Varning för bedragare som säljer HTC Legend på blocket!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av brightsize, 28 apr 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. brightsize

    brightsize Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ville bara upplysa om vad man kan förmoda är en bedragare på blocket som säljer billiga Htc Legend (tidigare för 2500 respektive 2200 kr).

    Har haft kontakt med två olika personer med olika personnummer, inga mobilnummer men med samma kontonummer. Endast betalning till bankkonto, tycker att det luktar bedragare lång väg..
     
    Last edited: 28 apr 2010
  2. schween

    schween Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har nyss betalat denna killen efter lång mailkonversation. HOPPAS gud i helvete att de inte är en bedragare. har fått hans personnummer och adress. kollade upp adressen fick ett mobilnummer som jag ringde till och han svarade, finns även ett hemnummer.

    sökte på goggle på hans namn och kom till denna sidan som du har redigerat, men på goggle ligger allt de gammla kvar.

    vet ej fan va ja ska göra om man blivit blåst. Blir väl att polisanmäla isåfall
     
  3. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Ring banken, om du lagt in betalningen nyss. Förklara hur de ligger till. Annars skulle jag hota jäveln.
     
  4. brightsize

    brightsize Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men om du ringde till honom och ni faktiskt pratade (?) så får vi väl hoppas att jag har fel. Tyckte bara att allt verkade väldigt skumt när jag hade två liknande mejlkonversationer med två helt olika personer med samma kontonummer, som envisades med att jag så fort som möjligt skulle sätta in pengar på kontot, trots att annonsen redan var borttagen från blocket. Jag antog helt enkelt att samtliga personuppgifter var stulna och brydde mej inte ens om att ringa upp någon av dem.
     
    Last edited: 28 apr 2010
  5. schween

    schween Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lider ju inte av adrenalinattack och ångerst nu ifall:cry:. Man är så pantad som köper på förskottsbetalning bara för man inte orkar krångla med internetgiro och deras futtiga avgifter. Men som sagt än så länge är jag inte blåst, men nästa ons-torsdag kan man nog känna sig grymt blåst.

    En bedragare som lämnar ut sina uppgifter om sig själv har antaglige en hel rad anmärkningar från kronofogden och polisanmälningar på sig. Han kan fortfarande få snabba pengar utan att bry sig ngt vidare om de han bedrar. Dessutom så kommer man aldrig få pengarna tillbaka eftersom kronofogden går före med äldre anmärkningar. i värsta fall får han väl skaka galler en månad när rättegången är klar, om 1 år. Har han tur får han 30-40dagsböter och han fortsätter att luta folk


    ----
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tyvärr är detta med mycket stor säkerhet fiffel och båg, det finns ingen rim och reson bakom det priset - telefonen hade utan problem sålt sig själv i ett ögonblick redan vid 3 500:-. Oavsett hur desperat personen bakom var i jakten på pengar och med fogden bankades på dörren, så hade man definitivt satt ett högre pris!

    Stå på porten till banken sekunden de öppnar imorgon och be dem att avbryta transaktionen, så länge han inte har samma bank som dig, så brukar det i varje fall ta en dag innan överföringen är genomförd.

    Lycka till!

    brightsize: Om du har kvar vad han kallar sig på blocket och dylika uppgifter, dock inget personnummer, så har vi förstås inget emot att du publicerar dem här - så att inte fler blir lurade vill säga.
     
  7. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Om jag inte minns fel så kan man ringa Kronofogden och kontollera om ett personnummer har betalningsanmärkningar. Dock hjälper det ju tyvärr inte om säljaren uppger någon annans siffror.

    Gör som bernard skrev, häng på låset till banken när de öppnar.
     
  8. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Blocket verkar vara minerat område när det gäller mobiltelefoner. Jag själv hade en Köpes-annons där jag efterlyste en ADP1 (HTC Dream) som var svår att hitta till ett vettigt pris. Blev uppringd av en som sade sig ha en sådan. Snabb betalning och kunde skicka jättefort. På kontrollfrågan "Var har du köpt den?" gick det inte så bra dock. "Fick när jag jobbade i mobilaffär" var inte så sannolikt när den bara säljs direkt av Google.
     
