Diskussion: Stora Uppdateringstråden [Officiella Endast] [Uppdaterad: 5/9-2013]

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Fishk, 4 apr 2012.

  1. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Kan inte göra annat än att bara skratta åt detta :D Gud vad nöjd jag känner mig efter alla påhopp från Sony fanboys här och på Xda etc. Ca 10mån efter att JB kom så kommer uppdateringen.. hahahahha det är ett skämt. För många lurar släppta och inkompetenta utvecklare på Sony = Major FAIL!!
     
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    För Xperia S ja... men inte riktigt för Alla lurar som du kanske minns. Men visst jag är riktigt irriterad, förstår inte hur de kan skita i Xperia S ägarna på det viset? Självklart skall de gå på vad lurarna kostat vid release. Då skulle Xperia S fått sin JB samtida med V. Men nä Xperia J får den t o m före, och hur mycket kosta den luren? Runt 1500 kanske. Man blir ju förbannad. Nej, inte inkompetenta utvecklare, snarare så vill de tjäna pengar och hoppas att vi som vill ha JB skall köpa Xperia V istället.

    Och påhopp får man nog förvänta sig lite, eftersom det enda du gjort var att gnälla liksom. Klart att folk retar sig på detta. Men du behöver ju inte spygalla på oss ändå. Visst du hade kanske rätt, men behöver inte vara skadeglad för det. Sedan är fortfarande Xperia S inte en dålig lur, men man kan ju fundera på var alla buggfixar finns, nu när man vet att ingen uppdatering kommer förrän om ca 4-5 månader.
     
    Last edited: 18 dec 2012
  3. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Känns som att det är dax att byta namn på tråden från Stora uppdateringstråden till Stora gnälltråden.

    Visst hade jag velat ha JB tidigare till min telefon men jag visste när jag skaffade min telefon att om jag var prioriterade uppdateringar så skall jag köpa en Nexus. Detta visste samtliga som gnäller oxå om medans den vanliga konsumenten inte bryr sig speciellt mycket och där med inte gnäller. Ni har alltså själva gjort ett aktivt val.

    Sedan i viken ordning Sony väljer att släppa uppdateringarna tycker alla olika om beroende på vilken telefon man har. Har man en S så tycker man den skall komma före P eftersom den var dyrare medans om man har en P tycker man den skall få uppdateringen först eftersom den telefonen släpptes senare än P och alltså är en nyare modell. Hur dom än gör så kommer inte alla att vara nöjda så enkelt är det.

    Och väljer Sony att pusha ut uppdateringar snabbt och det är buggar med så kommer det gnällas över att dom inte testar tillräckligt och nu när dom tar tid på sig och testar så gnälls det över att dom är sega.

    Jag väljer inte telefon för att få senaste versionen snabbast utan för att jag gillar designen, funktioner, kameran och gränssnittet. Ni som gnäller mest borde se om era prioriteringar när ni köper mobil så kommer ni må mycket bättre och slippa stressa upp er för saker som detta.

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk 2
     
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Säger han som har en grym lur just nu... fniss. :P
     
  5. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    jäkligt trist. :(
    Trodde det skulle bli bra.
     
  6. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Det har du oxå. Saken är bara den att du har vant dig vid den och suktar efter någonting som är nyare. Det är iofs ganska naturligt för oss "tekniknördar" men det innebär inte att man sitter på en dålig telefon bara för att det finns någonting bättre.
     
  7. Mupster

    Mupster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 5
    Platta:
    Xperia Tablet Z
    fruktansvärt trist besked... ett I-landsproblem jag vet, men ändå snudd på oacceptabelt.
    hade inte tänkt roota min SxS alls men gjort det nu på morgonen, får se vad jag slänger in för custom rom senare.
     
  8. twk99

    twk99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Med facit i hand hade nog många av oss Xperia S-konsumenter köpt telefon från en annan tillverkare. Det gick inte att i förväg veta att Sony skulle vara överlägset sämst på att uppdatera 2012-års telefoner. Jag tror inte att någon förväntar sig, eller kräver, att uppdateringarna ska komma samtidigt som Nexus-enheterna. Däremot är det rimligt att förvänta sig liknande uppdateringssläpp som övriga tillverkare. HTC One X och Samsung Galaxy S3, som båda lanserades efter Xperia S, har uppdaterats till JB. För Xperia S är det flera månader kvar.

    Jag tycker att ditt resonemang att de som har köpt Xperia S gnäller och får skylla sig själva är helt fel. Det är Sony som har gjort ett dåligt jobb när det gäller uppdateringar och det har gjort många kunder besvikna.
     
  9. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Nu tror jag du tolkade det väldigt fel. Har inte på något sätt sagt att man får skylla sig själv utan bara att man faktiskt gör ett val precis som med allt annat man köper här i livet.

    Enda gången jag kan säga att man får skyll sig själv så är det om man inte gjort en egen analys av vad det är man köper utan bara köper det för att någon annan säger att man skall köpa den varan eller om man gör ett impulsköp och inte tänker efter först.

