SONY Xperia sola presenterad!

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Concha, 13 mar 2012.

  1. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Som sagt var, jag tror inte det är det. Det är svårt att se hur tjockt glaset är.

    Hur menar du att hårstråt skulle ha kommit dit? Det lär ju inte vara nån som har tagit bort den där splitterskyddsfilmen när telefonen var på service (för varför i hela fridens namn skulle en serviceverkstad krångla med det när de istället kan ta betalt för en helt ny display?).
     
  2. Flintlås

    Flintlås Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena, tjena. Ny på forumet. Har ett litet problem som ni kanske kan väga in på. Det är nämligen så att jag köpte en Sola för knappt en och en halv månad sedan. Direkt ur kartong såg jag att skärmen var sned (assymetriskt monterad så att den lutar en mm åt höger. Dessutom med ljusläckage och glipor när man tiltade på den) och märkte även att den drog ovanligt mycket batteri (på riktigt, inte bara "jag har aldrig testat en smartphone förut och förväntar mig en veckas batteritid"). Tog för givet att det var en månads DOA och arbetar utomlands och behövde telefonen osv så tyvärr lämnades den inte in förrän knappt en månad senare. "Ingen DOA, det sker senast inom en vecka" meddelade Elgiganten och det kan man ju förstå men skulle i alla fall få det fixat så inga större problem. Att skärmen var sne såg man ju på Elgiganten precis som att telefonen var i nyskick.

    ~Tio dagar senare kommer den tillbaks... återställd till Gingerbread men annars orörd. Lämnar in den igen, den här gången med en snygg felbeskrivning komplett med en sketch som tydligt demonstrerade glipan, ljusläckaget, skärmens lutning samt specifika detaljer över hur usel batteritiden var med procentenheter och allt. En vecka senare och nu är den tillbaks igen. Mitt ombud lämnar av den och återigen är den orörd. Den här gången har man också plitat dit att man ju faktiskt har mätt med skjutmått och att det "kan vara en synvilla" (trots att alla som sett den inklusive Elgigantens personal har noterat samma fel) och att man dessutom har testat och jämfört strömförbrukningen med andra Solas (vilket är märkligt med tanke på att den i princip var in och ut ur servicecentret). Vidare hänvisas jag till Sony's callcenter om jag inte är "nöjd".

    Bortsett från att jag inte är nöjd utan rosenrasande vad blir nästa steg? Från Elgigantens håll har det låtit att man inte kan ersätta telefonen utan Sony's medgivande och från Sony's håll, ptja man är ju duktiga på att återställa telefonen i alla fall. Förstöringen av mitt helt nya Copter displayskydd för 200 kr skötte man också otroligt bra, helt utan anmärkningar. ;) Så, vad gör man? Har aldrig varit med maken tidigare och tycker bara att situationen är helt bisarr.
     
    Last edited: 16 nov 2012
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Flintlås gillar detta.
  4. Flintlås

    Flintlås Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar.

    Jo jag har försökt med det men Elgiganten hänvisar bara till Sony så nästa steg måste bli nån form av konkret juridisk aktion. Vad vet jag inte riktigt.

    Var ner med den igår i alla fall och fick till det så att man skulle testa att skicka iväg den... igen. Får hoppas att det blir ordentligt gjort nu men känns ju sådär halvspännande att få tillbaks en ny telefon i sämre skick än man skickade in den dock. Aldrig mer Elgiganten eller Sony säger jag bara. :neutral:
     
  5. Flintlås

    Flintlås Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det Deltaservice (norge) som "fixat" displayen? Isåfall är det samma klåpare som är i färd med att förvandla min nya Sola till en sämre begagnad. ;)
     
  6. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Om Elgiganten hänvisar till Sony så har du sagt fel till Elgiganten. Det du skall säga är "Jag vill häva köpet, produkten är felaktig och ni har fått två chanser att reparera den."

    Sony är inte inblandade om du ska häva köpet, du har köpt telefonen av Elgiganten inte av Sony.


    Det är bara att hota med tingsrätten, de vet att de kommer att förlora direkt.
     
