Isärtagning av SGS3 och iPhone 5

Diskussion i 'Allmänt' startad av botze, 2 dec 2012.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

  2. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Är det någon som har sett beräkningar på vad iP5 respektive SGS3 kostar räknat enbart utifrån komponenterna? Misstänker att SGS3 är den dyrare av de två men det är som sagt bara en ren gissning.
     
  3. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Aftonbladet har publicerat en artikel om vad en iPhone (tror det var 5) kostar att tillverka med allt från arbetskostnader, material etc. Sjukt lite i jämförelse med vad telefonen kostar, har för mig det var någon hundralapp eller så. Detta är som sagt bara för telefonen som görs i länder där de knappt har några löner sen tillkommer marknadsföring etc som brukar kosta en hel del men inte är inräknat.
     
  4. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Man ska inte glömma utvecklingskostnader heller, men mycket riktigt kostar varje enskild lur inte många hundralappar att tillverka och man ska även vara medveten om vilka sinnessjuka volymer Foxconn m. fl. pumpar ut vilket gör arbetskostnaden per lur tämligen begränsad i sammanhanget.
     
  5. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Det här gäller ju alla masstillverkade prylar, men just i iPhones fall känns det som att påslaget är rätt mycket mer än genomsnittet...

    Skulle vara kul att se en kalkyl för en platt-tv, slutpris (i Sverige) mot material- och tillverkningskostnad... de pratar ju om att priserna där är så extremt pressade.... Känns som att det borde vara klart dyrare att tillverka en 40 -tummare jämfört med en iPhone, men de säljs ju till liknande eller lägre slutpris...
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Visst är det så. Men det är ju tack vare varumärket som Apple byggt upp som de kan ta sådana priser.
     
  7. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    BOM (Bill of materials) för iPhone 5 16 GB är $199 och montering $8.
    Totalt blir det $207 (BOM + montering).
    Det är lite mer än "någon" hundralapp.

    Källa: http://www.isuppli.com/Teardowns/News/pages/iPhone5-Carries-$199-BOM-Virtual-Teardown-Reveals.aspx
     
  8. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har letat efter en BOM till SGS3 men hittar inget lättillgängligt, någon som har lust och tid kan ju Googla, det skulle vara intressant att jämföra.
     
  9. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Det är nog knepigt med tanke på att samsung tillverkar så mycket själv.
    Vad kostar t.ex SOCen att tillverka, vs vad någon kund får betala.
    Apple gör ju inget själv utan köper av samsung sharp etc vilket förmodligen gör detta enklare.