Fråga: Byta från iphone 4 till Samsung galaxy s3

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av jocke660, 5 dec 2012.

  1. jocke660

    jocke660 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan, Jag har haft en iphone 4 i 2 år nu och mitt abonnemang gick nyss ut så jag e fri att byta, jag tycker min iphone har blivit slö och den funkar inte lika bra som den gjorde förut när jag köpte den, Jag har kollat runt lite på samsung galaxy s3 och jag har fastnat för den, någon som har den och kan skriva vad ni tycker om den, ifall det är värt att byta? eller ska man byta till en iphone 5 för den har samma kostnad som samsung galaxy s3an,

    Har tröttnat på ios och vill testa android för hört att det är mycket med "smooth" än ios

    vad tycker ni?
     
  2. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Då är ju galaxy s3 ett av de bästa alternativen vad gäller android. Åk till butiken och pilla och testa lite. Här har du en mycket detaljerad recension på S3
    https://swedroid.se/samsung-galaxy-s-iii-recension/

    Sen vad som är bättre eller sämre vad gäller iphone vs s3 kan jag inte svara på då jag inte använt IOS alls.
     
  3. Alphashooter

    Alphashooter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Gillar du att uppdatera varannan vecka och hålla på med en massa handpåläggning med en massa tricks och fix för att hålla igång mobilen, köp en Samsung. Vill du ha en mobil som bara fungerar köp en Iphone. :cool:

    Min fru har en SII sen ett år tillbaks. Vet inte hur många uppdateringar det kommit under den tiden. Fortfarande får den ibland för sig att dränera batteriet på en halv dag. Själv fick jag en S3 som jobbmobil här förleden. Den var stabil en vecka innan den också började käka batteri. Man behöver inte Googla särskilt länge för att hitta 2 miljoner andra som har samma problem.
    Somliga skyller på dåligt skrivna appar, andra på att man inte blåste mobilen i samband med uppdateringen men Hallå!! Det är 2012!! Ska man inte kunna lägga på en patch rakt av? Hur kul är det att installera om mobilen varje gång det kommer en uppdatering?

    Min dotter har en Iphone 4S. Jag hjälpte henne igång med den för knappt ett år sen. Har inte hört henne klaga en enda gång sen dess.
    Själv gillar jag egentligen inte Apple utan har varit ett Androidfan men när man jämför flytet i telefonerna är det inget som slår Iphonen, inte ens S3:an har samma mjuka flyt i gränssnittet, tyvärr.
    Har en Xperia mini också och den är stabil i operativsystemet, har aldrig fått för sig en massa konstigheter som Samsungarna men den är inte världens snabbaste.
     
    Last edited: 6 dec 2012
  4. Marquzz

    Marquzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Håller med ovanstående, man ska inte vara lättirriterad och hata att greja med mobilen om man köper Android. Det är en del frustrerande saker som man kan störa sig på. Men har man inte superhöga förväntningar och gillar att greja med teknik så är Android oslagbart.

    Själv känner jag att jag fått min S3:a nästintill perfekt med ny kernel och custom rom och lite pill på det. Men som sagt, man måste tycka om detta. Orginal från fabrik så var jag väl inte särskilt imponerad, och särskilt inte nu efter att jag fixat till den så den fungerar precis som jag vill. Går jag tillbaka till stock rom nu så stör jag mig på massa saker på en gång.

    Stör man sig mycket på teknik som gör oväntade saker och inte beter sig som man vill och vill att det ska fungera perfekt från dag ett så är det bara att köpa en IPhone. Det är en jättebra produkt, men dock inget för mig :)
     
  5. teal

    teal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Fördelar iPhone:
    Du vet vad du får, det fungerar på samma sätt som det har gjort i ett par år nu.
    Den är snygg som tusan (snyggast på marknaden?)
    Om du får för dig att prova på att tappa båda telefonerna i marken rakt ner på asfalt så håller iPhone 5 snäppet bättre än SGS3. (Finns ju ett droptest)
    Om du inte vill ändra några inställningar så behöver du inte..man kan inte ändra så mycket i en iOS.
    Skillnad i materialet

    Fördelar med en sgs3:
    Om du vill ändra något så kan du det. Vill du ha en egen mp3-låt som ringsignal så fixar du det med ett knapptryck, samma sak med SMS-signal/larmsignaler osv.
    Den fungerar som en USB om du vill ta med dig saker till/från jobbet eller en polare.
    Du får tillgång till widgets, t.ex. en kalender/väder/youtube/osv som du har på skrivbordet som körs hela tiden.
    Du får tillgång till snabbknappar i notifieringsfältet som kan t.ex. slå på/stänga av:
    bluetooth, wifi, datatrafik, ljud/vibration, wifi-hotspot osv osv vilket kan förenkla små vardagssaker som man kanske gör ibland (jag har bluetooth headset så jag slår på/av denna ett par gånger per dag.
    Det mesta kan du faktiskt ändra men det är en riktigt bra telefon även om du använder den direkt som den kom i förpackningen.