  7. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Jag har DOA;t två Sola på Elgiganten. Vid första försöket så gjordes det dett par dagar efter inköp och bad om en ny. Den nya led av i princip samma fel - det var dock en dryg vecka efteråt. Gjorde upp i affären med dem att få ett tillgodokvitto på hela beloppet.
    Skärmen frös och blev möjlkvit, det enda som syntes var den ljustvita klockan. I det första exemplaret så hängde den sig och hoppade till fastboot menyn vid normalt användande......
    Absolut skitkvalitet på denna telefonen tyvärr.
    När den fingerade var den sjukt prisvärd dock.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  8. Flintlås

    Flintlås Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mjo. Alltså jag vet hur man Googlar och jag vet hur man citerar det som Googlats fram. Det du skriver har jag redan sagt ord för ord. Vad jag inte vet däremot är hur jag nu går vidare när elementärt steg ett och två redan är avverkade och man ändå vägrar? Går jag till polisen? Tar jag kontakt med KO? Exakt HUR får jag Elgiganten/Sony att följa lagen när hot och gnäll inte fungerar?

    Jo det verkar inte bättre. Det är ju pinsamt att man inte kan skruva ihop den så att skärmen sitter rakt; måste vara ett gäng riktiga pajasar som blivit kontrakterade att klistra ihop just Solan. Förbannar mig själv att jag inte släpade mig iväg tidigare men om Elgiganten får tillbaks högvis med dessa kanske det spelat mindre roll. Alla exemplar som funkar hyfsat får väl man väl typ nöja sig med när så många måndagsexemplar lämnar fabriken.

    Aja, man får väl hoppas den håller nån månad i alla fall om Elgiganten och Sony nu inte "servar" sönder den totalt det vill säga, lol. :D
     
  9. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Som jag skrev, tala om att du kommer att stämma dem i tingsrätten.

    Polisen går du inte till för det är inget brottsmål, det är ett civilmål. KO hanterar såvitt jag vet inte enskilda ärenden, möjligen kan kommunens konsumentvägledare hjälpa till (men idag är det många kommuner som inte har nån sån).

    Det enklaste är antagligen att kolla på tingsrättens hemsida hur man stämmer någon. Det är inte särskilt svårt och kostar om jag inte minns fel bara runt 400 spänn (de pengarna kan du sen kräva av Elgiganten om du vinner).
     
  10. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Ja och om han inte vinner så får han även betala Elgiganten för deras kostnader så för ett så litet belopp som en telefon så får man nog fan vara dum om man försöker dra det via domstol.

    Konsumentvägledare eller ARN är de två alternativ som man har att använda sig av som inte kostar något och som kan vara till stor nytta. Och funkar inte dessa så får man glömma och gå vidare.
     
    Flintlås gillar detta.
  11. Flintlås

    Flintlås Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror du har rätt. Får väl ta kontakt med KO och höra om man kan hjälpa mig med anmälan till ARN. Sen om det leder till något konkret är väl en helt annan sak. :ehm:

    Nej det är som fan också att man har noll konsumentskydd så fort man köper en telefon. Skarp varning till alla som läser det här och funderar på att spara några kronor på att köpa Sonys billiga skräp i Elgigantens ännu billigare skräpbutiker. :money:
     
  12. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Har du pratat med Sonys support om det hela?
    Om inte tycker jag du skall göra det imorgon och i lugn ton beskriva felet och vad som hänt. Det är ju trots allt inte dom på supporten som monterat eller pillat med telefonen på verkstaden. Sonys support brukar vara riktigt bra att ha och göra med. De kanske inte säger att du får en ny utan begär in den till verkstaden igen och sedan tar ett snack med verkstaden om hur man kan komma på en ev lösning på ditt problem.

    Men börjar man istället skrika och leva fan mot supporten så skall du nog räkna med kalla handen. Har själv haft tillfällen då kunder ringt och klagat och då varit riktigt otrevliga. De får ett vänligt men bestämt "vänligen återkom när du kan prata civiliserat" innan man slänger på luren i örat på dom.

