iPhone 5-tråden

Diskussion i 'iPhone [Modellarkiv]' startad av Agaujo, 10 apr 2012.

  1. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja man får se till det positiva i sina defekter ;)

    SGS3 via Tapatalk.
     
  2. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Verkar som de lyckats konstruera en mobil som tål att tappas ett par gånger utan att spricka. Bra jobbat Apple! Det tog bara 2 år.

    Det roliga är att nästan samtidigt som Apple fick till sin nalle så lanserar Samsung en ny nalle (S3) som är snudd på lika ömtålig som Iphone 4/4S.

    Hur sjutton kan man släppa igenom sådana konstruktioner? En mobil tappas ett par gånger under sin livstid. Det är normal användning. Är det så svårt att släppa prototyperna i asfalten vid entrén ett par gånger? Om de inte håller får man gå tillbaka och göra om och göra rätt.
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    droptest är ju många ggr bullshti kan ajg tycka det är alldeles för många faktorer i ett sånt test som är random för att vara tillförlitligt. Nu verkar ju folk rapportera att S3 ÄR mer skör än föregångare så det kan man låta vara osagt men iaf... en droptest i asfalten på youtube är... bs
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Visst är det många faktorer som spelar in, så vetenskapligt korrekta är testerna knappast.

    Men oavsett vad så ska inte en mobil spricka om man tappar den i asfalten. Det man kan utläsa av testerna tycker jag är att en mobil som spricker vid ett drop-test är av en undermålig konstruktion.

    När det gäller att jämföra mobil x med mobil y håller jag dock med dig. I så fall krävs att man gör samma sak med kanske 10 st exemplar av varje och tar ett genomsnitt.
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jo det ska den...den är gjord av glas och plast oftast...det är inte hållbara material i alla lägen. Dessutom är din inte skapade för att tappas i backen heller och innehåller iaf mer ömtålig teknik än förr. Inget konstigt alls om det går sönder.
    Att det suger när det går sönder är en annan femma :)

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Vissa konstruktioner tål "tappningar" väldigt bra medan andra nästan garanterat går sönder.

    Material, tjocklek, design, pris etc. verkar inte spela någon roll.

    Därmed skulle jag vilja påstå att en mobil som inte tål att tappas är felkonstruerad. Det tillhör normal användning.
     
  7. Etzolin

    Etzolin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    463
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Tror det är skärm på. Men är osäker, för t ex musiklyssning med skärmen av borde väl räknas som användning.
     
  8. LeBron

    LeBron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Kommer denna lur någonsin få 4G i Sverige? Något datum eller konkret svar isåfall?
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det beror helt på om Net4Mobility eller Telia börjar bygga 4G i 1800-bandet eller om 3 börjar bygga 4G i 2100-bandet.

    N4M och Telia kan börja tidigast efter årsskiftet med det då 1800-bandet blir teknikneutralt (idag är det ju för GSM enbart). 3 skulle kunna börja när som helst - men hastighetsmässigt så kommer 4G i 2100-bandet inte kunna ge så mycket högre hastighet än dagens 3G i samma frekvens.

    Så, det finns inget helt säkert svar. Det beror på hur operatörerna börjar bygga ut i de frekvenser som iPhone 5 har stöd för.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  10. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Frågan är ju om operatörerna kommer att bry sig, Iphone säljer ju som smör ändå och gemene man bryr sig nog inte.

    SGS3 via Tapatalk.
     
    Last edited: 18 nov 2012
  11. LeBron

    LeBron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Tack för svaren, lite så jag också tänkte _z_! :)
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De kommer nog inte bygga ut bara för att iPhone ska få 4G utan isf för att få flera frekvenser för 4G så snart som möjligt vilket ökar möjligheterna att ta in kunder, det ökar också täckningen och kapaciteten på nätet.



    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Sedan ska också poängteras att den stora fördelen med LTE är just att man kan använda låga frekvenser(800/900 MHz) för god yttäckning. Inom kort kan vi alltså vänta oss heltäckande, stabil och snabb mobil datauppkoppling.

    Vi vet alla hur 3G-täckningen kan se ut utanför tätorterna. Inte sällan är man hänvisad till EDGE/GPRS.

