Fråga: Övertyga mig

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av DonRon, 7 dec 2012.

  1. DonRon

    DonRon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har dom senaste åren ägt iPhones och varit väldigt nöjd.
    Simpelheten och användarvänligheten är nog det som tilltalat mig där.

    Nu är det dags för mig att skaffa en ny lur och jag funderar starkt på att inskaffa mig en nexus 4 istället för iPhone 5.

    Har tidigare aldrig haft en tanke på android pga apputbud (verkar inte vara ett argument längre) samt att de telefoner jag har prövat har lidigt utav "delay" dvs att själva os:et inte flytit på lika bra som på en iOS enhet.

    Hur ser det ut idag på den fronten?
     
  2. Marquzz

    Marquzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Har du själv inga argument att ser jag inte varför du skulle byta. Du säger ju själv att du är väldigt nöjd med IPhone.

    Men är det bara apparna och "flytet" som hindrat dig förut så kan jag säga att det är ingen fara på den fronten längre.

    Jag brukar säga att Android passar de som gillar att fixa med telefonen, man kan få den precis som man vill. Gillar man stora skärmar så är det ju bara Android som gäller.

    Men som sagt, personligen så byter jag inte om jag är nöjd, och jag är väldigt nöjd med min S3:a nu, men så har jag lagt ner mycket tid också (den är dock helt ok från början)
     
  3. gregoff

    gregoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Bytte precis från en 4S till en Sony Xperia V. Det som slog mig var att helt plötsligt var det mer som fick plats på skärmen (pga större skärm, gäller de flesta android-telefoner). Det mesta är till det bättre på android-sidan, men det är en sak som du missar om du lämnar iphone...

    i iphone är alla appar (och 3:e-parts appar) mycket mer "polerade" (i brist på bättre ord). Allt ser helt enkelt mer putsat ut än i android (förutom hem-skärmen på iphone som är vansinnigt tråkig). Men gillar du att göra din mobil till just din och anpassa den efter hur du vill att den ska fungera så är android enda valet för dig.

    I android är världen mer öppen för vad för appar som går att köra på enheterna. Vill du exempelvis att din enhet ska vara ljudlös om du vänder den uppochner? Knasigt exempel men säger lite om vad man får göra med en android via 3:e-part. (utan såkallad jailbreak/root).

    Visst man ska vara mer vaksam på Google Play än i AppStore, men i 99,99% av fallen är det inget du behöver tänka på (enligt mig).
     
  4. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Nu har jag då varken haft en iPhone 5 eller en Nexus 4, men har istället en iPhone 4 och en Galaxy Nexus som jag kan utgå ifrån (vilka jag ägt båda två).

    Med iOS så får du, som ovan skrev, ett mer polerat OS där allt är mer enhetligt än vad det i dagsläget är i Android OS. Det finns, tro det eller ej, fortfarande mer kvalitativa appar i iOS än vad det finns i Android än så länge, men det börjar bli ändring på det (dem är dock inte riktigt där ännu). Med en iPhone så ingår även begränsningar, vilka du säkerligen redan känner till.

    Min Galaxy Nexus, som körde Android OS 4.1 Jellybean när det precis kom ut, var en fröjd för ögat och mjukheten som man finner i iOS var nästan där (inte så stor skillnad). Om utvecklare av appar till Android OS blir mer mån om att följa de riktlinjer Google suttit upp så kommer det bli ett topp-OS som är betydligt mer enhetligt med Holo-temat. Med Android medföljer även fler möjligheter till att ändra utseende på i princip allting (dock gäller ROOT för djupa ändringar). Detta medför även risker att förstöra telefonen.

    Jag är varken för eller emot något av de bägge operativsystemen, men om du känner dig nöjd med iPhone i dagsläget så ser jag ingen anledning till att byta.

    Jag står själv i valet mellan iPhone 5 och Google Nexus 4 så jag lägger till denna tråd som prenumeration för att se vad andra har att säga till om saken :)
     
