Synkronisera Android mot dator

Diskussion i 'Applikationer' startad av noname.olsson, 26 nov 2012.

  1. noname.olsson

    noname.olsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Mina föräldrar kommer antagligen skaffa sig en surfplatta, tror det blir en Nexus 7. De har haft Androidtelefoner ett par år så de är vana vid hur det fungerar.

    Men eftersom de antagligen kommer att använda surfplattan mer än telefonerna så skulle jag vilja hjälpa dem kunna flytta över filer smidigt från datorn till telefonen.

    För mig är det inte något problem med hur katalogstrukturen på sd-korter fungerar på Android. Men för någon som inte alls är så tekniska kan detta vara väldigt rörigt.

    Därför undrar jag om det är någon som vet något program man kan installera på datorn som enkelt synkroniserar bilder/musik/filmer? Tänker mig något i stil med iTunes(vilket jag för övrigt avskyr).
    Skulle ha varit grymt om det gick att skapa en mapp som heter Mina filer, och där i ha undermappar Bilder, Musik, Filmer m.m. Och sedan i programmet väljer man bara till vilken mapp filerna ska synkroniseras.

    Någon som har något tips, eller idé om hur man kan lösa detta?
     
  2. UkuleleSolen

    UkuleleSolen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Varför ska det tvunget vara synkroniserat?
    Är bara nyfiken

    Vilken modell av Nexus 7 det än blir, kommer ju lagringsminnet snart ta slut om det ska synkroniseras film o musik.

    Varför inte Dropbox, Google Drive eller någon av alla alternativ som finns?
     
  3. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    FolderSync och en FTPD. Klart!
     
  4. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Om jag får låna tråden lite. Vad finns det för lokalt alternativ till ovanstående, dvs på lokala nätverket och inte en extern tjänst? Har försökt få igång cifs och nfs-montering men det strular.
     
  5. noname.olsson

    noname.olsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kanske uttryckte mig fel egentligen. Det behöver inte vara synkroniserat, utan det ska vara enkelt att föra över filer. Det är mer det som jag är ute efter.

    Anledningen till att Drive, Dropbox och andra molntjänster, och även appen FolderSync inte fungerar är att de kör med mobilt bredband, vilket ger en väldigt begränsad datatrafik som snabbt skulle gå åt om de för över saker via molnet.

    Filmer kommer de kanske inte heller föra över, men bilder och musik blir det nog en del om jag känner dem rätt.

    Personligen använder jag Drive till allt, samt FolderSync för att hålla visa kataloger synkade mot plattan/telefonen. Men jag tror inte att det skulle fungera för dem.
     
  6. Stefan-1987

    Stefan-1987 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2012
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Om ni vill slippa all data-trafik så kan jag nog tänka mig att USB metoden är det enklaste ju? Alternativt använda Bluetooth om det finns på datorn? Men annars Dropbox är väldigt simpelt.
     
  7. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Ett tips är att du sätter upp ett wifi hos dina föräldrar. Då slipper de tänka på hur mycket de använt det mobila bredbandet. En sjysst router får du för några hundra.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  8. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Som jag tolkar det har de mobilt bredband till hemmet, och har alltså WiFi hemma men trafiktak på grund av det mobila bredbandet.

    Jag gissar att de inte kan få ADSL och inte kan motivera priset för fiber, då finns det inte så många alternativ.

    Men det kan ju vara ett alternativ att byta till ett mobilt bredband med ett högre trafiktak. Men det är ju inte säkert det går heller, beroende på var man bor kan man vara mer eller mindre låst till en operatör (som är ensam om att ha täckning där).
     
  9. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    FolderSync i telefonen och en lokal FTPD på en dator i nätverket.
     
  10. noname.olsson

    noname.olsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jo USB är enkelt. Men det som är problemet egentligen är att mina föräldrar inte kommer att veta var på telefonen de ska lägga bilder, musik m.m. Det är ju inte så att Androids filstruktur är så välorganiserad precis. Hade helst velat skapa en ny partition på sd-kortet som bara de kommer åt där de kan lägga sina filer.
    Precis som att vi inte ser alla filer på minneskortet i telefonen, utan bara partitionen /sdcard(om man inte rootat förstås).

    De har relativt nyligen valt att skaffa mobilt bredband. Och täckningen där de bor är inte prioriterad, så de kommer inte upp i så höga hastigheter. Jag hade föredragit om de hade skaffat ADSL, men det kostade en del tydligen.

    Men som ni skrev så kanske man kan sätta upp en Wifi-anslutning hemma hos dem, och via Wifi(utan internetuppkoppling) fixa något snyggt sätt att synka/flytta filer. AirDroid är ju rätt smidigt tycker jag.

    Men det egentliga problemet är nog för dem att alltid flytta filerna till rätt ställe på plattan, utan att röra andra saker. De är ju inte lika datorvana som vi är.

    Missförstå mig rätt, men det är nog därför många väljer "enkla" iPhone/iPad. Inget krångel med var man ska lägga sakerna på enheten, de dyker bara upp där de ska. Detta kan vara en fördel för många, men personligen ser jag det som en nackdel. Men angående filöverföring av bilder/musik så behöver man inte oroa sig för den biten.
    Tänkte om det hade funnits något liknande sätt att installera ett program på datorn, och därifrån ställa in var olika filtyper ska hamna i enheten, utan att själv behöva välja detta. Tror mina föräldrar hade föredragit en sådan metod.
     
  11. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Nu är det ju för bövelen tredje gången jag säger det på bara några få inlägg; FolderSync och en FTPD (eller vanlig utdelning i Windows, för den delen)! :o

    Ställ in FolderSync att synka valfri katalog i datorn den vägen. Så fort man lägger nåt i den katalogen laddas det ner till telefonen (beroende på hur ofta man väljer att FolderSync ska kolla efter nån förändring, givetvis).
     
  12. noname.olsson

    noname.olsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Oj! Ursäkta, måste ha missat din lösning!

    Nu kommer in följdfråga: Vad ska jag använda för att dela ut från datorn/hitta det från plattan?
     
  13. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Själv kör jag en ftp-server i datorn, men det funkar med en vanlig utdelning i Windows med. Sen lägger du till användaruppgifterna för utdelningen i FolderSync så appen kommer åt den.
     
  14. noname.olsson

    noname.olsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ska absolut testa det! Tack!