iPhone 3GS vs HTC Desire

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av roadrun, 27 apr 2010.

  1. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Efter att ha googlat lite.. verkar mina källor vara några månader gamla... Trodde inte jänkarna skulle va så snabbt efter Telia i lanseringen.. men det verkar dom vara. Ska bli intressant att se den utveckligen.
    (gotland är nästa område i sverige... att det skulle bli nr 3 i lanseringen world wide grundade sig på en misstro att amerikanska operatörer skulle hinna få LTE live)

    Men har ju antagligen rätt om att jänkarna inte kommer va först med det :P High Technology Company e kvicka dom :)

    EDIT:
    Den telefonen använder inte LTE.. den använder WiMAX som är en trådlös standard likt den i WLAN.. räckvidden är rätt dålig (runt ett par tre Km) och använder EV-Do som är än långsammare som hjälp. Med total max upload på 70 Mbit/s.. LTE ligger på (i teorin och maximalt antal radiosändare 4x4) 350+ Mbit/s. Nu kanske Ericsson/Telia Sonera själva är slarviga med benämningen och inte håller isär mobiltelefoni 4G och mobilt bredband 4G... Sen lär vi nog inte se dessa tekniker WiMAX/EV-DO i sverige som vi kommer se den i USA, eftersom Intel äger licensen i sverige. Men allt detta verkar jävligt luddigt just nu... verkar bli en till soppa där jänkarna kör en standard.. å resten av världen en annan... ungefär som jänkarnas val av Edge istället för som resten av världens val av UMTS i början....
     
    Last edited: 28 apr 2010
  2. Ajje

    Ajje Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag var i samma läge som du för ett par månader sen och var millimeter från att klicka hem en 3GS. Tur som fan jag inte gjorde det.

    Desire är det bästa köpet hittills och den bästa telefonen jag haft i min ägo. Jag har inte haft några problem med rosa skärm, 3G-WiFi, batterikapacitet eller minnesmängd.
    Allt fungerade out the box.

    Som nu har jag CoPilot 8 med Nordenkartor inlagt, men ändå gott utrymme kvar.

    Fortsätter HTC i samma stil går jag aldrig ifrån dem!
    Mina 5 cents bara...

    Skrivet från min HTC Desire
     
  3. roadrun

    roadrun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tja, klart att det skulle vara bäst att vänta på nya iPhonen, men vad jag har sett av det som har läckts så verkar den inte jätteintressant egentligen. Snabbare processor, förmodligen högre upplösning på skärmen, ny design, förmodligen bättre kamera + led-lampa, front-side kamera. Är väl egentligen den uppdaterade kameran som är intressant personligen, front-side kameran är helt ointressant och den nya designen verkar bra men kommer väl göra att det blir problem med diverse tillbehör som finns ute nu till gamla designen.

    Snabbare processor känns heller inte kritiskt för mig, har en 1G iPod Touch som funkar fint, upplever den bara som långsam ibland i mer krävande spel. Och 3GS'en ska ju vara rätt mycket snabbare...

    Det här är jag också lite orolig för, man ser ju hur illa det gått för Hero'n. Kanske vettigare att satsa på en Nexus One när den väl kommer till Sverige om man ska vara säker på att få kommande uppdateringar utan fördröjning.

    iPhoneOS har väl hittills kunnat uppdateras på de flesta iPhones/Touch fram tills nu när OS4 kommer och gamla (< 3GS) inte får alla funktioner (multitask).


    Sen kollade jag lite snabbt på om det går att jailbreaka telefoner med senaste iPhoneOS och det går ju tydligen inte. En 3GS utan jailbreak känns ju helt klart värdelös, iaf för mig.
     
  4. roadrun

    roadrun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag gick förra sommaren över till en Mac och har inte ångrat mig sen dess, är väl därför jag är lite kluven till att inte köpa en iPhone. Har tidigare varit rätt bra på att köpa saker som inte är speciellt kompatibla ;)
    Å andra sidan kör jag även Gmail och synkar kontakter/kalender dit så Android är ju inte helt galet.

    Håller med om nya Google-features...sen ryktas det ju mycket om att många ska komma till iPhone förr eller senare, t.ex. Google Goggles, men det tar ju såklart tid och vissa saker är väl enkelt omöjliga pga utvecklingsspärrar.
     
  5. roadrun

    roadrun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Alright, låter ju också bra. CoPilot är väl det program jag också har tänkt mig i just navigationsväg, låter bra att det inte tar så otroligt mycket plats som jag trott.
     
  6. roadrun

    roadrun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Får tacka för alla svar jag fått hittills, helt klart tankvärt :)

    Hur bra funkar Flash?
    T.ex. gametrailers.com, fz.se, fotbollskanalen.se? Läst nåt om att svtplay.se hackar, men att mobilversionen funkar bra. Finns ju även en länk till "Litet fönster" på svtplay.se, nån som testat det? (jag tänkte utifall att vissa klipp saknas på mobilversionen men finns på vanliga...vet inte riktigt hur det ligger till med det)

    Nån som kör nån bra app för video podcasts?
     
  7. coredev

    coredev Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja säga att Android vs iPhone handlar mindre om tekniska saker som multitasking och hastigheter. De kommer alltid tävla om varandra på sånt, och härma det som den andra gör bra.

    Istället tycker jag det handlar om hur du använder din lur. iPhone är statisk medan Android är dynamiskt. Din Android kan du göra så otroligt mycket mer persolig, med massor inställningar. Du kan anpassa telefonen efter ditt liv (med iPhone är detta lite tvärt om - du får anpassa ditt liv efter telefonen).