    Tycker själv att JB borde komma tidigare än vad det gör och min V borde ha levererats med det från början. Men det är ju oxå så att jag är medveten om att min V kommer att ligga ett bra steg efter mot Nexus och det är någonting som jag helt enkelt får acceptera för att fördelarna för min del med V väger upp nackdelarna.
     
  10. twk99

    twk99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag tror inte att någon visste att Sony skulle vara så mycket långsammare än övriga att uppdatera sina telefoner till JB. Personligen så trodde jag att Sony skulle vara ungefär lika snabba som andra tillverkare, till exempel Samsung och HTC. Vilket vi nu vet att de inte är. När jag gjorde mitt val att köpa Xperia S fanns inte den informationen. Ingen har valt att behöva vänta så här länge på JB, så påstå inte att vi som köpte Xperia-telefoner har valt detta.

    Om man däremot köper en Sonytelefon idag, när man vet hur lång tid det tog att få JB, så får man till viss del skylla sig själv om man blir besviken för att man måste vänta länge på nästa uppdatering
     
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Äsch jag vet. Å princip fattar jag ju precis varför Sony gör som de gör. Men samtidigt grämer man sig en aning. Men visst. Du har rätt. Luren blir ju inte sämre med ICS. Är ju nöjd med den trots allt, förutom att just mitt "nya" ex verkr ha barnsjukdomar, så funderar på att lämna in den igen.


    Måste ju säga att jag i sig inte håller med din grej där om att Sony varit dåliga på uppdateringar. De uppdaterar trots allt nästan alla sina lurar till skillnad mot HTC, Samsung o s v. Men du kanske menar uppdatera till senaste OS förstås, och inte buggfixar och annat, där Sony (tycker jag personligen) varit väldigt frikostiga på senare tid. Förutom då Xperia S som i Sverige då bara fått 2. ICS var ju inte så sen heller när de släpte den. Problemet var väl snarare här att den släpptes i etapper. Ärligt talat tycker jag nog att Sony bör försöka komma på ett liknande system som Apple som i princip klara att uppdatera alla sina lurar samtidigt. Visserligen har de bara 3-4 lurar men de har ju fler användare än Sony har Xperia-användare. De borde försöka släppa sina versioner samtidigt Då skulle nog många bli nöjda. Idag har de ju problemet att deras servrar dukar under, om de gör just detta vilket snarare betyder att de måste satsa och bygga ut bandbredden. Det är ju trots allt bara 3 plattformar som skall uppdateras till JB denna gången och inte som under ICS nästa 5 varianter av plattformarna. Vilket gjorde att det då släpptes i 5 etapper. Och nu beslutade sig ju Sony för att skita i plattform 4 och 5. Så det är ju mindre jobb på det sättet. Men dåliga är de ju egentligen inte. Visst de utvecklar långsamt, vilket kanske snarare tala för att de har en organisation som inte riktigt kan jobba effektivt, vilket inte är så konstigt. De har ju fått låta folk gå, när de snarare kanske borde satsa och nyanstalla och försöka ha folk som jobbar på varje plattform för sig. Nu verkar det snarare att de tar en plattform i taget.
     
    Last edited: 18 dec 2012
  12. twk99

    twk99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag vet inte hur ICS till Xperia S fungerar nu, jag kör CM10, men när uppdateringen kom så var den ganska buggig. Jag gick direkt tillbaka till GB som fungerade utmärkt.

    Det stora problemet för Sony är att de har för många modeller, som du tar upp. Det har de löst genom att inte uppdatera flera av årets xperiamodeller till årets version av Android, nämligen Jelly Bean. Positivt för oss som har Xperia S, inte lika kul för de som inte får JB.
     
  13. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Hahah klart vissa kan vara så storsinta med facit i hand. Hade jag suttit med en V som får JB i Jan-Feb så hade jag varit "nöjd" precis som jag var med Xperia S när den var kvar på GB och väntade på ICS men sen kom problemen.. oj oj oj vad struligt det var.. och oj vad jag gnällde och med all rätt tycker jag nu. För jag ser/såg vad sony i verkligheten var och inte blev förhäxad av dom och deras fjäsk. Samt många som hade så kallade insider info från ryssland etc etc.. jag undrar vad dom tycker känner nu?

    Sony´s modell kommer inte hålla. De säljer mycket nu men vänta bara.. se vad som hände med HTC så kommer det säkert gå för Sony.. lurarna börjar se likadana ut och de släpper för många lurar samtidigt som dom ligger lite efter hårdvarumässigt samt o inte glömma mjukvara-uppdatering fiaskot... Nästa år kommer alla med V råka ut för vad vi med S råkade ut för... and so on!!

    Jag har aldrig varit en fanboy och kommer aldrig bli det heller.. nåt många tyvärr är/var. Ta er i kragen och se igenom skynket så inser ni att Sony har fullständigt skitit i oss och våra åsikter.. :money::money::money::money::money:

    Edit: så är det med HTC, Sammy oxå etc.. Google och Nexus känns som bästa valet.
     
