Problem: Får inte igång wifi hemma, hjälp uppskattas enormt!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Sofia88, 13 apr 2012.

  1. Sofia88

    Sofia88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Införskaffade mig en ny Samsung Galaxy S2 idag, och när jag hade packat upp mobilen och installerat klart allt så kunde jag inte ansluta till Wifi genom hemnätverket. Trycker rätt lösenord, den hittar nätverket, skannar sen står det frånkopplad och hela proceduren går i repris om och om igen. Har startat om mobilen flera gånger sen i eftermiddags då jag köpte den, även försökt ta bort nätverket och försökt olika metoder och tips jag har läst här, men inget verkar funka. Har router om det gör någon skillnad, ingen aning på vad för typ av modell, men jag vet att det är en D-link om det har betydelse. Har försökt slå in mac-adressen men det går inte ens att ändra den. Hur mycket jag än trycker står det still. Kan det vara något med telefonen eller är det något annat problem?

    Är nu rätt less eftersom att jag har försökt få det att funka sen i eftermiddags, så reggade mig på detta foru, med förhoppning att få hjälp, så jag hoppas att det finns en vänlig själ där ute som kan förklara för en helt oteknisk tjej hur hon ska gå tillväga :)

    Hjälp och tips uppskattas enormt.

    Tack på förhand!
     
  2. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Många D-link funkar inte så bra med S2, kolla i tråden "snabba frågor, snabba svar" så har detta tagits upp flera gånger. Har för mig att man kan testa olika kanaler för att lösa det men annars rent generellt så ska man undvika d-link verkar det som.
    För att testa olika kanaler så rekommenderar jag att du hämtar appen "wifi analyser" då du vissa den kan se lediga kanaler och täckning.
     
    Last edited: 14 apr 2012
  3. Sofia88

    Sofia88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaret! Ska gå igenom den tråden.

    Har laddat ner appen nu, men jag förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Har lyckats starta den men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra. Kommer upp en massa nätverk och jag har försökt trycka runt, den skannar och samma procedur som jag beskrev ovan inträffar. Den hittar även hemnätverket och lyckas koppla upp sig, men frånkopplar lika fort.
     
  4. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Har under kvällarna suttit med wifi och surfat via ena grannens
    öppna nätverk, men uppdagade idag att jag sitter "för långt ifrån" /
    "kan inte få kontakt" trots att hon ännu har det öppet.
    Har under kvällen inte ens fått fram wifi-ikonen då jag aktiverat wifi´n,
    men den kanske bara visar sig då man har kontakt med något nätverk.

    Har inte grävt mer i det, utan ska imorgon testa lite på stan bland olika
    öppna nätverk för att se så allt fungerar som det ska.
     
  5. Sofia88

    Sofia88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det märkliga med det hela är att jag kan koppla upp mig till ett öppet nätverk plötsligt och har kunnat göra det sedan jag startade den, ett nätverk som jag dock inte vet vems det är, eftersom det är första gången den dyker upp. Jag har kollat igenom Wifi-nätverk med andra prylar och då är alla nätverk i närheten alltid låsta och privata. Så detta nätverk är det enda jag kan koppla upp mig på, den har väldigt låg hastighet och frånkopplar väldigt mycket, kanske går att surfa runt 5 minuter. Men det är märkligt att jag inte kan få kontakt med mitt hemnätverk då telefonen säger att signalstyrkan är "mycket god". Blir bara förundrad när ett helt nytt öppet nätverk dyker upp, och jag kan inte surfa på mitt eget.
     
  6. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Vet inte om det i mitt fall kan vara en pinne i hjulet
    som kommit med ICS, men förhoppningsvis är det inte så.
    Har inget eget trådlöst, bara en granne med öppet nätverk och
    resterande med låsa.
     
  7. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Rotat runt i routerns inställningar?

    ★Sent from my Samsung phone ★
     
  8. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Testa att byta kanal på routern om du inte redan har testat det
     
  9. RoadRunner

    RoadRunner Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Finns ju hur många inställningar som helst på router som kan ställa till det... tre exempel som skulle kunna matcha relativt bra till dina symptom som inte redan har nämnts:
    Endast särskilt angivna MAC-adresser som tillåts åtkomst till nätet?
    Routern konfigurerad med avaktiverad DHCP, alltså bara fasta IP-adresser i nätverket?
    Säkerhetstyp (WPA, WPA2PSK etc) måste vara samma på router och telefon?
     
  10. Boshak

    Boshak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER



    Hej.
    Ta nu inte detta som en förolämpning, men har du startat om routern.
    I vissa fall så kan man få problem att koppla upp sig mot en router som har varit igång ett tag.
    Prova med att dra ut strömsladden på routern , vänta någon minut och koppla in den igen.
     
  11. NiLe

    NiLe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Här är de tips som jag kommer på som du kan pröva:

    Pröva att tillfälligt göra ditt nätverk öppet och se om du kan ansluta i så fall. Går det har det med största sannolikhet att göra med dina säkerhetsinställningar så då kan du pröva att byta kryptering (WEP, WPA, WPA2 etc).

    Går det inte att ansluta när ditt nätverk fast det är öppet kan du som tidigare föreslagits byta kanal, pröva först 1 sedan 6 och därefter 11 eller högre.

    Om du har en n-kompatibel router kan du byta från b/g/n till b/g eller i värsta fall b. Att gå från b/g/n till b/g kommer inte att märkas på hastigheten för telefonen, funkar det behåll den inställningen.

    Glöm inte att slå på krypteringen igen när du exprimenterat färdigt. Får du det bara att fungera med nätverket öppet så kan du ha det så och slå på mac filtrering där du bara tillåter de mac adresser du listar i routern att ansluta. Knappa in telefonen och datorernas mac adresser i routern så ska det fungera att ansluta sedan. Slå även av SSID broadcast i så fall så syns inte ditt nätverk vid en vanlig scan, men då måste du knappa in SSID manuellt i telefonen och i dina datorer första gången du ansluter.
     
  12. henthi

    henthi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ändra tel ip-adress

    Är det någon som vet hur och om man kan ändra telefonens ip-adress? Det står ej tillgänglig. Eller fungerar det annorlunda på s2? Behöver lägga in dns, nätmask och ip för att kunna koppla upp mig på det trådlösa...
     
  13. yoshy

    yoshy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    I telefonen så håller du fingret på det nätverk du vill ändra uppgifter på, då får du upp en ruta välj Ändra nätverkskonfig. Välj Visa avancerade alternativ och scrolla sedan ner till IP-inställning -> DHCP eller Statisk, välj statisk och ändra uppgifterna.