Problem: Batteritiden suger

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av velonoir, 20 okt 2012.

  1. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Det finns bra applikationer för att kolla vad som är boven.

    Exempelvis Better Battery Stats.
    Det ger goda indikationer kring vad som drar i bakgrunden.

    Jag har Facebook meddelanden/push aktiverat. Mailen kollas en gång i timmen per automatik osv.
    Det fungerar alltså helt okej för min del.

    Kolla upp den appen så får du se vad som drar utan att du ser det.

    Lycka till

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
  2. bloop87

    bloop87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack Hotel :). Har börjat få bra batteritider nu igen.. Ingen aning vad det var som låg och spökade.. Dock säger min Better Battery Stats att något som heter AudioOut_2 väcker mobilen.. har du någon aning vad det ä? har börjat få känslan av att det är alla ljud som kommer från telefonen, som t.ex. om de ringer så aktiveras den m.m... :P
     
  3. velonoir

    velonoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    För ca en vecka sen fick jag tillbaka telefonen efter ett andra varv hos reperatören. Denna gång hade de bytt moderkort (heter det så på en telefon?). Men samma värdelösa batteritid, 50% försvinner vid standby på 8 timmar på natten.

    Dessutom hade den innan bytet och även efter, problem att ibland koppla upp sig på wifi. Trots full signal (står ju rakt under), så kan den inte koppla upp sig pga brsitande signalstyrka (eller nåt sånt). Är jag i en lokal med flera accesspunkter, ville den absolut inte koppla upp sig på wifi via den andra ACP den hamnar hos. Omstart av hela telefonen fungerade ibland. Oftast fick jag ingen wifi alls. Gick jag tillbaka till den första ACP så fungerade det. Ibland.

    Dessutom hade en ny egenskap dykt upp efter bytet. Gick jag in i e-postappen, sänktes ljusstyrkan till ett minimum. Men kom tillbaka när jag gick ur appen. Ibland. Hände några gånger att det fortsatte vara svagt ljus när jag var på hemskärmen. Löstes genom att starta om telefonen helt. Ja, jag hade gått igenom alla inställningar som har med skärmen att göra.

    Så nu är den tillbakalämnad, "köpet" hävt, och abbonemanget uppsagt med omedelbar verkan. Pengar tillbaka och inga framtida migränanfall eller utgifter.

    Har ju fått en iPhone 4S på jobbet som fungerar perfekt, och kostar gratis.

    Vet inte om det är fel på Android, Samsungs hårdvara eller Touchwiz. Men fungerar gör det inte.

    Så nu är frågan, ska jag våga köpa en Google Nexus 7" eller satsa på säkra kort som iPad mini?
     
  4. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    byt till den vanliga sgs3, håller med om att 4g är så överskattat, det är då inte värt den extrema batteriförbrukningen som är normalt tydligen :(
     
  5. velonoir

    velonoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    4G var en av argumenten att jag tog den. Men nu har jag som sagt en 4S från firman, å jag sparar därmed ca 3000-5000 kronor per år.
     
  6. AX3L

    AX3L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Haha, någon som är bitter över att han köpt den gamla modellen? Stäng av 4G när det inte behövs så slipper du alla problem samtidigt som du kan slå på 4G när du vill ha snabbare internet typ som hotspot. Och oavsett nät, njut av den extra GB RAM :)
     
  7. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Min drar då inte märkbart mer med 4g på

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  8. bloop87

    bloop87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem med ljuset när man går in på mailen. Samt att batteriet drar mer batteri i standby än min bärbara dator. Helt otroligt. Haft den på laddning två gånger idag... Så jag ska också försöka få min hävd. Vad sa du till dem för att de skulle förstå? Alltså vad var de som gjorde attdu kunde häva köpet?
     
  9. Patlan

    Patlan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Självklart en Nexus ;)


    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Lånar tråden, funderar om det verkligen ska vara så här, känns som min mobil ballat ur.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Blir kanske att återställa den *suck* :ehm:

    Det är ju nästan 6% per timme... ska kanske tilläggas att jag har samsung extended battery kit i fall ni undrar hur jag fick ut 10h och ändå har drygt 40% kvar
     
    Last edited: 5 apr 2013
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Gjorde en återställning... det hjälpte inte :/
     
  12. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Ska vara hur då? Du visar ju inte hur många timmar skärmtid och sen har du inte 4G heller...
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Nej för att jag hade redan stängt av 4G eftersom det dra ännu mer då, man kan väl fortfarande se om det är rimligt även om inte har 4G igång.

