Bara jag som är trött på all låtsasrasism?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Tobby, 14 dec 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo jag citerade just det du skrev ! (och svarade)
     
  2. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Då kallar du per automatik amerikaner, tyskar, danskar etc. för svenskar. De käkar nog också julmat, kollar Kalle Anka och öppnar julklappar.
     
  3. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Nej, de har bara liknande traditioner. I usa firar man ju dessutom inte ens på julafton utan på juldan, så de går ju bort helt.
    Julmaten skiljer sig också rejält. Det tyska julbordet ser inte alls ut som det svenska.

    Kom igen med nåt mer genomtänkt!
     
  4. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Spelar väl ingen roll om våra traditioner är exklusiva till Sverige eller om de finns i flera länder, de är ändå traditioner, som inte ska behöva ändras bara för att vi tar emot invandrare med öppna armar.

    Och vad jag vet är det väl bara Sverige som fortfarande sänder de gamla Disneyklippen. Kan ha fel dock.
     
  5. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau... alla länder har väl sina traditioner och den djupa vitsen med traditioner är egentligen att man samlas "nära o kära", därför är traditioner viktiga !
     
  6. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Nu skriver du att alla som bor i det geografiska landområdet Sverige äter samma mat vid julfirandet. Hur kan du veta det?

    Du får det att låta som om alla i Sverige delar samma traditioner. Det kan vara jättekul om flera gör det, men det betyder inte nödvändigtvis att alla som bor inom Sveriges ramar gör på samma sätt.

    Det är våra egna traditioner som speglar oss själva vid olika högtider, inte några gemensam traditioner som 9 miljoner som bor i Sverige delar.

    Men du behöver inte anpassa dig till någonting. Du kan fira på ditt gamla sätt. Du äger inte någonting vad innefattar Disney eller någonting annat. Om du nu verkligen tycker att det är hemskt att de klipper bort delar utav Kalle Anka så kan du ju bara banda eller ladda ner Kalle Anka och sedan sitta och titta på det dina kommande julnätter. För förändringar verkar ni inte vilja ha.
     
  7. josåatt

    josåatt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    979
    Mottagna gillanden:
    118

    MINA ENHETER

    Traditionen som det bråkas om är alltså att se en pickaninny kl 15.13 en dag om året?

    Tycker Jedi skrev bra. Det här är ju en ickesak som är lätt att bli upprörd och ha åsikt om tyvärr.
     
  8. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Men snälla du, det är inte direkt en hemlighet vad vi svenskar brukar ha på våra julbord. Det är i stort sett samma saker landet runt, med vissa regionala skillnader.
     
  9. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Nio miljoner människor i Sverige äter förmodligen inte samma mat, tror inte de flesta brukar ha älgfilé. Men även om de skulle göra det, så spelar det ingen roll. Du och alla andra som vill äta ert traditionella julbord kan fortfarande göra det.
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det finns en jävla massa i Sverige som inte ens käkar julmat under Julhelgen. Sen finns det också en mängd som inte ens firar jul, antingen för det inte vill/orkar/känner för det eller såna som är t.ex. muslimer.
     
  11. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    De flesta brukar inte heller ha spenatsoppa på julbordet, men vad har det för relevans?
    Du kan ju fråga 50 av dina vänner och bekanta vad de brukar ha på sitt julbord så kommer du nog se att de flesta har väldigt många gemensamma saker.
     
    Last edited: 15 dec 2012
  12. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Skillnaden är att även om de flesta äter samma saker, oavsett om man bor i Kina, Australien eller i Sverige, så blir det väldigt löjligt att ettikera det som något som är jätteviktigt för Sverige. Det är endast relevant för en själv och sina närstående. Spelar ingen roll om 9 miljoner äter samma mat eller inte.
     
  13. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.