade inte heller något prisvärt som passade mig.

    De kanske får Nexus 4 senare men det spelar ju ingen roll nu.

    Autopåfyllning?

    Det låter onekligen intressant! Speciellt om de nu inte tar mer betalt så fort jag har uppnått min datamängd.

    Med Comviq Fastpris abonnemang så sänker de även hastigheten efter uppnådd datamängd istället för börja ta mer betalt.
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Då känns 3Mini Plus som ett bra alternativ också!
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Autopåfyllning finns hos Comviq också, det är att varje månad så fylls ditt kontantkort på automatiskt, pengarna dras från ditt kort eller ditt konto.

    Nackdelen med Comviq Fastpris är att telefonen inte ingår i priset, med Nexus 4 så hamnar du på 335kr/månad. Då tycker jag att 3Surf Max är mer prisvärt - speciellt om du inte ringer alls någon månad.
     
  20. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Jag ger mig, räknar du kronor och ören över en två års period så lever vi i så olika världar att det blir svårt att framföra min poäng - att friheten med att vara helt obunden täcker upp de några hundralapparna det blir dyrare i slutändan men man tänker inte på det under periodens gång.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
    Last edited: 25 nov 2012