    Subjektiva åsiker:
    Jag föredrar ju större skräm och typen amoled.
    Slippa krångla med itunes är för mig ett stort plus, att krånga för att föra över filer från en dator till en annan när man kan lösa det med en generisk usb-kabel känns inte så produktivt.

    Pilla själv så att du får känna vad du gillar.

    Här har du två filmer som kan/kanske inte är kul att titta på

    http://www.youtube.com/watch?v=A48A4J5qpYA

    http://www.youtube.com/watch?v=ggBEJR2WMI0

    Notera här att sgs3 kör på amerikanska versionen, dvs. dual core och inte quad-core som svenska har.

    Gällande krångel att få den att fgungera, byta roms osv är ju beroende på vad du vill göra med telefonen. Jag har många vänner som har en Sgs3 och de kör stock rom och touchwiz etc och är hur nöjda som helst. De är lite mer vardagsanvändare som jag. Ringer en del, surfar rätt mycket, kör whatsapp, sms, mms, youtube och lite smått och gott.

    Ska du köpa en android så ge det en vecka eller så och läs på lite om t.ex. launchers (Nova Launcher är rätt populär) så ser du att du kan göra rätt många saker. Självklart får du pilla en den för att få det exakt som du vill..men fördelen är ju att du kan få den exakt som du vill.

    Båda telefonerna är riktigt bra, handlar bara om vad DU värderar högst.
     
    Last edited: 6 dec 2012
  6. jocke660

    jocke660 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var och kollade en samsung galaxy s3 på elgiganten, så himla snabb!, o snygg den är, vill ochså sticka ut lite från alla iphone nördar då alla nästan har iphone?

    Jailbreakat flera gånger om på iphonen, ifall jag jailbreakar slukar den så himla mycket batteri, en halv dag så är batteriet tomt.

    Så ska tänka lite på ifall det blir en Sg3
     
  7. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Last edited: 6 dec 2012
    bvb och Janne303 gillar detta.
  8. TheswedishDroid

    TheswedishDroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    har själv haft en iphone 4, byte nyligen till en s3 och gillar den skarpt. känns lite friare att ha en anroid, tillexemple att kunna ändra ringsignal direkt i telefonen. plus att du har större skärm. tyckte dock att det var smidigare att lägga till musik på iphonen. men dra till telefonäffären och kläm och känn på den. jag ångrar mig inte att jag byte :D
     
    jocke660 gillar detta.
  9. jocke660

    jocke660 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag var o kollade på den i en affär, riktigt skön telefon,
     
  10. Rozeman

    Rozeman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    488
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag tror att din fråga kan få "lätt" färgade svar i denna del av forumet. Personligen tycker jag att det inte finns någonting som talar för iPhones fördel i jämförelsen. iPhone känns för mig, har aldrig haft någon och tänker ALDRIG skaffa någon, som att vara totalt bunden till hur Apple vill att din telefon ska se ut.
     
    jocke660 gillar detta.
  11. smacke

    smacke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    har en S3 privat å en Iphone 4s i jobbet...
    skall man "bara" ringa å skicka SMS så fungerar Iphonen bra, men så fort man vill göra något som hör en "smart" telefon till så föredrar jag S3an..
    första veckan jag fick Iphonen av chefen så frågade jag "hur lägger jag en genväg till din kontakt på "skrivbordet" ?? eller delar in användarna i grupper ?.. eller lägger iconerna där jag vill att de skall ligga..." och svaret jag fick var alltid "det kan du inte".. men alla de sakerna går när man kör Android..

    så som någon skrev så är Iphonen en telefon å Android en smartphone... :)

    edit: sedan alla som säger att en iphone e såååå snabb å inga program hackar... skitsnack...
    min 4s hängde sig senast idag ( facebookappen )

    å att den e snabb... visst tar du en normal bil å tar bort säten, inredning, AC, stereo, huv å dörrar så den väger hälften så nog fan blir den snabb... men hur kul å e den då ??? :/
     
    Last edited: 7 dec 2012
  12. jocke660

    jocke660 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpte en samsung galaxy s3a idag!, nöjd än sålänge.tack för alla svar!
     
  13. 81tibr

    81tibr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2012
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22
    Gjorde samma byte som dig från iPhone 4 till en SGS3 för en stund och har inte ångrat mig en sekund! Nu fick frugan min iPhone 4 och bytte därmed sin Sony Ericsson Xperia Mini. :)
     
  14. Norpan111

    Norpan111 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Är nästan hundra på att jag hade kontakter direkt på skrivbordet som en genväg på min iPhone:s vilka "användare" är det du ville dela upp i grupper?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  15. smacke

    smacke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    ville dela upp vårat företag, kunder å privata i grupper som man kan göra i Android... å ja ville ha en genväg till bossen direkt på skrivbordet då ja ringde han ofta istället för att behöva gå via telelur/favoriter...

    jag hittade sedan en app som lät mig dela upp i grupper, men nu sedan Ios 6 uppdateringen så e den fucked up igen... :(
     
  16. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Skönaste jämförelsen :D

    Pillandet med android är ju halva grejen. Och visst kan man framkalla microlagg i TouchWiz, men byter man launcher så är det (i vissa launchers) omöjligt. Det går väl inte ens att byta tangentbord på en iPhone? Eller har dom äntligen insett att det finns bättre alternativ?

