Google lock-in?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Gavin_Gadget, 13 dec 2012.

  1. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Hej!

    Alla ni som arbetar med/läst marknadsföring, affärsstrategi eller business model innovation vet vad jag pratar om när jag säger lock-in. Många som hänger här har det som ett argument för att undvika apple. Alltså att låsas till ett "teknologiskt" ekosystem. Från ett företags sida är detta något bra, sålänge det är de som har en lock-in. Har man den inte medför det ökade switching costs för kunden vilket gör det svårare att vinna en ny kund. Det är negativt för konkurrensen!

    Jag känner att jag dyker djupare och djupare in i en google lock-in. Jag pysslade igår kväll med att aktiverade Play Music som verkar vara en trevlig tjänst. Jag använder google drive (pga Docs) väldigt mycket i studierna. Lutar mer och mer dit ifrån dropbox. Har självklart mail via Gmail. Jag har uppenbarligen också en google telefon. Jag använder förvisso Spotify, Dropbox, yr.no och andra tjänster också men använder mer och mer google tjänster för deras smarta funktioner.

    Är detta dumt? Hjälper jag google att erövra världen eller är det bara fördelar som att tjänsterna fungerar bra ihop med telefon och dator?

    Hur tänker ni?
     
  2. Spode

    Spode Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2012
    Inlägg:
    337
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Så länge valfriheten existerar så har du ju alltid alternativ, mao det är du själv som bestämmer.

    Jag skulle se det ur synvinkeln "varför göra livet krångligare och mera tidskrävande om du hittat ett bra och funktionerande system som passar dej perfekt".

    Att Google blivit stora beror nog mycket på att de har lämnat kvar en hel del valfrihet (som dock minskar hela tiden) och erbjuder bra tjänster gratis. Google är en mycket stor organisation idag som omsätter massor med pengar, antar att det är en förutsättning för att de skall kunna fortsätta att erbjuda dessa suveräna gratistjänster.


    Skulle livet vara enklare utan Google?
     
  3. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det är aldrig bra att lägga alla ägg i samma korg.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    En stor fördel med Google är att du kan ta all (eller i alla fall det mesta) data och byta tjänst
    Använd Google Takeout för det mesta: https://www.google.com/takeout
    Kalendrar tar jag genom att exportera kalendrarna via Google Calendar.
    Mail tar du ut via POP3 eller annan tjänst. Det finns mängder med applikationer som kan göra backup på din mail.

    Jag tycker inte att jag låser in mig hos Google eftersom jag kan gå därifrån när jag vill. Däremot så blir jag beroende av att ha tillgång till alla tjänster som de erbjuder och få det gratis. Att hitta alternativ som är lika bra och gratis är det svåra. Att hitta tjänster som integreras i varandra lika bra som nu är i princip omöjligt.
     
  5. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Om du till varje pris vill undivka de ultrakapitalistiska värderingarna så blir du tyvärr tvungen att bo i en grotta låååååångt bort från mänskligheten.

    Länge leve stenåldern!
     
  6. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nackdelen för oss användare är integriteten.
    Priset vi betalar när vi använder Googles alla integrerade tjänster, är att vi säljer ut i princip hela vårt liv.
    Idag är Google "Don't Be Evil", men om t.ex. samsung köper upp Google, då är det inte säkert att de har lika goda värderingar och etik.
     
  7. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Då får man väl ta sin data via Google Takeout och välja någon annan tjänst man tror är bättre. Är man orolig för att Google ska stänga av Takeout så får man väl använda den funktionen då och då.

    Det är ju inte så att Google eller Samsung på något sätt tvingar oss att använda deras tjänster och produkter.
     
  8. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Där slog du huvudet på spiken i tredje stycket. Friheten minskar och så småningom vill de kanske skicka reklam med mina mail eller liknande. Deras syfte är att tjäna pengar och inte att vara snälla. Det känns därför sannolikt att den idag trevliga miljön kommer att ändras...

    Jag har ingen önskan om att undfly allt vad kapitalism heter men ser gärna att deras affärsmodell och restriktioner förblir sådana att de passar mig. Det vore tråkigt att behöva byta.

    Så länge valfriheten finns kvar känns det ju bra men när den försvinner är det tråkigt att sitta fast!
     
  9. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Gratis nämns många gånger. Men är det gratis bara för att det inte kostar pengar? För Google är användarnas privatuppgifter & intressen pengar.