Fråga: Phone House hävdar att min telefons mjukvara är modifierad

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Myrsten, 12 dec 2012.

  1. Myrsten

    Myrsten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min Galaxy SIII slutade fungera för en knapp månad sedan. Den visar bara uppstartsbilden och fastnar där. Jag lämnade in den på Phone House i Uppsala, där jag köpte den.

    Efter en dryg vecka ringer en tjej från Phone House och säger att det är yttre åverkan som har skadat telefonen och att dess mainboard måste bytas ut. Yttre åverkan går inte på garantin och jag måste betala 1200:-. Hon ska omedelbart skicka en länk med betalningsinstruktioner.

    Efter fyra dagar kommer ett mail från Phone House med betalningsinstruktioner. Jag svarar att eftersom det har gått mindre än ett halvår sedan köpet så ligger bevisbördan på dem enligt konsumentköplagen. Jag blir då uppringd av en annan tjej på Phone House. Hon säger nu att det inte är yttre åverkan som har orsakat felet utan att det beror på att telefonens mjukvara är modifierad. Och om man modifierar mjukvaran så gäller inte garantin. Hon säger också att jag köpte telefonen 1 april 2012 så det har gått mer än ett halvår och således ligger bevisbördan inte på dem. Sanningen är att Galaxy SIII släpptes i Sverige 29 maj 2012 och det var då jag köpte telefonen, vilket hon också höll med om efter att ha undersökt saken närmare.

    Nu till saken. Jag har ingen aning om att jag skulle ha modifierat telefonen. Jag vet inte vad de snackar om. Jag har laddat ner ett antal av de allra vanligaste apparna på Google Play och jag har uppdaterat operativet OTA, via Samsung. Har någon varit i en liknande situation? Vad kan de mena med att jag har modifierat mjukvaran? Vad ska jag göra? Betala?
     
  2. teal

    teal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    De påstår väl mer eller mindre att du kan ha rootat luren, bytt ut dess ordinarie mjukvara eller något liknande. Kanske un-brandat luren eller liknande.

    Jag skulle inte betala, jag skulle påskina att sådant inte är gjort och be om att få en lista över den typen av modifieringar de påstår att du har gjort.

    Men har du gjort något ovanstående så kan du ju bli tvungen att dega men det känns ju väldigt udda faktiskt. Phone House är ju notoriska för att ha urusel kundsupport och kunskap
     
  3. Myrsten

    Myrsten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaret! Jag har inte rootat telefonen. Jag har inte den kompetensen och heller inte intresset av att göra något sådant. Vi får se vad de svarar. Jag har bett dem att specificera vad de menar med att jag skulle ha modifierat telefonen.
     
  4. Marquzz

    Marquzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Känns ju som ett gäng undanflykter bara, särskilt som de först påstår att det är en yttre skada och sen när den fulingen inte funkar så drar de till med en annan. Jag skulle säga till dem att fixa telefonen illa kvickt annars går du till konsumentombudsmannen/konsumentverket och berättar för varenda jävel du känner.

    Amisi ex a galaxy recedentia absentis
     
  5. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Ja de verkar inte ha riktigt koll på vad det är som är fel på telefonen då de ändrar sig. Stå på dig bara och meddela att du har konsumentlagen på din sida. Ta gärna kontakt med konsumentombudsmannen och hör vad de har för inställning till det, bara för att du ska få lite mer kött på benen om de skulle ställa ytterligare krav på dig eller kräva att du ska betala.
     
  6. Boss302, Stromma, DavidE och 1 annan gillar detta.
  7. Myrsten

    Myrsten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svar från Phone House:
    Jag har pratat med verkstaden och när de kopplar på sina mät verktyg så kommer det upp en programvara som är ner ladda för ca: 1 månad sedan, vi går inte in och tittar på din appar så vi vet inte vilken det är. Nu förstår inte jag alla deras tekniska termer men jag uppfattar precis hur du känner och försöker förklara i så dagligt språk som möjligt. Troligtvis så ser appen helt okej ut när man laddar ner den men inte enligt alla villkor, men den har modifierat om din telefon. Jag känner att du inte har gjort detta medvetet så vi kommer att ta bort din betalning och byta mainbord så att du får igång din produkt.
    Din telefon kommer att vara klar och komma till butiken i början av nästa vecka.
     
