Diskussion: Tablet eller phone UI

Diskussion i 'Google Nexus' startad av krutbjörn, 19 nov 2012.

  1. krutbjörn

    krutbjörn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Wear Active2
    Ser ut som att Nexus 10 vid köp kommer att vara konfigurerad att köra Phone UI, alltså inte det vanliga tablet-interfacet. På min nuvarande men defekta ASUS TF700 uppskattade jag den kombinerade statusraden och listen med mjukvaruknappar för bakåt, hem och programväxlare. Detta är i min mening ett bra upplägg som lämpar sig väl för en 10-tumsplatta då man kan ligga i sängen med plattan på magen utan att behöva lysta armen mer än nödvändigt för att ex.vis ändra ljusstyrka eller kolla ett inkommet mail. Att ha två lister och en massa svart, död yta känns dessutom onödigt.

    Tror ni att detta kan tyda på en framtida migration av gränssnitten på plattor och telefoner eller att det blir någon Nexus-specifikt? I fallet med Nexus 7 kan ju storleken spela in i beslutet, men med 10 tum känns det ju mest som en uppförstorad telefon. Hur ska ni göra? Ändra inställningar som kräver root-access eller finns det något annat/bättre sätt?

    Ämnet diskuteras här på XDA.
     
  2. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tror Nexus 10 kör tablet UI. Nexus 7 som är så liten kör med phone UI
     
  3. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Med 4.2 kör både Nexus 7 & 10 med samma UI. Tanken från Google är nog att telefonerna och plattorna ska upplevas mer lika varandra med jag saknar det gamla tablet UI lite på Nexus 10an då jag håller på att sträcka tummen ur led när jag ska trycka på Back.
     
  4. krutbjörn

    krutbjörn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Wear Active2
    Problemet som jag ser det, utan att ha provat Nexus 10 (men väl Nexus 7), är att det är oergronomiskt då det är svårt att komma åt navigationsknapparna och notifikationsfältet. Att placera navigationsknapparna i mitten av bottenlisten gör att man måste byta grepp om plattan för att nå dem. Dessutom fult och slöseri med svarta ramar upptill och nertill. Men det kanske bara är att vänja sig, om man ska se nexusenheterna som exempel på referensdesign.

    Edit:
    Läsvärt på Android Police

     
    Last edited: 20 nov 2012
  5. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Många som reagerat på att de kör phone UI, tanken från google är väl som kallt_kaffe säger att alla enheter ska kännas likadana och att man inte ska behöva anpassa sig när man byter mellan enheter. Däremot finns ju paranoid som låter oss välja vilket UI vi vill ha, ska se hur känslan med phone UI på nexus 10 blir när jag får den, är det skit så är det bara att slänga in paranoid :)
     
  6. Gojz

    Gojz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    539
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Länk till paranoid?
     
  7. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

  8. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Paranoid fungerar riktigt bra, hybrid engine gör att man kan anpassa varje app som man själv vill ha den, vilket är en stor fördel då vissa appar inte känner igen att Nexus 10 som en tablet.