Fråga: Som Julklapp till snart 3-åring.

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Leechu, 13 dec 2012.

  1. Leechu

    Leechu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2012
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER



    Tyckte inte ens han förtjäna ett svar om jag ska vara ärlig!
    Skrivit i vartenda inlägg att hon självklart får annat med.
    Och jag klarade hela super mario 1 när jag var 3 år!
    Nåväl, tråden har ingen funktion längre, då det blev en ipad pga barnvänligheten.
    Dessutom så kom det flest inlägg från folk som lider av den gamla hederliga svenska avundsjukan.
    Hoppas jag iaf att det är! Var vänliga och lås tråden :)
     
  2. Mithan

    Mithan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag brukar inte kommentera sådana inlägg, men blir så irriterad på folk som inte kan tänka och hoppar på folk gällande för egenskaper som förälder.

    Jag klarade också Super Mario i den åldern, och jag körde dessutom en 50cc Cross redan då.
    Så mina föräldrar måste ha varit ren skit enligt h0nden eller vad personen nu kallade sig :-).

    Jag lovar att din dotter kommer bli överlycklig över den plattan du väljer att köpa.
    Själv ska jag byta ut den Zte Light mina barn har haft till en varsin
    http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/dmtech-tablet7525b7/179341.5323/

    eftersom den är billig och tillräckligt bra för de ändamål barnen har.

    God jul och bra att du skiter i alla fåntrattar där ute :-).

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
    Leechu gillar detta.
  3. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Vill inte vara en party pooper, men bara så du vet så har den plattan 2,5 mm hörlursjack. Men om inte lurar är viktigt så är det ju skit samma :) God jewl!
     
  4. Mithan

    Mithan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jo jag såg de, men de är inte värre än att köpa en adapter :-)

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  5. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag har läst diskussionen här inne, men inte kommenterat förut. Min uppfattning är att man gör som man vill. Det finns alla slags föräldrar, och de flesta föräldrar gör vad de tror är bra för deras barn. Det gäller diskussionen om surfplatta också. Föräldrar som är belästa är mindre benägna att köpa surfplatta till riktigt små barn, då de ofta är pålästa på barns utveckling och vad sakkunniga säger om mycket filmtittande, mycket datorsurfande, etc, i tidig ålder. Det är i högsta grad en klassfråga. Sedan finns det föräldrar som tror att det är befrämjande för små barn att titta mycket på film eller att surfa. Båda grupperna gör det som de tror är bäst för det egna barnet, efter det förstånd som man har.

    Skickat från min GT-P7310 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 15 dec 2012
  6. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Frågan är hur mycket andra saker kommer locka när allt finns i ipaden?

    Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
     
  7. Mithan

    Mithan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Efter de förstånd man har....? Ja du vad ska man säga om den meningen egentligen....

    Jag har dessutom inte sagt att plattan är till för massor av filmtittande & surfande, majoriteten av tiden går till spel som handlar om att läsa, räkna & måla för både min 4 & 7 åring.
    Visst spelar de spel som Angry Birds, Granny Smith & Rayman. Men de gör väl inte de hela till en klassfråga.

    Om det nu skulle vara en klassfråga, hur kommer det då sig att skolor, "fula" som "fina" skolor, har börjat använda sig av iPads i undervisningen?

    Jag undrar verkligen vad du har för bakgrund för 'Föräldrar som är belästa är mindre benägna att köpa surfplatta till riktigt små barn, då de ofta är pålästa på barns utveckling och vad sakkunniga säger om mycket filmtittande, mycket datorsurfande, etc, i tidig ålder.'

    Självklart är inte en överkonsumtion av någonting bra, vare sig det handlar om träning eller filmtittande.
    Men att köpa en surfplatta till en 3-4 åring som håller på att lära sig räkna, skriva, läsa mm är ju knappast skadligt när allt kan fås på samma ställe istället för massor av olika böcker!
     
  8. jocke888

    jocke888 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5
    Info:
    Jobbtelefon som jag måste komplettera med en egen android
    Platta:
    Apple Ipad Air
    Det där var nog det dummaste jag hört. Visst, om vi köper iPadstill våra tre-åringar, samtidigt som vi drar ned på skola och omsorg, kan väl jag känna att fördelningen av pengar kan vara konstig. Men kom inte och påstå att det är bättre att köpa "vanliga" made in Taiwan-leksaker till ungarna. Är billiga plastleksaker ett dugg bättre för sopberget???? Klassiska barnjulklappar som dockor, leksaksbilar, tågset, plastsmycken, etc etc etc håller sällan längre än från 11 till middag och är bra mycket sämre ur slit-och-slängsynpunkt än iPads. Jag tror det handlar om din egen moralisering som inte har någon som helst förankring i dina argument.
     
    Leechu gillar detta.
  9. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Det är väl vetenskapligt bevisat att det är skadligt för barn under 3 att se på tex tv och film. Vi höll hårt på det med vårt första barn men med vårt andra gick det sådär :) men vi försökte så långt som möjligt. Våra barn är inte särskilt intresserade utav att se på tv och film vilket vi tycker sunt.

    Vår yngsta son fick just en Ipad då han fyllde 3, dock så var han inte så intresserad utav den efter ett tag. Vår äldsta nu 5 älskar att spela ruzzle hela tiden. Han har kunnat läsa och skriva sen han var typ 4, dock inte pga av Ipad utan att han alltid har varit intresserad utav bokstäver och siffror.

    Han har nu så smått börjat få kläm på plus och minus med ett spel på Ipad.

    Tapatalked.
     
    Leechu gillar detta.
  10. Mithan

    Mithan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Självklart är de nyttigare att vara ute & leka än att sitta inne & glo på tv hela dagarna.
    Men så länge man inte låter barnen titta på tv dagarna igenom har jag svårt att tro att de är skadligt.
    Ett barn under tre år har knappast orken att sitta framför tv en längre tid.
    Jag kan tycka att min 4 åring spenderar mycket tid framför tvn & väldigt mycket skit som sänds på barnkanalerna.
    Men om man bor mitt ute i skogen & det är en bit till kompisarna så blir de lätt så om jag är ute & kör lastbilen & Mamman är hemma med 3 barn & en kennel att ta hand om på egen hand....
    Dock kompenserar jag de med att vara ute så mycket de bara går när jag inte är ute & jobbar.

    Så jag tycker att det är ett bättre alternativ med en platta som han kan spela spel som man kan lära sig saker av.
    Men alla är vi olika & har olika syn på saker & ting och tur är väl de :).

    Man kan göra precis hur man vill & tycker är bra så länge man inte missköter sina barn :)
     
    Leechu gillar detta.
  11. LML

    LML Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Löjlig inställning hos vissa här.

    Jag har också köpt Nexus 7. En till dottern och en till sonen. Gillar att det går att köra flera användare, något jag verkligen saknar på iPad.
     
    Leechu gillar detta.
  12. Yayyeman

    Yayyeman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tror den kommer bli utmärkt, Asus egna skal i gummi känns gedigna.

    Mvh Yayyeman

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
    Leechu gillar detta.
  13. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Vill inte kommentera det andra. Det där om iPads i skolan är väl mer av ett fult knep för att locka elever. Tycker det är vansinnigt på alla sätt och vis. Lär ju ha enorma led skador efter att skriva allt på dem (tangent-vis) och nack skador innan de fyllt 25.

    Men som andra sagt, i måttlig mängd är det väl OK. Men bara de iallafall lär sig använda en riktig penna och block.
     
    Leechu gillar detta.
  14. Mithan

    Mithan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER



    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2


    Jag tycker också att de är vansinnigt att ha de i skolorna, ville bara påpeka att det inte är en klassfråga.
    Dock så kommer de, dessvärre, komma mer och mer att ta över penna och papper
     
  15. Marquzz

    Marquzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    h0nden gillar detta.
  16. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Du kommer alltid hitta undersökningar som passar "din" åsikt. Och det gäller inte bara teknik för småbarn. Som förälder till en 4.5 år kille och en 1.5 år tjej har jag läst alldeles för mkt barnböcker från olika pedagoger som rekommenderar olika saker för dig och dina barn när de växer upp.

    I slutändan handlar det om förnuft. Ta t ex TV. Jag har inga problem att låta mina barn se på Disney junior en längre tid då jag märkt hur mycket de lyssnar och lär sig. Min dotter älskar Oso medan min son dansar och sjunger till Firma Fantasiflykt men samtidigt påpekar för oss hur viktigt det är med återvinning eftersom "Oso" sa så. Däremot skulle jag inte parkera dem framför Cartoon Network då det mesta som visas där är av "skrik och skrän"-sorten.

    Min son tog själv över min gamla iPad2 och gjorde den till "sin". Så när jag köpte en iPad3 så var det naturligt att han fick "ta över" min iPad 2. Han älskar barnspel som de olika Petsson-spelen men även många spel där han lär sig ord och siffror. Sen lär han sig Tyska där också då min släkt är från Tyskland och jag vill att han ska lära sig språket. Han älskar även att måla och att läsa sagor (Bamse, Wilma Pruttar etc). Jag känner mig inte speciellt orolig då han samtidigt är aktiv och har enorm fantasi (som i många fall kryddas med saker han sett på Disney Junior eller spelat) och tycker om att leka med bilar, lego etc. etc.

    Min dotter börjar bli väldigt intresserad och har fått en 8 Gb Nexus 7 att leka med. Just nu lär hon sig mest att byta sidor och allmänt driva sin bror till vansinne men jag ser att hon snart själv kommer börja spela. Och för min del får hon gärna testa sig fram i sin takt.

    Med ny teknik kommer alltid nya farhågor. Ingen vet exakt vad som det innebär att små barn får tillgång till Paddor. Detta är den första generationen som växer upp med paddor. Till skillnad från t ex TV så är paddor interaktiva och man kan ju fråga sig vad skillnaden är för min son när han spelar ett av sina tågspel där han kör tåg runt banan mot att köra ett "riktigt" leksakståg?

    Självklart gäller det att ha lite koll och t ex se till att barnen inte sitter 24/7 med padda/TV/what-ever men det är väl som med allt annat. Dessutom så har i alla fall jag noterat att mina barn utan problem kan kombinera att ibland vilja spela mkt på padda och andra tider vilja leka med annat.

    Ang N7 vs iPad så är det fortfarande så att iOS har mkt mer barnspel. Men jag såg att Toca Boca nu ska börja släppa spel till Android nästa år och det kommer bli ett jättelyft IMHO. Och precis som flera i tråden tycker jag att fler-användarstödet är en lysande grej för Android då det kommer göra det lättare att dela padda med barn utan att behöva oroa sig att de raderar "dina" program (japp, det har hänt) eller köper program i onödan.
     
    Leechu och Hund gillar detta.
  17. Mithan

    Mithan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Om de inte varit så att du skriver fan så mycket bättre än mig så skulle jag kunna tro att de här är en text jag skrivit om hur de är hemma.
    Allt stämmer precis, så som Disney junior med Oso och firma fantasiflytt, tagit över en platta som bara är liggande. Att Cartoon Network är mer eller mindre hysteriskt mm :-).

    Har du några tips på bra räkna och läsa spel på Svenska? Min 7 åring kör engelska medan 3.5 åringen har lite svårare med de :-P

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  18. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Vad är problemet? Barn på dagis har surfplattor. Vet en kompis systersons barn önskar sig en surfplatta pga dem har det på dagis förstår ej problemet....

    Sickat med Samsung S2 via Tapatalk
     
  19. h0nden

    h0nden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det är säkert iPads dom har. Som jämförelse lät Hitler tyska skolbarn läsa propaganda redan från unga år. Problemet är, egentligen oavsett vilket märke det är, att företagen köper in sig för att prägla sina produkter i barns huvud redan i unga år.

    Att dom har iPads på högstadiet och gymnasium är sjukt nog. Fattar inte hur man tänker när man har det på dagis.

    För mig är surfplattor och datorer till småbarn inget annat än ett sätt att få lite lugn och ro i hemmet utan att direkt anstränga sig. Det är på det här sättet barn blir fördummade och feta i min mening och inte får användning av sin energi.

    Tycker man det är jobbigt med barn som är uppe sent på kvällarna kanske man ska börja fundera på varför. Lek och fysisk aktivitet på egen hand eller med andra barn är det enda rätta. Då sover barnen gott.

    Kan väl bara hoppas att ni är ute med era barn i lekparken då och då också.

    Min brors barn har ungefär samma uppväxt som era, och ja, hade det inte varit för att han är min bror hade jag sagt något. Hans 4- och 2-åring är uppe till mellan 22-23 på åtminstone helg-kvällar. När jag var liten låg jag i sängen innan klockan 21 som 7-åring.
     
    Last edited: 18 dec 2012
  20. wintersun

    wintersun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER


    Mycket bra inlägg, som jag till största delen håller med. Det finns som sagt många lärorika spel som är mycket nyttiga för barnen, men vill varna för att ersätta allt för mycket "traditionella" leksaker.

    Tåget du nämner till exempel tycker jag inte är samma sak att köra på en padda som i verkligheten. En viktig del i barns inlärning är att kunna använda alla sina sinnen. En viktig del är därför att kunna plocka upp och undersöka, vrida, vända och känna på tåget (för små barn även smaka). Detta går man helt miste om på en tvådimensionell skärm, även om det är interaktivt.

    Jag har ett barn på väg till våren :)D) och kommer definitivt lära hen använda en surfplatta i tidig ålder (kommer dock inte köpa en egen till barnet så tidigt), men det kommer vara i begränsad omfattning, max en timme per dag ungefär, för att det inte ska bli någon självklarhet utan en aktivitet bland många andra.