App gnäll

Diskussion i 'Allmänt' startad av SooDroid, 4 nov 2012.

  1. SooDroid

    SooDroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Varför ska användare gnälla över gratisappar helatiden!?
    Håller på som att Jorden går under, det är GRATIS!

    Nu är det utvecklarnas tur att gnälla..

    Likadant med de som köper appar, så ska det stå någonting fjantigt
    i kommentarerna där de vill ha tillbaka pengarna för riktigt små anledningar. Appen kostar runt 7-8 kronor gå och köp ett tuggummi istället då om du tycker det är värt pengarna mer, för det är det man får för pengarna.

    Tycker alla utvecklare ska bojkotta gratis och börja ta betalt för sina appar, så de här människorna kan få smaka på vad det egentligen skulle kosta.




    Bitter men på benen.. :ehm:
     
  2. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Känslan jag fått av att läsa kommentarer på olika appar är att det ibland ställs högre krav på gratisappar (eftersom de inte kostade något) medan vissa användare kan bortse från misstag eller stora buggar i betalappar eftersom de ändå har betalat för dem och använder dem oavsett. Jag har svårt att se logiken där.

    Ja, det är lite tråkigt att många inte verkar vilja betala för sig - framförallt när det är så små summor det handlar om också. Däremot tycker jag inte det är fel att ställa lite högre krav när man betalat för en app.

    Nu blir man nyfiken, får man ta sig en titt på dina appar? :D
     
  3. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag har haft några applikationer på Play Store ett tag nu, och har fått några dåliga recensioner under den tiden.

    Jag måste dock säga att det ger mer om någon ger en utförlig och vettig förklaring till varför de inte tycker om min applikation, än en kort sådan om varför de gör det (även om detta självklart är trevligare på ett annat plan), särskilt om de är villiga att uppdatera sin recension om/när jag åtgärdat felet de fann eller lagt till funktionen de saknade.

    Det är mycket tråkigt med användare som sätter en etta i betyg, skriver mycket lite eller ingenting alls och sedan avinstallerar applikationen innan utvecklaren har en chans att uppdatera den, men det är dessvärre sådant man får ta. :)

    Då jag än så länge inte lever på min applikationsutveckling utan har den som en hobby vid sidan om skolan och jobbet så ser jag min ganska låga försäljningstakt (ungefär ett köp om dagen) som en morot för att göra applikationen bättre - även om jag nu inte haft tid att uppdatera den på ett tag - och till att fundera ut nya idéer som kanske kan dra in mer pengar.

    Jag förstår din frustration, men försök se det från den ljusa sidan. :)
     
    SooDroid gillar detta.
  4. SooDroid

    SooDroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja jag blev lite ur balans igår när det blev för mycket nedåt för mig, men jag menar dock det jag skrev. Ska se det från den ljusa sidan, det finns större problem att titta på om inte annat. :)
     
  5. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det kan jag förstå. Jag håller med om att kraven på gratisapplikationer är för högt ställda i många fall, och det är generellt sett svårare att få betalt för utveckling för Android än iOS, men jag hoppas att åtminstone det senare ändrar sig så småningom.

    Sent using Tapatalk
     
    Last edited: 5 nov 2012
  6. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    Jag har en teori om detta. Jag tror att dom som är villiga att betala är lite mer mogna i sättet. Kanske rent av äldre och har inte samma dampiga och bortskämda attityd som en del yngre tyvärr har.

    Sedan tror jag också att har man gått och köpt något så försöker man se fördelarna istället för nackdelarna. Vem går och köper något och sedan erkänner att de man köpte sög? Då är man ju själv en loser som gick på en nit och ingen vill väl gå på en nit? Det är rätt vanligt beteende. Man ser de exempelvis tydligast på Fanboys, i synnerhet bland apple/android eller xbox/ps3.

    Jag fascineras av hur folk ständigt måste försvara sin investering. :)
     
    SooDroid gillar detta.
  7. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Vilken är nitlotten av xbox/ps3 då?
     
  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Det finns väl ingen nitlott? De beror väl på vad man vill spela och vilken konsol man själv föredrar.
     
  9. Spets

    Spets Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är på helt enig här!
    Det mesta kostar runt 8 kr. Är inte det gratis??

    Det verkar som att det är lättare att ta betalt för sin app i äpple affären.
    Varför??

    Jag betalar gladeligen 8 kr för något som verkar kul, fint, bra, intressant lr vad det nu kan va :)

    Och....ibland kan man väll få gnälla tillbaka?? :D
     
  10. McTerry

    McTerry Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    De flesta vet inte ens varför de inte tycker om en app eller vad det är som fungerar dåligt. Skulle man fråga dem vad det är som de inte gillar eller vad är som inte fungerar, så har de oftast inget svar.

    Men samtidigt är det konsumentens rätt att klaga eftersom många utvecklare är väldigt nonchalanta och tror att de kan lura på sin skit till vem som helst. De tar betalt för något som knappt fungerar och oftast så struntar de i att fixa buggarna. Varför slänger man in reklam i sina appar för? Vad är meningen med det? Tjäna pengar? HAH! Man kan tjäna pengar genom att ett vanligt förvärvsarbete.

    Många utvecklare lever i en fantasivärld där de tror att de ska bli miljonärer. Det är klart att folk blir förbannade och klagar. Detta gäller inte bara i mobilvärlden, utan även i den övriga mjukvaruindustrin för datorer etc. "Här har du en mjukvara där vi bestämmer hur den ska användas, och som vi har full kontroll över och ser exakt vad du gör". Jo, tjena! Det gillar vi va?

    Knappast!
     
    Last edited: 9 dec 2012
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag läste nylingen boken Free av Chris Anderson som just handlar om gratismentaliteten och hur man kan tjäna pengar på att ge bort sina produkter.
    Om något är gratis så finns det inga gränser eller hinder för kunden. Kunden behöver inte ta något beslut om produkten är värd priset. Så fort det kostar något, även om det bara är 1 kr, så uppstår ett hinder och ett beslut måste tas. Det uppstår en mental barriär.
    I Play Store blir det två hinder. Först ska kunden bestämma sig om produkten är värd priset och sen ska även ett kreditkort läggas upp i butiken och då kommer frågan om man litar på att det är säkert m.m.

    Apples App Store är mycket svårare att börja använda utan att lägga upp sitt kreditkort vilket gör att de flesta har lagt upp det och då försvinner ett stort hinder till köp.
     
    SooDroid gillar detta.
  12. Spets

    Spets Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det här är ju en jätte intressant tråd.
    Bra poänger både McTerry och e7andy.

    Jag satt själv och leta runt i både Apple store och google play igår efter att jag postat här, för testa hur jag själv faktiskt beter mig. En klar tankeställare :)

    Jag är ny här på forumet, och jag tycker att det är super kul med många bra åsikter!
    Om någon är intresserad av vad jag knåpar ihop så går det att söka på artojo i play store.
    Jag tar gärna emot feedback.
     
    SooDroid gillar detta.