Fråga: Vart köpa LCD/Digitizer eller Reparera billigt?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Crim, 6 dec 2012.

  1. Crim

    Crim Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Av en stor tabbe så har jag nu spräckt LCDn i min HoX(Tror jag). Skärmen under glaset är spräckt och får ingen bild så antar att det är LCDn. Undrar nu vart jag kan köpa en ny display billigt och pynta ihop själv eller vart jag kan reparera den för under tusingen snabbt och bra.

    Bor i Stockholm.

    Stor tack för hjälpen i förhand, gråter mig till sömns nu för tiden pga detta!:o
     
  2. lamer71

    lamer71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  3. Crim

    Crim Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Först o främst vet jag inte om det är LCDn eller Digitizern, det är en gissning. Skärmen under det yttre glaset är spräckt så jag antog att det var LCDn. Vet inte riktigt hur displayen är uppbyggt. Är det Glas-Digitizer-LCD? eller hur sitter det ihop lager för lager.

    Jag kollade på sidan men är främmande med den och kunde inte hitta samma säljares "profil" där de har alla varor. Hittade en massa andra LCD+Digitizer set men det känns lite fishy. Skulle nog behöva lite mer hjälp för att sitta på den säkra sidan, har inte tid att beställa 2 olika gånger då jag ska utomlands om ca 2 månader.

    Stort tack dock!
     
  4. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Det är en panel i ett, som du separerar försiktigt med ett plastverktyg.
    Dock är det svårt och ev riskabelt om man har glasskärvor som kan punktera lcd panelen, få damm på panelen eller liknande.
    Glas och digitizer sitter ihop i ett lager och har en kabel, lcd skärmen har en kabel och är en enhet.
    Så jag rekommenderar att köpa en hel enhet, dvs glas och skärm.
     
  5. Crim

    Crim Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta skulle i sådant fall vara en bundle "LCD + Digitizer"?
     
  6. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    antagligen heter det något liknande det ja
     
  7. jocke888

    jocke888 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5
    Info:
    Jobbtelefon som jag måste komplettera med en egen android
    Platta:
    Apple Ipad Air
    Jag försökte byta bara digitizer på min One X, vilket jag gjort på många olika mobiler förr, men jag skulle säga att det var nära omöjligt. Svårigheten var att skilja LCD:n från digitizern. Den är så hårt limmad mot LCD:n att det inte ens gick att få loss med värmepistol. Vissa på Youtube och forum sa att det skulle gå (mest säljare av digitizers), men de flesta sa att det inte skulle gå. Jag var kaxig och trodde på mig själv, men misslyckades. Så det blev ändå att beställa ny LCD/Digitizer-modul för ca 500pix från hongkong.
    Att sedan byta allt var inga större problem, men One X är lite pilligare än några andra. I modulen med LCD/Digitizer ingick de kapacitiva knapparna, så det är nog den vägen du behöver gå.
    Om du behöver tips när du byter, är det bara att skicka mig ett meddelande, så kan jag hjälpa.
    Eller om du vill veta vilken säljare jag köpte skärmen ifrån. Jag upplever skärmen som lika bra som originalet efter en månads användande.

    En sak som är bra att tänka på är att böja upp några kopparbleck på moderkortet för att säkra GPS/Wifi och nätverkssignal (se video http://www.youtube.com/watch?v=NfH48nbCFE4). Det är inte säkert du behöver göra det, men när man böjt lite på skalet är det lätt att blecken inte får så bra kontakt med antennerna som sitter på skalet. Det fixar dessutom alla signalproblem som ibland infinner sig med GPD/Wifi/BT. Det funkade för mig.
    Lycka till!
     
  8. jocke888

    jocke888 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5
    Info:
    Jobbtelefon som jag måste komplettera med en egen android
    Platta:
    Apple Ipad Air
  9. jocke888

    jocke888 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5
    Info:
    Jobbtelefon som jag måste komplettera med en egen android
    Platta:
    Apple Ipad Air
    Lite mer info om du fortfarande är intresserad. Utklippt från ett av mina inlägg i en annan tråd:

    "Jag köpte denna:
    http://www.ebay.com/itm/300767388597...84.m1497.l2649

    Jag köpte min One X billigt med redan söndrig skärm så jag vet inte hur bra originalskärmen är. Men jag har jämfört med en kompis One X och jag ser ingen skillnad på upplösning, men det vita har en aning gul ton i sig.
    Men jag är supernöjd efter bytet. Telefonen blev som ny.

    Själva bytet var lite pilligt, men det är egentligen inte så mycket som kan gå fel. Bara var noga när du ansluter sladdarna så de sitter ordentligt.
    När man lossar bakstycket är det lätt att man böjer till antennerna. Det är enkelt fixat genom att man lyfter upp några kopparbleck aningen så de får bra kontakt med antennplattorna som sitter på bakstycket. Passa på att göra det när du ändå har telefonen i delar. Det finns klipp på det på youtube och en egen tråd om det på swedroid.

    En viktig sak att tänka på är att ha bra dubbelhäftande (adhersive) tejp, som gör att skärmen sitter ordentligt på plats. För skalet i sig hjälper inte till med det. 3M har bra tejp som kan beställas billigt på nätet.

    Det finns både bra och dåliga klipp på youtube hur man byter, så kolla på någon som verkar trovärdig och komplett. Tänk på att det finns två typer av One X som ser olika ut. Den nordamerikanska AT&T-modellen får inte förväxlas med den europeiska.

    Och jag kan inte nog påpeka att du måste byta både LCD och digitizer. Jag testade att först bara byta digitizer, vilket resulterade i att jag förstörde LCD:n och jag hade glasskärvor över hela bordet. Trots att jag bytt digitizer på andra HTC-modeller (incredible S och wildfire).

    Hör av dig om du undrar över något mer."
     
  10. Crim

    Crim Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  11. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    det står ju S720e vilket är vår HTC One X modell som vi använder.
    Här är dock en som har 100% feedback och lägre pris
    http://www.aliexpress.com/item/Orig...-screen-100-gurantee-VIP-price/665474291.html
    Den här säljaren hävdar också att varje exemplar testas på ett fungerande moderkort, kanske är ett bra säljarargument ;)
     
  12. Crim

    Crim Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  13. jocke888

    jocke888 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5
    Info:
    Jobbtelefon som jag måste komplettera med en egen android
    Platta:
    Apple Ipad Air
    Jag har aldrig testat Aliexpress, men har bara goda erfarenheter av Ebaysäljare som har över 99% satisfaction. Den produkten du länkar till verkar rätt. Tror att de amerikanska som inte funkar oftast har AT&T-logga.
    Så billigt hittade jag inte på ebay för 6 mån sedan när jag bytte. Jag gav drygt 600pix.
     
  14. billiek

    billiek Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9

    Stort tack till Root och Jocke för era svar! LCD:en fungerar fortfarande på min, men som jag förstått det måste hela uppsättningen bytas ut. Undrar därför om ni har tips på videoguide? Och om denna skärm som Root rekommenderade några månader sen fortfarande är ett bra val?

    Tack på förhand!

    Edit: Denna skärm är något billigare och har hög feedback score. Är det rätt produkt när det står "yellow flex" eller är det "green flex" som gäller? Eller är det inte regionsbaserat utan bara slumpmässigt?
     
    Last edited: 9 apr 2013
  15. jocke888

    jocke888 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5
    Info:
    Jobbtelefon som jag måste komplettera med en egen android
    Platta:
    Apple Ipad Air
    Jag är osäker på kabeln. Jag hade kanske tur, för min funkade utan problem.
    Videon jag följde var: http://www.youtube.com/watch?v=P8SpHbhzLgU
    Directfix.com brukar ha bra instruktioner.
    Tänk dock på att använda riktigt bra dubbelhäftande tejp för att fästa skärmen igen ordentlig, den vill gärna lyfta sig lite annars. Av samma anledning är det viktigt att trä igenom hela digitizerkabeln genom chassit innan du tejpar fast skärmen, annars vill kabeln trycka upp skärmen och den kommer glappa lite. Jag fick göra om en gång pga detta.