  5. haks

    haks Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Använde iphone 3 och 4 i fyra år, tills jag i somras köpte en Galaxy S3.
    Var först slagen av vilken härlig skärm det var, min gamla iphone kändes som en leksakstelefon.
    Men sen började det jobbiga. Vilken Rom skulle jag köra med, hur skulle mina hemskärmar se ut osv. Blev överväldigad av alla möjliga sett jag kunde förändra min telefon på.
    Ios har ju inte (jag har aldrig jailbreakat) dessa möjligheter.
    Jag fann mig själv hålla på och pilla mer och mer med min telefon. Min fru vart sur att jag spenderade mer tid med telefonen osv.
    När jag har haft iphone handlade allt mer om appar, spel osv. Tog jag upp telefonen så startade jag en app för att kolla något eller spela ett spel.
    Men min S3'a var hela tiden framme och jag försökte förändra, förbättra och förnya. Hade inte tid att spela på den för jag skulle kolla någon ny widget, tema eller Rom. Ville hela tiden få den att se ut som vanilla android, CM 10 funkar sådär på exynos.
    Sålde nu denna S3'a 1,5 månader sen då jag vart less på touchwiz och fick nys om Nexus 4. Missberäknade release och släpp av telefon en aning.
    Min förhoppning är nu att Nexus 4 med vanilla android ska ge mig lugn.
    Att jag kan använda den på samma sätt som min iphone, bara som en telefon med massa bra program och spel på, den kör ju redan vanilla android.
    Så förstå mig rätt nu, jag älskar android för dess möjligheter, men jag gillar inte att jag lägger så mycket tid på det.
    Iphone 5 lockar med sin simpelhet, kamera och för att det är en jäkligt sexig telefon men kartorna och google now lockar jäkligt mycket i android.
    Jag brottas fortfarande och kommer göra det ända tills jag får min nexus 4 med posten, förbokad första dagen den kom in på webhallen.
    Är ganska säker på att jag kommer bli nöjd, men skulle förmodligen även bli riktigt nöjd med en iphone 5.
    Fick dessutom köpa mig en billig telefon, en htc legend, vilken tyvärr inte gör android rätta. Kör CM 7.2 som funkar klockrent men ändå, jag tar hellre min frus iphone 4 när jag sitter och slösurfar i soffan. Den flyter på bra fortfarande.
    Tänkte att jag bara skulle lufta mina tankar om detta litegrann, tyvärr gjorde det mig själv ännu mera osäker. Usch näe, nu måste jag jobba. Lycka till i ditt val.
     
    sailor67 gillar detta.
  6. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Det där är ju så personligt det kan bli, alltså från person till person. Jag har kört med Android sen Nexus One kom ut och okej att det är kul att ändra grejer men inte satt jag hela dagar och skulle ändra grejer hela tiden bara för att det går.

    Bara för valmöjligheten finns så är man ju inte tvungen att använda det. Jag hade en 3GS innan det och hade den jailbrekad enbart för jag tyckte det var så extremt tråkigt att man inte kan göra något med den än att starta olika appar. Även med jailbreak så tyckte jag inte att jag fick ut lika mycket av den som jag skulle vilja.

    Det är självklart kul att upptäcka nya saker och jag håller med dig om att det är lätt att fastna i det träsket där man bara vill ändra på allt hela tiden och aldrig är riktigt nöjd. Sen är det också väldigt personligt vad man är ute efter. Är man, som trådskaparen, nöjd med sitt nuvarande val av OS så skulle jag nästan hellre kanske sett om en bekant har införskaffat sig t.ex Nexus 4 så man kan känna och klämma på den lite innan man hoppas över helt och hållet och sen ångrar sig.

    Även om iOS skulle kommit med riktigt sjuka funktioner som skulle lockat 90% av android-folket så skulle jag med största sannolikhet inte hoppat över. Jag har alltid varit intresserad av Open Source och har kört med Linux på mina maskiner sedan 2003 eller något. Så för mig är Android ett självklart val för det finns en riktigt stor community som gör allt möjligt, det finns många opensource appar och hela operativsystemet är open source.

    Men som sagt, är man ute efter att allting bara ska fungera och vara så enkelt som möjligt så funkar iOS bra, inte för att Android är krångligt och dåligt för det är det verkligen inte, det är bara upp till var och en att bestämma vad man gillar bäst :)
     
    marulk gillar detta.
  7. haks

    haks Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Precis, och det var ju det jag var ute efter att förmedla.
    Problemet för mig var nog att min S3'a inte var den telefon jag egentligen ville ha. Jag ville ha en ny telefon, S3 var den mest hypade (så vitt jag vet) telefonen i somras, och jag var lite lagom less på ios. Det blev ett köp. Men jag ville i princip att den skulle vara en Nexus telefon. Trodde nog i min enfald att android är android, oavsett från vilken tillverkare man köper sin telefon. Visade sig att det stämde inte riktigt.

