Bara jag som är trött på all låtsasrasism?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Tobby, 14 dec 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Androidfantast

    Androidfantast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Håller med! :)
     
  2. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Det pågår varken en debatt om pepparkaksgubbehysterin eller Kalle Anka-tramset. En debatt kräver per definition två motståndare med motsatta åsikter om en fråga. I de här fallen rör det sig inte mer än enstaka opinionsbildare som gärna vill ge sken av att de är vanliga Svenssons som saknar politisk agenda men som i det verkliga livet inte är mer än korkade typer som är insnöade i vi-och-dem-tänket.

    Det är fascinerande hur exempelvis Facebookgruppen "JA till pepparkaksgubbar i Luciatåget" har nästan lika många likes som Amnesty International Sweden. Det säger en hel del om dessa traditionskramande nu-får-det-vara-nog-typer. Det pågår ingen avsvenskifiering av Sverige eller svenskarna, hur gärna vissa än vill tro det.
     
    Last edited: 15 dec 2012
  3. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Tyvärr så får nog alla dessa typer ev "censur" motsatt effekt och leder bara till mer främlingsfientlighet. Folk tröttnar på att allt skall ändras för att inte riskera att någon tar illa vid sig. Personligen tror jag inte att det är en slump att SDs väljarstöd ökar ju mer av detta vi ser. I många fall så är det någon som vill ta den "säkra" vägen och ta bort något innan någon tar illa vid sig.

    Såg ett komiskt inlägg på FB där någon skrev att det var inte så konstigt att dom ville förbjuda pepperkaksgubbarna eftersom dessa vid samma tid varje år över hela landet ger sig ut och jagar KKK. Och det är ju oxå ett sätt att se på saken.

    Har själv många bekanta av utländsk härkomst som tycker det börjar bli jobbigt med denna typ av "censur" eftersom dom känner sig utpekade som negativt inställda till alla "traditionella" saker av de som enligt dom tror sig göra dom en tjänst. Dom märker bara av en ökad rasism och fler påhopp och skällsord varje gång något sådant här kommer upp. Och jag tvivlar på att det var tanken när det beslutas om dessa saker.

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk 2
     
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo från min horisont så pågår det en stor debatt i Sverige om det här, vid fikabordet på jobbet, sociala medier mm

    Jag vill mena att det pågår en avsvenskifiering där man främst naggar alla kristna traditioner i kanten eller vill ta bort, skolavslutningar i kyrkan, Lucia, Jul. Förvisso är vi inte särskilt religiösa nuförtiden men traditioner MÅSTE ett land ha, IMHO !
     
  5. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Håller med. Man får dessutom inte ha svensk landslagströja på skolfoto.



    Precis. Ren idioti är det.
     
    Last edited: 15 dec 2012
  6. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag tror ärligt talat att det här är motsatt effekt. Jag tror man skapar mer förståelse för rasism och rasistiska tankegångar när man ingriper på sådant som nästan ingen tycker är rasistiskt.

    Att ta bort ett tryck från godis, alt klipper i gamla filmer är ingenting som motverkar, det bara döljer vad som förut var okej.
     
  7. firezao

    firezao Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Startar på allt var ju när svenska kyrkan och staten gick skilda vägar. Vi kanske ska stämma staten för att dom är rasistiska mor oss svenskar som inte får följa våra svenska traditioner. Våra svenska traditioner bygger mycket på att vi är ett kristet land.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men nu är vi inte särskilt religiösa, jag är mer ute efter hur viktigt det är med traditioner och att samlas kring, släkt-vänner. Har man inga traditioner så är ett samhälle ganska urvattnat.

    Funderade över Midsommar och snart ska väl någon stolle även förbjuda midsommarstången som har en uråldrig förkristen samt kristen religiös bakgrund. (stången har ju ett kors)

    Om:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Midsommar


    --
     
    Last edited: 15 dec 2012
  9. Marquzz

    Marquzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Bara för att någonting är tradition och vi är vana vid det behöver det inte betyda att det är bra. Den stora majoriteten av Européer reflekterade säkert inte särskilt mycket över slaveriet heller då det begav sig...

    Swiftly written with magic flow
     
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo nu vet jag inte vad "slaveri" är för folkdjup tradition att samlas kring ??
     
  11. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Det är inte Sverige som har censurerat Kalle Ankas jul utan det är Disney själva som har bestämt det, men ja som "utlänning" tycker jag att det är för mycket censur, jag håller med om allt som Chompiz skriver i tredje stycket
     
  12. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Jo, fast vad jag vet så visas bara de här klippen i Sverige fortfarande, så antar att det är Disney Sverige som tagit beslutet.
     
  13. fluffen

    fluffen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Själv är jag född i Sverige dock med koreansk mamma och svensk pappa och tycker det är För jävligt när man förstör en nations traditioner, det är ju därför vi har suveräna stater på denna jord. Själv hatar jag politiska korrekta nissar och folk som inte respekterar/anpassar sig efter svensk kultur vare sig det är helsvenska eller invandrare. Äckligt att se vart världen är påväg!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är Disney som har valt att ta bort svarta dockan, inte SVT. Så vad har det med Sverige att göra?
     
  15. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Nej, Vi har inte suveräna stater för att du tycker att det är för jävligt när man förstör en nations traditioner.
     
  16. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Fortfarande roligt att se hur hälften av alla inlägg som görs i denna tråd på ett indirekt sätt hävdar att de äger svensk kultur. Kultur är inte något nationsenligt, det är något som ni hittar på i era fantasier för att på något sätt få in någon gemenskap, och det är endast relevant för er själva. Finns inget "svenskt" i jultraditioner, det finns bara familjära traditioner där man oftast inom ramen för sin släkt brukar fira jul på sitt traditionsenliga sätt.

    Sen ska saker absolut saker inte censureras och förbjudas av lagstiftare, men det är en helt annan sak.
     
  17. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Där måste jag nog säga att du har fel. De flestas svenskar jul innefattar nog julmat, kalle anka och julklappar. så nog finns det gemensamma, svenska traditioner.
     
  18. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo vad jag vet har vi suveräna stater som har traditioner som löper hundratals år bakåt i tiden. Ska vi lyssna på någon mulla i Saudi-Arabien som klagar ?
     
  19. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men nu kan ju en anarkist vrida till det och det är en ytterst liten perifer åsiktsyttring med mycket få anhängare.
     
  20. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Varför citerade du mig och skrev nåt som inte har nånting att göra med citatet?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.