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk 2
     
    Flintlås gillar detta.
  13. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag kollade upp detta nyligen eftersom jag skulle bestrida en P-bot. Jag har alltid trott att det kan bli skitdyrt om man förlorar, men det blir det alltså inte om beloppet som man stämmer om är under en viss gräns (ett halvt prisbasbelopp).

    https://lagen.nu/1942:740#K18P8a

    Som synes är ersättningen vid småmål inte särskilt stor, och det är domstolen som avgör vad för ersättning som man ska betala.
     
  14. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Det är väldigt tråkigt att höra detta och att det inte har löst sig. Skicka ett PM till mig med dina kontakt uppgifter och IMEI nummer, så ska jag titta på det.
     
    Flintlås gillar detta.
  15. Flintlås

    Flintlås Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick telefonen idag (försök nummer tre) och nu är skärmen rak efter byte vilket är bra. Man har även bytt batteri samt lite annat... om man nu kan tro på vad serviceverkstaden säger det vill säga (andra försöket lyckades man jämföra batteritid i stand-by mot andra Solas trots att man hade telefonen mindre än en dag och man mätte även skärm mot ramkant "med skjutmått" utan anmärkning trots att det kunde bekräftas av flera säljare i butik att den fortfarande var sne och inte en "synvilla"). Har inte hunnit testa med SIM och så vidare men på utsidan ser det okej ut - peppar peppar.

    Det jag fortfarande är missnöjd med är att man först misshandlade mitt helt nya Copter-skydd... och nu den här gången fick jag inte ens tillbaks det. Det är 200 kr i sjön (plus bensin med mera, men men).

    Jobbet man gjort ser också ut att vara hafsigt gjort. Inte bara då på grund av att man förstörde och slarvade bort mitt displayskydd utan tejpen över batteriet (med serienummer mm) satt knappt fast när jag tog bort bakstycket. Har gnuggat fast den så gott det går men det ser ut som det skulle gjort om jag själv försökt byta batteriet. Halvdant och sjaskigt. Vill inte ens tänka på hur det ser ut på insidan om man inte ens kan klistra dit ett klistermärke ordentligt.

    Det sitter också ett par tejpsnuttar under simkortsdelen som jag är osäker på om dom satt där förut? Det ser ut som vanlig svart isoleringstejp som klippts till passande form. Kanske var så innan (?) men reagerade på det nu.

    [​IMG]

    Aja........

    Yes, ska kolla vad Xperia-Johan kan hitta för lösning. Och artig och trevlig är jag nästan alltid.

    Något mer utskick till verkstan blir det dock inte. ;)

    Känns ändå som lite overkill med tanke på telefonens pris?

    Tackar, tackar. Pm kommer!
     
  16. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Grejen är att om du resonerar så så kommer du aldrig fått rätt mot dem.

    För mig var det en principsak, en P-bot på 500 spänn (där automaten har skrivit ut en felaktig biljett trots att jag erlagt korrekt avgift).

    P-bolaget vägrade skriva av boten trots att jag kunde bevisa när biljetten var köpt och hur mycket jag betalat (jag betalde med kort). P-vakten hade ju dessutom fotat biljetten i rutan så de hade ju själva beviset på att biljetten var felaktigt utskriven.

    Men när jag skrev att jag såg fram mot tingsrättsförhandligarna så avkrev de plötsligt ärendet... De kör alltså med skrämseltaktik, de vet att folk är rädda för att en rättegång blir dyr. Men vet man att man har rätten på sin sida så är det värt det tycker jag.


    Så det är ju lite samma sak här, om Elgiganten räknar med att du inte vågar gå till rätten så... Utslag i ARN är ju inte tvingande (men jag vet inte om Elgiganten har som policy att följa deras utslag?).

    Är du säker på att du har rätten på din sida så är det bara att stämma dem (eller i alla fall börja med att hota med det). Och är det småmål (under 20 000) så brukar det inte ens bli förhandlingar utan rätten avgör baserat på det ni har skickat in. Så det blir normalt inte mer än den där femhundringen i inskrivningsavgift om man förlorar.