    Den fördelen får man inte med Iphone 5 eftersom den inte stödjer de frekvensbanden.

    Eventuellt kan man alltså få lite högre hastigheter och kortare svarstider i tätorter, men där finns ju redan bra 3G-nät så nyttan är begränsad.

    Kort sagt: Iphone 5 kommer aldrig någonsin att fungera med LTE i Sverige.
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, självklart men nu var frågan om/när iPhone 5 kommer få LTE här i Sverige. Det bästa för iPhone 5, vad gäller 3G, är egentligen det 3 gör. Att bygga ut 3G i 900-bandet. Detta i kombination med 4G utbyggt på 800-bandet är nog en väldigt bra kombination. Synd är bara att de inte har ett 2G nät som kan ta över på vissa ställen - men det problemet försvinner ju när deras 900-täckning blir större och större.

    Jag skulle vilja ändra lite på ditt kort sagt, iPhone 5 kommer inom den närmsta tiden inte att fungera med LTE i Sverige. Möjligtvis om flera månader - men då begränsat till städer och inte utanför städerna. Jag är väldigt säker på att man i sakta takt kommer börja uppgradera sina 2G-basstationer på 1800-bandet så att de sänder både GSM och LTE, på samma sätt som man gör i Danmark :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  15. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Visst har du rätt i det. Men på alla platser där det finns eventuellt kommer att byggas LTE 1800 så finns redan idag mycket välfungerande 3G-nät. Visst är LTE snabbare och ger bättre svarstider, men 3G lär ge tillräckligt bra anslutning inom överskådlig framtid. Problemet idag är att 3G-täckningen blir dålig så fort man kommer utanför tätort. Därmed är man hänvisad till GSM, vilket är i det närmaste oanvändbart för annat än röstsamtal och sms.

    Den nackdelen försvinner med LTE eftersom operatörerna fått möjlighet att bygga på lägre frekvenser. Huvudpoängen är alltså att man till rimlig kostnad kan bygga ett i det närmaste heltäckande, stabilt och snabbt datanät, vilket idag inte finns utanför tätorter.

    Denna fördel försvinner om man har Iphone 5 eftersom den inte klarar LTE 800/900. Jag skulle därför vilja påstå att det eventuella LTE-stöd som kommer för Iphone 5 knappt är av något värde i praktiken. På platser där det kommer är uppkopplingen redan idag fullt tillräcklig.
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Ja, precis. Om (när) iPhone 5 får stöd för LTE här i Sverige så kommer det, som du säger, inte vara till något stort värde. Inte nog med att det endast kommer vara tillgänglig i städerna, det kommer nog också stå en ny iPhone 5(s, möjligen) runt hörnet med stöd för fler frekvenser.

    Min rekommendation är idag, vad gäller iPhone 5, att man ska hitta den operatör som har bäst 3G-nät där man befinner sig. Man kan inte skaffa operatör efter vilka/en som kommer erbjuda LTE till telefonen, då man mest troligt kommer bli besviken.
     
  17. darkoe

    darkoe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej där,

    Jag skulle precis aktivera min Iphone efter att ha klippt mitt gamla i en butik. Allt går finfint, jag har täckning och 3G men när telefonen ska aktiveras så står det "Sim not valid" och så massa text.

    Undrar vad f*n detta betyder? Är telefonen låst eller? Har ett tele2/comviq kort.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vart har du köpt din telefon? Hur gammalt är ditt simkort?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  19. darkoe

    darkoe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Köpt den av en kompis och den ska vara olåst.

    Det jag inte förstår är att jag har täckning och 3G men vid aktiveringsfasen så blir det galet. Kollat lite på nätet och det verkar vara bl.a. basebands problem dvs hårdvarufel.

    Simkortet är 3 dagar gammalt och den klipptes från micro till nano för någon timme sen.
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Du kanske skulle ta och beställa ett SIM-kort som passar ifrån början. Kan ju vara något som gått snett. Klippa i dem är väl inte rekommenderat ifrån operatörerna. Tror jag betalade någon serviceavgift på 29:- eller något när jag bytte till en telefon med mindre SIM-kort.