  9. Oneiros

    Oneiros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Aningen OT kanske, men ett tips är ju att använda internetgirot vid distansaffärer på blocket e.dyl. De håller pengarna tills varan är levererad och godkänd.

    https://www.internetgirot.se/
     
  10. blysprutan

    blysprutan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hur gick det?
     
  11. brightsize

    brightsize Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja tänkte precis detsamma, hur gick det?
     
  12. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Blocket-fenomenet gäller inte bara mobiltelefoner, på andra forum varnas det för bedrägerier med andra varor:
    http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=41464

    Om nu någon skulle ha gått på ett sådant bedrägeri önskar de nog att de "bara" blivit blåsta på en mobiltelefon i stället.

    m v h Henrik
     
  13. Asakku

    Asakku Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I höstas gjorde jag blundern att betala för en Hero som jag aldrig fick. 3000 spänn åt helvete. Jag polisanmälde men har inga förhoppningar om att det ska gå någon vart -- har hört från vänner att polisen har en inofficiell policy att lägga alla ärenden under 10 000 kr på hög, då de får in många fler anmälningar än de har tid att följa upp.

    Jag lärde mig en dyr läxa, och kommer aldrig göra om misstaget. Mitt råd:

    BETALA ALDRIG FÖRSKOTT. ANVÄND INTERNETGIROT.

    Vill de inte gå med på internetgiro är de oseriösa i vilket fall.
     
  14. blittan

    blittan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har anmält en kille till blocket för bedrägeri (betalade dock aldrig honom).

    Mailade (fanns inget telenummer) på en Hero till tjejen för 1500:- med frågan om att använda internetgirot, fick till svar att sätta in pengarna på hans konto, hade dock även mailat på en till hero och fick samma kontonummer fast en annan persons uppgifter, så jag drog öronen åt mig och struntade i det samt gjorde en anmälan där jag bad blocket kolla upp dom två annonserna, ett par timmar senare fick jag ett mail från blocket där det stod att polisen var kontaktad och dom skulle kontakta mig om dom behövde mer information. Vidare var båda annonserna borta.


    Men jag hittade en annan hero (fick den idag, så nu blir tjejen glad när hon kommer hem från jobbet imorgon) den var precis så fin som säljaren sa och han var ärlig och öppen, pratade med honom på telefon först och vi kom överens om att använda internetgirot (vilket jag ofta gör), dock missuppfattade han allt så han godkände affären, skickade telefonen och jag hade inte betalat den :) Fick kollinummret samt kontonummer av honom, såg att den var skickad och tog en chansning och betalade. Så trots några rötägg finns det fortfarande mycket trevliga och ärliga människor kvar.
     
  15. tourqe

    tourqe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    även stött på denna säljare! sålde för samma pris samma mobil men sa att hon befinner sig i oslo å att jag skulle skicka pengarna(SWEDBANK) å att hon skulle posta mobilen! jag sa att min kompis är i oslo och kan träffa dig och ge dig pengar men efter det fick jag inget mer mail:teeth:
     
  16. gholam

    gholam Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gjorde samma misstag men fick ändå varan. Däremot var serienumret bortfilat!!! Säljaren hade ett företag och sålde sina gamla begagnade utrustning... På den tiden kunde man åberopa "god tro" men det kan man inte längre...
     
  17. schween

    schween Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej alla! Killen blev fälld i domstol för att under 1 månads tid gjort bedrägerier på blocket för 142 000 kr & och 8 månader på kåken. När polisen tog honom var han narkotikapåverkad också vilket ledde till ett längre straff. Sedan Juli i år har hans skuld på beloppet till mig legat hos kronofogden. men det är pengar jag aldrig kommer få se igen. Han hade varken pengar eller annan egendom att utmäta. Glad är jag ifall för att han fick skaka lite galler :D
     
  18. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Fick också en kille dömd i domstol för flera bedrägerier, men inga pengar fanns att utmäta... Men kanske"räddade"nån annan iallafall.... Och fick bort han ett tag iallafall.

    Edit: dömd, inte död :)
    Sent from my GT-I9100
     
    Last edited: 11 nov 2011
  19. Mulven

    Mulven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2009
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Lite VÄL hårt straff för bedrägeri.. Tycker du inte? :P
     
  20. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Ja, faktiskt :)

    Sent from my GT-I9100
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.