    Uppenbarligen är det många oseriösa företag som kan sko sig på att folk är för rädda för att dra saken inför domstol.
     
    Last edited: 28 nov 2012
    Flintlås gillar detta.
  17. Flintlås

    Flintlås Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En liten uppdatering på batteritiden. Allting, och då menar jag ALLTING, av. Inget SIM istoppat, inget minneskort, ingen datatrafik, skärmen bara på sporadiskt/sekundvis för att kolla batterinivå, och Gingerbread på fabriksåterställning från serviceverkstaden (vet inte varför keypad syns på screenshot eftersom jag inte använt den?). Det är med andra ord bara telefonen i sin lilla datafria bubbla som ligger och drar med skärmen släckt. Bilden togs vid 13% batteri, strax efter varningen om låg batterinivå. Det här är andra fulla laddcykeln (exklusive den från servicen):

    [​IMG][​IMG]

    Och här är innan service, 20% batteri, allt av:

    [​IMG]


    Tada! Tre vändor in på Deltaservice/Sony har lett till en förbättring på... ingenting? Nej, vänta nu..? Batteritiden är ju identisk (~3,2% per timme) och stinker fortfarande.


    http://talk.sonymobile.com/thread/50287?start=0&tstart=0

    Den här killen klagar på 18% drain efter 8 timmars stand-by. 18% på 8 timmar skulle vara en dröm för mig. Testa ~25% drain efter 8 tim med ALLTING av istället killen, SEN kan du ju gnälla. :innocent:


    Det här måste väl således vara ett måndagsexemplar eller kanske det bara är ännu en av dessa förargliga synvillor ("sjutmått" FTW)? Värt att notera också att alla Solas tydligen har samma strömförbrukning för det har man testat. Skrattgrät lite åt 'normal förbrukning i 1,5 dag' också, det är tragikomiskt tamejfan.

    [​IMG]

    Till Elgigantens säljares cred så kunde jag inte låta bli att garva lite åt hans övertydliga felbeskrivning som svar på detta. Tror han e lite sne han också. ;)

    [​IMG]

    [​IMG]


    Så vad tycker ni? Är det här okej? Någon som vågar tippa på vad jag får för batteritid om jag uppdaterar till ICS och slänger i ett SIM för övrigt? Wi-fi eller telesamtal vågar jag inte ens tänka på. Spel? HUGA! TRE vändor och man kan inte fixa det här eller ens erkänna att det är ett fel som befogar omleverans. Ingen vinner om man gissar rätt på huruvida jag är skitirriterad. Förstör mitt jefla displayskydd, tjafsar om jag är blind eller ej, slabbar dit förbannad isoleringstejp, kan inte klistra dit ett jaekla klistermärke som folk och försöker lura mig att man bytt batteri. Haha. Ahhh fy fa-aaan... *gråter*

    Jag litar på dig nu Xperia-Johan. Rädda mig innan jag får ett nervsammanbrott och kryper ihop i fosterställning på Elgiganten. :cry:

    Haha. Ja räknar man kallt med det så har man ju räknat rätt i mitt fall kan jag säga. Utmattningstaktiken fungerar utmärkt så här långt. :cool:

    Nej, men jag tackar hjärtligast för infon. Det är bra att veta alternativen om det nu skulle gå så långt. Har en bra dialog med Xperia-Johan som lovat att han ska titta lite närmare på det om jag masar mig ner en gång till. Om inte det funkar så blir det väl ARN och sen kanske, kanske ting. Får se hur det blir. Någonstans måste man ju ändå dra gränsen för hur mycket tid man är villig att investera så det blir något jag får tänka över isåfall. Med kompensation för displayskydd och andra utgifter plus eventuellt skadeståndskrav så kan det ju dock bli en slant så man vet ju aldrig.

    Tack, tack.
     
  18. eGGe

    eGGe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vad hände med uppdateringen (ICS?) till Sola?
     
  19. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    Funnits ute länge.
     
  20. eGGe

    eGGe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det var som tusan. För min telefon säger bara att jag har den senaste uppdateringen redan. Vilket är 2.3.7 i mitt fall =/