    Och vad gäller skärm tid så har du ju totala tiden samt att det står 31%, vad är problemet?

    På 10 h har det gått åt ~60 % --> 0,1667 h per %
    31% skärmtid innebär således 0,1667 x 31 = 5,16666.. h

    Men frågan är om det är rimligt med att telefonen drar 6% per timme?
     
  14. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Vad är problemet?

    Problemet är att du vill ha hjälp men kaxar med att man kan räkna ut tiden istället för att du säger den själv och det är dessutom andra som har problem när de frågar?

    Sen räknar du helt åt helvete fel, med din beräkning har jag över fem timmars skärmtid på min nexus 4 som bara kört 2 timmar sedan laddning.
     
  15. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Jag kaxar mig absolut inte! Har det möjligtvis slagit dig att jag inte vet var man ser skärmtiden förutom i ovanstående bilder. Istället för att svara som du gör, på ett drygt sätt, kanske du ska hjälpa till och informera hur man gör, det är trots allt det communityn går ut.

    Jag trodde helt ärligt att det räckte med den infon på bilderna, men om det inte gör det så säg vad som behövs och hur jag får tag på det.

    Hade räckt med "Nej det där stämmer nog inte... gå in där, kolla på x och säg hur länge skärmen varit igång" eller hur?

    Och ja siffrorna är fel, men inte på grund av beräkningarna, utan för att jag tolkat information som presenteras i grafen och tabellen fel.

    Trodde att procentsatsen efter varje process var kopplat till "42% -Urladdning". Men tabellen visar procent kopplat till tiden.

    I vilket fall som helst så borde skärmtiden vara 3 timmar. Beräkningar tar jag inte med så att ingen känner sig förnärmad.

    Ps. Anledningen till att jag tog med beräkningarna till att börja med är inte för att visa att jag kan eller vara kaxig men för att visa hur jag gjorde och tänkte, precis så att andra ska kunna testa och påpeka om man gjort fel.
     
    Last edited: 8 apr 2013
  16. Jens

    Jens Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Tryck på procentsatsen som visar skärmens åtgång. Vips har du i timmar, minuter och sekunder hur länge skärmen varit tänd.

    3 timmar skärmtid är inte illa.
     
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Tack så mycket, det var ju enkelt :P

    Jo det är väl bra i sig, men jag har som sagt det större batteriet. Tycker ändå det är helt galet att den drar så pass mycket per timme. Men det verkar tyvärr vara så med denna telefonen.
     
  18. Slappy

    Slappy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nu bumpar jag en gammal tråd men råkade själv ut för samma sak och hittade faktist vad det var som gjorde att Wlan_rx_wake problemet uppstod, grejen var att det hände både på min s3 och på min mors galaxy platta, batteriet tog slut så jävla snabbt så jag misstänkte direkt att dom båda led av något annat, när jag kollade närmare på wifi ikonen på mobilen så såg jag att min nedladdningspil aldrig slocknade och att jag alltid tog emot paket från något. hittade någon app som visade exakt var jag tog emot paket ifrån och det visade sig att det var min dator som skickade paketen. Jag postar en länk här som förklarar exakt vad det var som gjorde det och hur jag fixade det, efter jag gjorde detta så drar mitt batteri max 2-3% batteri med wifi igång i timmen.



    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=41891468&postcount=36

    Jag hoppas att detta hjälper er som haft problemet :) .
     
  19. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro

    Hallå!
    Lysande med något som faktiskt ser ut som en lösning!

    Jag undrar dock om den här problembeskrivningen angående PC-wifi paketen, gäller även mig som har datorn avstängd nattetid osv(Med samma problem hos luren fortfarande).

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
  20. Slappy

    Slappy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har svårt att tro det, när jag stängde av min dator för att se om det var det som var problemet så slutade nedladdningen till mobilen helt, det verkar som att datorn skickar paket så länge den är på och detta beror på 2 olika tjänster, Ip Helper och Windows Media Player Network Service, om problemet fortsätter på din telefon så skulle jag rekommendera att ställa in så att den kör statisk ip genom routern då jag sett att detta verkar lösa problemen för en del med, mitt fynd verkar mer ha att göra med dom som har problemet där statisk ip inte hjälper.

    Största problemet med det jag skrevit är att om du har problemet på ett universitet/arbetsplats så är det inte mycket man kan göra åt det tyvärr mer än att köra med wifi avstängt.