    Så är det såklart, men jag berättar hur det funkar för mig. Inte för att jag satt hela dagar. Är svårt med jobb, fru och 2 barn att få tid till mycket annat, men den tid jag hade för mig själv och som jag valde att lägga på min telefon gick oftast åt till just detta.

    Nu är jag riktigt sugen på min Nexus 4 för att se om den kan ge mig den ro min S3'a inte gav mig.
     
  8. DonRon

    DonRon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En annan anledning varför jag alltid hållet mig till iPhones är väl byggkänlan och dess kvalité. Jag har prövat både s2 och s3 men har retat mig så fruktansvärt på den plastiga känslan. Många tycker säkert detta är en bagatell men om man endå ska betala för en highend produkt så har iaf jag krav på att det ska kännas att man håller i en gedigen kvalitets produktion.

    Att nexus 4 är gjord av glas faller helt ypperligt i min smak.
    Reser till England om 2 veckor, kanske blir ett köp där ;)


    Tack för alla era svar.
     
  9. lindman

    lindman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    HAHA jag sålde min S3a av exakt samma anledning, jag vart aldrig nöjd med UI. Min Nexus 7 har jag aldrig behövt ändra något på och jag hoppas jag inte behöver det med N4. Och till TS det absolut bästa med Android är Google Now, skulle knappt klara mig utan det.
     
  10. infamy

    infamy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Iphone= En konsoll, få funktioner men de funkar utan att man behöver bry sig eller förstå för den delen. Går att jailbreaka för att få mer android kännsla men det är mer jobb och mer motstånd från apple.

    Android= En dator, mängder med möjligheter men möjligheterna kommer när man förstår.
    Man kan dock få enkelheten i android på samma sätt som iphone, låt bli att mecka helt enkelt. Betydligt billigare hårdvara och telefonen är aktuell längre då det det finns mer möjligheter till ny mjukvara.
     
  11. Ellerström

    Ellerström Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Antar att du menar custom roms? Annars är ju just uppdateringarna av os:et nästan enbart en fördel som finns hos iPhone/Nexus serien och inte hos android i allmänhet. Jag menar att det är ju bara med dessa telefonmodeller som man är garanterad de senaste uppdateringarna direkt när de släpps och garanterat i ex antal år efter telefonsläppet.

    Sitter med en Galaxy Note som inte fått Jelly Bean ännu (om man inte vill köra testrom/custom rom) en sådär 6 månader efter att Google släppt Jelly Bean, så jag talar av erfarenhet.


    Tapatalked
     
  12. lolbazor

    lolbazor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 681
    Mottagna gillanden:
    244

    MINA ENHETER

    Iphone 4 får visserligen ios6 men laggar sönder på den. Det var nog det personen menade kan jag tänka mig.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  13. anarfox

    anarfox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    För att inte nämna att de plockar bort många nya features i os:et på gamla lurar.
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag vill påstå att Android är mer användarvänligt och simpelt än iOS. Det enda som talar för iOS är att hårdvara och mjukvara är anpassade för varandra (därför iPhone flyter på så bra trots att hårdvaran inte är bäst på marknaden) samt om du har andra Appleprodukter.
     
  15. affaren

    affaren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    har haft Iphone sedan första dagen de släpptes i Sverige. Sitter just nu med en 4s och börjar känna att det kan vara dags att testa någonting nytt, men det är två saker som för tillfället stoppar mig.
    Det första är airplay. I hemmet finns bara mac datorer och även en apple tv samt airplay högtalare. Allt är verkligen riktigt smidigt och att streama film/musik är verkligen viktigt för mig och jag måste säga att apple har löst detta otroligt bra. Finns det någon lösning för android att streama spotify till airplay-högtalare? I sådana fall är jag riktigt sugen på att byta.
    Den andra och kanske inte riktigt lika viktiga saken är iMessages. Min familj och nätan alla mina kompisar har iPhones och trots att skillnaden mellan sms och iMessages inte är enorm är det faktiskt riktigt smidigt.

    Apples styrka är att alla deras produkter fungerar så bra tillsammans. Allt bara fungerar. Tyvärr börjar jag bli lite trött på ios och kommer på mig själv mer och mer att snegla på android.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Känns ju vettigt att fortsätta med iPhone om du har så många Appleprodukter, tycker att det fungerar bra och gillar iMessage. Vad är det som gör dig "trött" på iOS? Nyfiken på Android? Även om jag föredrar Android vet jag inte om dess fördelar överväger synkningen mellan Appleprodukter.