  8. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Hm, var det OTAn du laddade ner för en månad sen eller? Om det skulle vara det som menar så är dom ju riktigt sopiga. Verkar ju vara ett gäng riktiga amatörer!
    Hoppas allt går bra i slutändan.
     
    Hund gillar detta.
  9. Myrsten

    Myrsten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det kan ha varit en månad sedan den kom. Netflix verkar annars vara den app som bäst stämmer in i tid, den laddade jag hem för en dryg månad sedan.
     
  10. thefastlife

    thefastlife Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bra länk där.

    Sen https://lagen.nu/1990:932

    21 § Om garanti:
    Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.
    Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida.


    Kommentar:
    Oavsett när funktionaliteten i varan försämras under garantitiden så skyddas köparen. Han behöver inte bevisa att felet har funnits från början men det får heller inte bero på olyckshändelse, vanvård eller liknande som beskrivs i lagtexten. Om det skulle föreligga att felet beror på köparen så ska säljaren bevisa det.

    Kan vara bra att veta som konsument.
     
    Stromma gillar detta.
  11. Marquzz

    Marquzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    "kopplar på sina mätverktyg" vilket j-a skitsnack. De kan ju inte ens specificera vad det är för "app" de snackar om. Bara detta gör att jag aldrig kommer att handla ett skit från PH igen.

    Swiftly written with magic flow
     
    Hund gillar detta.
  12. Myrsten

    Myrsten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har frågat vilken app det är och Phone House ska kolla upp och återkomma. Jag vill ju undvika att få samma fel igen, om det nu verkligen skulle finnas ett orsakssamband. Jag postar här när/om jag får svar.
     
  13. Marquzz

    Marquzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Så PH påstår att det finns random appar på Play som gör att garantin försvinner. Det är helt ofattbart, så länge man inte rootar kan inte appar göra så telefonen går sönder. Så otroligt mycket undanflykter, tänk hur många stackars ovetande människor de lurar. Förr var det "fuktskada" nu är det att telefonen är modifierad...

    Swiftly written with magic flow
     
    foxman och Mattinsson gillar detta.
  14. sir_erken

    sir_erken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De snackar skit och sen är dom "snälla" när man ifrågasätter.... Aldrig mer PH!

    Lurar stackars okunniga konsumenter och de som kan något slipper betala så saken inte kommer upp till ytan...

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  15. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Jag skulle rekommendera dig att göra en anmälan. Konsumentverket eller något annat.
    Att sätta press på dem är aldrig fel även om det inte kommer ge dig rätt i slutändan.

    Skickat från min GT-I9300
     
  16. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Det blir väldigt intressant och se vilken app som de menar ska ha modifierat din mjukvara..
     
  17. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    336

    MINA ENHETER

    Är det inte serviceverkstaden som skall ha skit?

    Är det verkligen Phonehouses fel?
    Vad jag vet reparerar dom inga telefoner själv, utan skickar dem till serviceverkstäder.
    Jag förstavar inte PH, men tror inte att de är deras fel utan att informationen kommer från serviceverstaden.
     
  18. Myrsten

    Myrsten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det stämmer att de skickar vidare till en serviceverkstad. Jag har dock inte haft någon direktkontakt med serviceverkstaden utan bara med Phone House.
     
  19. darkly

    darkly Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Lär väl vara Anovo som informerat butiken.
     
  20. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Antagligen har dom upptäckt en app från playstore som kräver root behörighet installerad. Sen bara dragit slutsatsen: Modifierad

    Ska bli intressant se vad dom svarar.

    För Övrigt: ANOVO kan kyssa mig i arslet. Sämsta företaget alla kategorier. TPH ligger inte långt efter