Problem: Dålig täckning

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Parika, 13 jun 2012.

  1. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Är det fler än mig som har problem med täckning/mottagning. Nästan varje gång jag har ett längre telefonsamtal så bryts det en eller flera gånger..och ofta får jag ett sms om att ett nummer försökt nå mig (som om telefonen varit avstängd).

    Jag har Telia och ett nytt micro-SIM kort. Övriga familjemedlemmar har också Telia och bl.a annat Arc, Neo och en gammal X10. Men ingen tycks ha samma problem som mig.

    Kör version .73

    Har funderat på att skicka in luren för problem med gul fläck. Köpt på CDON. Ska jag reklamera detta "fel" också, eller har det med versionen eller nåt annat att göra?
     
  2. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag tror att det snarare beror på att Telias nät är så sjukt överbelastade. Jag kör själv Telia och har enorma problem mitt inne i centrala Malmö. Har inte så stora bekymmer med tappade samtal, däremot har jag problem med att folk har problem att komma fram och undrar varför jag inte har svarat. Ändå har jag inga missade samtal. Ibland har jag missat samtalen, men Telias SMS om missade samtal har kommit flera timmar senare.

    Som jag ser det så har Telia stora problem med sina nät. När man pratar med deras support så erkänner de själva att de har problem med kapaciteten och hänvisar en till deras nya 4G nät, men vad hjälper det mig.
     
  3. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Du har säkert rätt att Telias nät är överbelastat. Men här uppe i norr använder dom flesta Telia, och jag har en bestämd känsla att mina problem med nedkopplingar är större än andras. Har mest befunnit mig i samma stad (Skellefteå) sålänge jag haft telefonen...så det kan ju vara intressant att se sen om problemen ser likadana ut från andra ställen.
     
  4. tuxied

    tuxied Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag har också problem med xperia s och telia (Umeå) samtal bryts. har en känsla av att det är när den går från 3g till edge täckning. hade problem på öland också.

    igår i centrala umeå hade jag edge och kompis brevid hade iphone 4, båda med telia men han hade 3g.
     
  5. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Era problem med dålig täckning/mottagning beror snarare på störningar i telenätet än att det skulle vara något fel på luren. Detta grundar jag i att det inte har förekommit så mycket klagomål om just det här problemet.

    Skickat från Sony Xperia S (ICS 4.0.4)
     
  6. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Exakt samma problem här i Stockholm, har Tele2 och när luren går från 3G till Edge/2G så bryts samtalen vilket är mer eller mindre vart tredje till fjärde samtal för min del. Det har det gjort sedan jag köpte SXS när den släpptes. Så antingen är Tele2´s nät överbelastat 24/7, eller att jag rör mig i områden med dålig täckning eller så är det SXS eller en kombination.

    Har jag bra/full 3G/H täckning funkar det mestadels men den tappar ibland ändå :(

    Från 3G till E = Bryts

    Har jag E/G och ringer bryts det sällan.

    Tur att man har Maxi och inte betalar för alla gånger man måste ringa tillbaka.
     
  7. Martinicum

    Martinicum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Samma problem här, jag har Tele2. Just Tele2 och Telia delar väl på infrastruktur? Iaf just 3G nätet eftersom Telia aldrig fick något eget. SÅ om det bara är Telia och Tele2 som problemen finns på så kan vi nog anklaga dem.

    Nån med Tre eller Telenor som upplever samma problem?

    Skickat från min Transformer Prime TF201 via Tapatalk 2
     
  8. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Det är tvärtom för mig. Har aldrig upplevt bättre täckning. Har bytt tillbaka till Telenor från Halebop (Telia) som var ofattbart uselt.
    Med Telenor så kör jag telefonen enbart i 3G läge och har sedan i april bara tappat kontakten vid ett par tillfällen och det är på Kullaberg. Där är det enbart det danska nätet som fungerar.
    Till och med i skuggan av Söderåsen så fungerar det bra att ringa eller streama musik (och kolla OS på SVT Play).