    Klicka gärna tack-knappen om du hade nytta av informationen ;-)
     
    Last edited: 7 maj 2013
  16. Flaxe

    Flaxe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)
    ROM:
    sMiUI 7 - Based on 5.11.5
    Telefon 2:
    HTC One X (endeavoru)
    ROM:
    Resurrection Remix LP v5.5.7
    Platta:
    ASUS MeMO 7 (ME176CX)
    Väcker liv i en lite gammal tråd här :P Hur som helst, tack för riktigt nyttig information!
    Då jag precis tappade min HOX och skärmen sprack så skulle jag behöva byta. Touchen fungerar klockrent fortfarande och det är inga fel i själva bilden, men det är en stor spricka i skärmen.

    Har lite svårt att vet dock exakt vad jag ska ha. Vad jag förstått så är det i princip omöjligt att bara byta "skärmen", så det bästa & enklaste är att byta hela skiten (vilket innebär digitzer + lcd?). Det verkar vara så himla stora prisskillnader men jag tycker det står i princip samma saker i alla titlar på Ebay. Möjligt för någon att hänvisa direkt till en passande produkt eller skriva exakt vad det är jag ska leta efter :)

    Angående gul eller grön flex, är detta något jag måste kolla innan jag köper ny? Om det är någon av färgerna som är vanligare än den andra så kan jag ju bara ta den och hoppas på att det är den jag har.

    Stort tack på förhand!

    Edit: Köpte nyss denna från Ebay, hoppas det funkar :) Passade även på att köpa ett annat batteri som jag tänkte byta när jag ändå håller på, om det fungerar öht. har jag ingen aning om, men såg bra ut i beskrivningen och ganska många som köpt det och lämnat bra feedback också.
     
    Last edited: 26 mar 2014
  17. carlin

    carlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Skulle inte skärmen funka så prova att kalibrera om den genom att starta telefonen med dem gamla skärmen. Koppla ur lcd:n och sätt i den nya lcd:n. Då kan den fungera ( har läst mig fram till detta när jag själv bytte skärm för ett tag sedan, men behöver aldrig göra detta själv). Se till att du sätter dit alla knappar och kollar så antennbläcken har kontakt innan du sätter in skärm m.m i bakstycket... själv så fick jag öppna upp på nytt och då släppte limningen mellan digitizer och lcd...surt...
    Sedan hade jag gul kabel med grön bit där kabeln möter skärm (Sony)
     
    Flaxe gillar detta.
  18. Flaxe

    Flaxe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)
    ROM:
    sMiUI 7 - Based on 5.11.5
    Telefon 2:
    HTC One X (endeavoru)
    ROM:
    Resurrection Remix LP v5.5.7
    Platta:
    ASUS MeMO 7 (ME176CX)
    Ok, tack!
    Lite fundersam fortfarande över gul/grön kabel dock. Den jag köpte verkar ju vara svart och den heter ju också Black UK i titeln såg jag nu, så kanske inte kommer fungera alls med min telefon :/
     
  19. Flaxe

    Flaxe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    UVTC/Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi4C (libra)
    ROM:
    sMiUI 7 - Based on 5.11.5
    Telefon 2:
    HTC One X (endeavoru)
    ROM:
    Resurrection Remix LP v5.5.7
    Platta:
    ASUS MeMO 7 (ME176CX)
    Har lyckats få isär allt, tagit bort moderkortet, kopplat ur alla kablar osv men lyckas fan inte få bort själva skärmen från den där ramen som den sitter i...
    Är på det steget när man ska värma runt skärmen och sedan kunna få bort skärmen men det går fan inte... har värmt med riktig värmepistol men vägrar lossna.

    Någon som har tips?

    Edit: Lyckades faktiskt få loss skärmen nu! Hade hållit på i säkert 20-25 minuter utan att lyckas tidigare men nu så! Bara montera ihop allt igen med den nya skärmen + batteri och hoppas på att allt funkar :)
     
    Last edited: 5 apr 2014