"finns inte tillräckligt utrymme" - mer plats för apps på blade, hur?

Diskussion i 'Blade' startad av sanoz, 8 dec 2012.

  1. sanoz

    sanoz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej! Jag kör senaste Cyanogenmod 7 (CM7) på min Blade. Det går bra förutom att utrymmet för appar ofta är för litet och jag behöver hela tiden prioritera bort vissa appar för att kunna uppdatera andra. Jag flyttat över appar till SD-kortet i alla fall det går. Men utrymmet tar ändå slut.

    Jag har läst att folk lyckats få till mer utrymme för appar på andra sätt. Men jag vet inte vad som är bästa och enklaste sättet att göra det om man vill köra CM7.

    Hittade den här tråden men jag förstår inte instruktionen. Det länkas till en MoDaCo-tråd men den handlar om att växla mellan gen1/gen2. Fattar inte vilken skillnad det gör.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=39016

    Så, jag hoppas någon vänlig Blade-användare kan förklara enklare hur man gör! :)
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Då ingen känner sig manad att svara så kommer jag med ett kort till dig iaf. :P

    Det som är vanligast är att man antingen gör en TPT (Total Phone Transfer) där man partitionerar om det INTERNA lagringsutrymmet eller att man partitionera sitt SD-kort och använder sig av appar som t.ex. S2E.

    När det gäller TPT så finns det en del olika setups beroende på vilken rom man vill köra och hur mycket plats denna behöver ha på /system.

    Exempel för gen2
    Var noga med att det är en TPT för rätt gen du använder dig av!
    Mer information finns här; http://www.modaco.com/topic/347601-zte-blade-tpts/

    Nu har du lite mer att läsa på om och lycka till!

    Glöm för allt i världen inte att göra backup på allt innan du gör något!
     
    sanoz gillar detta.
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Finns även en strippad version av CM7 som passar för gen 2 b TPT:n, då du kommer att ha hela 311Mb för att installera appar.

    Kolla in Eco CM7 - A minimalist cm7 build
     
    sanoz gillar detta.
  4. sanoz

    sanoz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Stort tack chraist!

    Finns något enkelt sätt att kolla hur mycket system som behövs för en ROM? Jag tänker använda vanliga CM7 kanske ett år till (eller så länge de kommer med uppdaterade nightlies). Can TPT custom b (128mb) klara CM7 eller tror du custom (160mb) behövs?

    Jag gissar att TPT-alternativet ger lite bättre prestanda (s2e är väl som apps2sd fast för fler saker) så siktar på att testa det.
     
  5. sanoz

    sanoz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    (dubbelpost)
     
    Last edited: 13 dec 2012
  6. sanoz

    sanoz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag testar nu "Gen 2 custom" (160mb system, 2mb cache, 279 mb data, 0.1mb oem). Det fungerar, massor med plats för appar. Men jag har ett problem - appen QuickPic visar inga thumbnails längre och den segar mer i bildvisningen. Jag har ominstallerat flera gånger och även testat tidigare version från utvecklarens hemsida. Kan det ha något att göra med TPT-ändringen? Att system och/eller cache är för små?
     
  7. sanoz

    sanoz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    QuickPic-problemet hade inget med TPT-ändringen att göra. Allt fungerar nu. Gött julmos! :)