    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  9. robin92

    robin92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2011
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Telia suger kan knappt prata i telefonen i huset.
    Med telenor som jag hade innan telia var de inga problem att prata överallt i huset.
     
  10. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det är kanske så det är för mig också, att det bryts när telefonen växlar mellan 3G och E. Det måste hur som helst vara ett problem/fel hos telefonen, eftersom jag jämför med i stort sett uteslutande andra Telia användare. Någon som vet om det finns mer skrivet om detta...och om Sony eventuellt är medvetna om problemen? Har funderingar på att lämna in min telefon för "gula fläcken", och undrar ifall det är någon ide att hävda detta fel också samtidigt.

    Lite off topic kanske...fast jag vet inte, jag upplever att jag har sämre 3G mottagning än många andra (bl.a min sambo som har en Arc S). Det är ofta när jag surfar, eller är inne på FB appen som min telefon bara står och tuggar...medans hennes flyter på med hur bra mottagning som helst.
     
  11. rawen

    rawen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har precis samma problem med min SXS, den verkar helt tappa fattningen vid växlingen mellan E och 3G (eftersom man bor i Norrland och inte alltid sitter granne med en 3G mast så blir det rejält ofta det händer), upplevde dessutom att problemet blev betydligt värre efter uppgraderingen till 4.0. Har varit i kontakt med Sonys support nu några gånger (även jag ska skicka in min för åtgärd av den fina gula fläcken) och deras enda lösning är att man går tillbaka till 2.3 när inget annat fungerat (återställningar, ändrade inställningar, nya sim-kort mm).
     
  12. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Om Sony råder dig och många andra att gå tillbaka till Android 2.3, hur har dom då tänkt att man ska göra? För något officiellt stöd för detta har dom inte vad jag vet. Sony poängterade just detta innan ICS släpptes att när man väl uppdaterat till ICS "så finns det ingen återvändo". Kanske dom som ska utföra service av din enhet som fixar det?

    Skickat från Sony Xperia S (ICS 4.0.4)
     
  13. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Det här med och reklamera för dålig mottagning etc i samband med gula fläcken är meningslöst, jag gjorde det för ett tag sedan och det ignorerades fullständigt. De bytte bara skärmen. En kombination av dålig täckning från operatören, buggig mjukvara (troligt), (hårdvara ej troligt) ger oss dessa problem. Bara o gilla läget.

    Jag hade fö samma problem med 2.3 så det är inte enbart ICS.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
    Last edited: 11 aug 2012
  14. rawen

    rawen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Då det sågs som en garantiåtgärd att nedgradera till 2.3 så var det bara att skicka in luren så fixades det utan kostnad... Fast det känns ju inte direkt som någon bra lösning...
     
  15. Tomas.H

    Tomas.H Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ser att många har problem med växlingen mellan 2G/3G. Hemma i huset (Ersmark, Skellefteå) är läget lite bättre än på jobbet (N.Hedensbyn, Skellefteå). Det växlar hela tiden mellan 2G/3G även om mobilen ligger helt stilla på samma fläck. Ibland har jag upplevt att växlingen har tagit flera sekunder då det bara varit ett rött kryss på indikatorn. Har kollat på Telias driftinfo (har Halebop som operatör) och där har det stått om driftstörningar de ggr jag kollat. Trodde först att det var fel på mobilen men så har jag provat andra mobiler med samma resultat och det borde ju inte vara fel på alla jag provat så jag antar att det är nätet som inte är stabilt eller kanske överbelastat. Mobilen blir ju obrukbar just vid dessa växlingar, inringande hamnar i mobilsvar och att använda mobilt internet blir en plåga vid edge. Telia säger att man bygger ut 3G kontinuerligt men kanske inte häruppe i Norr där det väl är för lite kunder. Är det nån fler som ibland upplevt dessa "långa" uppehåll vid växling mellan 2G/3G? (Långa=3-5 sek ungefär, har bara hänt ibland och ofta har det då varit driftstörningar enl Telia så det kanske beror på det). :(
     
  16. seidse

    seidse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  17. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER