Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    http://tasker.dinglisch.net/userguide/en/loctears.html

    State: Cell Near
    Plus / Minus
    (+) virtually no extra power on top of power needed for normal phone service
    (+) when the display is on, context updates as soon as the tower is visible
    (+) when the display is off, only one check period is needed to determine context exit
    (-) highly inaccurate
    (-) must be physically at the location in order to record it

    Location: GPS
    When indoors, GPS will try a long time to get a signal, using a lot of battery. Adjust it at Menu / Prefs / Monitor / GPS Timeout. Make the timeout as low as you can until you start losing effectiveness
    Plus / Minus
    (+) highly accurate in the open air
    (-) functions very poorly or not at all indoors. A bad side effect is that if you enter a building e.g. office while between the check times, it may never detect your new location until you leave.
    (-) extreme power usage
    (-) needs network to get a first fix
     
  2. chilledhobbit

    chilledhobbit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Där ser man, för dåligt sökande från min sida. Tack för svaret. :-)
     
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6

    Jag har själv funderat på en lösning men inte kommit på någon som är helt bra. Med det menar jag att det inte finns någon context som gör det vi vill och det kan bli en del arbete. Dessutom funkar det bara så länge Google inte väljer att göra om utseendet i sina xml-filer för folks kalendrar så man ska kanske inte lita alltför mycket på den här lösningen. Man måste dessutom använda sig av en URL som går direkt till ens kalender i xml-format. Denna fil kräver inget lösenord, vilket innebär att vem som helst skulle kunna få tag på filen, så det kan ju finnas vissa risker med att använda dem. Var därför försiktig med vad ni gör. Självklart använder ni den helt på egen risk.

    Det man skulle kunna göra är att man hämtar sin kalender från Googles hemsida i xml-format. Detta gör man genom att logga in på Google via datorn, navigera sig fram till Kalender, trycka på kugghjulet i övre högra hörnet, välja "Inställningar", välja "Kalendrar" och sedan den kalender man är intresserad av. Scrolla ned en bit på sidan så bör "Privat adress" finnas som rubrik. Bredvid denna finns två knappar med texten "XML" respektive "ICAL". Välj xml.

    Detta är alltså adressen till din kalender i xml-format. Öppna xml-kalendern med din webbläsare för att få en uppfattning om det kaos som råder i den :) Alla kalenderevents har ungefär samma mönster. T.ex. verkar mina events bärja med

    Utan mellanrum vid < och >-tecknen

    Ett problem är dock att åtminstone de events som finns i min xml-kalender inte hamnar i rätt ordning, men det borde nog gå att ta sig runt på något sätt. Hoppas jag...

    Man skulle alltså kunna göra en profil som kollar kalendern 1 gång i timmen (context: Repeat every hour) med en task som hämtar adressen med action HTTP Get och klipper ut ett matchat innehåll (alltså tiden) med Variable Split.

    Nästa steg är sedan att göra en profil som kör den task som startar motorvärmaren en viss tid före tiden i kalendern. Detta blir kanske inte helt enkelt heller eftersom contexten Time inte accepterar variabler utan kräver att man manuellt skriver en tid. Detta skulle dock kunna lösas på ett fult sätt genom att den första profilen skapar ett nytt kalenderevent i en annan kalender (inte i samma eftersom det skulle kunna skapa problem nästa gång kalendern ska läsas in) och att den andra profilen aktiveras av en vanlig State - App - Calendar Event-context.

    Som du ser blir det kanske inte helt enkelt men det kan gå :P Om någon annan har ett bättre förslag på lösning får ni gärna höra av er!
     
    Last edited: 29 nov 2012
  4. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Svar till mig själv ;-) och till andra som kan tänkas vara intresserade...

    Det verkar som om Programutvecklarna har det på AttGöraListan:
    http://tasker.dinglisch.net/todo.html
    "calendar events: allow specification of offset before/after"

    Hoppas det kommer inom en inte alltför avlägsen framtid.

    /Peter
     
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Med tanke på listans längd kan det nog ta ett tag i värsta fall :P
     
  6. SoMann

    SoMann Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Står det %LOCNTMS eller %LOCTMS?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Båda. Den första är för positionering via master och wifi och den senare är för positionering via GPS. Mer info finns under Menyknapp - Info - Userguide :)

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  8. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Hej, gott folk. Skulle behöva lite hjälp.

    När hörlurarna pluggas i vill jag att Spotify öppnas sålänge YouTube inte är öppen.

    Någon som kan hjälpa mig med det? :) Kan få Spotify att starta, men förstår mig inte på variablerna.
     
    Last edited: 7 dec 2012
  9. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Nu har jag iofs inte hållt på med tasker på ett bra tag, men kan man inte skapa först en profil att när spotify startas så skapas en variabel %spotify med värdet "1" eller "on", när spotify stängs so blir värdet "0" respektive off.
    När hörlurarna väl pluggas in så testas värdet på %spotify, om den är 1 eller on beroende på vad du valt så startas youtube.

    Edit: Oj, såg nu att jag förväxlade youtube och spotify, men du förstår nog hur jag menar.
     
  10. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Det kan man säkert, men vet inte hur man gör.

    EDIT: Löst det. Behövde inga variablar. Räckte med att lägga till en extra context.
     
    Last edited: 8 dec 2012
  11. burton666

    burton666 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej, skulle det gå att ordna följande med tasker?:

    Jag vill använda kameran för att ta ett kort.
    Jag vill sedan "crop:a" ut en del av bilden samt förminska bilden till typ 640x480
    Jag vill sedan ge bilden ett namn som tex 1092488 eller liknande med bara siffror.
    Upprepa igen.
     
  12. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Det blir dessvärre rätt svårt att eftersom du vill automatisera händelser i en app.

    Sent by Tapatalk from my Samsung Galaxy Note.
     
  13. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Inte nödvändigtvis. Det finns en action som heter Take Photo som låter dig ange vilken upplösning och vilket namn fotot ska få. Om man inte vill ange upplösning i Take Photo finns även två actions som heter Crop Image och Resize Image. Och loopar är ju inga problem :)
     
  14. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Det var som tusan. Då fick jag lära mig något nytt till frukosten idag. Tack ska du ha! :-)

    Sent by Tapatalk from my Samsung Galaxy Note.
     
  15. burton666

    burton666 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Skulle någon kunna visa hur man ska göra för att få till det som beskrivs.

    Om det går så skulle jag vilja ha en widget eller liknande som startar tasken.
    Ta en bild och skala ner den till 640x480
    Efter bilden är tagen så ska det komma upp ett tangentbord med stora knappar med bara siffror.
    Skriv namn och tryck på klar.
     
  16. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det går att göra en task som startas med en genväg.

    Starta Tasker och tryck på fliken Tasks. Skapa en ny task och lägg till följande:
    1. Variable - Variable Query. Under variable skriver du %photoname och under Input Type väljer du Numeric/Integer.
    2. Media - Take Photo. Under Filename skriver du %photoname. Redan här kan du som du märker välja upplösning, men det kan vi ändra senare också.
    3. Image - Load Image. Tryck på pilarna och skriv /sdcard/DCIM/Tasker/%photoname.jpg under Source
    4. Image - Resize Image
    5. Image - Save Image. Skriv valfri plats. T.ex. /sdcard/Bilder/%photoname.jpg

    Spara och gå tillbaka till din hemskärm. Långtryck på valfri yta och välj Shortcut eller Widgets och leta reda på Tasker och sedan den task du just skapade.

    Du ville ju välja namn efter du tagit bilden. Det går också att göra, men jag tyckte det var enklast att göra det före eftersom man behövde använda en variabel mindre. Om du ändå vill ange namnet efter du tagit bilden kan jag hjälpa dig med det också :)

    Jag provade bara det som står ovan lite snabbt så om det inte funkar är det bara att höra av sig!
     
    Spooky gillar detta.
  17. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jag är väldigt grön på tasker och förstår inte riktigt.. Har gjort en profil som startar spotify, ökar mediavolym och ringvolym när jag ansluter aux-kabel. Det funkar bra, allt är frid och fröjd.

    Men nu kom jag på att den bara ska öka ringvolymen mellan 08.00 och 22.00. Tänkte att man skulle använda %TIME > 08.00 och %TIME < 22.00, men antar att det är fel? Kan man lägga till mer än en variabel?

    Har googlat och grejer men verkar som att det är - för - basic för att vara med i någon tutorial. Kanske är helt ute och cyklar?


    Skickat från min SGSIII via Tapatalk 2
     
  18. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Tiden skulle du kunna lägga in som ett villkor för att tasken ska starta.
     
  19. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Du vill alltså att allt förutom ringvolym ska ändras övriga tider? I så fall är det nog enklast att göra en helt ny profil med samma contexts som den förra, men du lägger också till contexten Time och ställer in den till 08.00 - 22.00. Allt tasken ska göra är att ändra ringvolym. Om du gör på det här sättet måste du också ta bort den action som ändrar ringvolymen i den förra tasken.
     
    percoolio gillar detta.
  20. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jaa, så kan man ju göra!


    Skickat från min SGSIII via Tapatalk 2