    Last edited: 25 sept 2013
  14. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Man blir ju onekligen lite trött på att vänta på dessa uppdateringar, speciellt då SXS räknades som flaggskepp när den släpptes (med GB som släpptes drygt 1 år tidigare) och trots detta fick vi vänta 4 månader tills alla gamla lurar från 2011 hade uppdaterats till ICS, det tog ca 9 månader efter att Google släppt ICS innan vi fick ta del av den buggiga upplevelsen.

    När vi (förhoppningsvis) får JB till SXS, kommer systemet vara ca 10 månader gammalt och 4,2 (som vi förmodligen aldrig kommer få till vår 1 år gamla lur) kommer att funnits i ca 6 månader. Sony kommer hävda att de minsann gjort allt de kan för att uppgradera telefonerna och sedan slå sig på bröstet att de ändå gjort 2 stora uppdateringar (trots att luren borde släpps med ICS).

    Nu, 10 månader senare efter att SXS släpptes, har Sony släppt ett nytt flaggskepp, Sony V, som levereras med ett system som ligger efter med två uppdateringar. Nu när SXS inte längre står längst upp i hierarkin så har Sony helt plötsligt bestämt sig för att att ändra ordningen på uppdateringar, SXS ska åter igen skall vänta till sist med att få uppdatering av systemet.

    Trots att det nya flaggskeppet knappt har sjösatts, ryktas det dessutom om ett nytt om ett par månader... Hur fan tänker de på Sony? Hur har de tänkt att behålla gamla kunder och få nya trogna kunder?

    Den enda produkten som har behandlats sämre än SXS måste vara Samsung Tab 10,1 som fick ICS så sent som förra veckan! (Tydligen är den min lott i livet att köpa produkter som inte uppdateras normalt, hade en Xperia X10 tidigare).

    Så fort jag får tillbaka min lur från verkstaden (gula fläckar) så är det dax för CM10, om det nu går att komma runt den låsta bootloadern...
     
    Last edited: 19 dec 2012
  15. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Något som man blir lite trött på i sammanhanget är Sonys argument att de vill "garantera en bra upplevelse". Det där är ju bara dravel eftersom det inte går argumentera mot, framförallt när även äldre lurar bevisligen kan köra nyare system från XDA utan problem. Nä, hade hoppats på lite mer från Sony efter samma visa med X10 men uppenbarligen kommer det fortsätta vara på det här viset med dem. Kommer troligtvis byta märke nästa gång det är dags och hoppas på mer stringens från den tillverkaren, vilken det nu blir.

    Sent from my phone by airwaves.
     
  16. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Här har vi lite länkar som kanske kan vara till någon hjälp:
    http://unlockbootloader.sonymobile.com/
    http://www.youtube.com//watch?v=O52IeX93Jek&hd=1
    http://www.xda-developers.com/andro...or-unlockingrelocking-the-bootloader-rooting/
    http://www.xda-developers.com/andro...o-root-and-whats-in-the-box-xda-developer-tv/
     
  17. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Tyvärr verkar det som jag får vänta till April med att få JB.

    " In your phone, tap Service info > Configuration > Rooting Status. If Bootloader unlock allowed says Yes, then you can continue with the next step. If it says No, or if the status is missing, your device cannot be unlocked"

    Min telefon säger "No" på "Bootloader unlock allowed" då den är låst till Telenor.

    / Erol


    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  18. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jaha, det var ju inget kul, om man nu skulle vilja få JB tidigare? Måste säga att jag tycker Telenor, 3 borde tillåta detta.
     
  19. drbrain

    drbrain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jag fick nog igår och slängde in CM10 på min SXS, så får vi se om JB är något att ha på denna luren. Känns ju lite snabbare/mjukare iaf... Fast jag saknar ju vissa saker från Sony's launcher, fast det är nog bara en vanesak.

    Har bara ägt Ericsson/SonyEricsson/Sony genom alla tider men frågan är om det inte är dags att kolla något annat vid nästa byte, finns ju inget argument i stil med att dom tillverkas/designas i Sverige längre heller (Mjukvarusidan lär väl åka till Japan också i framtiden) som håller en kvar... blir nog Nexus nästa gång och bara hoppas att det är Sony som får göra den så blir snygg att titta på med så den inte ser ut som random Samsung/HTC-lur...
     
  20. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Ganska roligt o gå in på olika forum för de nyare Xperia lurarna... tankarna/inläggen ang uppdatering/Sony går precis som det var här för 9 mån sedan...

    "Hellre att uppdatering kommer senare så den är stabil etc än en ofärdig/buggig uppdatering..." o_O man tycker verkligen synd om dom.

    Så tyckte vi oxå om ICS och Xperia S. Folk tror verkligen att det blir bättre bara för det tar längre tid, det är inte så att dom sitter o finslipar dag in dag ut för en lur..

    Sony bevisat att de inte går att lita på men folk är lika naiva nu som då... Är det verkligen designen och UI´n som gör att folk/vi blir förblindade? som iOS och iPhone användare? Bling bling effekten?

    Samsung släpper premium suite till SGSIII och vad gör Sony för 2012 flaggskeppet?