ROM: [JB] CM10 för arc/arc s!

Diskussion i 'Xperia arc - ROM-filer och utveckling' startad av MarshallaMan, 31 jul 2012.

  1. monty1234

    monty1234 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Yes, har uppdaterat flera gånger. Det är till skillnad från första gången mycket enkelt. Det är även värt att göra. Blir bättre för varje gång.

    Inget försvinner trotts att man rensar div. cashar enligt introduktionerna i guiden nedan.

    Följ guiden längre ner på denna sida för att uppgradera.

    Ps. se till att du installerar senaste gapps finns någonstans på slutet i den här guiden på xda.
     
    Last edited: 18 dec 2012
    saeys och johansson5551 gillar detta.
  2. monty1234

    monty1234 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Lite generella tankar och tips kring cm10 på arc.


    Har nu kört Cm10 ett par veckor på min arc och är helt frälst. Det är till och börja med ett otroligt mycket smidigare och på alla sätt bättre rom än stock.

    Utöver det är prestandan mycket bättre (har själv över-klockat processorn till 1,6 gh vilket är lätt att göra under inställningar). Ett tips är också att minska antalet hemskärmar till 3 vilket frigör mer ram.

    Hade jag inte installerat det hade jag nog känt mig tvingad att byta telefon nu, men känner nu att jag kommer kunna köra den åtminstone fram till sommaren om jag inte blir allt för sugen på en xperia V.
     
    johansson5551 gillar detta.
  3. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Lite småfrågor...

    Hur ska man gå tillväga för att uppgradera Freexperia cm10?
    Körde precis in fxp202 (från fxp 146) men då funkade inte wifi.

    Är det någon skillnad mellan CM10 & FreeXperia CM10?
     
  4. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    I de allra flesta fall är CM grunden för custom ROM:arna. Så även givetvis för FreeXperia CM10, det hörs ju tom på namnet.

    De exakta skillnaderna rekommenderar jag att läsa på respektive ROM:s information om. Oftast är det detaljer som skiljer ROM:ar åt. Åtminstone på så stora "offficiella" ROM:ar.

    Edit:

    Vad gäller att gå mellan olika ROM:ar så är det nästan lika enkelt som att bara uppdatera sin ROM. I vissa fall behöver man flasha in en annan kernel, men om inte så är det bara att flasha in den nya och sen se till att göra full wipe.

    Edit 2:

    Korrigerar mig lite, FreeXperia CM10 är helt enkelt CM10 för Xperiatelefonerna.
     
    Last edited: 5 feb 2013
    PsychoCheF gillar detta.
  5. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ändå märkligt att de "marknadsförs" som olika roms.
    Kör dock CM10 nu, men märker absolut ingen skillnad mot FXP.
    Bootloggan från FXP är med CM10.
     
  6. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Nja, kolla på respektive webbplats, tyckte det stod ganska tydligt att FreeXperia är en del av CM-teamet, bara att de sysslar med att porta ROM:en till just Sonys telefoner.
     
  7. saeys

    saeys Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    När min gamla arc blev hopplöst seg och "trång" (att nästan inget nyinstalleras eller uppdateras pga platsbrist) gjorde jag slag i saken och rootade och lade in CM10. Jag satte av en kväll för detta och var noga med att lusläsa moxies guider med tillhörande länkar. Den här var särskilt hjälpsam på slutet, och när man ska uppdatera... Med tungan rätt i mun lyckades jag få in FXP146 utan något som helst strul.

    Jag ångrar inte en sekund att jag uppdaterade. Varför ska man köpa en ny telefon för? :P Jag var supernöjd, men... GPSen fungerade dock inte, men efter uppdatering till FXP202 fungerade den till en början med hjälp av appen GPS status & toolbox. Men efter några veckors användande tenderade den att bli lite seg (och jag är inte den som installerar 7000 appar, är hyfsat noga med att hålla rent och clean), plus att GPSen slutade fungera, hittade aldrig någon signal från rymden. Häromdan uppdaterade jag så till FXP206, telefonen blev som ny och smidig igen, samtidigt som GPSen började fungera felfritt.

    Är det någon som känner igen beteendet att den segar och slutar hittar GPS-signal, och har en teori om varför? Har det att göra med att man rensar cacharna vid uppdateringen, eller hör det ihop med själva uppdateringen?

    En annan fråga är: kan man wipea cache partition samt dalvik cache i recoveryn utan att installera en ny zip? Ifall det är cacharna som gjorde att den segade och inte hittade GPS-signal tänker jag...
     
  8. Albin-132

    Albin-132 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Sitter själv på ICS, men har haft samma problem med gpsen som slutar att fungera och har inte hittat någon lösning... Skriv gärna i tråden igen om du gör det

    Rensa cache och dalvik cache går utmärkt utan att installera något nytt.

    Sent from my LT18i using Tapatalk 2