    Jag har i stort sett slutat använda min dator, som jag mest hade till surf och torrenter, eftersom allt går hur bra som helst på telefonen.


    Skickat från min SGSIII via Tapatalk 2
     
  17. smacke

    smacke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    nipps.. går ej att byta.. en liten detalj men de stör mig som fan när man e van vid slideIT på androidnallarna...
     
  18. tribe

    tribe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag gick själv från iPhone/ios till sgs3/android för några månader sedan och kunde inte vara mer nöjd.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  19. palmbergt

    palmbergt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2012
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har använt iPhone 3gs, iPhone 4, iPhone 4s nu i flera år och funderar också på att byta till en S3. Mest pga större skärm och nyfikenhet och det behag man får av att testa helt nya prylar :)
    Dock ställer jag mig tveksam till vissa saker och jag vill att ni svarar ärligt.
    - Hur buggig är enheten/OS? dvs hur ofta säger/tänker ni 'men va faan!, 'hmm vad hände nu?', 'varför beter den sig så?'
    - Hur ofta hänger sig mobilen helt, eller att ni helt är tvungna att flasha/resetta om den?
    - Jag kände på den i affären och upptäckte direkt ett irritationsmoment(kanske?). Varför sitter knapparna för Kontakter, call-logs, favoriter, högst upp i Keypaden, dvs längst från tummen från när man har tryckt på telefonikonen längs nere till vänster? Med enhandsfattning måste man vandra upp med handen varje gång. Är inte det ett jobbigt moment än om ikonerna hade suttit längs ner som i IOS? Oavsett om en iPhone hade varit 50cm hög så behöver jag aldrig vandra med handen för att komma åt dessa.
    - Ser ni några problem med att använda S3 ihop med en Macbook?
    - Kommer jag att märka stor skillnad från att gå från Retina skärm till en med Pentile?
    - Batteritiden? Känner ni att ni behöver ladda den för ofta? Vissa säger att den suger mycket batteri medan vissa säger att den inte gör det


    En del frågor blev det :)
    Och ni som skriver att det inte går att lägga till widgets mm i IOS, jodå det gör det. Jag har själv just nu jailbreak som ser ut som Android: http://modmyi.com/forums/iphone-4-new-skins-themes-launches/811488-miui-v4.html

    Och jag är absolut ingen 'regular user' utan jag har jailbreakat alla min iphones, jag testar, labbar, trixar och fixar, så att jag kommer roota min eventuella S3 är redan klart.

    Jag är bara orolig att den ska vara buggig, för är det något som faktiskt Apple kan står för så är det just deras sloga "it just works", för trots alla år och trots alla jailbreaks appar jag har så behöver jag aldrig starta om den mm...den bara tuffar på.

    Hoppas på positiva (men ärliga) svar så jag får hålla en ny enhet i handen snart :)
    Ha dé bra alla!
     
  20. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Svarar på det jag har erfarenhet av:

    Har haft lite problem med tidigare androidenheter (1.6-2.3.x), men inte denna. Förbokade den så har haft den sen maj och den har aldrig hängt sig. Första gången jag är riktigt nöjd med en telefon. Inte lagt märke till några buggar alltså, dock finns det en tråd om just buggar på S3:an. Kanske är så att jag är "van" vid hur android beter sig och inte lägger så stor vikt på småbuggar.

    Har aldrig behövt ladda telefonen på dagen heller. Laddar varje natt och har oftast mellan 50-30% kvar när jag lägger mig , och då tar jag inte till nå batterisparande åtgärder förutom automatisk skärmstyrka (wifi, gps osv är alltid på). Om man läser lite här på forumet så ser man dock att vissa haft problem med dålig batteritid, som många gånger löst sig med en fabriksåterställning.

    Telefonboken har jag inte tänkt på, använder tvåhandsfattning vid såna lägen. Finns annars (givetvis) alternativa telefonböcker på gplay.

    Överlag tycker jag att man ska ha lite mer tekniskt intresse för android än för iOS. Gillar man som jag att hela tiden ändra utseende och lajja runt med funktioner och olika ROM:ar så är android ett givet val.
    Annars är iPhone ett bra val. Det känns mer basic men det är ju just det många vill ha. Haters gonna hate, men har alltid sett iPhone som en tjejtelefon.. :rolleyes: Det ska liksom bara funka annars blir det hus i helvete.

    Tror android skulle passa dig, men du lär läsa på och veta vad du gör innan du rootar!




    Skickat från min SGSIII via Tapatalk 2
     
    palmbergt gillar detta.