    Detta speglar sig även på forumet - som tidigare sagt så en del på problem med sina Android-telefoner. Majoriteten av dessa problem har med inställningar att göra. Jag ser detta i grund och botten som något positivt.

    iPhonens enda fördel var att den var först ut (med massor av appar på appstore) - men det är på mycket god väg att ändra sig. Jag har prövat iPhone och kör idag en HTC Desire. Det är en fantastisk skillnad som måste upplevas.
     
  8. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tror inte man kommer att behöva oroa sig för uppdateringarna. Detta har onekligen varit ett problem historiskt, men det var när HTC sålde ett par tusen enheter och antagligen hade en ensam stackars gubbe som satt och jobbade med uppdateringarna.

    Nu har de i Sverige (och övriga Europa) TV-reklamer och skyhöga försäljningssiffror och med tanke på den framgång de hittills nått (både Desire och Legend har sålt mycket bra sedan release) kommer de ha en större marknad - och förhoppningsvis råd att anställa en assistent till sense-uppdateringskillen :)
     
  9. roadrun

    roadrun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Helt klart en vettig poäng.

    Haha, ja, man får hoppas det. Men jag trodde dock att Hero'n sålde i rätt stora volymer?

    Nån som hunnit kika nåt på Flash som jag frågade om förut? Borde iofs kanske lägga det i en separat tråd.
     
  10. freddan83

    freddan83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    kan tänka mig att dom inte behöver bygga om särskilt mycket i sense till 2.2 heller...
     
  11. Greenz

    Greenz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor 8 - FRD-L09

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor 8 - FRD-L09
    ROM:
    Android 6.0 - EMUI 4.1

    Jag håller med dig här, inte vidare mycket dom kommer att få bygga om.
    (tror jag) , är knappast nån android expert eller nåt, men vad jag läst lite om det.
     
  12. AcidDroid

    AcidDroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har inga problem med WiFi-3g.

    Det med problem och buggar kan förklaras delvis med att man gör ett operativ system för flera olika hårdvaror, och i mitt tycke ett öppnare/friare OS.

    Tyvärr så hjälper det inte om man retar sig på problem som kan uppstå, men jag kan leva med de.
     
    Last edited: 28 apr 2010
  13. yottabyte

    yottabyte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Apple har putsat iPhone i några år nu.
    Desire är ny och utmanande. Den pressar gränserna som Apple inte har vågat närma sig vad gäller Flash, multitasking etc. och som jag har upplevt det klarar den inte riktigt allt det samtidigt.

    Iphone är väldigt låst. Jag ser den som en (bortskämd) barn alt. pensionärsmobil. Jag kan sitta i timmar och leka med inställningarna på min Desire medan man på iPhone kan...

    ...ja, möblera om bland alla sina apps. Jag har vänner som föredrar iPhone då de inte är så teknikkunniga och gillar att spela små spel och just nu leder som sagt iPhone på den fronten.

    Men allt beror självklart på användaren. Gillar man att ha frihet och pilla med telefonen hela tiden så väljer man en Android.
    Är man inte insatt i tekninkvärlden och ser att alla andra har smartphone (läs iPhone) skaffar man en iPhone utan att ens kolla andra möjligheter. svammel svammel....
     
  14. Grottroffe

    Grottroffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är lite förvånad att ingen tagit upp skillnad på skärmkvalitet... Hade nyss en ruggigt inbiten Iphone polare över med sin 3gs. Höll man mobilerna bredvid varandra såg ju 3GS:en sjukt färglös och till och med suddig ut. REJÄL klass skillnad! . Karljäveln försökte inte ens försvara sin köra telefon utan kunde inte annat än att hålla med.......
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi har en iPhone 3GS på ingående och tänkte göra lite jämförelser med fokus på bland annat skärmen, håll utkik på bloggen efter resultatet.
     
  16. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Satt bredvid kompis i helgen i mörkret och märkte samma sak, urvattnade färger och småsuddigt på 3GS. Dock har jag i jämförelse med en annan iphone i inomhusbelysning blivit varse den råsa tonen på desire.
     
  17. shoo

    shoo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Farsan var hemma hos mig häromdan med sin ihone 3GS 32GB med min HTC Desire.
    Vi jämförde lite och kunde konstatera att iPhonen var rappare. Men när jag inaktiverade live wallpappers så tyckte jag allt att det var näst intill i klass som iPhonen. Skärmen är ju ljusår bättre på HTC Desiren än på iPhonen även om det kan anas lite rosa i gråa partier så skulle jag aldrig byta bort den mot nått annat för det är det bästa jag nånsin sett i skärmväg på en mobil.
    Men när vi skulle börja överföra foton och dylikt så visar det sig att iPhonen har inte stöd för filöverföring via bluetooth. Tror det ska finnas en app dock som gör det möjligt att överföra mellan iphones och ipods men inte andra telefoner.
    Det gjorde farsgubben riktigt förbannad så nu ska han sälja den och skaffa en Android lur. Han har blivit trött på att allt är så låst och begränsat. När det gäller minnet i min HTC Desire så har jag faktist inte behövet mera än så länge men det beror nog på att jag kör spotify i den och behöver inte fylla den med en massa mp3or.

    /Shoo
     
  18. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det kanske är aningen orättvist att jämföra skärmarna mellan fräscha precis lanserade Desire och "gamla" 3GS. Apple kommer säkerligen att nå den nivån ganska snart. HTC Dream/Magic/Hero ger väl knappast någon fantastisk skärmupplevelse, medan Nexus One och säkerligen Desire (som jag inte testat) spelar i en helt annan liga.