Problem: Meddelande från google !!

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av mickelsen, 12 dec 2012.

  1. mickelsen

    mickelsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    One plus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    One plus 8 Pro
    Hallå alla!


    Såhär är det. Jag rootade min Nexus i Lördags, sen var jag rätt sugen att lägga in JB 4.2 som inte kommit officiellt till min lur ännu. Då la jag in en ROM från denna sida som heter Muzzy’s Android 4.2 ROM: http://galaxynexusroot.com/galaxy-nexus-gsm-roms/android-4-2-rom-root-for-galaxy-nexus/

    Allt fungerade frid o fröjd till idag vid lunch så kom JB 4.2 officiellt till luren, och dum som man är ibland tryckte jag installera. Telefonen startade om, och efter någon sekund så kommer bilden på en liggade Android med magluckan öppen och en röd varningstriangel. Jag tog ur batteriet och startade telefonen, det hade gått bra.
    MEN nu vid 6-tin så fick jag ett sms från "Google Inc" som löd:

    Your phone seems to be rooted, the warranty is now voided and you will no longer be able to access Google services like Google Play.

    Vad är detta?! Jag trodde Google inte brydde sig om man rootade telefonen?
    och VAD ska/kan jag göra? kan jag lägga in orginal fort som fan?

    Tack!
     
  2. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Kan säga att det meddelandet inte är från Google iallafall :-).

    Vol

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    När du låser upp bootloadern för att kunna roota och flasha romar går du med på att din garanti försvinner. Dock ska det inte påverka om du kan använda Googles tjänster eller inte. Google bryr sig nog inte speciellt mycket om folk rootar med tanke på att det står så här där man laddar ned factory images till Nexusenheterna:

    Från https://developers.google.com/android/nexus/images

    Dessutom är Android open source, vilket innebär att nästan vem som helst kan ladda ned koden för att göra sin egen rom. De skulle knappast fortsätta ha Android open source om de tycker att det är dåligt att folk rootar och flashar sina enheter.

    Jag har själv haft två enheter, en Galaxy S och en Galaxy Nexus och båda har varit rootade. Det enda meddelande jag har fått från Google (ett mail med @google.com som avsändare) är ett välkomstmeddelande. Första gången jag startade min Nexus och andra gången tror jag var när jag flashade tillbaka till stock från CyanogenMod. Sedan dess har jag flashat stock ett flertal gånger, men har alltså bara fått meddelandet två gånger.

    Jag säger alltså som förra talaren: det där meddelandet kommer nog inte från Google. Jag föreslår att du googlar meddelandet och ser om du hittar fler som har fått det.
     
  4. mickelsen

    mickelsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    One plus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    One plus 8 Pro
    Tack för ett bra svar!
    Garantin skiter jag f.. i. Det vet jag om att den försvinner när man rootar telefonen.
    Min spontana tanke var att ignorera smset, men sen fick jag detta utav en kompis som är ganska uppdaterad på området:

    "Fyyyfaaan, Google har börjat spärra telefoner som rootas från å med förra veckan. De blir obrukbara efter 3 dygn så måste man lämna in telefonen för uppspärrning så jag hoppas att du inte rotat än utan vänta tills swedroid har släppt en fix."

    Jag ringde upp honom och han berättade att han läst på Googles officiella blogg att från och med förra veckan skulle dom börja spärra telefoner som rootas, dom som rootades innan förra veckan skulle dom inte bry sig om.
    Detta är inget ni som är mer pålästa och uppdaterade inom rootning hört talas om?
     
  5. bombay

    bombay Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    758
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Jag tvivlar starkt på att det där är sant..
     
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Googles officiella blogg är väl den här om jag minns rätt? http://googleblog.blogspot.se/

    Jag har scrollat igenom både hela november och december månad och sökt efter ordet "root" och den enda träff jag får handlar om Google Now.

    Jag tror att Google skulle förlora väldigt många användare genom att blockera root. Android är känt som ett väldigt öppet operativsystem och om det inte är öppet längre kommer kunder snabbt försvinna. Det Google tjänar mest pengar på är annonser. Att folk leker med sina telefoner och känner att de kan göra vad som helst med dem är bara en fördel. Ju fler enheter med Android desto bättre för Google. Är kunderna nöjda kommer de fortsätta med Android = mer annonsintäkter.

    Och dessutom, hur skulle Google över huvud taget kunna få reda på att telefonen är rootad? Jag kan ha fel nu, men när en enhet rootas är väl allt som händer att ett bibliotek skrivs till /system?

    Återigen håller jag med skribenterna ovan: jag tror verkligen inte att Google har blockerat sina tjänser för användare med root och jag tror inte att de någonsin kommer göra det.
     
    mickelsen gillar detta.
  7. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Han jävlas nog bara med dig! ;)
     
  8. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Haha! IRL-trollning är en riktig konst. :)
     
  9. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Det är din polare som jävlas med dig.
     
  10. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Haha! Trolling is an art. Du får nog tänka till om du skall slå det där när du slår tillbaka :>.
     
  11. cyprox

    cyprox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Trollolol

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  12. Jonte1234

    Jonte1234 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 feb 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Detta är nog troll ja.. :)
     
  13. mickelsen

    mickelsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    One plus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    One plus 8 Pro
    Tänkte jag skulle följa upp detta inlägg och säga att det hände fan inte ett skit :)
    Misstänker att det inte var stock ROM jag la in första gången och skaparen av den romen tyckte kanske det var roligt eller något!
    Tack iaf för alla svaren, det lugnade nerverna :)
     
    Last edited: 31 jan 2013